Är det din inkomst som är beskattas på 600k så ja tack
Det var på lön. Jag blir så trött på denna regering.
Vilken otroligt bra utveckling det har varit på tekniken när det kommer till deklarationen. Allt är så mycket smidigare nu än vad det var tidigare! (Kanske inte allt då, men det mesta)
Att du amorterar, eller inte, har ingenting med saken att göra. Om du jobbat 7/12 månader så låter det troligt att företaget dragit skatt som om du hade inkomst för fler månader, därav återbäring.
Jo det vet jag men jag får mer än jag brukar trots att jobbat mindre
Borde man inte få tillbaka en jävla massa för ROT-avdrag osv.? Gäller en jag känner som istället fick en stor smäll att betala tillbaka massor. Får kolla närmre på det, har antagligen inte blivit rätt.
Jag räknade med 10.000kr restskatt men får istället nån hundring i återbäring. Dålig koll jag och säkert majoriteten av Sveriges befolkning har på nåt så viktigt faktiskt. Får skärpa mig.
Hade inte du hyrt ut? Det måste du lägga till själv.
Borde man inte få tillbaka en jävla massa för ROT-avdrag osv.? Gäller en jag känner som istället fick en stor smäll att betala tillbaka massor. Får kolla närmre på det, har antagligen inte blivit rätt.
Jag räknade med 10.000kr restskatt men får istället nån hundring i återbäring. Dålig koll jag och säkert majoriteten av Sveriges befolkning har på nåt så viktigt faktiskt. Får skärpa mig.
ROT-avdraget fungerar inte så. Om du läser hela deklarationen så ska det finns en kort kommentar om just ROT.
Det var på lön. Jag blir så trött på denna regering.
Vilken otroligt bra utveckling det har varit på tekniken när det kommer till deklarationen. Allt är så mycket smidigare nu än vad det var tidigare! (Kanske inte allt då, men det mesta)
Håller med. Jobbar en hel del med Skatteverket och tycker de satsar bra på tekniken. Skulle jag någonsin jobba för en myndighet skulle jag nog välja just dem
Hade inte du hyrt ut? Det måste du lägga till själv.
Jo men trodde de hade koll på det. Vet inte vad som räknas som skattefritt upp till 40k? Det totala jag hyr ut för eller det jag går plus? Känns ju dumt att lägga till sånt jag behöver pröjsa för, men visst föredrar jag att vara ärlig.
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
ROT-avdraget fungerar inte så. Om du läser hela deklarationen så ska det finns en kort kommentar om just ROT.
Såhär står det på skatteverket
De rotavdrag och rutavdrag som du har fått godkända under året finns förifyllda på din deklaration året efter. Det är först när du godkänner din deklaration som du begär ditt slutliga rotavdrag eller rutavdrag. Det är därför viktigt att du kontrollerar att avdraget stämmer.
Hur fungerar det då? Måste kolla upp med personen hur det ser ut på brevet. Som jag förstod det stod inget om det.
Kollade min dom vill ha tillbaks 950 :-
Jag kom på att jag kan dra av Samfällighets räntekostnader à 578 :- kan man chansa å avrunda uppåt med 878 :- å kanske å slippa restskatt?
Btw;
Eller rentav dra av lite mer resekostnader jag har enligt Google Maps 2,8 mil till jobbet en väg med bil kommunalt 4-5 byten under nån dryg timmas restid om allt klaffar 100% i RL troligt 2 Tim med väntetid.
Tips tas mot.
Senast redigerad av Tomatji 2021-03-05 kl. 16:32.
Kollade min dom vill ha tillbaks 950 :-
Jag kom på att jag kan dra av Samfällighets räntekostnader à 578 :- kan man chansa å avrunda uppåt med 878 :- å kanske å slippa restskatt?
Btw;
Eller rentav dra av lite mer resekostnader jag har enligt Google Maps 2,8 mil till jobbet en väg med bil kommunalt 4-5 byten under nån dryg timmas restid om allt klaffar 100% i RL troligt 2 Tim med väntetid.
Tips tas mot.
Alltså att mygla för 300 spänn skänns ju som en onödighet. Om vi bortser från rätt eller fel så kan ju denna så dig dyrt i framtida kontroller osv.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!