2021-03-05, 14:57
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Jag skattade över 600 000, får tillbaka 9000. Vill du hellre ha det så?

Undra på att folk vill flytta.
Hur fan skattade du 600k? Husförsäljning eller?

Är det din inkomst som är beskattas på 600k så ja tack
Citera
2021-03-05, 15:08
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Hur fan skattade du 600k? Husförsäljning eller?

Är det din inkomst som är beskattas på 600k så ja tack

Det var på lön. Jag blir så trött på denna regering.

Vilken otroligt bra utveckling det har varit på tekniken när det kommer till deklarationen. Allt är så mycket smidigare nu än vad det var tidigare! (Kanske inte allt då, men det mesta)
Citera
2021-03-05, 15:12
Medlem
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Att du amorterar, eller inte, har ingenting med saken att göra. Om du jobbat 7/12 månader så låter det troligt att företaget dragit skatt som om du hade inkomst för fler månader, därav återbäring.

Jo det vet jag men jag får mer än jag brukar trots att jobbat mindre

Just det
Citera
2021-03-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
8k tillbaks. Dock står det ju ”exklusive ränta” har dock några lån där jag betalat 10000 i ränta . Blir det då 8k + dom 10000 jag får ut?

Nej, det är inte det de syftar på. Ränteavdraget på dina 10k är redan inräknat.
Citera
2021-03-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Borde man inte få tillbaka en jävla massa för ROT-avdrag osv.? Gäller en jag känner som istället fick en stor smäll att betala tillbaka massor. Får kolla närmre på det, har antagligen inte blivit rätt.

Jag räknade med 10.000kr restskatt men får istället nån hundring i återbäring. Dålig koll jag och säkert majoriteten av Sveriges befolkning har på nåt så viktigt faktiskt. Får skärpa mig.

Hade inte du hyrt ut? Det måste du lägga till själv.
Citera
2021-03-05, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Borde man inte få tillbaka en jävla massa för ROT-avdrag osv.? Gäller en jag känner som istället fick en stor smäll att betala tillbaka massor. Får kolla närmre på det, har antagligen inte blivit rätt.

Jag räknade med 10.000kr restskatt men får istället nån hundring i återbäring. Dålig koll jag och säkert majoriteten av Sveriges befolkning har på nåt så viktigt faktiskt. Får skärpa mig.

ROT-avdraget fungerar inte så. Om du läser hela deklarationen så ska det finns en kort kommentar om just ROT.
Citera
2021-03-05, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Det var på lön. Jag blir så trött på denna regering.

Vilken otroligt bra utveckling det har varit på tekniken när det kommer till deklarationen. Allt är så mycket smidigare nu än vad det var tidigare! (Kanske inte allt då, men det mesta)

Håller med. Jobbar en hel del med Skatteverket och tycker de satsar bra på tekniken. Skulle jag någonsin jobba för en myndighet skulle jag nog välja just dem
Citera
2021-03-05, 16:21
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Hade inte du hyrt ut? Det måste du lägga till själv.
Jo men trodde de hade koll på det. Vet inte vad som räknas som skattefritt upp till 40k? Det totala jag hyr ut för eller det jag går plus? Känns ju dumt att lägga till sånt jag behöver pröjsa för, men visst föredrar jag att vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
ROT-avdraget fungerar inte så. Om du läser hela deklarationen så ska det finns en kort kommentar om just ROT.
Såhär står det på skatteverket

Hur fungerar det då? Måste kolla upp med personen hur det ser ut på brevet. Som jag förstod det stod inget om det.
Citera
2021-03-05, 16:25
Medlem
Kollade min dom vill ha tillbaks 950 :-
Jag kom på att jag kan dra av Samfällighets räntekostnader à 578 :- kan man chansa å avrunda uppåt med 878 :- å kanske å slippa restskatt?

Btw;
Eller rentav dra av lite mer resekostnader jag har enligt Google Maps 2,8 mil till jobbet en väg med bil kommunalt 4-5 byten under nån dryg timmas restid om allt klaffar 100% i RL troligt 2 Tim med väntetid.

Tips tas mot.
Senast redigerad av Tomatji 2021-03-05 kl. 16:32.
Citera
2021-03-05, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fruktmaestro
8k tillbaks. Dock står det ju ”exklusive ränta” har dock några lån där jag betalat 10000 i ränta . Blir det då 8k + dom 10000 jag får ut?

Det är räntan på skattekontot de menar, inte ränta på dina lån.
Citera
2021-03-05, 16:45
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomatji
Kollade min dom vill ha tillbaks 950 :-
Jag kom på att jag kan dra av Samfällighets räntekostnader à 578 :- kan man chansa å avrunda uppåt med 878 :- å kanske å slippa restskatt?

Btw;
Eller rentav dra av lite mer resekostnader jag har enligt Google Maps 2,8 mil till jobbet en väg med bil kommunalt 4-5 byten under nån dryg timmas restid om allt klaffar 100% i RL troligt 2 Tim med väntetid.

Tips tas mot.

Alltså att mygla för 300 spänn skänns ju som en onödighet. Om vi bortser från rätt eller fel så kan ju denna så dig dyrt i framtida kontroller osv.
Citera
2021-03-05, 16:53
Medlem
chronomasters avatar
Kanske en dum fråga men om man får göra avdrag för en utgift på 50.000kr. Vad innebär det exakt? Är det 30% av detta så man då kan dra av på skatten?

Det gäller i mitt fall juristkostnader. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in