Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-19, 12:08
  #181
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det är möjligt att liv på Mars om det finns framför allt finns djupt nere i marken där det fortfarande finns flytande vatten. Särskilt saltvatten som inte fryser så lätt skulle kunna vara i flytande form, vilket krävs för att underhålla liv. Man tror att de möjliga spår av strömmande vatten på ytan som man sett på vissa ställen under den varma årstiden skulle kunna vara saltvatten från underjordiska reservoarer.

Om jag ledde programmet skulle jag leta efter liv på två ställen: nere i marken där man observerat dessa strömmar, och vid polerna, där det finns både kolsyreis och vanlig is. Men inte utan ett bra mikroskop.

Grymt spännande jag skrier normalt sett i detta forum då jag saknar kunnskap helt om astrofysik.

Var finns dessa strömmar? Och om man skulle hitta marsmänniskor hur skulle man aggera? Man hade väl vart tvungen att döda marsianen för att resa tillbaks och hämta liket?

Varför direktsände man ej med bilder? Hade vart grymt att följa
Citera
2021-02-19, 12:13
  #182
Medlem
Bertil85s avatar
eftersom man misslyckas med hälften av landningarna på mars så kommer väll ingen våga med en bemannad rymdfärd dit ???
Citera
2021-02-19, 14:24
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Eftersom det tar alldeles för lång tid för signalerna att gå fram och tillbaka kan man inte påverka förloppet, allt måste ske autonomt.

Är du på plats i landaren eller i en rymdfarkost i omloppsbana med videolänk kan du aktivt välja till exempel att byta landningsplats om markförhållandena inte ser bra ut. Tar det minuter för signalerna att gå fram och tillbaka är det redan för sent.

Robotar är bra på att göra det de är programmerade till, men inte särskilt handlingskraftiga om det sker något oväntat.


Jag är medveten om detta och just den delen skulle vara lättare att hantera. Däremot tillkommer 1000-tals andra parametrar gällande omplexitet om vi faktiskt vågar skicka dit människor, inte minste etiska frågor då det mest troligen är en resa som är enkel och hur länge kan de hålla sig levande där, hur mycket syre och mat skall man ta med?
Sedan tror jag nog rymdstrålningen kommer ställa till en del.

Utöver detta har vi då både starten på jorden, landningen på Mars och den ännu mer riskabla vägen tillbaka.

Jag tror nog att vi kan klara det men det kommer krävas sjukt mycket förarbete, riskminimering.

Det känns ju inte att vi någonsin kommer till ett läge där detta kommer anses som lika odramatiskt som en vanlig flygning mellan London-New York.
Citera
2021-02-19, 15:39
  #184
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
eftersom man misslyckas med hälften av landningarna på mars så kommer väll ingen våga med en bemannad rymdfärd dit ???
Oddsen är nog bättre än så faktiskt. Förutom den där amerikanen vars hedonistiska sätt att mäta (inches, feet, yadda) och därmed fick en probe att missa planeten, så t.ex Beagle 2 landade ju faktiskt. Sen att mekaniken inte klarade att fälla ut antennen .. nåt en snubbe på plats fixat medans han sugit på en bärs.

Automatik i all ära, men en gubbe i blåställ på plats fixar det mesta
Citera
2021-02-19, 16:48
  #185
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Grymt spännande jag skrier normalt sett i detta forum då jag saknar kunnskap helt om astrofysik.

Var finns dessa strömmar? Och om man skulle hitta marsmänniskor hur skulle man aggera? Man hade väl vart tvungen att döda marsianen för att resa tillbaks och hämta liket?

Varför direktsände man ej med bilder? Hade vart grymt att följa

Här kan du läsa mer om strömmarna på Mars:

https://en.wikipedia.org/wiki/Season...Martian_slopes

Några marsmänniskor kommer man knappast att hitta, men kanske mikrober.

Vad gäller direktsändning så hade sonden väldigt låg bandbredd (cirka 200 bits/s) under landning, så det gick inte att sända bilder då. Jag tror dock att man spelade in en del för att sända senare. Kanske får vi se dessa bilder på presskonferensen i kväll.
Citera
2021-02-19, 18:08
  #186
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LoversInJapan
Denna teori känns mycket logisk.

"Nutida forskning har visat att exempelvis vissa bakterier möjligen kan leva länge i rymdmiljö, och även högre djur som trögkrypare har visats överleva åtminstone några veckor i rymden."

Mycket intressant.

Särskilt sporer av bakterier och svampar kan överleva mycket länge under ogästvänliga förhållanden, som i vakuum.

För att liv som vi känner det ska kunna fortplanta sig krävs det dock tillgång till flytande vatten. De komplexa molekyler som levande varelser är uppbyggda av måste kunna reagera med varandra och för det krävs det ett lösningsmedel som molekylerna kan röra sig fritt i. Möjligen skulle flytande metan kunna spela samma roll längre ut i solsystemet, som på Saturnus måne Titan där det finns floder och sjöar av metan.

Därför är det möjligt att liv, om det en gång uppstod på Mars, nu är begränsat till miljöer och tidpunkter där det finns flytande vatten. Man kan tänka sig att mikrober ligger i dvala större delen av året, för att växa och föröka sig under den korta sommartid när flytande vatten i någon form tycks finnas på vissa ställen nära ekvatorn.
__________________
Senast redigerad av Regulus 2021-02-19 kl. 18:12.
Citera
2021-02-19, 18:11
  #187
Medlem
Hur lång tid tog det att nå mars?
Hur stor chans är det att en bakterie tog sig ombord och nu är på mars?
__________________
Senast redigerad av troligengud 2021-02-19 kl. 18:14.
Citera
2021-02-19, 18:17
  #188
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hur lång tid tog det att nå mars? Hur stor chans är det att en bakterie tog sig ombord och nu är på mars?

Sex och en halv månader.

Säkert kom det med enstaka bakterier även om man försökte arbeta sterilt. Sannolikheten att dessa skulle kunna överleva och fortplanta sig på Mars är dock mycket låg. Liv kan iofs anpassa sig till extrema miljöer, men för det krävs det evolution, vilket tar tid.
Citera
2021-02-19, 19:08
  #189
Medlem
Reguluss avatar
Nu pågår den första presskonferensen efter landningen.
Citera
2021-02-19, 19:13
  #190
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Nu pågår den första presskonferensen efter landningen.

Häftig bild där man såg Percecerance hänga i linorna, taget från skycrane några meter över ytan!
Citera
2021-02-19, 19:14
  #191
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaist
Häftig bild där man såg Percecerance hänga i linorna, taget från skycrane några meter över ytan!

Ja. De kommer nog att visa fler bilder vid presskonferensen senare i natt.
Citera
2021-02-19, 20:53
  #192
Medlem
BAKEDJAKEs avatar
Wow vilka bra bilder 2020 ser ju ut som en 3 åring tagit dom!!Tycker dom hade fan så mycket bättre bild kvalitet från den första månlandningen 1969 från en hasselblad kamera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback