2021-02-22, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Observera: Rörde sig som Christer P inte att hon identifierade den springande mannen som CP.
Ja jag vet att hon inte pekat ut CP .I allt väsentligt var det ju SE hon beskrev förutom att rocken inte stämde. Samt det svårtolkade med just rörelsescheman men läser du de tidiga förhören med henne så påminner den hon beskriver betydligt bättre på SE än på CP.
Citera
2021-02-22, 12:02
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det påstås att SE drack kaffe efter mordet. Vart finns källan till detta?
Citat:
Varför var inte praktikanten på sportlov?
Det kanske vore bra att redan i samband med att sådana här frågor ställs försöka förklara varför de överhuvudtaget skulle vara av intresse att reda ut. Annars ger de ju bara upphov till en massa irrelevant information här i tråden.
Citera
2021-02-22, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Viktigt att komma ihåg, när man "debatterar" och resonerar om "praoeleven" på SE's jobb, och den där måndagen:

Den enda nationella "tysta minuten" som hölls för Olof Palme i Sverige, var måndagen 10 mars. Minns jag rätt hölls den klockan 10 eller 11 på förmiddagen. Minns den personligen från när jag gick på lågstadiet, och minns att den var före lunch.

Så. Praoeleven har med största sannolikhet rört ihop måndagarna.
Förmodligen men den mannen jag skrev om menar dom är en person som jobbade på Skandia och brukade ha en del saker ihop med SE. Han är tydligen också från Norrland och pendlade i veckorna till Sthlm o Skandia. Blandar dom ihop sina egna uppgifter eller är det två olika personer? Har inte lyssnat på hela avsnittet.
Citera
2021-02-22, 12:19
Medlem
Var det gm Yvonne Nieminen såg och vad hade han i sin väska?
Hade han en revolver?
Hade han köpt knark?
Hade han en Walkie-Talkie i väskan
Hade han något annat i den eller var den tom?

"Mannen hade mörk rock,troligen svart som var uppknäppt och fladdrande.
Rocken var ungfär till knähöjd
Rocken måste ha varit av något tunnt material, eftersom den fladdrade mycket.
Rocken var mörk även på insidan.
Något foder syntes ej.
I övrigt var mannen helt mörkklädd.
Nieminen uppfattade det som om mannen hade en mörk tröja under rocken
Mannen hade huvudet nedböjt när han sprang
Han hade sin blick riktad mot väskan han höll på med
Nieminen riktade sin uppmärksamhet mot mannens händer och vad han höll på med.
Nieminen såg mannens haka.
Han hade inget skägg
Nieminen såg inte om mannen hade glasögon
Hon reagerade inte för om mannen hade någon huvudbonad eller inte
Åldersmässigt hänförs mannens ålder till 35-45 år
Mannen var inte tjock snarare satt eller grov.
Det verkade som det var jobbigt för mannen att springa.
Vid ett tillfälle verkade det som mannen halkade till.
Det var snömodd.
Mannen hade ljus hy på det lilla Nieminen såg av mannens haka
Han var 175-178 cm lång
Nieminen och Leban kommenterade inte mannen sinsemellan

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMaHRzcFA4dnEwT2s/view
Nieminen 860302
Citera
2021-02-22, 12:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Barkarrow
Förmodligen men den mannen jag skrev om menar dom är en person som jobbade på Skandia och brukade ha en del saker ihop med SE. Han är tydligen också från Norrland och pendlade i veckorna till Sthlm o Skandia. Blandar dom ihop sina egna uppgifter eller är det två olika personer? Har inte lyssnat på hela avsnittet.

Jag har inte hunnit läsa nya "uppgraderade boken" av TP. I dokumentären av Lampers babblar man dock väldigt rörigt gällande detta (och säger fel dessutom). Man säger (väl) att SE åker upp till Idre samma dag som den tysta minuten i Sverige hölls på måndagen. Varför sprida den felaktigheten?

Häpnadsväckande slarv, av både Lampers, SVT och journalister överlag (TP/Filtergänget inkluderat). Man orkar alltså inte ens söka på google (tog mig 2-3 minuter att bli varse när den tysta minuten för Olof hölls i Sverige, och att det enbart hölls en).

Även om jag gillar TP's framtoning, tycker att han gjort ett bra jobb i grävet runt SE och hans person, så häpnar jag över småslarven. Varför inte göra hundra rätt (och vara hundra ärliga) redan från början? För varje år som går, som man rotar i MOP, läser PU's dokument och synar även deras arbete, så häpnar man över oviljan att göra ett hundraprocentigt bra arbete. Jävla lätmaskar.
Citera
2021-02-22, 12:30
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Viktigt att komma ihåg, när man "debatterar" och resonerar om "praoeleven" på SE's jobb, och den där måndagen:

Den enda nationella "tysta minuten" som hölls för Olof Palme i Sverige, var måndagen 10 mars. Minns jag rätt hölls den klockan 10 eller 11 på förmiddagen. Minns den personligen från när jag gick på lågstadiet, och minns att den var före lunch.

Så. Praoeleven har med största sannolikhet rört ihop måndagarna.
Jag tror praoeleven är ointressant just för den här uppgiften. Enligt podden får man intrycket att personen "brukade" pendla och att han dessutom gick in bakvägen den där tidiga måndagsmorgonen. Åtminstone på mitt jobb är och var det helt otänkbart att praoelever kunde smyga in bakvägen, det är huvudentrén via reception som gäller. TP säger också att det här vittnet inte var med i förra boken. Med tanke på Filtergängets sinne för detaljer så bjuder de inte på sådana lågt hängande misstag.

Uppgiften som sådan är oerhört intressant.
Citera
2021-02-22, 12:33
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ok. Och denna historia tecknades ner på skandia i mars 1986?

Filter påstår att han sagt på Skandia att han sprang efter mördaren. Detta är inte en story som kan ha fått eget liv inne på Skandia? Viskleken.

Springer man efter polisen springer man också efter mördaren, per definition.

Det finns bevis på att SE var på Skandia på måndagen? Hur vet man att det inte var måndagen efter?

Varför var inte praktikanten på sportlov?

Är det bevisat SE vad där på måndag?

Sen att denna story gör honom ännu mer imponerande är ju ett visst stöd för att han försöker ljuga sig viktig.

TP skriver om måndagen den 3/3 på sid 43 i första boken där praktikanten (i boken kallad Henrik H.) ska ge stöd för detta.
På senare tid verkar man velat lite (i andra forum) kring just praktikanten och istället hänvisat till andra anställda. Har dock inte sett några förhör som styrker deras uppgifter om denna måndag..

Anledningen till att praktikanten faller bort är dels att han själv tillstår att han inte riktigt minns.
Han bodde i södra Norrland med en sportlovsvecka som infaller v10, d.v.s. den 3-7/3.
Han praktiserade således veckan innan, alltså mordveckan. Samt v11 från den 10/3.

Uppgifterna om att han överhörde ett samtal mellan SE och polis sammanfaller med telefonförhöret 10/3 kl.09.52

Något samtal med polisen den 3/3 finns inte registrerat.
Citera
2021-02-22, 12:35
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror praoeleven är ointressant just för den här uppgiften. Enligt podden får man intrycket att personen "brukade" pendla och att han dessutom gick in bakvägen den där tidiga måndagsmorgonen. Åtminstone på mitt jobb är och var det helt otänkbart att praoelever kunde smyga in bakvägen, det är huvudentrén via reception som gäller. TP säger också att det här vittnet inte var med i förra boken. Med tanke på Filtergängets sinne för detaljer så bjuder de inte på sådana lågt hängande misstag.

Så du har nya boken?
Har TP alltså med uppgifter kring måndagen den 3/3 och SE's besök?
Citera
2021-02-22, 12:35
Medlem
Citat:
Jag har inte hunnit läsa nya "uppgraderade boken" av TP. I dokumentären av Lampers babblar man dock väldigt rörigt gällande detta (och säger fel dessutom). Man säger (väl) att SE åker upp till Idre samma dag som den tysta minuten i Sverige hölls på måndagen. Varför sprida den felaktigheten?

Häpnadsväckande slarv, av både Lampers, SVT och journalister överlag (TP/Filtergänget inkluderat). Man orkar alltså inte ens söka på google (tog mig 2-3 minuter att bli varse när den tysta minuten för Olof hölls i Sverige, och att det enbart hölls en).

Även om jag gillar TP's framtoning, tycker att han gjort ett bra jobb i grävet runt SE och hans person, så häpnar jag över småslarven. Varför inte göra hundra rätt (och vara hundra ärliga) redan från början? För varje år som går, som man rotar i MOP, läser PU's dokument och synar även deras arbete, så häpnar man över oviljan att göra ett hundraprocentigt bra arbete. Jävla lätmaskar.
Håller med. Frågan är om de är så exalterade i sina s.k. upptäckter att de ser bara det de vill se. Det jag skrev om var Filterpodden där det inte kan vara en PRAO-elev de menar. Kan dom inte bara lägga ner sin verksamhet.
Citera
2021-02-22, 12:38
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Så du har nya boken?
Har TP alltså med uppgifter kring måndagen den 3/3 och SE's besök?
Nej jag har inte boken, vet inte om uppgiften finns i boken men finns i podden.
Citera
2021-02-22, 12:43
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:

Säger man det?
Jag vill minnas att det är praktikanten som minns att han var på Skandia när denna minnesstund var.
Och att detta var under v11 när SE alltså var tillbaka från Idre.
v10 bör han som "norrlänning" ha haft sportlov
och v9 från den 22/2-28-/2 prao.
Citera
2021-02-22, 12:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby

Jag vet inte hur intressant uppgiften blir. Praoeleven/praktikanten (whatever) ser SE på jobbet måndag 10 mars. Jaha. Ja, ingen har väl ifrågasatt detta någon gång. Vad jag vet, så satt väl SE på sitt kontor måndag 10 mars och genomförde sitt första förhör med polisen (det skedde som sagt via telefon), kompletteringar ägde rum redan dagen efter 11 mars med polisen, också det via telefon. Det vore ju konstigt om ingen lade märke till SE på jobbet 10-11 mars?

Det finns inga bevis på att SE var inne på jobbet måndag 3 mars. Eftersom praoeleven påstår att "det var första måndagen efter mordet" och då folk samlats utanför hörnan "för en tyst minut", blir ju uppgiften pannkaka, eftersom den tysta minuten hölls måndag 10 mars. Sannolikt, har praoeleven (samt flertalet andra kollegor) rört ihop "måndagen efter mordet" med den efterföljande måndagen, eftersom majoriteteten (sannolikt) var på sportlovssemester 3-9 mars (precis som SE). Det handlar alltså om "första måndagen efter sportlovet (och första måndagen på plats på jobbet efter mordet)".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in