Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-23, 08:50
  #2197
Medlem
Snarkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Jag tror att de behöver tända motorerna betydligt tidigare för att klara av landningen. Att starta alla tre motorerna kan nog fungera men det låter som en nödlösning. Om jag måste gissa så sätter de inte landningen med SN10.
Problemet med det är att det endast är inom ett kortare spann som den så kallade belly flop maneuver är meningsfull. Vänder dom raketen vertikalt för tidigt kommer den börja accelerera. Everyday astrounaut ska släppa en video om detta vilken dag som helst nu.

Edit: dessutom spelar det väl mindre roll om motorerna havererar 500 m över marken eller 1 km. De kommer snarare starta alla 3 motorer för att sedan stänga av 1 så snart minst 2 av dom funkar. Om du förstår vad jag menar. 😊
__________________
Senast redigerad av Snarkarn 2021-02-23 kl. 08:53.
Citera
2021-02-23, 13:41
  #2198
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AD15
Hur tror ni det kommer gå för SN10? Vill minnas att Elon pratade om att tända alla tre motorer och stänga av de som inte behövdes som en säkerhet. Vad tror ni om det?
Den kommer lyckas landa. Det skrev jag redan 20 minuter efter SN9 gjorde sin oplanerade snabbdemontering ..

Jag satte tom en bärs på det, men hittills har ingen satt emot
Citera
2021-02-23, 14:05
  #2199
Avstängd
wwrs avatar
Nu ser man riskerna med motorlandning. Kanske säkrast att Dragon fortsätter med fallskärmar.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-23 kl. 14:15.
Citera
2021-02-23, 14:51
  #2200
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Nu ser man riskerna med motorlandning. Kanske säkrast att Dragon fortsätter med fallskärmar.
Funkade ju bra för Perseverance. Och Curiosity.

Kanske e SpaceX bara .. i behov av mig?
Citera
2021-02-23, 15:04
  #2201
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Funkade ju bra för Perseverance. Och Curiosity.

Kanske e SpaceX bara .. i behov av mig?
Ja, det blir en rejäl smäll om Dragon skulle slå i backen på Mars sittande på ett ton hypergolisk dynamit. Inte en droppe vatten kvar att landa i på Mars efter klimatkatastrofen. Ett upp för Boeing som inte landar på en bomb utan använder luftkuddar. Fast dåligt med atmosfär, förstås.
Citera
2021-02-23, 15:09
  #2202
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
använder luftkuddar

Det finns en anledning till att detta användes för mindre farkoster (t.ex Pathfinder/Sojourner). När massan ökar gör kraven på luftkuddar det i kvadrat .. det som var en hård smäll men OK för Pathfinder hade definitivt inte fungerat för Curiosity eller Perseverance. Även gamla Viking hade inte överlevt.

Det börjar bli dags att ersätta dessa kemiska stenåldersraketer (ärligt, tekniken e från ancient kina) med nåt bättre. Nej, jag har inte lösningen; Ja, jag har idéer.
Citera
2021-02-23, 15:19
  #2203
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Det finns en anledning till att detta användes för mindre farkoster (t.ex Pathfinder/Sojourner). När massan ökar gör kraven på luftkuddar det i kvadrat .. det som var en hård smäll men OK för Pathfinder hade definitivt inte fungerat för Curiosity eller Perseverance. Även gamla Viking hade inte överlevt.

Det börjar bli dags att ersätta dessa kemiska stenåldersraketer (ärligt, tekniken e från ancient kina) med nåt bättre. Nej, jag har inte lösningen; Ja, jag har idéer.
Äsch. Går det inte med luftkuddar så går det med fler luftkuddar. Oppy och Spirit är bevisen.
https://youtu.be/kSbAUtyO7xo?t=55

https://m.youtube.com/watch?v=cuJl0g...ature=youtu.be

Nike hängde på direkt, ett företag som ligger i framkant
Nike Air Max 90 Mars Landing
https://thesolesupplier.co.uk/releas...ng-cd0920-600/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-23 kl. 15:30.
Citera
2021-02-23, 15:27
  #2204
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Äsch. Går det inte med luftkuddar så går det med fler luftkuddar. Oppy och Spirit är bevisen
Intressant hur du ska sälja konceptet till de människor vi kommer skicka till mars när som helst nu. Dvs inom ett par hundra år - som sakerna verkar.

Studsa runt som en gummiboll MA Numminen kunde skrivit om - eller landa via en Perseverance-liknande landare?
Citera
2021-02-23, 15:39
  #2205
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Intressant hur du ska sälja konceptet till de människor vi kommer skicka till mars när som helst nu. Dvs inom ett par hundra år - som sakerna verkar.

Studsa runt som en gummiboll MA Numminen kunde skrivit om - eller landa via en Perseverance-liknande landare?
Ja. Så långt kan tidsperspektivet vara. Musk snackar om Mars med Starship 2026, omöjligt. Obama skulle öppna gruvor på asteroider! Börja med månen förstås. Man måste ha fokus på projekten.
Citera
2021-02-23, 16:08
  #2206
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Börja med månen förstås.
Meningslöst. Det finns ingenting där för oss, förutom kanske Helium-3, men eftersom vi inte ens klarar hobbyfusion ännu, så har vi ingen glädje av det.

Dessutom är det i en s.k gravity well; vi behöver inte dessa. Om vi ska se det på längre sikt och inte fanatiska planer om "marskolonisering redan 2027! Vi lovar!" - så bör vi kanske inrikta oss på just 2 saker. Fusion, och att bygga ett rymdäventyr som handlar om asteroider, trojaner och liknande utan att kliva ner på andra planeter eller månar. Det finns mycket gott att hämta utan dessa gravitationsfällor.

Speciellt om vi HADE löst fusionskraften redan. Eller hade ett alternativ till kemiska kinabloss.
Citera
2021-02-23, 16:12
  #2207
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
Meningslöst. Det finns ingenting där för oss, förutom kanske Helium-3, men eftersom vi inte ens klarar hobbyfusion ännu, så har vi ingen glädje av det.

Dessutom är det i en s.k gravity well; vi behöver inte dessa. Om vi ska se det på längre sikt och inte fanatiska planer om "marskolonisering redan 2027! Vi lovar!" - så bör vi kanske inrikta oss på just 2 saker. Fusion, och att bygga ett rymdäventyr som handlar om asteroider, trojaner och liknande utan att kliva ner på andra planeter eller månar. Det finns mycket gott att hämta utan dessa gravitationsfällor.

Speciellt om vi HADE löst fusionskraften redan. Eller hade ett alternativ till kemiska kinabloss.
Det där låter intressant. Du kanske skulle starta en egen tråd om det.
Citera
2021-02-23, 16:19
  #2208
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du kanske skulle starta en egen tråd om det.
Om vad?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback