Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-16, 19:07
Medlem
Jeremy Grantham snackade om en allmän börskrasch pga upplåst börs (höga P/E tal). Det som talar emot är nollränta, ändlös QE och att E i P/E (earnings) ska återhämta sig rejält 2021.

Men vad händer om helt plötsligt flera miljoner amerikaner blir hemlösa? Eller att massor med små fastighetsägare går i konkurs? Fastighetsägarna kanske tar med sig en bank pga stora obetalda lån?

I USA kör de pga Covid med att hyror ej behöver betalas och du kan inte bli vräkt. Biden har förlängt detta Eviction Moratorium till 31a Mars.

Det Biden dock verkar ignorera är alla mindre hyresvärdar som riskerar ekonomisk kollaps pga sina lån.

Sen är väl uppskovet på hyrorna för privatpersonerna temporärt, när Moratoriumet är över så ska allt betalas igen retroaktivt? Många lär då hamna på gatan eftersom de inte kan betala in över ett års hyra.

Vad tror ni?
Citera
2021-02-16, 20:37
Medlem
Det är ju alltid tiotals miljoner hemlösa i USA och antalet fluktuerar kraftigt upp och ned hela tiden, av olika orsaker. Varför skulle det utlösa en börskrasch?
Citera
2021-02-16, 22:33
Medlem
Tänker något i stil med Lehman Brothers kraschen, alltså en trigger som skakar börsen.

Biden kommer nog värna om de boende, så fastighetsägarna får kanske inga pengar för att klara sig. De sitter nog i sin tur på stora lån så om de går i konkurs så kanske någon bank får problem? Kaskadeffekt liksom.

Har klurat en del sen jag läste Jeremy Granthams negativa syn på börsen. Allt ser så positivt ut så jag har svårt att se någon random större krasch bara ska inträffa, men om en trigger finns. Då blir det kanske annorlunda?

Ville iaf bara skriva ned/dela tankarna. Man får väl se med tiden om man får rätt eller inte, hoppas personligen jag har fel.
Citera
2021-02-16, 23:43
Medlem
Det är ju populärt bland gemene man att komplementera sin investeringar i värdepapper med en eller flera bostäder som man köper för att hyra ut, så det är ju möjligt teoretiskt det du säger.

Å andra sidan har vi som du också säger oändlig QE, så varför spekulera i detta? Bara att köra... Dippar det lite så köper vi bara mer. Fram till 2024 som det ser ut nu.
Citera
2021-02-17, 05:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vias
Tänker något i stil med Lehman Brothers kraschen, alltså en trigger som skakar börsen.

Biden kommer nog värna om de boende, så fastighetsägarna får kanske inga pengar för att klara sig. De sitter nog i sin tur på stora lån så om de går i konkurs så kanske någon bank får problem? Kaskadeffekt liksom.
Okej, men Biden låter inte några banker gå i konkurs. Du har nog lyssnat på lite för mycket valpropaganda om du tror att han skulle "värna de boende" på en banks bekostnad.
Citera
2021-02-17, 08:22
Medlem
retinas avatar
Jag är också orolig för efterdyningarna av Corona. Pengar har pumpats ut på marknaden, samtidigt som låga räntor. Börsen är i stort sett ATH, trots stigande arbetslöshet. Finns det helt plötsligt gratis luncher?

Vad kommer hända med fastighetsmarknaden för företag? Behöver företagen verkligen alla sina lokaler eller kan de låta många av sina anställda arbeta hemma?

Men den största varningsklockan är att t.om. taxichaufförerna och sopåkarna (inget illa om just dessa yrken) talar om vilka klipp man kan göra på börsen. Kvällstidningarna skriver om hur man kan göra "sin första miljon". Även allt yngre och riskbenägna ger sig in i leken (typ gamestop/amc). De har förmodligen inte varit med om en krasch/kraftig nedgång.

En annan trend som verkar växa sig allt större är alla som strävar efter FIRE, men om alla ska leva minimalistiskt så minskar konsumtionen...

Dessutom har just vårt land många nyanlända som inte kommer ut på arbetsmarknaden.

Men då jag själv är fullinvesterad så hoppas jag att alla träd växer till himlen.
Senast redigerad av retina 2021-02-17 kl. 08:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in