Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-16, 12:36
  #4405
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Överraskande att ett företag som funnits i knappt 10 år har problem att ställa om tillverkningen av bilmodeller som knappt ändrats sen dom skapades, det är sånt som de traditionella biltillverkarna har kunskaper om, som Tesla saknar... Inte ens Tesla låtsas tro något annat.

https://sec.report/Document/0001564590-21-004599/
Sida 17
Det enda som inte ändrats är designen. Under huven finns det nog ingen annan tillverkare som ändrar så mycket som Tesla. Du har verkligen ingen koll alls.
Sjävklart kan du inte göra om produktionslinjen utan att stänga ner den! Hur dum är du egentligen? Om Daimler har så jävla många fabriker, och om det är så jävla enkelt att ställa om, varför har de 3 nya fabriker på gång då? Och varför tar det de 4 år att bygga? Det är väll bara att slänga på ett batteri på nuvarande kaross
Citera
2021-02-16, 12:40
  #4406
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Ok, som vanligt med Tesla är det något som ska ske i framtiden.
I nuläget så betalar bl.a. bilköparna för expansionen
Ja, visst är det härligt med ett företag som har en så ljus framtid som Tesla. Du verkar tro att framtiden är en myt haha. Det är ju därför jag fortfarande investerar i Tesla, pga framtiden!
Förresten, du sa att det finns många elbilar idag för $25k, som kommer slå Teslas variant. Jag väntar fortfarande på länken. Kan du visa mig den bästa elbilen du hittar för $25k tack...
Citera
2021-02-16, 12:55
  #4407
Avstängd
wwrs avatar
Nu kommer ett annat känt märke att gå full electric. Alla Jaggor kommer att vara eldrivna om 4 år!
Citat:
Jaguar will be an all-electric car brand from 2025
https://www.theverge.com/platform/am...rs-i-pace-2025

Jag misstänker att de bara ljuger och märkena/länderna försöker övertrumfa varandra med vidlyftiga förutsägelser fast med kryphål i löftena.

Hittills har Jaguar bara haft en elbil som sålt dåligt och tillverkades av annan fabrik.
Citera
2021-02-16, 13:24
  #4408
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det enda som inte ändrats är designen. Under huven finns det nog ingen annan tillverkare som ändrar så mycket som Tesla. Du har verkligen ingen koll alls.
Sjävklart kan du inte göra om produktionslinjen utan att stänga ner den! Hur dum är du egentligen? Om Daimler har så jävla många fabriker, och om det är så jävla enkelt att ställa om, varför har de 3 nya fabriker på gång då? Och varför tar det de 4 år att bygga? Det är väll bara att slänga på ett batteri på nuvarande kaross
Hur vore det om du tog ner din diskussionsnivå till en mogen och sansad nivå, varenda ont ord du hör om Elon Musk eller Tesla, varenda person som inte delar din framtidsvision att Tesla kommer spotta ut 90% av alla bilar inom 10 år ska klankas ner på som en trög idiot som är dum i huvudet.

Ena sekunden är alla andra biltillverkare långt efter eftersom dom inte bygger fabriker på varje kontinent i världen (trots att dom redan har det i princip), när man sedan visar upp för dig att t ex Daimler faktiskt bygger batterifabriker på 3 kontinenter så är dom för långsamma, och nu ifrågasätts det plötsligt varför dom gör det överhuvudtaget. Dom har bilfabriker, batterifabriker har dom såklart inte eftersom det inte har behövts i någon större utsträckning, och fortfarande egentligen inte behövs. Det är inte sprintlopp för att se vem som kan spotta ur sig flest elbilar på kortast tid. En biltillverkares mål är att sälja bilar och generera vinst på det, detta gör Daimler, Volkswagen, Toyota osv idag, dom behöver inte sälja många fler elbilar på kort tid för att generera vinst, dom genererar redan vinst idag. Detta är allt som räknas.

Tesla behöver spotta ut miljontals bilar närmsta åren för att motivera sitt börsvärde. Eftersom dom bara gör elbilar är det elbilar som ska tillverkas för att uppnå detta målet. Toyota spottar redan ut miljontals bilar varje år, hurvida det är elbilar, hybrider eller rena fossildrivna bilar är helt orelevant idag. Hvuudsaken är att bilar säljs. Elbilsövergången kommer inte ske i ett svep, därför behöver inte VW, Mercedes, Toyota osv ställa om i ett svep heller, vad i detta är så svårt att förstå? Sedan är det självklart så att de tradiotionella biltillverkan tjänar mer pengar på att sälja en fossildriven bil med serviceaffären och högre marginaler än en elbil, som idag är dyrare att tillverka. Det finns alltså inget riktigt incitament för någon att snabbt övergå till elbilar. Nyckelordet här är alltså snabbt, att man inte snabbt vill övergå till bara elbilar betyder inte att det är uteslutet.

En bil är så mycket mer än drivlina, en bil blir per automatik inte bättre för att man ersätter den fossildrivna motorn med en elmotor.
Citera
2021-02-16, 14:08
  #4409
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Du brukar inte kolla på framtida tillväxt när du analyserar ett företag?

Visst stämmer det att omsättningen av deras energy sales inte är i närheten av bilförsäljningen *idag* men jag förstår inte ditt kortsiktiga tänkande.

Om du även lyssnade på Teslas earnings call webcast (vilket du antagligen inte gjorde) så nämnde de att de var tvungna att fokusera nästan hela företaget på att rampa upp produktionen av Model 3&Y. Nu kommer de kunna fokusera mer på energibiten.

Du kan läsa mer på deras rapport här: https://tesla-cdn.thron.com/static/1...-Update.pdf%22

Batterilagring är en dyr produkt som endast kan användas i specifika fall. Det finns dessutom stor konkurrens på området och Tesla har inte egna batterier. På världens största anläggning, Hornsdale Power Reserve, leverade Tesla med Samsungbatterier. Detta är alltså en konkursutsatt bransch med tunna marginaler där Tesla inte har någon direkt edge. Visst växer den för Tesla, men det är i stort sett för att det börjar från en sådan enormt låg utgångspunkt.

Tesla får nästan alla sina intäkter från biltillverkningen. Samtidigt har Tesla tjänar mer pengar på att äga bitcoin i en månad än vad de gjort på fjorton års biltillverkning. En biltillverkning som dessutom vore olönsam utan statliga stöd.
Citera
2021-02-16, 14:16
  #4410
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Ja, visst är det härligt med ett företag som har en så ljus framtid som Tesla. Du verkar tro att framtiden är en myt haha. Det är ju därför jag fortfarande investerar i Tesla, pga framtiden!
Förresten, du sa att det finns många elbilar idag för $25k, som kommer slå Teslas variant. Jag väntar fortfarande på länken. Kan du visa mig den bästa elbilen du hittar för $25k tack...
Det sa jag inte. Om du läser det jag skrev istf att hitta på en massa så skrev jag i stort sett att alla elbilar för $25k kommer vara snarlikt kassa.
Grejen är ju att Tesla inte ens kan göra den för bra för då gör de kanske en model 3 dödare i den meningen att folk tycker $25k bilen är tillräckligt bra
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-02-16 kl. 14:23.
Citera
2021-02-16, 14:17
  #4411
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Hur vore det om du tog ner din diskussionsnivå till en mogen och sansad nivå, varenda ont ord du hör om Elon Musk eller Tesla, varenda person som inte delar din framtidsvision att Tesla kommer spotta ut 90% av alla bilar inom 10 år ska klankas ner på som en trög idiot som är dum i huvudet.

Ena sekunden är alla andra biltillverkare långt efter eftersom dom inte bygger fabriker på varje kontinent i världen (trots att dom redan har det i princip), när man sedan visar upp för dig att t ex Daimler faktiskt bygger batterifabriker på 3 kontinenter så är dom för långsamma, och nu ifrågasätts det plötsligt varför dom gör det överhuvudtaget. Dom har bilfabriker, batterifabriker har dom såklart inte eftersom det inte har behövts i någon större utsträckning, och fortfarande egentligen inte behövs. Det är inte sprintlopp för att se vem som kan spotta ur sig flest elbilar på kortast tid. En biltillverkares mål är att sälja bilar och generera vinst på det, detta gör Daimler, Volkswagen, Toyota osv idag, dom behöver inte sälja många fler elbilar på kort tid för att generera vinst, dom genererar redan vinst idag. Detta är allt som räknas.

Tesla behöver spotta ut miljontals bilar närmsta åren för att motivera sitt börsvärde. Eftersom dom bara gör elbilar är det elbilar som ska tillverkas för att uppnå detta målet. Toyota spottar redan ut miljontals bilar varje år, hurvida det är elbilar, hybrider eller rena fossildrivna bilar är helt orelevant idag. Hvuudsaken är att bilar säljs. Elbilsövergången kommer inte ske i ett svep, därför behöver inte VW, Mercedes, Toyota osv ställa om i ett svep heller, vad i detta är så svårt att förstå? Sedan är det självklart så att de tradiotionella biltillverkan tjänar mer pengar på att sälja en fossildriven bil med serviceaffären och högre marginaler än en elbil, som idag är dyrare att tillverka. Det finns alltså inget riktigt incitament för någon att snabbt övergå till elbilar. Nyckelordet här är alltså snabbt, att man inte snabbt vill övergå till bara elbilar betyder inte att det är uteslutet.

En bil är så mycket mer än drivlina, en bil blir per automatik inte bättre för att man ersätter den fossildrivna motorn med en elmotor.
El övergången kommer ske snabbare än du tror. Om konkurrenterna är för långsamma så kommer de inte finnas kvar till slut.

Det är inte så enkelt som du tror. Trots att Tesla använder batterier från tredje part så har de fortfarande bäst räckvidd och prestanda. De har haft många år på sig att förfina sin produktion. Deras nya batterier kommer öka försprånget ännu mer.

Många länder har redan sagt att bränslebilar kommer förbjudas inom 10-15 år. Om det tar 4 år att bygga en fabrik så blir det tufft kan jag lova. Men absolut bra att de försöker. Jag tolkar det bara som ett halvdant försök.

Ingen av legacy auto jobbar på autopilot heller. De kan inte ens bygga sitt egna operativsystem. Kolla reviews av t.ex VW id3. Mjukvaran är verkligen ett skämt jämfört med Tesla. Är du inte alls orolig över hur långt efter alla andra är?
Citera
2021-02-16, 15:00
  #4412
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
El övergången kommer ske snabbare än du tror. Om konkurrenterna är för långsamma så kommer de inte finnas kvar till slut.

Det är inte så enkelt som du tror. Trots att Tesla använder batterier från tredje part så har de fortfarande bäst räckvidd och prestanda. De har haft många år på sig att förfina sin produktion. Deras nya batterier kommer öka försprånget ännu mer.

Många länder har redan sagt att bränslebilar kommer förbjudas inom 10-15 år. Om det tar 4 år att bygga en fabrik så blir det tufft kan jag lova. Men absolut bra att de försöker. Jag tolkar det bara som ett halvdant försök.

Ingen av legacy auto jobbar på autopilot heller. De kan inte ens bygga sitt egna operativsystem. Kolla reviews av t.ex VW id3. Mjukvaran är verkligen ett skämt jämfört med Tesla. Är du inte alls orolig över hur långt efter alla andra är?
Förstår inte varför det är ett bekymmer att det tar 4 år att bygga en fabrik om övergången sker om 10-15 år. Fram tills dess kan dom fortsätta sälja fossildrivna bilar, hybrider osv.

Polestar använder ju prisade android operativsystemet, ska väl bli mer och mer vanligt i övriga Volvo bilar med som jag förstått det.

Enda anledningen till att jag skulle skaffa FSD är om den kan köra mig hem från puben när jag är onykter, i övrigt ser jag den som totalt värdelös för personlig del och skulle inte ens lägga på 20 000 kr för det... Adaptiv farthållare räcker långt när man ska köra en längre sträcka då och då.
Citera
2021-02-16, 15:34
  #4413
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte varför det är ett bekymmer att det tar 4 år att bygga en fabrik om övergången sker om 10-15 år. Fram tills dess kan dom fortsätta sälja fossildrivna bilar, hybrider osv.

Polestar använder ju prisade android operativsystemet, ska väl bli mer och mer vanligt i övriga Volvo bilar med som jag förstått det.

Enda anledningen till att jag skulle skaffa FSD är om den kan köra mig hem från puben när jag är onykter, i övrigt ser jag den som totalt värdelös för personlig del och skulle inte ens lägga på 20 000 kr för det... Adaptiv farthållare räcker långt när man ska köra en längre sträcka då och då.
Det är ett bekymmer för att Tesla har haft över 12 år på sig att komma dit de är idag om man räknar från Roadstern från 2008.

Model S från 2012 hade en räckvidd på över 420 km. Det är först nu som konkurrenterna börjar komma ikapp en bil som släpptes för 8 år sen.

Model S Plaid+ kommer ha en räckvidd på över 840 km. När ska konkurrenterna komma ikapp det? Eller komma ikapp supercharger nätverket? Eller autopilot? Jag hade varit livrädd om jag var legacy auto. Måste dock ge cred till VW som faktiskt satsar hårt.

Angående FSD så är det en smaksak. Jag personligen gillar inte att köra bil i stadstrafik. Speciellt inte i Göteborg där det finns rödljus varje meter och massa trafik när man ska till jobbet. Stockholm är ännu värre.

Jag har inte sett Android för bilar än. Har du en bra video som visar upp den?
Citera
2021-02-16, 15:48
  #4414
Avstängd
Nån kines på internet har räknat ut att Tesla behöver bara en tredjedels yta för att tillverka 4 ggr fler bilar än konkurrenterna.(hur han räknat begriper jag inte men det låter imponerande) Kina har tydligen några återföräljarkontor men de har inte ens visingsbilar för allt är redan sålt. Tesla tänker sälja allt online på nätet helst med noll anställda.

Det är lite roligt när GM köper reklam för 1 miljard dollar per år och Tesla köper Bitcoin istället. Teslas tillverkningmetoder har de övriga "bara inte tänkt på". De nya gigapressarna gör ju för fan tom robotarna arbetslösa. Det som händer idag är en händelse som kommer vart 100:e år. Vi får ett helt nytt ett helt nytt affärsklimat och ett helt nytt tänk för produktion. Reklamfolk och byråkrater inom näringslivet är ingen framtidsbranch. Se på Apple som byggde sitt kontor för 5 miljarder dollar! Vad är det? Apple är likt en guldfisk som äter sig själv till döds. Bara att underhålla Apples byggnad kostar säkert 1 miljon dollar om dagen. - Narcissister behöver kontor för 5 miljarder, gyllene golfbilar. briljantiner och 14 badrum. När ett företag bygger kontor för 5 miljarder dollar och sitter med färgkartor och pratar pissoar-marmor i styrelserummen så går brandlarmet. - Run but run quietly.

Jag tror mer och mer att Tesla är en hemlig delägare av SpaceX och Starlink. Det har läckt info att Google/Alfabeth äger mellan 5-10% av SpaceX. Så varför skulle inte Tesla då kunna vara hemlig delägare? Det är närmast osannolikt att de inte är det.

- Att köpa Tesla är det bästa. Varför köpa Bitcoin när du kan köpa Tesla? Tesla äger ju Bitcoin.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-16 kl. 16:35.
Citera
2021-02-16, 17:24
  #4415
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte varför det är ett bekymmer att det tar 4 år att bygga en fabrik om övergången sker om 10-15 år. Fram tills dess kan dom fortsätta sälja fossildrivna bilar, hybrider osv.

Polestar använder ju prisade android operativsystemet, ska väl bli mer och mer vanligt i övriga Volvo bilar med som jag förstått det.

Enda anledningen till att jag skulle skaffa FSD är om den kan köra mig hem från puben när jag är onykter, i övrigt ser jag den som totalt värdelös för personlig del och skulle inte ens lägga på 20 000 kr för det... Adaptiv farthållare räcker långt när man ska köra en längre sträcka då och då.
Jag hade en åsna en gång då jag bodde i ett varmare land. Med den kunde man ta sig in till puben i byn i en liten vagn, och på natten när man var så full att man somnade i vagnen så hittade åsnan själv raka spåret hem till gården. Självkörande system 1000 år före Tesla.
Citera
2021-02-16, 17:27
  #4416
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det är ett bekymmer för att Tesla har haft över 12 år på sig att komma dit de är idag om man räknar från Roadstern från 2008.

Model S från 2012 hade en räckvidd på över 420 km. Det är först nu som konkurrenterna börjar komma ikapp en bil som släpptes för 8 år sen.

Model S Plaid+ kommer ha en räckvidd på över 840 km. När ska konkurrenterna komma ikapp det? Eller komma ikapp supercharger nätverket? Eller autopilot? Jag hade varit livrädd om jag var legacy auto. Måste dock ge cred till VW som faktiskt satsar hårt.

Angående FSD så är det en smaksak. Jag personligen gillar inte att köra bil i stadstrafik. Speciellt inte i Göteborg där det finns rödljus varje meter och massa trafik när man ska till jobbet. Stockholm är ännu värre.

Jag har inte sett Android för bilar än. Har du en bra video som visar upp den?
En stor del av Teslas i dagsläget överlägsna räckvidd är att dom trycker in större batterier i bilarna. Varför inte dom andra väljer att göra det vet jag inte själv faktiskt. Nya Audi e-tron GT ska ha ett 93,3 kWh batteri där max 85 kWh går använda, model S som bör vara huvudkonkurrenten har ett 100 kWh batteri..

https://www.youtube.com/watch?v=xcYFNMyJXFo
Här är ett klipp på android systemet

Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag hade en åsna en gång då jag bodde i ett varmare land. Med den kunde man ta sig in till puben i byn i en liten vagn, och på natten när man var så full att man somnade i vagnen så hittade åsnan själv raka spåret hem till gården. Självkörande system 1000 år före Tesla.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback