Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-16, 18:59
  #4417
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
En stor del av Teslas i dagsläget överlägsna räckvidd är att dom trycker in större batterier i bilarna. Varför inte dom andra väljer att göra det vet jag inte själv faktiskt. Nya Audi e-tron GT ska ha ett 93,3 kWh batteri där max 85 kWh går använda, model S som bör vara huvudkonkurrenten har ett 100 kWh batteri..

https://www.youtube.com/watch?v=xcYFNMyJXFo
Här är ett klipp på android systemet


Model S 2012 hade 85 kWh och fick ungefär samma räckvidd som Audin. Jämför man med Model 3 LR så blir skillnaden ännu större. Den har 82 kWh batteri och en räckvidd på 580 km, till halva priset. Så det är inte bara att slänga in ett större batteri.
https://twitter.com/teslaownersSV/st...845347331?s=20

Android var jävligt mycket bättre än VWs system, men jag tycker personligen att den fortfarande ser rätt omodern och tråkig ut jämfört med Teslas.
Citera
2021-02-16, 19:13
  #4418
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Eftersom jag inte kan läsa, kan du snälla berätta vad det står på det understrukna
Fan va pinsam!
Det är tydligen många som är pinsamma härinne enligt dig. Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att det egentligen bara är du som är pinsam.
Jag antar att du ligger jävligt nära en varning av moderatorn med en risk för avstängning om du inte vässar dig lite.
Jag behöver tydligen återberätta ordagrant för att du ska begripa. Men jag provar ändå... och upprepar än en gång...el bilar för $25k är och kommer vara i stort sett lika enkla och strippade oavsett bilmärke.
Gå och lägg dig nu och låt oss vuxna diskutera.
Citera
2021-02-16, 19:38
  #4419
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det är ett bekymmer för att Tesla har haft över 12 år på sig att komma dit de är idag om man räknar från Roadstern från 2008.

Model S från 2012 hade en räckvidd på över 420 km. Det är först nu som konkurrenterna börjar komma ikapp en bil som släpptes för 8 år sen.

Model S Plaid+ kommer ha en räckvidd på över 840 km. När ska konkurrenterna komma ikapp det? Eller komma ikapp supercharger nätverket? Eller autopilot? Jag hade varit livrädd om jag var legacy auto.
Jo, för det är ju där den stora marknaden finns. Typ alla kommer åka omkring i Model S Plaid+...
alla traditionella tillverkare darrar nog in i märgen. Härlig slutsats där

Och om man lägger undan Elon bibeln och vaskar lite kallt vatten i ansiktet så ser man att Lucid Air har liknande specifikationer. Ja, NÄR ska de komma ikapp? Nya betydligt billigare Xpeng P7 ska ligga på över 700 km, så även kineserna närmar sig.
Sedan finns det ju en gräns för när det börjar bli löjligt. Personligen kan jag inte bry mig så mycket mindre om jag kan köra min bil 70 eller 80 mil på en laddning. Hur ofta avverkar jag mer än 70 mil på en dag?
Citera
2021-02-16, 19:40
  #4420
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Det är tydligen många som är pinsamma härinne enligt dig. Jag tror jag talar för de flesta när jag säger att det egentligen bara är du som är pinsam.
Jag antar att du ligger jävligt nära en varning av moderatorn med en risk för avstängning om du inte vässar dig lite.
Jag behöver tydligen återberätta ordagrant för att du ska begripa. Men jag provar ändå... och upprepar än en gång...el bilar för $25k är och kommer vara i stort sett lika enkla och strippade oavsett bilmärke.
Gå och lägg dig nu och låt oss vuxna diskutera.
Du återberättar ju inte ens ordagrant, du ändrar ditt påstående efter att jag bad om en länk. Jag synade din bluff bara.

Varför skulle jag få en varning? Det värsta jag sagt är "pinsam" och "dum". Gud va hemskt.

Nej, alla bilar för $25k kommer inte alls vara lika enkla och strippade oavsett bilmärke. Dummaste jag hört.

Men jag ska nog gå lägga mig. Trött på att rätta folk utan kunskap som inte fattar nånting, så ska sluta argumentera med björnar, då ni ändå inte vill tro på fakta.
Citera
2021-02-16, 23:15
  #4421
Medlem
zharkovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Vilken värld lever du i där man kan ställa om fabriker till att tillverka nya saker över en natt? Det är nog snarare du som underskattar det svåra och kostsamma i att ställa om fabriker.
Sist jag kollade låg Japan i den här världen.
https://www.thedrive.com/tech/26955/...e-in-the-world

Det är snarare Tesla som är den tillverkare i världen som har störst problem med att ställa om produktionslinan.
Citera
2021-02-17, 07:47
  #4422
Medlem
Orkar inte läsa igenom alla sidor, hur gick det för han Johan nånting som köpte in sig i somras? Han var väl typ all-in på Tesla. Dubblat pengarna nu om han låg kvar. Eller sålde du i panik?

Spontan tanke: Lustigt att Michael Burry flashar kuken offentligt med att han kortar Tesla mer och mer, snart kommer /r/wallstreetbets och tar honom i röven. To the moon 🚀🚀🚀🚀
Citera
2021-02-17, 08:42
  #4423
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Som jag förklarade till David86 så kostar det mycket pengar att expandera. De håller sig precis till gränsen av vinst, ca 1% medvetet för att kunna finansiera deras extrema expansion.

Tesla har högst vinstmarginal på sina bilar:

https://www.forbes.com/sites/greatsp...ins-heres-how/

Istället för att rapportera extrema vinster varje kvartal, som wallstreet gillar, så återinvesterar de pengarna för tillväxt istället. Det är därför Teslas vinst varken ökat eller sjunkit drastiskt trots att de sålde ca 285% mer krediter än föregående år.

Jag försöker att inte skriva allt för långa texter för ingen orkar läsa då. Men jag vet inte om jag är otydlig ibland pga det. Förstår ni nu?

edit: Glömde svara på " Om nu Tesla verkligen vill erbjuda så billiga bilar som möjligt, varför sänker dom inte priset på dom om de nu har marknadens högsta marginaler?"

Vad menar du? De har ju sänkt sina priser hur många gånger som helst nu. För någon månad sen sänktes till och med priset i Sverige med 20.000 kr. Efter fabriken i Tyskland blir färdig så kommer priserna sänkas igen.
Visst kostar det pengar att expandera, det är därför som det inte är någon netmargin på Teslas fordonstillverkning om vi exkluderar direkta och indirekta subventioner.
Problemet är bara när marginalerna skall komma? Tesla har åratal av resurskrävande investeringar framför sig i form av fabriker och laddnätverk.
Citera
2021-02-17, 10:06
  #4424
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Visst kostar det pengar att expandera, det är därför som det inte är någon netmargin på Teslas fordonstillverkning om vi exkluderar direkta och indirekta subventioner.
Problemet är bara när marginalerna skall komma? Tesla har åratal av resurskrävande investeringar framför sig i form av fabriker och laddnätverk.
Det vet jag inte. Om jag var tvungen att gissa så tror jag att de kommer hålla sig på den här nivån av lönsamhet ganska länge till. Ett av deras mål är att bygga 20 miljoner bilar per år innan 2030 så de har en bit kvar.

Det är samma strategi som Amazon följde back in the day. De fokuserade också bara på tillväxt i flera år och brydde sig inte om att rapportera vinst. Deras P/E låg ett tag på absurda nivåer, över 3000!
Citera
2021-02-17, 11:38
  #4425
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Tesla får nästan alla sina intäkter från biltillverkningen. Samtidigt har Tesla tjänar mer pengar på att äga bitcoin i en månad än vad de gjort på fjorton års biltillverkning. En biltillverkning som dessutom vore olönsam utan statliga stöd.

Teslas värdeökning på sina Bitcoins som de köpte i januari 2021:
📈 ~ 1 miljard USD.

Teslas högsta vinst på att sälja elbilar:
📉 720 miljoner USD, 2020.

In retrospect, it was inevitable.
Resistance is futile.



Citera
2021-02-17, 13:26
  #4426
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Teslas värdeökning på sina Bitcoins som de köpte i januari 2021:
📈 ~ 1 miljard USD.

Teslas högsta vinst på att sälja elbilar:
📉 720 miljoner USD, 2020.

In retrospect, it was inevitable.
Resistance is futile.




När du köper Tesla så får du faktiskt Bitcoin på köpet. Du blir delägare i Bitcoin. Det är Teslas aktieägare som äger dessa bitcoin. - Tesla startar nu sin Giga 6 i Indien. Jag undrar vad Elons mål är. Typ 100 Gigas eller fler. 20 miljoner bilar minst kommer att produceras per år och de är redan förberedda för FSD. Tesla kommer sedan att erbjuda abonnemang på FSD och bilarna tankas med Musks app när "grannar byter el med varandra de producerat på hustaket". Det fanns en resebyrågubbe i Danmark som hette Simon Spies. Han hittade resebranchens handikapp. Spies började dumpa priserna på resor så vinsten var noll och när folk var i Spanien plockade han dom på pengarna där med grisfester och olika avgifter. ALLA reste med Spies. Tesla verkar köra lite samma grej. Pengarna drar de in på abonnemang av FSD och inom ett par år sitter folk och surfar på väg till jobbet med FSD med Teslas egen "facebook", "twitter" och shopping och varje gång folk "byter ström" får de procent. Alla bilar kommer att vara uppkopplade till starlink och ha solceller som laddar i alla fall 10-30 km dygn. Tesla kommer även att ha en egen valuta. (Det är oundvikligt enligt Musk) Pengar (dogecoin?) slussas peer to peer.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-17 kl. 13:32.
Citera
2021-02-17, 15:10
  #4427
Avstängd
wwrs avatar
Om det inte blir en massa mygel så kanske Tesla får riktig konkurrens av en billig city-elbil i Kina och kanske på andra platser i framtiden.

Wuling motors har producerat en liten men praktisk kartong för $5000.
Citat:
New $5,000 Electric Car Is Already Outselling The Model 3
https://carbuzz.com/news/new-5000-el...ng-the-model-3

GM är inblandade och säkert Mitsubishi som har 3 diamanter i loggan/namnet, Wuling har 5.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-17 kl. 15:18.
Citera
2021-02-17, 15:46
  #4428
Medlem
Powrs avatar
Fan! Önskar att jag hade pengar att köpa mer nu!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback