Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-13, 07:05
  #4345
Medlem
Elon Musk går nu ut och sågar Bill Gates.

https://electrek.co/2021/02/12/elon-...la-lost-money/

Helt otroligt hur korkad Gates verkar vara... Hur kan man ens göra något så dumt
Citera
2021-02-13, 10:11
  #4346
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dristigheten
Haha Tesla har upp till 30% på sin model 3. Lägg ner snälla.
Nej det har man inte, Teslas ”vinster” kommer helt och hållet ifrån olika subventioner.
Intressant för övrigt att Tesla tappar i Europa år 2020 trots en kraftigt växande EV marknad.
I USA växte inte EV marknaden öht.
I Kina växer dock Tesla, men i Europa så får Tesla sänka priserna rejält om man skall kunna fylla orderböckerna för den tyska fabriken.
Citera
2021-02-13, 12:43
  #4347
Medlem
Hatt-Kaninens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
https://sec.report/Document/0001564590-21-004599/


Första stycket sida 23.

Intressant info på sida 17 med :
Där ser man. I stand corrected. Men mitt ursprungliga argument kvarstår. Detta kommer inte påverka aktien negativt överhuvudtaget. Att investera i bitcoin är knappast unikt för Tesla, många bolag gör det och i princip ingen potentiell kund kommer bojkotta Tesla nu pga detta.

Hela denna storyn kommer vara bortglömd om en vecka.
Citera
2021-02-13, 13:51
  #4348
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nej det har man inte, Teslas ”vinster” kommer helt och hållet ifrån olika subventioner.
Intressant för övrigt att Tesla tappar i Europa år 2020 trots en kraftigt växande EV marknad.
I USA växte inte EV marknaden öht.
I Kina växer dock Tesla, men i Europa så får Tesla sänka priserna rejält om man skall kunna fylla orderböckerna för den tyska fabriken.
Finns en väldigt logisk förklaring till varför Tesla tappat i Europa. De har bara två fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rätt svårt att tillgodose Europa med bilar med tanke på den höga efterfrågan där fabrikerna ligger.
Lägg sedan på importkostnader och importskatt till EU, då blir det svårt att konkurrera prismässigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag räknar med en prissänkning på ungefär 10% när Giga Berlin är igång.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvärr. Men det kommer ändå bli mycket billigare än idag.
Citat:
The exchange rate, transport costs and the relatively high EU tariffs on autos are the biggest factors for the higher costs. This is why Tesla is building a new factory in Germany. Tesla vehicles produced there will bypass these issues and be significantly cheaper for EU customers to purchase once the factory is built.
Citera
2021-02-13, 13:55
  #4349
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns en väldigt logisk förklaring till varför Tesla tappat i Europa. De har bara två fabriker som producerar bilar, USA och Kina. Blir rätt svårt att tillgodose Europa med bilar med tanke på den höga efterfrågan där fabrikerna ligger.
Lägg sedan på importkostnader och importskatt till EU, då blir det svårt att konkurrera prismässigt med t.ex VW id.3 och Renault Zoe.

Jag räknar med en prissänkning på ungefär 10% när Giga Berlin är igång.
Priserna i Sverige kommer dock alltid vara dyrare pga 25% moms. Det kommer vi inte komma undan tyvärr. Men det kommer ändå bli mycket billigare än idag.

Så dyr kommer svenskens bil inte att vara. Tänk på att alla elbilar får avdrag på 70k SEK. I england tex. Så får bilar med värde över 50k pund inte avdrag. Sålänge miljönissarna sitter så kommer elbilarna i sverige att jämnas ut med resten av världen
Citera
2021-02-13, 14:48
  #4350
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacy1
Så dyr kommer svenskens bil inte att vara. Tänk på att alla elbilar får avdrag på 70k SEK. I england tex. Så får bilar med värde över 50k pund inte avdrag. Sålänge miljönissarna sitter så kommer elbilarna i sverige att jämnas ut med resten av världen
Det stämmer. Jag försöker dock inte räkna med det, då det avdraget inte alltid kommer finnas där. Tesla måste kunna konkurrera prismässigt med bränslebilar även efter alla miljöbidrag försvinner.

Jag minns för många år sen när "miljöbilar" blev populärt. Det var bränslebilar som var bensinsnåla, tex Citroën c1 och Toyota aygo om du minns dem?
Då erbjöds det bl.a gratis parkering i två timmar.
De bilarna blev extremt populära och då slutade de erbjuda de fördelarna.
När elbilar blir mer populära så kommer nog 70k avdraget försvinna.
Citera
2021-02-13, 15:09
  #4351
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det stämmer. Jag försöker dock inte räkna med det, då det avdraget inte alltid kommer finnas där. Tesla måste kunna konkurrera prismässigt med bränslebilar även efter alla miljöbidrag försvinner.

Jag minns för många år sen när "miljöbilar" blev populärt. Det var bränslebilar som var bensinsnåla, tex Citroën c1 och Toyota aygo om du minns dem?
Då erbjöds det bl.a gratis parkering i två timmar.
De bilarna blev extremt populära och då slutade de erbjuda de fördelarna.
När elbilar blir mer populära så kommer nog 70k avdraget försvinna.


Nåt liknande har väl redan hänt i Norge? Minskade skattefördelar om jag inte minns fel.
Citera
2021-02-13, 15:29
  #4352
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu går Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/sväva kortare sträckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

Är detta början på flygande bilar från Tesla?
Nej. Han har tidigare sagt att det är fullkomligt idiotiskt att skapa flygande bilar och gått in i detalj på varför. Detta är mer av en gimmick.
Citera
2021-02-13, 16:16
  #4353
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Nåt liknande har väl redan hänt i Norge? Minskade skattefördelar om jag inte minns fel.
Det stämmer nog, har också ett svagt minne av det.
Citera
2021-02-13, 17:31
  #4354
Medlem
Powrs avatar
Tesla Indien på väg!

Citat:
Tesla will build an electric vehicle factory in Karnataka, Chief Minister BS Yediyurappa said today. The statement was a part of the list of benefits promised to Karnataka in the Union Budget. This is the first announcement that an American manufacturer will build a manufacturing facility in Karnataka.

"American firm Tesla will open an electric car manufacturing unit in Karnataka," Yediyurappa said in a statement.




https://www.tesmanian.com/blogs/tesm...diyurappa-says
Citera
2021-02-13, 20:35
  #4355
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det stämmer. Jag försöker dock inte räkna med det, då det avdraget inte alltid kommer finnas där. Tesla måste kunna konkurrera prismässigt med bränslebilar även efter alla miljöbidrag försvinner.

Jag minns för många år sen när "miljöbilar" blev populärt. Det var bränslebilar som var bensinsnåla, tex Citroën c1 och Toyota aygo om du minns dem?
Då erbjöds det bl.a gratis parkering i två timmar.
De bilarna blev extremt populära och då slutade de erbjuda de fördelarna.
När elbilar blir mer populära så kommer nog 70k avdraget försvinna.
Får hålla med dig där, subventioner kommer försvinna eftersom bilarna blir populärare. Själv fick jag 5 år fri skatt på min dieselbil, idag känns det väldigt avlägset.
Citera
2021-02-13, 23:10
  #4356
Medlem
Var tråkigt när Tesla gick ner så mycket och för det faktum att det är min största aktie, men sedan vände det i sista sekund under fredagen.

Känns som att med nyheterna om Indien och det faktum att Tesla gått ner så mycket senaste tiden, sp borde tisdagen bli en grön dag för Tesla, eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback