Citat:
Ursprungligen postat av
Draifos
Fast det här med att gärningsmannen skall ha haft just mörk rock, keps och en liten väska är inte någon ny idé. Det här är ju ett signalement på den förmodade gärningsmannen som man gick ut med redan direkt efter mordet 1986.
Sedan gjorde dessutom Lars Larsson en mycket noggrann och systematisk analys av vittnesmålen i sin bok "Nationens fiende" 2016, och han kom fram till att det här med största sannolikhet är en korrekt beskrivning av gärningsmannens utseende: mörk rock, keps och en liten väska. Vad jag vet har ingen ifrågasatt Larssons objektivitet.
Så det du antyder om att det här signalementet skulle vara något som journalisten Thomas Pettersson och åklagaren Krister Petersson har plockat ihop nu på senare år för att ge stöd åt en egen hypotes håller inte. De gör antagligen en egen bedömning av vittnesmålen från mordkvällen, och kommer då fram till samma slutsatser om gärningsmannens troliga utseende som varje sansad bedömare verkar göra.
Signalementet på GM (mörk knälång rock, keps/huvudbonad och liten väska) är svårt att argumentera bort som jag försökt förklara för SE-förnekarna i inlägg
(FB) Skandiamannen . Man måste titta på vad som sticker ut avseende vittnesmålen för LJ, YN och de på MP slutligen.
Det finns indikationer på en sådan person i materialet. I så fall - om den - kom ut som oskyldig på S44 strax före sista skottet och tittar mot MP ser han sin dubbelgångare i så fall. Det är en tungt vägande indicie. Ljusår ifrån att SE som oskyldig t ex, skulle ljuga sig 30 m närmre MP för polisen för att kunna imponera på släkt och vänner. Om alla SE-förnekare lägger ihop alla sina argument i denna tråd är dom fortfarande ljusår ifrån.
Lägg där till att det är bara 13 % chans matematiskt att SE ska komma ut på S44 enligt SE-förnekarnas teori (och min om han är oskyldig).
Lägg där till den vettiga teorin av HermanSerman där SE gått förbi Dekorima så han sett LJ i gränden och sen dragit sig undan 15-20 minuter så han blivit därmed osynlig. Nåt sånt måste det till om han ska vara oskyldig är min åsikt också.
Det är helt omöjligt att komma runt SE och det är odiskutabelt enligt mig om man ser till helheten. KP har rätt - du kan inte släppa en man som indikationsmässigt är klädd som gärningsmannen och dessutom gått samma sträcka som makarna Palme. SE är solklart huvudmisstänkt i befintligt material. Häktning givetvis. Jag känner mig oerhört trygg i min ståndpunkt med ovan nämnt.