Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-15, 07:59
  #4369
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det argumentet håller inte länge till. Tesla sänker sina kostnader hela tiden, men istället för att öka sin vinst så sänker de priserna för oss kunder. Tesla vill växa så snabbt som möjligt och erbjuda så billiga bilar som möjligt.

Som du ser är allt en del av planen. Vinsterna kommer stadigt öka ska du se. De nya fabrikerna som blir klara i år kommer vara effektivare på att bygga bilar. Tesla vill maximera tillväxt, vilket är rätt uppenbart när man ser hur aggressiva de är i sin expansion. Två fabriker blir klara i år, och nästa fabrik redan planerad i Indien.

Läste du inte vad jag skrev om att Tesla inte har en produktion i Europa än?

Självklart är de konkurrenter till Tesla. Vänta bara tills $25.000 bilen släpps, då ska vi se hur många som väljer en Zoe.

Det är ju precis det de gör! Som jag redan sagt till dig, Tesla sänker endast priserna när marginalerna ökar! Tror du de är dumma i huvudet? Tror du inte de har bättre koll på sin ekonomi än dig?

Okej? Din poäng är?
Vinsterna har kommit och kommer från subventioner, de kommer inte från deras lilla låda kallad biltillverkning. Problemet är att desto mer hybrider och rena elbilar de övriga biltillverkarna börjar att bygga, desto mindre behov har man av att köpa Teslas utsläppsrätter.

Du menar att Tesla inte kan frakta bilar till EU och fylla den enorma efterfrågan som finns?

Om Tesla börjar sälja en 25.000 dollars bil så lär miljarderna rinna mellan fingrarna ännu snabbare.
Citera
2021-02-15, 11:02
  #4370
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Till alla Haters. Tesla är mycket mer än el-bilar, mycket mycket mer. Deras bilar är bara vad som syns ute i knäckebyhult just nu.

Det är det enda som gör något avtryck att tala om i siffrorna också. Vilken verksamhet, förutom elbilarna, är viktig för Tesla? Om du kommer med något exempel, visa gärna på vilken omsättning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det är bara elbilarna som ger något omsättning att tala om. Resten är bara brus.
Citera
2021-02-15, 12:07
  #4371
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vinsterna har kommit och kommer från subventioner, de kommer inte från deras lilla låda kallad biltillverkning. Problemet är att desto mer hybrider och rena elbilar de övriga biltillverkarna börjar att bygga, desto mindre behov har man av att köpa Teslas utsläppsrätter.
Varför upprepar du samma sak igen? Har ju redan svarat på det.
Citat:
Du menar att Tesla inte kan frakta bilar till EU och fylla den enorma efterfrågan som finns?
Det är exakt det jag menar ja.
Citat:
Om Tesla börjar sälja en 25.000 dollars bil så lär miljarderna rinna mellan fingrarna ännu snabbare.
Haha va? $25k bilen kommer ju för fan sälja som smör. Vad pratar du om?
Citera
2021-02-15, 12:57
  #4372
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det är det enda som gör något avtryck att tala om i siffrorna också. Vilken verksamhet, förutom elbilarna, är viktig för Tesla? Om du kommer med något exempel, visa gärna på vilken omsättning Tesla har inom denna verksamhetsgren.

Visst, Tesla sysslar med olika grejer, men det är bara elbilarna som ger något omsättning att tala om. Resten är bara brus.
Du brukar inte kolla på framtida tillväxt när du analyserar ett företag?
Citat:
Energy storage deployments grew substantially from 2019 to 2020. For the first time, our total battery deployments surpassed 3 GWh in a single year, which is an 83% increase compared to the prior year. This growth was driven mainly by the popularity of Megapack, our utility scale storage product. Powerwall demand continues to increase as the residential business continues to grow. While we have made progress on production, we should see even further increases in supply in the next few months.
Visst stämmer det att omsättningen av deras energy sales inte är i närheten av bilförsäljningen *idag* men jag förstår inte ditt kortsiktiga tänkande.
Citat:
Our energy storage business continues to be supply-constrained as backlog remains strong. We are looking to increase capacity both on the manufacturing equipment side as well as supply chain side, to allow us to continue to grow at a similar pace again in 2021.
Om du även lyssnade på Teslas earnings call webcast (vilket du antagligen inte gjorde) så nämnde de att de var tvungna att fokusera nästan hela företaget på att rampa upp produktionen av Model 3&Y. Nu kommer de kunna fokusera mer på energibiten.

Du kan läsa mer på deras rapport här: https://tesla-cdn.thron.com/static/1...-Update.pdf%22
Citera
2021-02-15, 13:42
  #4373
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Varför upprepar du samma sak igen? Har ju redan svarat på det.

Det är exakt det jag menar ja.

Haha va? $25k bilen kommer ju för fan sälja som smör. Vad pratar du om?

https://www.fool.com/investing/2020/...8-aef16ecbffeb
Citera
2021-02-15, 13:50
  #4374
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
https://www.fool.com/investing/2020/...8-aef16ecbffeb
Som jag förstått det börjar möjligheterna för Tesla att sälja dessa regulatory credits försvinna i närtid då dom kommit upp i taket på dom, om detta händer kommer vinsten troligtvis försvinna då nuvarande försäljning ej räcker, vad krävs för att Tesla ska exkluderas från S&P 500?
Citera
2021-02-15, 14:23
  #4375
Medlem
wwrs avatar
Laddststionerna får köbildning så Tesla försöker påverka folk att använda dessa mer på helger.
https://www.teslarati.com/tesla-norw...queue-fix/amp/
Citera
2021-02-15, 14:42
  #4376
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
https://www.fool.com/investing/2020/...8-aef16ecbffeb

Citat:
Ursprungligen postat av David86
Som jag förstått det börjar möjligheterna för Tesla att sälja dessa regulatory credits försvinna i närtid då dom kommit upp i taket på dom, om detta händer kommer vinsten troligtvis försvinna då nuvarande försäljning ej räcker, vad krävs för att Tesla ska exkluderas från S&P 500?
Tesla har gått med vinst de senaste 5 kvartalen, med krediterna inräknade. Som ni ser på grafen som Sonnenwende länkade så sålde Tesla krediter för $134m under Q4 2019, då de började rapportera vinst. Det är 74% mindre än krediter sålda under Q2 2020
Låt mig fråga er en sak. Varför tror ni att de gick med vinst trots 74% mindre krediter sålda? Varför tror ni att trots med 285% mer sålda krediter så hade inte vinsten ökat märkbart?
Svara på de frågorna så kan jag ge er det rätta svaret sen.
Citera
2021-02-15, 15:28
  #4377
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tesla har gått med vinst de senaste 5 kvartalen, med krediterna inräknade. Som ni ser på grafen som Sonnenwende länkade så sålde Tesla krediter för $134m under Q4 2019, då de började rapportera vinst. Det är 74% mindre än krediter sålda under Q2 2020
Låt mig fråga er en sak. Varför tror ni att de gick med vinst trots 74% mindre krediter sålda? Varför tror ni att trots med 285% mer sålda krediter så hade inte vinsten ökat märkbart?
Svara på de frågorna så kan jag ge er det rätta svaret sen.
Förstår inte riktigt frågeställningen, men om Tesla inte lyckades öka vinsten dramatiskt trots 285% mer sålda krediter talar det ju snarare för att förlusterna blivit ännu större under kvartalen 2020 än dom var Q4 2019...
Citera
2021-02-15, 16:08
  #4378
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Förstår inte riktigt frågeställningen, men om Tesla inte lyckades öka vinsten dramatiskt trots 285% mer sålda krediter talar det ju snarare för att förlusterna blivit ännu större under kvartalen 2020 än dom var Q4 2019...
Fel svar. Försök att se helhetsbilden istället för att automatiskt anta det värsta.
Ju mer krediter de säljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.
Citat:
”We need to, you know, not go bankrupt, obviously, that’s important....But we’re not trying to be super profitable, either,” Musk said toward the end of Wednesday’s conference call.
“I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible,” he concluded.
Förstår du varför vinsten är ungefär densamma oavsett antal krediter sålda nu?

Egentligen är det väldigt uppenbart. Varför skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar för Teslas nya fabriker LOL. Det är ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa på tillväxt medan dessa krediter fortfarande är tillgängliga. Tesla vet att dessa krediter så småningom kommer försvinna. Det har de sagt en jävla massa gånger redan.
Citera
2021-02-15, 16:28
  #4379
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fel svar. Försök att se helhetsbilden istället för att automatiskt anta det värsta.
Ju mer krediter de säljer, desto snabbare kan de expandera, vilket vi har sett under 2020.

Förstår du varför vinsten är ungefär densamma oavsett antal krediter sålda nu?

Egentligen är det väldigt uppenbart. Varför skulle Tesla inte utnyttja dessa krediter till att expandera? Konkurrenterna betalar för Teslas nya fabriker LOL. Det är ju genialiskt egentligen, och det hade varit rent utsagt efterblivet att inte satsa på tillväxt medan dessa krediter fortfarande är tillgängliga. Tesla vet att dessa krediter så småningom kommer försvinna. Det har de sagt en jävla massa gånger redan.
Vaddå anta det värsta, jag skrev ju bara som det var, eller menar du att det inte är pga de sålda krediterna som Tesla lyckats visa vinstsiffror de senaste 5 kvartalen? Jag ser vad dom gör, dom vill visa vinstsiffror men har inte möjlighet att göra det utan att sälja krediter, det är väl okej, men då kommer frågan vad som händer när det inte går sälja krediter längre?

Jag ser inte riktigt vinsten i att sälja många bilar med liten vinst framför att sälja dom för vad marknaden vill betala för dom utan att efterfrågan sviktar, iaf inte ekonomiskt. Om nu Musk har en mission att få ut många elbilar för att rädda klimatet är det väl hedervärt, men om man som aktieägare i företaget vill få utdelning för pengarna ser jag inte riktigt hur dom målen går ihop.

Bilen köper man och äger sen i många år, eftersom Teslor inte behöver så mycket service (Tesla vill ju knappt man ska serva bilarna) ser jag inte riktigt hur man ska få intäkter från bilarna efter försäljningen. Sen kommer ju alltid frågorna om hur bra batterierna håller, risken finns alltid att man gjort en miss och måste byta ut en massa batterier på garantin vilket troligtvis skulle äta upp den vinsten man gjorde vid försäljningen, speciellt om man bestämmer sig för att ta ut små marginaler på bilarna (vilket man troligtvis får göra om man ska förverkliga 25k bilen).

Desto fler bilar man säljer desto mer måste man också bygga ut sitt supercharger nätverk, man vill ju knappast köparna ska få stå i köer till dessa, det är inte bra för framtida försäljning. Då blir det ytterligare en utgift..
Citera
2021-02-15, 17:21
  #4380
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Vaddå anta det värsta, jag skrev ju bara som det var, eller menar du att det inte är pga de sålda krediterna som Tesla lyckats visa vinstsiffror de senaste 5 kvartalen? Jag ser vad dom gör, dom vill visa vinstsiffror men har inte möjlighet att göra det utan att sälja krediter, det är väl okej, men då kommer frågan vad som händer när det inte går sälja krediter längre?

Jag ser inte riktigt vinsten i att sälja många bilar med liten vinst framför att sälja dom för vad marknaden vill betala för dom utan att efterfrågan sviktar, iaf inte ekonomiskt. Om nu Musk har en mission att få ut många elbilar för att rädda klimatet är det väl hedervärt, men om man som aktieägare i företaget vill få utdelning för pengarna ser jag inte riktigt hur dom målen går ihop.

Bilen köper man och äger sen i många år, eftersom Teslor inte behöver så mycket service (Tesla vill ju knappt man ska serva bilarna) ser jag inte riktigt hur man ska få intäkter från bilarna efter försäljningen. Sen kommer ju alltid frågorna om hur bra batterierna håller, risken finns alltid att man gjort en miss och måste byta ut en massa batterier på garantin vilket troligtvis skulle äta upp den vinsten man gjorde vid försäljningen, speciellt om man bestämmer sig för att ta ut små marginaler på bilarna (vilket man troligtvis får göra om man ska förverkliga 25k bilen).

Desto fler bilar man säljer desto mer måste man också bygga ut sitt supercharger nätverk, man vill ju knappast köparna ska få stå i köer till dessa, det är inte bra för framtida försäljning. Då blir det ytterligare en utgift..
Suck... Du förstår fortfarande inte. Jag ger det ett sista försök, sen får det vara.

Du fattar att expansion är en utgift va? Det är inte gratis att expandera så aggressivt som Tesla gör just nu.

Fattar du inte att när de lyckats nå sitt produktionsmål på flera miljoner bilar per år, att utgifterna kommer minska, därav ökad vinst?

Fattar du inte att Tesla redan har bäst vinstmarginal på sina bilar jämfört med konkurrenterna?

Fattar du inte att krediterna är 100% vinst och ger de möjlighet att bygga dubbelt så många fabriker som föregående år och fortfarande hålla ungefär samma vinst?

Fattar du inte att Tesla fokuserar på maximal tillväxt, så snabbt som möjligt? De håller sig till ca 1% vinst för att kunna använda kapitalet till att växa. Nu ska det byggas en fabrik i Indien också. Ser du inte ett mönster här? Hur dum får man vara egentligen...

Jag försöker verkligen att inte vara otrevlig här, men det är svårt att inte bli frustrerad när man pratar med folk som har noll koll, och som dessutom vägrar lyssna på logik.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback