2021-02-22, 12:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Nej jag har inte boken, vet inte om uppgiften finns i boken men finns i podden.

Ah, ok.
Då får jag vänta.. Boken är beställd.
Citera
2021-02-22, 12:48
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Jag vet inte hur intressant uppgiften blir. Praoeleven/praktikanten (whatever) ser SE på jobbet måndag 10 mars. Jaha. Ja, ingen har väl ifrågasatt detta någon gång. Vad jag vet, så satt väl SE på sitt kontor måndag 10 mars och genomförde sitt första förhör med polisen (det skedde som sagt via telefon), kompletteringar ägde rum redan dagen efter 11 mars med polisen, också det via telefon. Det vore ju konstigt om ingen lade märke till SE på jobbet 10-11 mars?

Det finns inga bevis på att SE var inne på jobbet måndag 3 mars. Eftersom praoeleven påstår att "det var första måndagen efter mordet" och då folk samlats utanför hörnan "för en tyst minut", blir ju uppgiften pannkaka, eftersom den tysta minuten hölls måndag 10 mars. Sannolikt, har praoeleven (samt flertalet andra kollegor) rört ihop "måndagen efter mordet" med den efterföljande måndagen, eftersom majoriteteten (sannolikt) var på sportlovssemester 3-9 mars (precis som SE). Det handlar alltså om "första måndagen efter sportlovet (och första måndagen på plats på jobbet efter mordet)".
Jag tror faktiskt du kan glömma praoeleven vad gäller måndagen den 3 mars, det handlar om en helt annan person enligt en "säker källa".
Citera
2021-02-22, 12:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur intressant uppgiften blir. Praoeleven/praktikanten (whatever) ser SE på jobbet måndag 10 mars. Jaha. Ja, ingen har väl ifrågasatt detta någon gång. Vad jag vet, så satt väl SE på sitt kontor måndag 10 mars och genomförde sitt första förhör med polisen (det skedde som sagt via telefon), kompletteringar ägde rum redan dagen efter 11 mars med polisen, också det via telefon. Det vore ju konstigt om ingen lade märke till SE på jobbet 10-11 mars?

Det finns inga bevis på att SE var inne på jobbet måndag 3 mars. Eftersom praoeleven påstår att "det var första måndagen efter mordet" och då folk samlats utanför hörnan "för en tyst minut", blir ju uppgiften pannkaka, eftersom den tysta minuten hölls måndag 10 mars. Sannolikt, har praoeleven (samt flertalet andra kollegor) rört ihop "måndagen efter mordet" med den efterföljande måndagen, eftersom majoriteteten (sannolikt) var på sportlovssemester 3-9 mars (precis som SE). Det handlar alltså om "första måndagen efter sportlovet (och första måndagen på plats på jobbet efter mordet)".
Skulle inte förvåna mig om TP har försökt att manipulera honom till att tro att det var 3/3. Det har han gjort förr. Det verkar vara hans sätt att jobba på. Därför blir inget trovärdigt som kommer från honom.
Citera
2021-02-22, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Säger man det?
Jag vill minnas att det är praktikanten som minns att han var på Skandia när denna minnesstund var.
Och att detta var under v11 när SE alltså var tillbaka från Idre.
v10 bör han som "norrlänning" ha haft sportlov
och v9 från den 22/2-28-/2 prao.

Det vi vet, är att den tysta minuten hölls måndag 10 mars, vi vet att SE förhördes av polisen 10 mars (via telefon).

Det blir ju snurrigt, när folk (kollegor och journalister) säger "måndagen efter mordet", eftersom det egentligen är 3 mars, men att de egentligen menar 10 mars.
Citera
2021-02-22, 12:54
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Håller med. Frågan är om de är så exalterade i sina s.k. upptäckter att de ser bara det de vill se. Det jag skrev om var Filterpodden där det inte kan vara en PRAO-elev de menar. Kan dom inte bara lägga ner sin verksamhet.

Ja, inte omöjligt. Hedervärt arbete de gör, men de skulle vinna i förtroende, om de var mer objektiva och sanningsenliga, tycker jag.
Citera
2021-02-22, 12:57
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror faktiskt du kan glömma praoeleven vad gäller måndagen den 3 mars, det handlar om en helt annan person enligt en "säker källa".

Vi vet att skandiamedarbetaren Stig Hemberg (som lär ha jobbat med reklam på samma avdelning som Engström vid tidpunkten) har pratat om att Engströms första story på jobbet; var att han sprang ner på DBG efter GM. Jag har inte hundra koll på när Engström sa detta till Hemberg, kanske framkommer i nya TP-boken.
Citera
2021-02-22, 13:01
Medlem
Citat:
Ja, inte omöjligt. Hedervärt arbete de gör, men de skulle vinna i förtroende, om de var mer objektiva och sanningsenliga, tycker jag.
Vet inte om det är så hedervärt. Tycker det verkar som TP utnyttjar det här till att tjäna pengar. Kommer med en ny upplaga med 8 nya kapitel av boken lagom till 35-årsdagen av mordet. TP och MG klappar varandras ryggar och drar in stålar.
Citera
2021-02-22, 13:09
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Vet inte om det är så hedervärt. Tycker det verkar som TP utnyttjar det här till att tjäna pengar. Kommer med en ny upplaga med 8 nya kapitel av boken lagom till 35-årsdagen av mordet. TP och MG klappar varandras ryggar och drar in stålar.

Jag förstår hur du tänker. Dock så är det ju inte så stora pengar på böcker idag, den må ha blivit uppmärksammad, men det är ju fortfarande en väldigt liten klick som läst den (framförallt köpt den).
Citera
2021-02-22, 13:23
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Jag håller med om att de gör ett bra jobb, och senaste Filterpodden var riktigt intressant. Särskilt uppskattade jag resonemangen om alternativhypoteser, och att man (åtminstone teoretiskt) kanske inte helt kan utesluta ett alternativt händelseförlopp (som t.ex. att SE skulle ha gått och typ "köpt korv"). Men det skulle ju i så fall behöva vara någonting som innebär en total omvärdering av allting vi tidigare har tagit för givet, ungefär som det till slut blev i Quickfallet.

Frågan är alltså om man verkligen kan utesluta möjligheten att SE har hittat på allt det här som i nuläget av de flesta betraktas som bevisning mot honom själv: Dvs. hans egna påståenden om att hans klädsel och övrig utrustning på mordkvällen skall ha överensstämt med signalementet på gärningsmannen, och hans eget påstående om att han efter mordet (precis som gärningsmannen) skall ha sprungit från Palmes liggande kropp och in mot gränden.

Sedan reagerade jag på en sak som jag tyckte var lite tveksam. De sade att SE måste ha sett Lars J där inne i gränden, och det stämmer ju inte riktigt. Det finns andra möjliga och fullt rimliga förklaringar till att SE säger så där, t.ex. den att han kan ha hört om "mörkblå täckjacka" i Rapportsändningen kl. 04:00. I telefonsamtalet till polisen sedan 12:20 dagen efter kan han då helt enkelt ha velat placera denna (av Lisbeth Palme) felaktigt utpekade täckjacka på en påhittad gärningsman där inne i gränden, där han ju nu säkert visste att gärningsmannen hade setts springa in.
Senast redigerad av Draifos 2021-02-22 kl. 13:56.
Citera
2021-02-22, 13:29
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Fast det här med att gärningsmannen skall ha haft just mörk rock, keps och en liten väska är inte någon ny idé. Det här är ju ett signalement på den förmodade gärningsmannen som man gick ut med redan direkt efter mordet 1986.

Sedan gjorde dessutom Lars Larsson en mycket noggrann och systematisk analys av vittnesmålen i sin bok "Nationens fiende" 2016, och han kom fram till att det här med största sannolikhet är en korrekt beskrivning av gärningsmannens utseende: mörk rock, keps och en liten väska. Vad jag vet har ingen ifrågasatt Larssons objektivitet.

Så det du antyder om att det här signalementet skulle vara något som journalisten Thomas Pettersson och åklagaren Krister Petersson har plockat ihop nu på senare år för att ge stöd åt en egen hypotes håller inte. De gör antagligen en egen bedömning av vittnesmålen från mordkvällen, och kommer då fram till samma slutsatser om gärningsmannens troliga utseende som varje sansad bedömare verkar göra.

Signalementet på GM (mörk knälång rock, keps/huvudbonad och liten väska) är svårt att argumentera bort som jag försökt förklara för SE-förnekarna i inlägg (FB) Skandiamannen . Man måste titta på vad som sticker ut avseende vittnesmålen för LJ, YN och de på MP slutligen.

Det finns indikationer på en sådan person i materialet. I så fall - om den - kom ut som oskyldig på S44 strax före sista skottet och tittar mot MP ser han sin dubbelgångare i så fall. Det är en tungt vägande indicie. Ljusår ifrån att SE som oskyldig t ex, skulle ljuga sig 30 m närmre MP för polisen för att kunna imponera på släkt och vänner. Om alla SE-förnekare lägger ihop alla sina argument i denna tråd är dom fortfarande ljusår ifrån.

Lägg där till att det är bara 13 % chans matematiskt att SE ska komma ut på S44 enligt SE-förnekarnas teori (och min om han är oskyldig).

Lägg där till den vettiga teorin av HermanSerman där SE gått förbi Dekorima så han sett LJ i gränden och sen dragit sig undan 15-20 minuter så han blivit därmed osynlig. Nåt sånt måste det till om han ska vara oskyldig är min åsikt också.

Det är helt omöjligt att komma runt SE och det är odiskutabelt enligt mig om man ser till helheten. KP har rätt - du kan inte släppa en man som indikationsmässigt är klädd som gärningsmannen och dessutom gått samma sträcka som makarna Palme. SE är solklart huvudmisstänkt i befintligt material. Häktning givetvis. Jag känner mig oerhört trygg i min ståndpunkt med ovan nämnt.
Citera
2021-02-22, 13:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Jag håller med om att de gör ett bra jobb, och senaste Filterpodden var riktigt intressant. Särskilt uppskattade jag resonemangen om alternativhypoteser, och att man (åtminstone teoretiskt) kanske inte kan utesluta ett helt annat händelseförlopp (som t.ex. att SE skulle ha gått och typ "köpt korv"). Men det skulle ju i så fall behöva vara någonting som inbegriper en total omvärdering av allting vi tidigare har tagit för givet, ungefär som det till slut blev i Quickfallet.

Frågan är alltså om man verkligen kan utesluta möjligheten att SE har hittat på allt det här som i nuläget av de flesta betraktas som bevisning mot honom själv: Dvs. hans egna påståenden om att hans klädsel och övrig utrustning på mordkvällen skall ha överensstämt med signalementet på gärningsmannen, och hans eget påstående om att han efter mordet (precis som gärningsmannen) skall ha sprungit från Palmes liggande kropp och in mot gränden.

Sedan reagerade jag på en sak som jag tyckte var lite tveksam. De sade att SE måste ha sett Lars J där inne i gränden, och det stämmer ju inte riktigt. Det finns andra möjliga och fullt rimliga förklaringar till att SE säger så där, t.ex. den att han kan har hört om "mörkblå täckjacka" i Rapportsändningen kl. 04:00. I telefonsamtalet till polisen sedan 12:20 dagen kan han då helt enkelt ha velat placera denna felaktigt utpekade täckjacka på en påhittad gärningsman där inne i gränden, där han ju nu säkert visste att gärningsmannen hade setts springa in.

Jag håller helt med dig. SE behöver inte ha sett vittnet LJ överhuvudtaget, som du säger kan det vara ett antagande av de uppgifter han sopat ihop från mp (som uruselt vittne) och via de tre tevesändningarna 04:00, 10:00 och 12:00, lägg till det som sades på radio.

Plus, det finns även uppgifter på att samma (journalist) Omar Magnergård som skrev artikeln om SE (som besökte SE i hemmet i Täby) som publicerades i SvD 2 mars, ska ha varit på mp som någon av de första journalisterna (typ 23:35 till 00:00). Känns som ett rimligt antagande, att denne Magnergård har fått höra "en hel del" av poliserna på plats, även från varande/vittnen på platsen, kanske om de olika signalementen, etc. Och vem vet. Magnergård kan ha besökt SE redan på förmiddagen hemma i Täby, de fikade och småsnackade, bytte "erfarenheter" och observationer från natten, SE sög i sig som en svamp. När Magnergård återvänt till tidningen strax innan lunch (min gissning), så ringer SE polisen efter pk med HH är slut 12:20, då har han även Magnergårds observationer att "stuva in" i sin redogörelse till Ali Lindholm på polisen.

Spekulationer
Citera
2021-02-22, 13:45
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Det vi vet, är att den tysta minuten hölls måndag 10 mars, vi vet att SE förhördes av polisen 10 mars (via telefon).

Det blir ju snurrigt, när folk (kollegor och journalister) säger "måndagen efter mordet", eftersom det egentligen är 3 mars, men att de egentligen menar 10 mars.

Ja. Jag får nog kolla dokumentären på nytt.

Från denna uppgift till en annan, så har vi även den påstådda Ålandsresan.
Enligt M.A. på Åland så iakttar hon SE med en liten flicka, någon gång mellan 10-14/3.. tillägger sedan 13 el. möjligen 14/3 (Källa: EH 9981-E)

Om praktikanten nu är på Skandia v11 och har SE som handledare, så blir det svårt att få ihop dessa uppgifter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in