2021-02-23, 00:31
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
TP skriver om måndagen den 3/3 på sid 43 i första boken där praktikanten (i boken kallad Henrik H.) ska ge stöd för detta.
På senare tid verkar man velat lite (i andra forum) kring just praktikanten och istället hänvisat till andra anställda. Har dock inte sett några förhör som styrker deras uppgifter om denna måndag..

Anledningen till att praktikanten faller bort är dels att han själv tillstår att han inte riktigt minns.
Han bodde i södra Norrland med en sportlovsvecka som infaller v10, d.v.s. den 3-7/3.
Han praktiserade således veckan innan, alltså mordveckan. Samt v11 från den 10/3.

Uppgifterna om att han överhörde ett samtal mellan SE och polis sammanfaller med telefonförhöret 10/3 kl.09.52

Något samtal med polisen den 3/3 finns inte registrerat.

Men TP hänvisar till praktikanten. I podden sa han iaf att den som pratat om att SE var där måndag 3 mars pendlade från Norrland. Passar ju bra in på praktikanten
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-23 kl. 00:49.
Citera
2021-02-23, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Men LJ har inte sagt det själv?

Utan det är en tolkning du gör?
Han har såvitt jag vet bara sagt att den han såg KAN ha varit SE.
Det är ju bara att läsa i förhöret och sedan titta på SEs sprinterlopp i Rapport.
LJ visste ju inte vem SE var då.
Citera
2021-02-23, 00:38
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herakleios
Oerhört trygg för att SE jobbade på Skandia, brukade jobba över, ville slutföra en del innan han tog "sportlov" och skulle åka till Idre och brukade gå den vägen hemåt?

Ovanpå det, stämmer vittnesuppgifterna från MP inte in på SE.

Ålder: 25-45 år.
Kroppsbyggnad: smal, vältränad, litet huvud,
Gångstil: vältränad, atletisk, trippade fram.
Huvudbonad och
Klädesplagg: fiskbensmönstrad rock, sliten jacka, blå dunjacka med insytt mönster som fyrkantiga kuddar, saknade huvudbonad, stickad mössa, mörkt hår utan mössa, mössa med öronlapoar, trekvartsjacka eller rock.
Längd: 175-190 cm.
Väska: ingen på MP nämnde något om väska.

Inte direkt en beskrivning av SE.

Det beror på vilka delar du plockar ut.

Titta på den här bilden som föreställer SE bakifrån.

https://x.cdn-expressen.se/images/25/72/25722e6eb07a4697bdaf0c3505eeb7e0/16x9/original.jpg

Nog skulle en beskrivning i efterhand kunna vara, han hade ett litet huvud och var atletisk.

Hur var det med handledsväskan, är det inte så att SE någonstans påstår att han inte hade en väska den där kvällen?

AH säger ju att den flyende personen var medelålders, mörk och klädd i en trekvartslång rock eller jacka.
Citera
2021-02-23, 00:42
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Idén i Filterpodden om att SE måste ha sett Lars J i gränden går att härleda till Larsson 2016. Sedan återanvändes den här idén av åklagaren Krister Petersson i presentationen vid pressträffen i juni 2020. Även Thomas Pettersson lutar sig mot det här argumentet, i ett inlägg i debatten med Gunnar Wall på dennes hemsida. Idén/argumentet dyker sedan återigen upp i Lasse Lampers dokumentär "Palmemördaren", där försvarsadvokaten Johan Eriksson säger samma sak.

Min tolkning är att det här är ett argument som kan bygga på ett tankefel, och att det går att vinkla i enlighet med den linje man själv gärna vill driva. Åklagaren menar alltså att SE måste ha sett Lars J nedanför sig uppifrån trappkrönet (och då bevisligen måste vara gärningsmannen), medan försvarsadvokaten menar att SE måste ha sett Lars J från brottsplatsen (och då bevisligen inte kan vara gärningsmannen).

Ingen av de två sidorna har någonting på fötterna här, just eftersom det inte finns något som säger att SE måste ha sett Lars J överhuvudtaget. Särskilt märkligt kan jag tycka att det blir när försvaret vill driva den här linjen, eftersom man härigenom faktiskt tycks vilja binda sin klient till mordplatsen. Hade jag varit SE:s advokat så hade jag nog hellre kört på den rakt motsatta linjen, dvs. att SE inte har varit ens i närheten av mordplatsen vid tidpunkten för brottet.

Så den 20årige mannen i blå jacka som SE beskiver gör polisen 1 mars är helt påhittad? Men råkar sedan stämma in perfekt på LJ och dennes rörelser, i tid och rum?
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-23 kl. 00:51.
Citera
2021-02-23, 00:43
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Enligt M.A. på Åland så iakttar hon SE med en liten flicka, någon gång mellan 10-14/3.. tillägger sedan 13 el. möjligen 14/3 (Källa: EH 9981-E)

Om praktikanten nu är på Skandia v11 och har SE som handledare, så blir det svårt att få ihop dessa uppgifter.
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
I podden sa han iaf att den som pratat om att SE var för måndag 3 mars pendlade från Norrland. Passar ju bra in på praktikanten
Det finns ingenting som tyder på att någon liten flicka på Åland eller någon praktikant skulle vara intressanta att diskutera här. Om ni är av en annan uppfattning så kanske ni kan berätta nu vart ni vill komma.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-23 kl. 00:53.
Citera
2021-02-23, 00:50
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
Han har såvitt jag vet bara sagt att den han såg KAN ha varit SE.
Det är ju bara att läsa i förhöret och sedan titta på SEs sprinterlopp i Rapport.
LJ visste ju inte vem SE var då.

Säg vad som står i förhöret
Citera
2021-02-23, 01:06
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Prata ur skägget eller lägg ned nu.

Ska jag flaskmata dig? Läs inläggen i tråden.

SE:s praktikant påstår att SE var på Skandia 3 mars och då bland annat sagt att han sprungit upp på åsen mordkvällen.
Citera
2021-02-23, 01:08
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ska jag flaskmata dig? Läs inläggen i tråden.

SE:s praktikant påstår att SE var på Skandia 3 mars och då bland annat sagt att han sprungit upp på åsen mordkvällen.
Det var inte praktikanten som sade det, det var en kollega till SE. Lyssna på Filterpodden:
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/
Senast redigerad av Draifos 2021-02-23 kl. 01:12.
Citera
2021-02-23, 01:11
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Det var inte praktikanten som sade det, det var en kollega till SE. Lyssna på Filterpodden:
https://magasinetfilter.se/filters-podcast/23-den-sannolika-mordarens-metod/

Det framgår inte.
Citera
2021-02-23, 01:24
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Det framgår inte.
Jag tolkar det i alla fall som att det var kollegan som sade det, men det spelar kanske inte så jättestor roll vem det var. Det finns väl betydligt mer intressanta saker att diskutera kring just det där senaste avsnittet:
(FB) Skandiamannen
Senast redigerad av Draifos 2021-02-23 kl. 01:31.
Citera
2021-02-23, 01:40
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Jag tolkar det i alla fall som att det var kollegan som sade det, men det spelar kanske inte så jättestor roll vem det var. Det finns väl betydligt mer intressanta saker att diskutera kring just det där senaste avsnittet:
(FB) Skandiamannen

Som det konstiga resonerandet att GM SE skulle använda LJ som bevis på att han varit vittne på mordplatsen. Men sedan blir LJ orsaken till att SE backar tillbaka sin story till att han inte varit uppe på David Bagares gata. Vilket ju är konstigt resonerat av Filter eftersom LJ uppenbarligen fanns i SE:s huvud från första början.

Det blir mycket fantiserande bara för att en person säger SE var på Skandia 3 mars...
Senast redigerad av enough-is-enough 2021-02-23 kl. 01:56.
Citera
2021-02-23, 01:45
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Idén i Filterpodden om att SE måste ha sett Lars J i gränden går att härleda till Larsson 2016. Sedan återanvändes den här idén av åklagaren Krister Petersson i presentationen vid pressträffen i juni 2020. Även Thomas Pettersson lutar sig mot det här argumentet, i ett inlägg i debatten med Gunnar Wall på dennes hemsida. Idén/argumentet dyker sedan återigen upp i Lasse Lampers dokumentär "Palmemördaren", där försvarsadvokaten Johan Eriksson säger samma sak.

Min tolkning är att det här är ett argument som kan bygga på ett tankefel, och att det går att vinkla i enlighet med den linje man själv gärna vill driva. Åklagaren menar alltså att SE måste ha sett Lars J nedanför sig uppifrån trappkrönet (och då bevisligen måste vara gärningsmannen), medan försvarsadvokaten menar att SE måste ha sett Lars J från brottsplatsen (och då bevisligen inte kan vara gärningsmannen).

Ingen av de två sidorna har någonting på fötterna här, just eftersom det inte finns något som säger att SE måste ha sett Lars J överhuvudtaget. Särskilt märkligt kan jag tycka att det blir när försvaret vill driva den här linjen, eftersom man härigenom faktiskt tycks vilja binda sin klient till mordplatsen. Hade jag varit SE:s advokat så hade jag nog hellre kört på den rakt motsatta linjen, dvs. att SE inte har varit ens i närheten av mordplatsen vid tidpunkten för brottet.

Fast när man tittar på rekonstruktionsbilden av LJ är det ju just honom, på pricken, som SE beskriver:

1. På vänster sida av baracken.
2. Tittar mot Sveavägen.
3. Man i 20-årsåldern.
4. Iklädd mörkblå, bulsig täckjacka.
5. Iklädd relativt smala byxor.
6. Barhuvad, med fyllig frisyr.

Det är 6 rätt av 6 möjliga.

Förhör med SE, den 1:a mars: "Mot denna vägg [till det s.k. kulturhuset], såg han en man i 20-årsåldern, iklädd mörkblå täckjacka." (Referat.)

Förhör med SE, den 10:e mars: "Vid detta kulturhus står en man [...] I konturen ser det ut som om mannen har täckjacka. Åldersmässigt som en ung man ca 20-25 år gammal." (Referat.)

Förhör med SE, den 11:e mars: "så såg han längst bort vid den mörka platsen vid barackerna konturerna av en som han uppfattade det en yngre man, med relativt smala byxor och något möjligen typ bulsig täckjacka, barhuvad och i 20-årsåldern. Han stod still 4-5-6 sekunder." (Referat.)

Förhör med SE, den 25:e april: "när jag får blicken bort mot Luntmakargatan så ser jag silhuetten utav en person som står alldeles stilla i en 5-6 sekunder, och tittar väldigt intresserat bort mot vårt håll där vi står". (Ord för ord-upptagning.)

Förhör med SE, den 25:e april: "en yngre person som hade någonting relativt fylligt på överkroppen. Huvudet var också ganska fylligt. [...] Benen rätt så smala." (Ord för ord-upptagning.)

P.S. Via SE kan man antagligen få fram ungefär hur länge LJ väntade innan han gick efter. Då LJ tittade åt Sveavägen till i en 5-6 sekunder, efter att GM försvunnit ur sikte, och kort därpå började följa efter.

Någon mätte tidigare att det tar en 24 sekunder att gå upp, så om LJ spenderade minst 15-20 sekunder på att titta och fundera, ger det GM en 40-50 sekunders försprång på David Bagares gata.

Enligt samma mätning tar det bara 25 sekunder för YN med sällskap att nå fram till trappen, efter att de stött på mannen som skyndar sig i motsatt riktning. Vid trappen möter de som bekant LJ, oklart om det var på toppen eller en bit ner -- rekonstruktionsbilden visar det senare. Men förhören säger väl högst upp?

Om det var på toppen ger det GM ett fönster på upp till 25 sekunder att hinna förbi osedd. Men i så fall är det, som tidigare påpekats, konstigt att detta potentiella vittne, som YN såg, aldrig har gett sig till känna.

LJ kanske bara tittade och funderade i en 5-10 sekunder, och YN med sällskap kan ha gått sakta.
Senast redigerad av Dalulven 2021-02-23 kl. 01:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in