Citat:
Ursprungligen postat av
Soltorkadetomater
Ja detta undrar jag också över varför min bostad ökar så fort i värde?
Jag renoverar inget eller har gjort något så måste bero på Sveriges ekonomi.
En fundering: blir jag den stora vinnaren och alla andra som hyr bostäder förlorare? Alltså pengarna alla har i fickan/lönekontot blir mindre värda (lite likt saft som spädes ut mer och mer) medan min bostad dvs hårdvalutan blir mer värd eller menar mer att den står ”stilla” men pengarna blir mindre värda?
När gäller bostäder handlar allt endast om hur mycket folk kan få låna samt räntan. Är det som sätter gräns hur mycket kan gå upp till i ökning av värde.
Sedan i andra hand är det normala marknads delen utbud och efterfrågan, dit folk vill bo och flytta till ökar.
Så ja finns en hög inflation i bostäder, men under normala omständigheter påverkar det inte övriga inflation. För den som säljer sin bostad måste fortfarande flytta in i ny bostad. Så regel pengar för en bostadsförsäljning går in i bostäder igen inte övriga ekonomin / konsumtion till största del.
Man kan även säga hög inflation på bostäder skapar deflation / mindre inflation på annat om folk behöver spendera högre andel av disponibel inkomst på sin bostad vilket blir mindre pengar över spendera i övriga ekonomin.
Det var ju själva tanken med räntesänkningar och minusränta försöka få upp inflation. Korkad i sig då folk belånar sig mer istället samtidigt.