Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-13, 23:27
  #4357
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Var tråkigt när Tesla gick ner så mycket och för det faktum att det är min största aktie, men sedan vände det i sista sekund under fredagen.

Känns som att med nyheterna om Indien och det faktum att Tesla gått ner så mycket senaste tiden, sp borde tisdagen bli en grön dag för Tesla, eller?
Fan hoppas inte det är grönt, ska ju köpa mer nästa månad
Om du köper på varje dipp så kommer du till slut se fram emot röda dagar. Men den är rätt dyr nu så förstår att det kanske inte är aktuellt.
Citera
2021-02-13, 23:29
  #4358
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk går nu ut och sågar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens göra något så dumt

Det är ju en ren spekulation/rykte. De har ju inte ens pratat med Gates. Löjligt att göra en höna av en fjäder innan man vet mer.
Citera
2021-02-14, 08:31
  #4359
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns en väldigt logisk förklaring till varför Tesla tappat i Europa. De har bara två fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rätt svårt att tillgodose Europa med bilar med tanke på den höga efterfrågan där fabrikerna ligger.
Lägg sedan på importkostnader och importskatt till EU, då blir det svårt att konkurrera prismässigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag räknar med en prissänkning på ungefär 10% när Giga Berlin är igång.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvärr. Men det kommer ändå bli mycket billigare än idag.
Teslas hela vinst kommer ifrån sålda utsläppsrätter, inte biltillverkning.
Tesla ökade dock produktionen och ändå tappar man i Europa. Alla EV bilar är dyra pga subventioner, Renault Zoe konkurrerar knappast om Teslas kunder.
Om Tesla skall fixa en snabbt växande EV konkurrens så måste priserna ned, då blir det ännu svårare att tjäna pengar på detalj gör. Men va fan det finns Bitcoin att spekulera med.
Citera
2021-02-14, 09:59
  #4360
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Teslas hela vinst kommer ifrån sålda utsläppsrätter, inte biltillverkning.
Det argumentet håller inte länge till. Tesla sänker sina kostnader hela tiden, men istället för att öka sin vinst så sänker de priserna för oss kunder. Tesla vill växa så snabbt som möjligt och erbjuda så billiga bilar som möjligt.
Citat:
”We need to, you know, not go bankrupt, obviously, that’s important....But we’re not trying to be super profitable, either,” Musk said toward the end of Wednesday’s conference call.
“I think just we want to be like slightly profitable and maximize growth and make the cars as affordable as possible,” he concluded.
Som du ser är allt en del av planen. Vinsterna kommer stadigt öka ska du se. De nya fabrikerna som blir klara i år kommer vara effektivare på att bygga bilar. Tesla vill maximera tillväxt, vilket är rätt uppenbart när man ser hur aggressiva de är i sin expansion. Två fabriker blir klara i år, och nästa fabrik redan planerad i Indien.
Citat:
Tesla ökade dock produktionen och ändå tappar man i Europa.
Läste du inte vad jag skrev om att Tesla inte har en produktion i Europa än?
Citat:
Renault Zoe konkurrerar knappast om Teslas kunder.
Självklart är de konkurrenter till Tesla. Vänta bara tills $25.000 bilen släpps, då ska vi se hur många som väljer en Zoe.
Citat:
Om Tesla skall fixa en snabbt växande EV konkurrens så måste priserna ned, då blir det ännu svårare att tjäna pengar på detalj gör.
Det är ju precis det de gör! Som jag redan sagt till dig, Tesla sänker endast priserna när marginalerna ökar! Tror du de är dumma i huvudet? Tror du inte de har bättre koll på sin ekonomi än dig?
Citat:
Men va fan det finns Bitcoin att spekulera med.
Okej? Din poäng är?
Citera
2021-02-14, 10:04
  #4361
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu går Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/sväva kortare sträckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

Är detta början på flygande bilar från Tesla?

Det finns redan flygande bilar de kallas för flygplan.
Citera
2021-02-14, 10:20
  #4362
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk går nu ut och sågar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens göra något så dumt
.

Gates tror på det han läser i medieägarnas pamfletter. Det är dumt. Elon säger inte att Bill är elak, - bara att han är dum. - Blankare ( medieägare) har förlorat 38 miljarder dollar bara 2020 på Tesla Inc. Bonniers kanske är en av dem? Dessa mot människor som lever av att riva andras sandslott påverkar andra och framförallt kan inte tex Soros, shorters något annat. De kan ingenting. Mitt tips till Gates. Ignore media. Ignore wallstreet. Ignore the banks och byt rådgivare och sluta ring Greta.
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-14 kl. 10:24.
Citera
2021-02-14, 10:48
  #4363
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Nåt liknande har väl redan hänt i Norge? Minskade skattefördelar om jag inte minns fel.
Ja, och den smaskigaste fördelen att köra i kollektivfältet begränsades då bussfilen cloggades upp med elbilar på vissa vestkantområden i Oslo.

Att bara köra förbi kön i rusningstid och spara en timme av sitt liv varje dag sätter folk pris på.
Citera
2021-02-14, 22:56
  #4364
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Självklart är de konkurrenter till Tesla. Vänta bara tills $25.000 bilen släpps, då ska vi se hur många som väljer en Zoe.
Jag börjar bli riktigt trött på detta eviga tjat om $25k teslan. Tror ni fanboys att det kommer vara en model x eller? Ni fattar att den kommer vara så enkel och strippad så man knappt vill kalla det en tesla. Det finns redan EVs för under$25k idag för den delen. Förmodligen av samma kaliber i kvalitet som Teslas variant kommer vara.
Citera
2021-02-14, 23:15
  #4365
Avstängd
En amerikansks pensionsfond. - Vanguard har precis köpt 57 miljoner Tesla aktier trots all time high.
Tesla bygger inte bilar. Tesla inc är ett eco-system.
Citera
2021-02-14, 23:17
  #4366
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag börjar bli riktigt trött på detta eviga tjat om $25k teslan. Tror ni fanboys att det kommer vara en model x eller? Ni fattar att den kommer vara så enkel och strippad så man knappt vill kalla det en tesla. Det finns redan EVs för under$25k idag för den delen. Förmodligen av samma kaliber i kvalitet som Teslas variant kommer vara.
Jag skiter fullständigt om du blir trött på det. Det är jävligt stort för Tesla när den väl släpps så jag kommer fortsätta nämna det.

Enkel och strippad? Den kommer ha kortare räckvidd och sämre prestanda ja, men den kommer fortfarande slå alla konkurrenters motsvarighet. Det du inte verkar förstå är att mycket av det som gör en Tesla till Tesla sitter i mjukvaran.

Länka gärna den bästa elbilen du hittar för $25k.
Citera
2021-02-15, 07:00
  #4367
Avstängd
wwrs avatar
Det gäller inte bara Tesla men en stor del av den "gröna" bilmarknaden är mest bluff. Det här kom via Googleflödet, en snitsig pickup som påstås drivas med bränsleceller.
Citat:
Glickenhaus Shows Off Hydrogen-Powered Boot Pick Up
Men klickar man och läser artikeln så verkar det vara en filmproducent som använt fotoredigering för att skapa bilder av en bil.
Citat:
Pictured are renders of both two-door and four-door versions of the Boot Zero.
Som jag tolkar det i alla fall.

https://www.motor1.com/news/487961/g...ered-boot/amp/

Den bil som produceras verkar ha en 840 hk V8 och användas för off-road-körning.
Citat:
Glickenhaus Boot might get 840-hp LT5 V-8 engine option
https://www.motorauthority.com/news/...-engine-option
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-15 kl. 07:04.
Citera
2021-02-15, 07:20
  #4368
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Jag börjar bli riktigt trött på detta eviga tjat om $25k teslan. Tror ni fanboys att det kommer vara en model x eller? Ni fattar att den kommer vara så enkel och strippad så man knappt vill kalla det en tesla. Det finns redan EVs för under$25k idag för den delen. Förmodligen av samma kaliber i kvalitet som Teslas variant kommer vara.
Så länge tesla leverera en bil till $25k som ger större värden till konsumenten än vad konkurrenterna gör, så kommer det att vara en framgång.

El-bil kommer dock inte bli särskilt stort i Sverige med tanke på hur el-nätet är underdimensionerat för en större elektrifiering av fordonsflottan.

Här i Norge ska jag försöka köpa en cybertruck så fort det är möjligt att köpa från giga-berlin.

Till alla Haters. Tesla är mycket mer än el-bilar, mycket mycket mer. Deras bilar är bara vad som syns ute i knäckebyhult just nu.

Till alla players. Jag menar att marknaden övervärderar aktien, men det är många delar av börsen som är just nu. All teknik som är paradigmskiftesdrivande har exploderat efter kraschen 2020. Jag har sett siffror på makro som menar att börsen 2021 kommer se en korrigering till 51% sannolikhet. 17% sannolikhet för en krasch 2021 och resten är bara ny ATH.

Så Tesla är dyrt att leka med just nu, men det går fortfarande att handla med aktien så länge du är aktiv i förvaltningen. Jag hade inte köpt idag och tittat till om 6 månader. Det hade varit dumt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback