Citat:
Ursprungligen postat av
Naturligt01
Tack för svar! Är bara lite tveksam kring LiTH av 2 anledningar.
1. Har hört att den är mer teknik inriktad och jag är mer förtjust i den ekonomiska biten.
2. Känns inte som att LiTH har ett lika högt anseende som KTH/LTH/CTH.
Ja, LiTH har ganska stort fokus på den tekniska biten. Min bild är förvisso att KTH och LTH är snarlika. Tror Chalmers ska vara den skola som sticker ut något när det kommer till entreprenörskap, ekonomi och management. Men jag tror ändå att det är ganska hugget som stucket. Det är ganska många poäng man har totalt ändå där man själv får välja vad det är man vill läsa, där man kan välja exempelvis ekonomi.
Punkt 2 skulle jag säga att du har helt fel kring. Även om det är ganska hugget som stucket här med så skulle jag säga att det är Chalmers som har lägst anseende, även om det lär vara hårfin skillnad när man väl ska ut i näringslivet efter utbildningen.
Av de tekniska skolorna lär KTH ha skickat ut flest alumner till investment banking, och är troligtvis något mer konkurrenskraftig om man vill gå det spåret (framförallt om man siktar på London). LiTH, som grundade indek och tar in nästan dubbelt så många studenter på I varje år som de andra av top-4, lär ha flest alumner ute i näringslivet, vilket möjligtvis skulle kunna gynna en i en rekryteringsprocess ifall chefen på arbetsplatsen har examen från samma universitet som en själv.
Kollar man från vilka skolor McKinsey, BCG och Bain rekryterar ifrån av top-4 så tycker jag det bara är en skola som halkar lite efter, och det är Chalmers. Bain har kanske en något högre andel LTH-alumner i och med att det var många som tog examen i Lund och sedan började arbeta på danska Qvartz i Köpenhamn. De är nu istället anställda av Bain, eftersom Bain köpte upp Qvartz häromåret.
Om jag tvunget skulle behöva ranka de största universiteten som erbjuder industriell ekonomi skulle jag nog säga:
1. KTH
2. LTH
3. LiTH
4. CTH
5. LTU
6. UU
Men det är mycket större skillnad mellan plats 4-5 än mellan plats 1-4.