2020-10-04, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsDelux3
Hej!

Jag planerar att söka indek på KTH hösten 2021. Har dock hela vårterminen på mig att läsa förberedande kurser eller läsa NEK 1 eller FEK 1 för att underlätta att ta en dubbelexamen.

Finns det några kurser på 30hp som förbereder en rejält för indek? Vill alltså inte läsa tekniskt basår.

Är de värt att läsa NEK 1 eller FEK 1 innan jag börjar indek, eller skulle jag oavsett kunna klara av de kurserna enkelt efter några år på kth?

Satsar väl på att i slutändan jobba med consulting, om de nu har något med saken att göra.

Jag kommer troligtvis läsa NEK, och kanske även ta en dubbelexamen i ekonomi, av den främsta anledningen att jag helt enkelt är väldigt intresserad av ekonomi i största allmänhet (framförallt nationalekonomi). Så med det i bagaget så hade jag absolut rekommenderat dig att läsa NEK.

Men ska jag rent objektivt ge en rekommendation så hade jag sagt: läs matte. Kan inte tänka mig en bättre förberedelse för I (eller något civilingenjörsprogram överhuvudtaget). Antingen slipar du grunderna ordentligt så allt verkligen sitter, eller så börjar du läsa exempelvis envariabelsanalys, flervariabelsanalys och differentialekvationer så att du har ett försprång där när du läser det under din utbildning.
Citera
2020-10-04, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C0sim0
Nu är det dags att välja inriktning på LiU. Vad valde ni? Hur kändes det, under och efter?

Funderar själv på datateknik, men hört mycket gott om systemteknik. Har valet någon som helst bäring på karriärvalet senare, utöver att masterinriktningen?

Välj systemteknik.
Citera
2020-10-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rsahemlig
Välj systemteknik.

Hur kommer det sig? Vad är dina erfarenheter av inriktningen?
Citera
2020-10-27, 16:40
Medlem
Citat:
Nu är det dags att välja inriktning på LiU. Vad valde ni? Hur kändes det, under och efter?

Funderar själv på datateknik, men hört mycket gott om systemteknik. Har valet någon som helst bäring på karriärvalet senare, utöver att masterinriktningen?

Valet kan absolut ha påverkan på din karriär, men måste inte ha det. Har du inga preferenser, så välj data, det öppnar flest dörrar. Även om du vill bli managementkonsult så är det attraktivt att ha en förståelse av data i och med digitalisering AI etc etc. Vill du jobba inom finans så är data också bäst då de mer kvantitativa finansjobben kräver programmeringskunskaper, fast system funkar med, speciellt om du är sugen på finansiell matematik ger system en bra grund. Enda anledningen att välja något annat (bio maskin etc) är om du har ett intresse och en plan med det, annars är dessa inriktningar underlägsna data och system. Välj inget för att det är "chill", majoriteten som gör det ångrar sig.
Citera
2020-10-27, 21:40
Medlem
Littlefingers avatar
Citat:

Välj det som du tycker verkar vara mest intressant, båda inriktningarna är vettiga. Läste själv data (dock inte på LiU) och är nöjd med valet. Har haft använding av kunskaper i mjukvaruutveckling och algoritmtänk både i min master och på intervjuer.
Citera
2020-12-11, 01:58
Medlem
Citat:

Lite sent svar men men. Har lite inblick i data och rekommenderar om du tycker det är kul med prog. Finns möjlighet att skriva masterarbete i data och ändå tillgodoräkna sig Civilingenjör i I (lite inofficiellt).
+ Roliga kurser i början som är användbara och inte supertunga typ dalgen.
+ Möjlighet att fördjupa sig i masterkurser som har bra framtidspotential (AI, ML, BD etc.)
+ Du kan tillgodoräkna dig dubbla kandidater i data science (kan vara annat namn) om du läser till någon kurs i data under masteråret, kolla med SYV.

- Tyngre projektkurser för C-uppsats + PUM. Kan vara oklara handledare i dessa så man får jobba för sina HP.

Har inte jättebra koll på system, men kan sammanfattas som regleren 2.0 så om du tycker det var kul / hade lätt för dig är det bara att köra på. Något som kan vara svårt med system om du vill fördjupa dig i mastern är att du måste konkurrera med Y:arna, få konsultjobb som signaltekniker.
Citera
2020-12-13, 16:36
Medlem
Tjena, jag pluggar Indek på Chalmers. Jag funderar lite på mastersprogrammet som jag vill helst plugga och undrar om ni har några tips. Är det ett program som ni upplever/har upplevt som speciellt lärorikt eller ger bra möjligheter för framtiden?

Entrepreneurship and Business Design
Industrial Ecology​​
Management and Economics of Innovation
Quality and Operations Management
Supply Chain Managemen​t
Engineering Mathematics and Computational Science​​
Design and Construction Project Management

Dessa är mastersprogrammen som jag är behörig till. Personligen är jag förmodligen mest intresserad av de första tre, främst trean. Några tankar kring det? Uppskattar om jag kan diskutera ämnet med några som ligger utanför min sociala krets så att jag kan få lite annorlunda perspektiv.
Citera
2021-02-13, 21:05
Medlem
Ingångslöner för de populära konsulfirmorna i Stockholm 2022:

Mckinsey : >50K
Bain : 49K
BCG : 50K
Kearney : 55K
Strategy& : 45K
Capgemeni : 32K
Deloitte : 32K
Senast redigerad av storstasatsaren 2021-02-13 kl. 21:09.
Citera
2021-03-02, 15:08
Medlem
Naturligt01s avatar
God dag!

Ska ta studenten i år och jag har några frågor gällande Indek.

1. Jag har hört mycket snack om studentliv etc, tror ni att det spelar någon roll för mig, då jag har spenderat hela mitt liv i en liten stad (Östersund). Tror ni att KTH fungerar?

2. Om man tar ett sabbatsår (vilket jag vill), kommer det att påverka mina studier? Blir det svårare? Finns det saker från gymnasiet som man verkligen måste komma ihåg?

3. Är väldigt sugen på KTH/LTH, visst finns det inte särskilt stora skillnader mellan dessa, i termer av kvalitet och anseende?

Tack på förhand för eventuella svar.

Mvh Naturligt01
Citera
2021-03-02, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt01
God dag!

Ska ta studenten i år och jag har några frågor gällande Indek.

1. Jag har hört mycket snack om studentliv etc, tror ni att det spelar någon roll för mig, då jag har spenderat hela mitt liv i en liten stad (Östersund). Tror ni att KTH fungerar?

2. Om man tar ett sabbatsår (vilket jag vill), kommer det att påverka mina studier? Blir det svårare? Finns det saker från gymnasiet som man verkligen måste komma ihåg?

3. Är väldigt sugen på KTH/LTH, visst finns det inte särskilt stora skillnader mellan dessa, i termer av kvalitet och anseende?

Tack på förhand för eventuella svar.

Mvh Naturligt01

1. Svårt för någon annan att svara på då det är väldigt individuellt. Vad tycker du själv, är du extremt intresserad av ett studentliv eller är du framförallt där för studierna? Oavsett vilket så är det inte direkt så att KTH’s studentliv är obefintligt (även om det är väldigt blygsamt i jämförelse med Lund), så jag hade absolut inte varit orolig över den punkten. Tror både KTH, LTH och för den delen även LiTH, hade varit ett utmärkt val för dig.

2. Nej, det kommer inte påverka dina studier negativt. Jag skulle snarare säga tvärtom att det medför mycket positivt. 1 år utav arbete/resa kommer ge dig livserfarenhet som bara kommer vara positivt att ha med sig, och du kommer även få en högre studiemotivation av att inte gå raka vägen från gymnasiet till ytterligare en skolbänk (även om universitetet är 10 ggr roligare än gymnasiet).

3. Nej. KTH och LTH är båda två suveräna val. Likaså LiTH om du skulle vilja till en stad som ligger närmare din hemstad än LTH, men fortfarande har ett mer utbrett studentliv än KTH.
Citera
2021-03-02, 21:44
Medlem
Naturligt01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
1. Svårt för någon annan att svara på då det är väldigt individuellt. Vad tycker du själv, är du extremt intresserad av ett studentliv eller är du framförallt där för studierna? Oavsett vilket så är det inte direkt så att KTH’s studentliv är obefintligt (även om det är väldigt blygsamt i jämförelse med Lund), så jag hade absolut inte varit orolig över den punkten. Tror både KTH, LTH och för den delen även LiTH, hade varit ett utmärkt val för dig.

2. Nej, det kommer inte påverka dina studier negativt. Jag skulle snarare säga tvärtom att det medför mycket positivt. 1 år utav arbete/resa kommer ge dig livserfarenhet som bara kommer vara positivt att ha med sig, och du kommer även få en högre studiemotivation av att inte gå raka vägen från gymnasiet till ytterligare en skolbänk (även om universitetet är 10 ggr roligare än gymnasiet).

3. Nej. KTH och LTH är båda två suveräna val. Likaså LiTH om du skulle vilja till en stad som ligger närmare din hemstad än LTH, men fortfarande har ett mer utbrett studentliv än KTH.

Tack för svar! Är bara lite tveksam kring LiTH av 2 anledningar.

1. Har hört att den är mer teknik inriktad och jag är mer förtjust i den ekonomiska biten.

2. Känns inte som att LiTH har ett lika högt anseende som KTH/LTH/CTH.
Citera
2021-03-03, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt01
Tack för svar! Är bara lite tveksam kring LiTH av 2 anledningar.

1. Har hört att den är mer teknik inriktad och jag är mer förtjust i den ekonomiska biten.

2. Känns inte som att LiTH har ett lika högt anseende som KTH/LTH/CTH.

Ja, LiTH har ganska stort fokus på den tekniska biten. Min bild är förvisso att KTH och LTH är snarlika. Tror Chalmers ska vara den skola som sticker ut något när det kommer till entreprenörskap, ekonomi och management. Men jag tror ändå att det är ganska hugget som stucket. Det är ganska många poäng man har totalt ändå där man själv får välja vad det är man vill läsa, där man kan välja exempelvis ekonomi.

Punkt 2 skulle jag säga att du har helt fel kring. Även om det är ganska hugget som stucket här med så skulle jag säga att det är Chalmers som har lägst anseende, även om det lär vara hårfin skillnad när man väl ska ut i näringslivet efter utbildningen.

Av de tekniska skolorna lär KTH ha skickat ut flest alumner till investment banking, och är troligtvis något mer konkurrenskraftig om man vill gå det spåret (framförallt om man siktar på London). LiTH, som grundade indek och tar in nästan dubbelt så många studenter på I varje år som de andra av top-4, lär ha flest alumner ute i näringslivet, vilket möjligtvis skulle kunna gynna en i en rekryteringsprocess ifall chefen på arbetsplatsen har examen från samma universitet som en själv.

Kollar man från vilka skolor McKinsey, BCG och Bain rekryterar ifrån av top-4 så tycker jag det bara är en skola som halkar lite efter, och det är Chalmers. Bain har kanske en något högre andel LTH-alumner i och med att det var många som tog examen i Lund och sedan började arbeta på danska Qvartz i Köpenhamn. De är nu istället anställda av Bain, eftersom Bain köpte upp Qvartz häromåret.

Om jag tvunget skulle behöva ranka de största universiteten som erbjuder industriell ekonomi skulle jag nog säga:
1. KTH
2. LTH
3. LiTH
4. CTH
5. LTU
6. UU

Men det är mycket större skillnad mellan plats 4-5 än mellan plats 1-4.
Senast redigerad av XxDrag0N-Sl4y3RxX 2021-03-03 kl. 00:32.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in