Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-15, 18:22
  #4381
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fel svar. Försök att se helhetsbilden istället för att automatiskt anta det värsta.
Ju mer krediter de säljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.

Förstår du varför vinsten är ungefär densamma oavsett antal krediter sålda nu?

Egentligen är det väldigt uppenbart. Varför skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar för Teslas nya fabriker LOL. Det är ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa på tillväxt medan dessa krediter fortfarande är tillgängliga. Tesla vet att dessa krediter så småningom kommer försvinna. Det har de sagt en jävla massa gånger redan.
Givetvis drar man nytta av alla intäkter man får vantarna på, men de döljer att Tesla inte tjänar speciellt mycket på sin fordonstillverkning.
Citera
2021-02-15, 18:30
  #4382
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det argumentet håller inte länge till. Tesla sänker sina kostnader hela tiden, men istället för att öka sin vinst så sänker de priserna för oss kunder. Tesla vill växa så snabbt som möjligt och erbjuda så billiga bilar som möjligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fattar du inte att Tesla redan har bäst vinstmarginal på sina bilar jämfört med konkurrenterna?
Jag får inte ihop dina 2 citat ovan. Om nu Tesla verkligen vill erbjuda så billiga bilar som möjligt, varför sänker dom inte priset på dom om de nu har marknadens högsta marginaler?
__________________
Senast redigerad av Mackan70 2021-02-15 kl. 18:51.
Citera
2021-02-15, 18:51
  #4383
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis drar man nytta av alla intäkter man får vantarna på, men de döljer att Tesla inte tjänar speciellt mycket på sin fordonstillverkning.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag får inte ihop dina 2 citat ovan. Om nu Tesla verkligen vill erbjuda så billiga bilar som möjligt, varför sänker dom inte priset på dom om de nu har marknadens högsta marginaler?

Kan det vara så att Musk har sagt något såsom citat 1 och du svalde det helt okritiskt?
Ni tjurar måste lära er vara lite källkritiska. Alla företagsledare kör en massa floskler. De säger en sak men gör ibland något helt annat.
Som jag förklarade till David86 så kostar det mycket pengar att expandera. De håller sig precis till gränsen av vinst, ca 1% medvetet för att kunna finansiera deras extrema expansion.

Tesla har högst vinstmarginal på sina bilar:
Citat:
Tesla’s automotive gross margins are already among the best in the industry at about 21% in 2019, versus about 17% for Toyota - one of the most efficient automakers, and 10% for GM.

By realizing these battery-related improvements and doubling down on software sales, Tesla could boost gross margins to 30%+ levels, rivaling the roughly 32% Hardware Gross Margins of Apple - which is a benchmark of sorts in the hardware industry.
https://www.forbes.com/sites/greatsp...ins-heres-how/

Istället för att rapportera extrema vinster varje kvartal, som wallstreet gillar, så återinvesterar de pengarna för tillväxt istället. Det är därför Teslas vinst varken ökat eller sjunkit drastiskt trots att de sålde ca 285% mer krediter än föregående år.

Jag försöker att inte skriva allt för långa texter för ingen orkar läsa då. Men jag vet inte om jag är otydlig ibland pga det. Förstår ni nu?

edit: Glömde svara på " Om nu Tesla verkligen vill erbjuda så billiga bilar som möjligt, varför sänker dom inte priset på dom om de nu har marknadens högsta marginaler?"

Vad menar du? De har ju sänkt sina priser hur många gånger som helst nu. För någon månad sen sänktes till och med priset i Sverige med 20.000 kr. Efter fabriken i Tyskland blir färdig så kommer priserna sänkas igen.
__________________
Senast redigerad av Powr 2021-02-15 kl. 18:54.
Citera
2021-02-15, 20:48
  #4384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
edit: Glömde svara på " Om nu Tesla verkligen vill erbjuda så billiga bilar som möjligt, varför sänker dom inte priset på dom om de nu har marknadens högsta marginaler?"

Vad menar du? De har ju sänkt sina priser hur många gånger som helst nu. För någon månad sen sänktes till och med priset i Sverige med 20.000 kr. Efter fabriken i Tyskland blir färdig så kommer priserna sänkas igen.
Vad jag menar är att de verkar inte sänkt dem så mycket de kunnat om de fortfarande har marknadens högsta marginaler. Det går inte ihop helt enkelt. Att hävda att man säljer bilarna så billigt man bara kan och samtidigt vara den producent som har högst marginaler på bilarna.
Citera
2021-02-15, 21:31
  #4385
Medlem
Loels avatar
Undrar hur snart det kommer upptäckas att Tesla is cooking the books, finns ju en anledning till att flera CAO och CFO slutat i rasande takt så fort de kommer in...

Nu börjar kärnkraften komma igen också, så nog dags för denna el-bubbla att spricka
Citera
2021-02-15, 21:32
  #4386
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är det enda som gör något avtryck att tala om i siffrorna också. Vilken verksamhet, förutom elbilarna, är viktig för Tesla? Om du kommer med något exempel, visa gärna på vilken omsättning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det är bara elbilarna som ger något omsättning att tala om. Resten är bara brus.
Resten av bruset är paradigmskiftesdrivande på ett sätt som ger mening.
Citera
2021-02-15, 21:33
  #4387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
Undrar hur snart det kommer upptäckas att Tesla is cooking the books, finns ju en anledning till att flera CAO och CFO slutat i rasande takt så fort de kommer in...

Nu börjar kärnkraften komma igen också, så nog dags för denna el-bubbla att spricka
Har du några källor på detta?
Citera
2021-02-15, 21:35
  #4388
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad jag menar är att de verkar inte sänkt dem så mycket de kunnat om de fortfarande har marknadens högsta marginaler. Det går inte ihop helt enkelt. Att hävda att man säljer bilarna så billigt man bara kan och samtidigt vara den producent som har högst marginaler på bilarna.
De behöver ju pengarna för att betala för expansionen! Krediterna betalar ju inte för båda fabrikerna och alla andra utgifter. De måste ju behålla sina marginaler på bilarna för att ha råd med allt. När marginalerna ökar så sänker de priset på bilarna.
Citera
2021-02-16, 06:36
  #4389
Medlem
wwrs avatar
Det här är betalvägg. Men det verkar som om man känner sig tvungen att börja förklara bort varför det pratas så mycket om elbilar men i praktiken inget görs för övergång till elbilar.
Citat:
Electric vehicles may not be the climate answer after all
https://www.ft.com/content/8b6cd7b6-...e-aa4e40ebe40c

Det var feltänkt. Elbilar förbättrar inte klimatet! (I Gates senaste bok är det visst kött, stål och cement tror jag. I alla fall inte hans resa i privatjet till Parismötet.)

Så skulle Teslas aktiekurs bero av bilförsäljningen eller i alla fall konkreta åtgärder som politikerna utlovat för "grön omställning" hade företaget redan kraschat. (Löften om att t.ex tyskarna enbart skall köra elbilar 2030 är inte bindande.)

För att säga som Elon sade om Covid-testerna, den gröna omställningen är bara bogus.

TSLA och Bitcoin är två bubblor som blåses upp artificiellt av mäktiga aktörer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-16 kl. 07:32.
Citera
2021-02-16, 08:11
  #4390
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Suck... Du förstår fortfarande inte. Jag ger det ett sista försök, sen får det vara.

Du fattar att expansion är en utgift va? Det är inte gratis att expandera så aggressivt som Tesla gör just nu.

Fattar du inte att när de lyckats nå sitt produktionsmål på flera miljoner bilar per år, att utgifterna kommer minska, därav ökad vinst?

Fattar du inte att Tesla redan har bäst vinstmarginal på sina bilar jämfört med konkurrenterna?

Fattar du inte att krediterna är 100% vinst och ger de möjlighet att bygga dubbelt så många fabriker som föregående år och fortfarande hålla ungefär samma vinst?

Fattar du inte att Tesla fokuserar på maximal tillväxt, så snabbt som möjligt? De håller sig till ca 1% vinst för att kunna använda kapitalet till att växa. Nu ska det byggas en fabrik i Indien också. Ser du inte ett mönster här? Hur dum får man vara egentligen...

Jag försöker verkligen att inte vara otrevlig här, men det är svårt att inte bli frustrerad när man pratar med folk som har noll koll, och som dessutom vägrar lyssna på logik.
Du verkar undvika frågan hela tiden, jag undrar vad som händer den dagen Tesla inte kan sälja krediterna längre, då dessa utgör skillnaden mellan att Tesla är ett vinstdrivande företag och ett företag som bränner pengar är det en rimlig fråga.

Att Tesla har höga marginaler idag är bland annat just pga krediterna, dessa räknas in i marginalen. Sen är ändå Tesla i nuläget ett premiummärke som säljer relativt dyra bilar, att behålla dessa marginalerna när/om man trycker ut en 25k bil kommer bli väldigt svårt...

Sen verkar du blunda för det faktum att Tesla idag är värderat som om dom sålde 10 miljoner bilar om året med jättebra marginal, plus att dom kommer dominera solcellsmarknaden, och att FSD kommer köra en massa robottaxis. Går allt vägen är alltså dagens kurs motiverad, fallerar någon punkt så är det pannkaka.

Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Vad jag menar är att de verkar inte sänkt dem så mycket de kunnat om de fortfarande har marknadens högsta marginaler. Det går inte ihop helt enkelt. Att hävda att man säljer bilarna så billigt man bara kan och samtidigt vara den producent som har högst marginaler på bilarna.
Försäljningen av krediter är inräknade i marginalerna, det är troligtvis en del av det hela.
Citera
2021-02-16, 10:06
  #4391
Medlem
Många säger att Tesla är övervärderad men att andeväsendet Bitcoin kan stiga hur mycket som helst. Ok. Tänk så här. - Tesla äger idag Bitcoin för minst 2 miljarder dollar. - Tesla är med stor sannolikhet hemlig storägare i SpaceX och starlink. - Du köper en Tesla aktie. Vad äger du då? Enligt bilfabrik? Think again sunshine.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-16 kl. 10:53.
Citera
2021-02-16, 10:14
  #4392
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Du verkar undvika frågan hela tiden, jag undrar vad som händer den dagen Tesla inte kan sälja krediterna längre, då dessa utgör skillnaden mellan att Tesla är ett vinstdrivande företag och ett företag som bränner pengar är det en rimlig fråga.
Jag undviker absolut inte frågan. Hade du förstått det jag skrev så hade du hittat svaret.

De sålde krediter för ca $1.6B. Det är ungefär vad en fabrik kostar att bygga. Hade de byggt 1 fabrik istället för 2 samtidigt så hade de gått med vinst utan krediterna redan idag.

Det du inte verkar förstå, som jag sagt flera gånger, är att Tesla inte vill vara jätte lönsamma i dagsläget. De håller sig precis ovanför gränsen för lönsamhet för att kunna växa snabbare. Ser du något annat elbilsbolag bygga två fabriker på två olika kontinenter samtidigt?

Krediterna kommer antagligen betala för flera fabriker till innan de försvinner helt. När krediterna är helt borta har Tesla redan en massa fabriker världen runt och behöver alltså *inte* spendera lika mycket pengar på tillväxt, alltså gå med vinst utan krediter!
Citat:
Sen verkar du blunda för det faktum att Tesla idag är värderat som om dom sålde 10 miljoner bilar om året med jättebra marginal, plus att dom kommer dominera solcellsmarknaden, och att FSD kommer köra en massa robottaxis. Går allt vägen är alltså dagens kurs motiverad, fallerar någon punkt så är det pannkaka.
Om allt det du skrev går vägen, vilket jag personligen tror, så kommer kursen ligga jävligt mycket högre än idag. Du vill inte veta min price target för Tesla år 2030, du hade nog fått en hjärtattack
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback