Flashback bygger pepparkakshus!
2021-03-06, 17:30
Medlem
Är svårt att säga ett spel men en spontan liten lista över de 10 bästa NES-spelen skulle nog se ut såhär för mig:

Super Mario Bros
Super Mario Bros 3
Zelda
PRO Am 2
Castlevania
Mega Man
Mega Man 2
Little Nemo
Metroid
Bubble Bobble
Citera
2021-03-06, 17:39
Medlem
guderis avatar
För min del så skiljer det sig faktiskt rätt mycket vilket spel jag tyckte var bäst då och vilket spel jag tycker är bäst nu.
Under NES eran, var mitt absoluta favoritspel Shadowgate på svenska. Jag var rollspelare(papper & penna) under min barndom och detta Shadowgate var något helt otroligt tyckte jag då.

Idag så tycker jag nog Mega Man 2 är det bästa NES spelet, det är ett spel som har allt, bra grafik, bra level design, dom bästa robotbossarna i serien och kanske den bästa musiken av alla NES spel någonsin.
Citera
2021-03-07, 07:14
Medlem
Pulvermozs avatar
Ninja gaiden,gunsmoke,zelda,duble dragon,contra.
Citera
2021-03-10, 17:21
Medlem
IceEyess avatar
1. Super Mario Bros 3 - Svårt att förbise med den iögonfallande grafiken, variationerna (minispel, dräkter), fienderna och ljudeffekterna.

2. Megaman 2 - Suverän kontroll, lagom svårighetsgrad och NES-erans bästa musik.

3. Solomon's Key - Ett riktigt utmanande spel som kräver hjärna och att man besitter förmågan att tänka strategiskt.

Bubblare: Ducktales, Kirby's Adventure och Nintendo World Cup.
Citera
2021-03-10, 23:01
Medlem
Telepatisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
1. Super Mario Bros 3 - Svårt att förbise med den iögonfallande grafiken, variationerna (minispel, dräkter), fienderna och ljudeffekterna.

2. Megaman 2 - Suverän kontroll, lagom svårighetsgrad och NES-erans bästa musik.

3. Solomon's Key - Ett riktigt utmanande spel som kräver hjärna och att man besitter förmågan att tänka strategiskt.

Bubblare: Ducktales, Kirby's Adventure och Nintendo World Cup.
Super Mario Bros. 3 är så bra och fräscht att jag ständigt glömmer av att det är till NES och inte till SNES!

Annars så har jag aldrig varit något riktigt NES-fan, men dessa är ju bra:
Adventures of Lolo
Battletoads
Castlevania
Contra
Final Fantasy III
Ice Climbers
Kirby's Adventure
NES Open Tournament
Super Mario Bros.
The Legend of Zelda
Track & Field
Citera
2024-07-31, 00:54
Medlem
Soda_Popinskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag såg att det fanns en många år gammal tråd om detta ämne och även om "bästa NES-spel" som är mer en rekommendationstråd.

Tanken med denna är väl mer att skapa en riktig diskussion än att namndroppa det enda spelet man hade som liten. Vilket är det bästa spelet?

Super Mario Bros. 3 brukar nämnas. Är själv uppvuxen med det och det går inte att frånse hur stort steg det tog spelvärlden framåt. All idérikedom, grafiken, bra balans på svårighetsgraden, välgjorda banor..

Men skulle NES-spel öka ordentligt i värde och jag skulle bli tvungen att sälja av för att klara ekonomin skulle Super Mario Bros. 3 knappast vara det mest långlivade i min samling.

Även spel som The Legend of Zelda verkar var mycket mer än nostalgi för många och nämns fortfarande som favoritspelet genom tiderna.

Vilket tycker du är det bästa spelet på NES? Gärna en förklaring på varför som även kan få andra att hålla med eller åtminstone börja tveka över sina egna val!

P
Mike Tysons Punch out!
Citera
2024-07-31, 01:16
Har lite svårt att förstå folk som säger Zelda. Sure, det var helt otroligt banbrytande på sin tid, men det har inte åldrats speciellt väl. Finns flera spel som hamnar i samma kategori. Metroid är också ett legendariskt och banbrytande spel som inte har åldrats på ett bra sätt. Men ja, nostalgi

SMB1 har åldrats relativt väl. Även om det inte kan leva upp till SMB3 så kan jag inte riktigt se något riktigt irriterande i det, som man kan se i Zelda och Metroid.

Megaman är en fantastisk spelserie. Dock är ettan lite sådär idag om man inte har spelat det förr och är nostalgisk. Det går knappt med ord att beskriva hur ofantligt bra de spelen är. Dock tycker jag att det efter hand osar lite idétorka och konceptmjölkning.

Life Force Salamander är ett grymt spel. Håller än idag. Helt otrolig grafik för sin tid.

Battle Toads är grafiskt imponerande, men är på tok för jävla svårt. Inte speciellt kul. Känns som att de skruvat upp svårighetsgraden enbart i syfte att förlänga speltiden, och inte för att skapa en kul utmaning.
Citera
2024-07-31, 23:29
Medlem
GreenBastards avatar
1. Guardian Legend, hybrid mellan Zelda och Space Shooter, temat är väldigt likt metroid, men spelmekaniken helt annorlunda . Du har ett level up system, tonvis med vapen, lite gåtor av det lättare slaget. En bra karta, som tillexempel metroid saknade. Lifemetern istället för att dö vid första träffen gör väldigt mycket för spelglädjen även om det stundtals är svårt så har man ändå en chans att styra upp misstag tillskillnad från många andra spaceshooters, då man i princip måste lära sig var varenda projektil kommer i huvudet.

Många säger väl att det är ett svårt spel men jag tycker nog det är på medel på skalan. Jag lyckades klara det som grabb och det som var svårast då var att skriva lösenordet rätt. Musiken i spelet är helt i klass med Mega Man 2 och Castlevania.
Citera
2024-08-01, 03:32
Medlem
Ferhs avatar
Tycker att de här spelen är bäst, vilket även visar vilken typ av spel jag gillar eftersom de alla påminner litegrann om varandra på ett eller annat sätt, med utforskning och så:

Zelda 1
Zelda 2
Faxanadu
The Guardian Legend
Metroid

Inget av dem är överdrivet svårt/frustrerande heller, till skillnad mot många andra nes-spel.

Sen så finns det så klart en massa andra spel som också är rätt bra, typ Mega Man 2 och 3, Mario spelen, Duck Tales, Goonies 2, Castlevania 2, Willow, Kid Icarus, Life Force och så vidare, men de där är de 5 jag själv tycker är allra bäst. Plus som bonus:

Bubble Bobble - bästa spelet för 2 spelare
Adventures of Lolo 3 - bästa pusselspelet
Shadowgate - bästa peka o klicka spelet

Alla de där spelen är fortfarande värda att spela. De tre Final Fantasy spelen till nes är det för övrigt bättre att spela på nån annan plattform, eftersom versionerna till nes är de sämsta versionerna.
Citera
2024-08-01, 04:20
Medlem
Inte spelat så många men Battletoads var kul.
Mario bros 3 kanske. Det var grymt kul och rätt komplext för att vara 8-bit.
Citera
2024-08-01, 17:38
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferh
Tycker att de här spelen är bäst, vilket även visar vilken typ av spel jag gillar eftersom de alla påminner litegrann om varandra på ett eller annat sätt, med utforskning och så:

Zelda 1
Zelda 2
Faxanadu
The Guardian Legend
Metroid

Inget av dem är överdrivet svårt/frustrerande heller, till skillnad mot många andra nes-spel.

Sen så finns det så klart en massa andra spel som också är rätt bra, typ Mega Man 2 och 3, Mario spelen, Duck Tales, Goonies 2, Castlevania 2, Willow, Kid Icarus, Life Force och så vidare, men de där är de 5 jag själv tycker är allra bäst. Plus som bonus:

Bubble Bobble - bästa spelet för 2 spelare
Adventures of Lolo 3 - bästa pusselspelet
Shadowgate - bästa peka o klicka spelet

Alla de där spelen är fortfarande värda att spela. De tre Final Fantasy spelen till nes är det för övrigt bättre att spela på nån annan plattform, eftersom versionerna till nes är de sämsta versionerna.

De fem förutom metroid som man kan ersätta med Bionic Commando istället är de som allt som oftast åker in i mitt nes när man har lite tid över. Det är spel som faktiskt håller än, jag gillar retro och samlat på lite spel själv, men mycket av spelen är ju faktiskt ren dynga eller alldeles för svåra för att man i vuxen ålder ska ha tid med de.

Det finns förstås lite bubblare som Castlevania serien, megaman, Mr Gimmick, Bubble Bobble om man är två, Star Tropics. Jag har säkert glömt något men det är ändå inte så många spel som är värda att ha i samlingen för de är bra och roliga att sätta sig med idag. Att jag dissar Metroid är nog mest för det är så likt Super Metroid så ska jag spela det så väljer jag snes versionen.
Citera
2024-08-01, 17:41
Mega Man 2 lätt lol
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in