• 1
  • 2
2021-02-16, 10:16
Medlem
Borta.s avatar
Kathryn Bigelow står som regissör, tillför lite intelligent kvinnlig känsla över den sociala dynamiken mellan män av olika men överlappande kulturer.

Keanu Reeves och Patrick Swayze spelar enligt min uppfattning två olika typer av alfa hannar som trots att de tagit så olika vägar i livet har djup respekt för varandra (eftersom de båda är alfa).

Gary Busey gör en härligt lite lagom skruvad rolltolkning som ger lite humoristisk kontrast till en annars rå allvarlig stämning mellan huvudpersonerna.

Lori Petty är inte tokig.

Bankrån, kriminalare, romantik, thriller, psykologisk drama och b films komiska inslag.

Jag gav den en 9:a på IMDB faktiskt, jag blev golvad över hur bra den var. Och Keanu Reeves är fan ingen dålig skådis!
Patrick Swayze dock... vilken lejonman och karisma han hade den mannen. Fantastiskt prestation, konstigt att han inte fick några större roller efter denna?

Vad tycker ni om filmen? Är den underskattad eller tycker ni jag överdriver?

Inga större spoilers för den som kanske inte sett filmen eller minns dåligt tack.
Senast redigerad av Borta. 2021-02-16 kl. 10:19.
Citera
2021-02-16, 10:34
Medlem
Det är en jävla skitfilm. Remaken är mycket bättre, även om den också är skit.
Citera
2021-02-16, 10:36
Medlem
Borta.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G99G99G
Det är en jävla skitfilm. Remaken är mycket bättre, även om den också är skit.
Va?!? Vad fan säger du. Vad tycker du om för skit då?

Visste ens att det hade gjorts en remake, de har ballat ur totalt med remakes i Hollywood.
Citera
2021-02-16, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borta.
Va?!? Vad fan säger du. Vad tycker du om för skit då?

Visste ens att det hade gjorts en remake, de har ballat ur totalt med remakes i Hollywood.

https://m.imdb.com/title/tt0000000002058673/
Citera
2021-02-16, 10:50
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Skräp, pekoral. Manus enligt Hollywoods standardformulär 1A.
Citera
2021-02-16, 11:07
Medlem
Klockren rulle. Är det en feelgood film man ska se på bakfyllan så är det ju point break. Gillar att den är såpass lång som den är och att det blandas surfning med action haha. En aning udda film men den har helt klart allt.
Citera
2021-02-16, 11:09
Medlem
Borta.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Skräp, pekoral. Manus enligt Hollywoods standardformulär 1A.
Jag blir lite tagen, jag trodde inte att flashbacks skribenter skulle dissa filmen såhär hårt.

Själv tycker jag den har ett underliggande djup genom större delen av filmen.
Citera
2021-02-16, 11:09
Medlem
Borta.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomanen
Klockren rulle. Är det en feelgood film man ska se på bakfyllan så är det ju point break. Gillar att den är såpass lång som den är och att det blandas surfning med action haha. En aning udda film men den har helt klart allt.
Haha äntligen någon som håller med. Härligt.
Citera
2021-02-16, 11:22
Medlem
Citat:
Haha äntligen någon som håller med. Härligt.

Du är inte ensam, vi är några stycken bland mina polare som diskuterat just det som rubriken lyder och kan inte annat än att hålla med. Filmen är ett underskattat guldkorn som har allt
Citera
2021-02-16, 11:43
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Jag blir lite tagen, jag trodde inte att flashbacks skribenter skulle dissa filmen såhär hårt.

Själv tycker jag den har ett underliggande djup genom större delen av filmen.
Jag hyllar den också, en perfekt actionfilm med djup, och fantastiska skådisar.
Kathryn Bigelow är underskattad, hon har gjort mycket bra grejor.
Citera
2021-02-16, 11:50
Medlem
mhns avatar
En av mina favoritfilmer. Det enda jag kan klaga på är Keanu Reeves "skådespeleri" som är under all kritik (precis som i The Matrix).

Välgjord action. Intressanta karaktärer, speciellt "Bodi", som är en karismatisk psykopat, och Pappas. Kompetent foto. Medryckande musik (speciellt när de hoppar fallskärm och surfar).

Har inte sett remaken, men den verkar trist och ointressant. Kul dock att en av skådisarna från Bodis gäng spelar CIA-agent (typ) i den.
Citera
2021-02-16, 12:27
Medlem
Tarrous avatar
Gillar rullen. Lyfter fram karaktärerna och varför de gör som de gör (t.ex inte skjuter Reagan) på ett snyggt sätt. Dessutom fokuset på frihet innan begreppet blev urvattnat.
Senast redigerad av Tarrou 2021-02-16 kl. 12:29.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in