2021-02-15, 22:06
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Run3
Inflation = expansion av penningmängd. Det har vi enormt mycket av. M1 upp 20% eller något i USA bara förra året. 🦍🔫

Prisinflation har vi också. Titta bara på alla tillgångar. Börsen ökar väl minst 5% i MÅNADEN. Bostäder upp. Krypto upp. Osv. Det är väl bara guld och silver som hålles nere genom manipulation av priset. Annars rusar ju alla tillgångar i takt med att pengar förlorar sitt värde!!

Mmm...ja.....mmm.

Men då vägs väl detta upp av den sjuhelvetes deflation som uppstår när börsen går ner 30-40% på kort tid och då är det bara att ta pengarna från högräntekontot och köpa aktier.

Kan även tillägga att jag är märkligt rik i förhållande till hur rik jag borde vara enligt dina teorier.

Aktier generellt är dessutom inflationssäkra.
Citera
2021-02-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Å andra sidan är skatt oftast förutsägbart. Vilket per definition är lätt att hantera som entreprenör.

Vilket endast är en förlust, finns orsak varför inte betalar skatt utan bor där är 0%. Samtidigt på köpet får man ett land bara finns människor inga parasiter och råttor.

Och man har säkrare skydd på sina tillgångar och extremt mycket bättre avkastning.
Citera
2021-02-15, 22:18
Medlem
Citat:
Inflation = expansion av penningmängd. Det har vi enormt mycket av. M1 upp 20% eller något i USA bara förra året. 🦍🔫

Prisinflation har vi också. Titta bara på alla tillgångar. Börsen ökar väl minst 5% i MÅNADEN. Bostäder upp. Krypto upp. Osv. Det är väl bara guld och silver som hålles nere genom manipulation av priset. Annars rusar ju alla tillgångar i takt med att pengar förlorar sitt värde!!

Ja detta undrar jag också över varför min bostad ökar så fort i värde?
Jag renoverar inget eller har gjort något så måste bero på Sveriges ekonomi.

En fundering: blir jag den stora vinnaren och alla andra som hyr bostäder förlorare? Alltså pengarna alla har i fickan/lönekontot blir mindre värda (lite likt saft som spädes ut mer och mer) medan min bostad dvs hårdvalutan blir mer värd eller menar mer att den står ”stilla” men pengarna blir mindre värda?
Citera
2021-02-15, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av syserror
Vilket endast är en förlust, finns orsak varför inte betalar skatt utan bor där är 0%. Samtidigt på köpet får man ett land bara finns människor inga parasiter och råttor.

Och man har säkrare skydd på sina tillgångar och extremt mycket bättre avkastning.

Du verkar ha ett imponerande förtroende för personen som tar mutor. Jag håller inte med.

Hög potential absolut, men förbannat hög risk.
Citera
2021-02-15, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

En fundering: blir jag den stora vinnaren och alla andra som hyr bostäder förlorare? Alltså pengarna alla har i fickan/lönekontot blir mindre värda (lite likt saft som spädes ut mer och mer) medan min bostad dvs hårdvalutan blir mer värd eller menar mer att den står ”stilla” men pengarna blir mindre värda?

När gäller bostäder handlar allt endast om hur mycket folk kan få låna samt räntan. Är det som sätter gräns hur mycket kan gå upp till i ökning av värde.

Sedan i andra hand är det normala marknads delen utbud och efterfrågan, dit folk vill bo och flytta till ökar.

Så ja finns en hög inflation i bostäder, men under normala omständigheter påverkar det inte övriga inflation. För den som säljer sin bostad måste fortfarande flytta in i ny bostad. Så regel pengar för en bostadsförsäljning går in i bostäder igen inte övriga ekonomin / konsumtion till största del.

Man kan även säga hög inflation på bostäder skapar deflation / mindre inflation på annat om folk behöver spendera högre andel av disponibel inkomst på sin bostad vilket blir mindre pengar över spendera i övriga ekonomin.

Det var ju själva tanken med räntesänkningar och minusränta försöka få upp inflation. Korkad i sig då folk belånar sig mer istället samtidigt.
Citera
2021-02-15, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Du verkar ha ett imponerande förtroende för personen som tar mutor. Jag håller inte med.

Hög potential absolut, men förbannat hög risk.

Nej men jag vet hur folk funkar, om inte kan du betala någon som skjuter du dom istället. Pengar eller bly är rätt standard folk fattar där.

Allt handlar endast om dom har något att förlora eller inte, farligaste är bara dom som inte längre har något mer dom kan förlora. Så viktigaste alltid ha edge se till alla har något förlora om dom försöker blåsa.
Citera
2021-02-16, 05:09
Medlem
Run3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater

Ja, rika personer med tillgångar blir rikare. Medan fattiga personer som inte äger bostad, aktier, osv, blir relativt fattigare.

Det normala vore ju snarare att bostäder minskar i pris med tiden. De åldras ju, slits på och behöver underhållas. Men i Sverige är de vinstlotter som ger fin årlig tillväxt, vilket snarare förklaras av att pengarna tappar i värde p.g.a. inflation.
Senast redigerad av Run3 2021-02-16 kl. 05:14.
Citera
2021-02-16, 07:44
Medlem
Klanledarens avatar
Det är ju Bitcoin såklart som bästa hedge, till och med centralbankerna kommer nödgas ha det i reserven.
Citera
2021-02-16, 09:29
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Skratta bäst som skrattar sist. Jag ska bli rik, om inte på $GME så på något annat.

Skuldsatta bolag vill man ju verkligen äga i en kris, inte.

Vad för råvaror ska man köpa?

Staterna kan inte höja räntan utan att förstöra ekonomin vid den här punkten. Det har gått för långt. Folk och företag är för hårt belånade.

Okej men du kommer inte bli rik på de saker du nämnde. Jag gav några exempel på typer av bolag som är felprissatta om vi får hög inflation. Det borde vara självklart att högbelånade bolag med fast ränta och lång löptid på sina skulder är vinnare i en sådan miljö där deras skulder äts upp av inflationen. Du håller inte med tydligen. Köp indexfonder då. Låt bli skit som guld och bitcoin. Inflation betyder inte, som många tror på detta forum, världens undergång. Tvärtom är måttlig inflation bra för ekonomin och kommer stimulera konsumtion. Vad gynnas av ökad konsumtion? Företagen.... dvs aktier. Inte guldtackor och bitcoin. Inte nog med att aktier är inflations säkrade, de gynnas dessutom av den ökade ekonomiska aktiviteten som inflationen leder till och att folk med räntepapper tvingas investera i aktier i stället.

Du kan köpa något råvaruindex. Då äger du alla råvaror.
Citera
2021-02-16, 10:43
Medlem
bajssprutans avatar
Jag sitter med följande exponering:

VALE - Järn, nickel. Har som tradition att dränka indianbyar med brustna dammar och betala böter.
Med höga priser på råvaran är böterna peanuts.
MT - ArcelorMittal. Stål. Dyker alltid på goda nyheter och bra rapporter. Stabil och förutsägbar.
LUMI Lundin mining - Koppar. Går bara upp.
BHP - Koppar, järn, nickel, olja/gas. Saftig rapport idag.
OUT1V - Outokumpu. Rostfritt stål. Kommer nog att lagga efter det andra lite.
EQNR - Gamla goda Statoil. Olja och gas och i viss mån förnybart.
YARA - Mineralgödningsmedel. Avknoppning från Norsk hydro.
AREC - Liten spekulativ post relaterat till REE.

Sen borde SSAB vara hyfsat lugnt iom att de droppade köpet av Tattar-steel. Men jag har inga.

Är skitsugen på UUUU men det känns som en bubbla. Uran är väl ganska billigt ?
Senast redigerad av bajssprutan 2021-02-16 kl. 10:55.
Citera
2021-02-16, 11:14
Medlem
Klanledarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Okej men du kommer inte bli rik på de saker du nämnde. Jag gav några exempel på typer av bolag som är felprissatta om vi får hög inflation. Det borde vara självklart att högbelånade bolag med fast ränta och lång löptid på sina skulder är vinnare i en sådan miljö där deras skulder äts upp av inflationen. Du håller inte med tydligen. Köp indexfonder då. Låt bli skit som guld och bitcoin. Inflation betyder inte, som många tror på detta forum, världens undergång. Tvärtom är måttlig inflation bra för ekonomin och kommer stimulera konsumtion. Vad gynnas av ökad konsumtion? Företagen.... dvs aktier. Inte guldtackor och bitcoin. Inte nog med att aktier är inflations säkrade, de gynnas dessutom av den ökade ekonomiska aktiviteten som inflationen leder till och att folk med räntepapper tvingas investera i aktier i stället.

Du kan köpa något råvaruindex. Då äger du alla råvaror.
Guld och Bitcoin är inte bara skydd utan också en trygg hamn. Ser ett steg längre om valutan kollapsar.
Citera
2021-02-16, 11:25
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klanledaren
Guld och Bitcoin är inte bara skydd utan också en trygg hamn. Ser ett steg längre om valutan kollapsar.

Nej det är de inte. Om de verkligen skulle bli ett hot mot västvärldens valutor skulle centralbankerna bara dumpa sitt innehav av guld och höja räntorna. Det skulle leda till panik och att guldbubblan kraschar. Bitcoin går att förbjuda med motiveringen att det används för penningtvätt. Banksystemet döms miljardböter om de låter folk handla Bitcoin. Det skulle leda till kollaps och panik värre än kraschen 2018.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in