2020-12-23, 18:43
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det enda som händer är att du konfronteras med ett annat perspektiv än de du fått dig till livs vid universitetet. Det uppträder då några olika faser:

1. Förnekelse och självförsvar kännetecknat av ilska och utfall.
2. Kognitiv dissonans - vilket kännetecknas av uppgivenhet och depression eventuellt.
3. Acceptans - man accepterar att man haft fel och eventuellt att man blivit indoktrinerad.
4. Internalisering - man införlivar den nya förståelsen / paradigmet / perspektivet med sin befintliga världsbild - som då växer och transformeras. Detta kan ta flera år!
5. Mission - man börjar själv propagera för det nya paradigm som man har accepterat och internaliserat.

/Johan
Åh suck.
Ditt perspektiv köper jag. Jag själv är som sagt bra att anta olika perspektiv själv. Men det du säger är fel när du exempelvis säger att Marx inte var annat än politisk aktivist. Du vet inte vad dialektik är men du kritiserar det ändå. Du har inte läst Marx men du har läst om Marx i en lärobok en gång och svamlar om att man ska stå över de perspektiv som är oss givna. Det är komiskt.
Du menar att Marx var dålig för att han propagerade för ett proletariatet diktatur (jag antar att det ar det du menade med det citat du valt).
Det finns så mycket att ta upp som är virrigt i dina resonemang.
Men det är väl kanske på grund av Doxa Jag tycker så.
Eller menar du att dessa perspektiv är epistomologiska? Och att det är därför man nås av kognitiv dissonans?
För att läsa själva filosofen eller filosofin räcker inte för att få en uppfattning av vad filosofen säger, man måste alltså filtrera det genom en lärobok eller kabbala (som du varit inne på).

Min aversion mot det du säger är att du argumenterar utifrån så kallade stråmän. Och när man ifrågasätter stråmännen möter du inte ens de argumenten utan fokuserar på något annat.
Men för sista gången säger jag att vi bör återgå till ämnet. Läs Lyotard och argumentera utifrån boken tråden handlar om.
Citera
2020-12-23, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elmuffins
Åh suck.
Ditt perspektiv köper jag. Jag själv är som sagt bra att anta olika perspektiv själv. Men det du säger är fel när du exempelvis säger att Marx inte var annat än politisk aktivist. Du vet inte vad dialektik är men du kritiserar det ändå. Du har inte läst Marx men du har läst om Marx i en lärobok en gång och svamlar om att man ska stå över de perspektiv som är oss givna. Det är komiskt.
Du menar att Marx var dålig för att han propagerade för ett proletariatet diktatur (jag antar att det ar det du menade med det citat du valt).
Det finns så mycket att ta upp som är virrigt i dina resonemang.
Eller menar du att dessa perspektiv är epistomologiska? Och att det är därför man nås av kognitiv dissonans?
För att läsa själva filosofen eller filosofin räcker inte för att få en uppfattning av vad filosofen säger, man måste alltså filtrera det genom en lärobok eller kabbala (som du varit inne på).

Min aversion mot det du säger är att du argumenterar utifrån så kallade stråmän. Och när man ifrågasätter stråmännen möter du inte ens de argumenten utan fokuserar på något annat.
Men för sista gången säger jag att vi bör återgå till ämnet. Läs Lyotard och argumentera utifrån boken tråden handlar om.

Det finns ingen koppling mellan min ståndpunkt och vad du påstår om mig. Så antingen har jag formulerat mig dunkelt - eller så har du läst för snabbt. Det är därför jag påbjuder några dagars avbrott i diskussionen, en tid under vilken vi kan reflektera över vilka vi är, vad vi egentligen vet och varifrån vi har erhållit vår kunskap. Det kan också vara av värde att fråga sig vad vi gör just här? Sedan kan du läsa mina inlägg igen så kanske de kommer att framstå ur en annan synvinkel än just nu. Kanske i ett klarare ljus än du kan tänka dig nu - kanske värre än du ens kunnat ana... Men tills vidare åter God Jul!

/Johan
Citera
2020-12-23, 20:07
Medlem
Elmuffinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det finns ingen koppling mellan min ståndpunkt och vad du påstår om mig. Så antingen har jag formulerat mig dunkelt - eller så har du läst för snabbt. Det är därför jag påbjuder några dagars avbrott i diskussionen, en tid under vilken vi kan reflektera över vilka vi är, vad vi egentligen vet och varifrån vi har erhållit vår kunskap. Det kan också vara av värde att fråga sig vad vi gör just här? Sedan kan du läsa mina inlägg igen så kanske de kommer att framstå ur en annan synvinkel än just nu. Kanske i ett klarare ljus än du kan tänka dig nu - kanske värre än du ens kunnat ana... Men tills vidare åter God Jul!

/Johan
Ja kanske det. Jag vill inte vara hård eller otrevlig mot dig egentligen. Jag har inte haft en så bra diskussion på länge som i den här tråden.
Men återigen så är inte frågan här epistomologisk. Vi får starta en ny tråd för sådana diskussioner tycker jag.
God Jul.
Citera
2021-01-03, 23:01
Medlem
Ja efter att ha kontemplerat ämnet har jag kommit fram till min gamla slutsats, vilket var att vi har gått in i det post-reala samhället. För min del är det dock oklart om vi någonsin befunnit oss i det postmoderna samhället - så därför skulle det för min del kännas missvisande med "post-post-modernt".

Vad kännetecknar då det post-reala samhället? Jag påmindes idag när jag lyssnade på P1 ytterligare om att vi verkligen har inträtt i detta tillstånd. För det finns numera NOLL samband mellan bilden av verkligheten och verkligheten. Det postmoderna samhället kännetecknades som bekant av Baudrillard av en UPPLÖSNING av sambandet mellan bilden och verkligheten. Jag vill hävda att detta samband helt har upphört numera. Om det är början av en nu "epok" eller uppkomsten av en ny civilisation eller ett bevis på att en förfallstid inträtt är givetvis öppet för debatt. Men jag lutar åt det sistnämnda då inget välstånd kan bevaras i ett samhälle där det råder en sådan kraftig diskrepans mellan verkligheten och bilden av eller förståelsen av densamma.

Ämnet för sändningarna i eftermiddagens P1 var så klart klimathotet och nya energilösningar. Våra journalister - och många forskare - tror på allvar att vi är på väg in i ett fossilfritt samhälle. Att detta är här inom kort och i stort sett bara är en beslutsfråga för våra politiker. En intellektuell krympling som Anderas Malm tjänstgör som orakel och journalisten pratar om "radikal miljökamp" (antagligen utövad av 15-åringar) som drivande för utvecklingen. Sedan kommer ett reportage som går ut på att villaägare inom kort kan lagra energi från solceller i form av vätgas under vintern. Inte någonstans nämns vad kostnaden per energienhet denna lösning hamnar på. Vilket sannolikt på riktigt är helt oväsentligt för reportern och "forskarna" pga deras bostäders värdeökning förvandlat dem till miljonärer under de två sista decennierna. Detta är dock i det högsta relevant när ett företag som SSAB ska konkurrera på en världsmarknad.

MEN INTE I POST-REALITETEN! ;-)

Vad är då orsaken till inträdandet i post-realiteten? Jag ser framför allt två. Det första är den cancerliknande tillväxten av reklam och PR. Redan för 20 år sedan gick många av de intelligentaste individerna inte som tidigare till läraryrket, forskning eller ingenjörsvetenskaperna - utan skrämmande många sökte sig till reklam och PR. Tänk nu att det sitter oerhört många sluga och intelligenta och ambitiösa personer och gör upp planer för hur de ska påverka och manipulera beslutsfattare och allmänheten - ja vi lever idag i den post-reala verklighet de skapat.

Ytterligare en faktor är kvinnornas framryckning inom den kvalificerade arbetsmarknaden och i beslutsfattande positioner. Genomsnittligt är kvinnor i högre grad känslostyrda och därmed har de mindre förankring i den reala verklighetens omständigheter - som ofta är nedslående och tungrodda utifrån en idealistisk aspekt. Verkligheten har med marxistiskt språkbruk en sk "reifierande inverkan".

/Johan
Citera
2021-01-03, 23:11
Medlem
Citat:
Åh suck.

.

Jag var av en händelse in på Gläntas hemsida för att kolla upp vad för en värdelös kretin Sven Anders Johansson egentligen är:

https://glanta.org/aktuellt/

Det är verkligen nedslående att se vad svensk humaniora har blivit. Litteraturvetenskap är idag en propagandacentral för vegetarianism och för "avgrisningen av Sverige (sannolikt i någon slags ironisk gest för att stödja islamismens utbredning). Filosofi är en filial till SIDA och AFA. De anemiska idéhistorikerna ligger i en evig tankeloop mellan Adorno och sedan snabbt tillbaka till Deleuze.

Jag är inget fan av SD direkt - men det ska ändå bli underhållande att se dessa avskyvärda maskar kräla i stoffet när de drar in alla pengar till humaniora vilket kommer att ske senast inom 10 år.

/Johan
Citera
2021-01-04, 17:47
Medlem
Elmuffinss avatar
Ja du verkar ju verkligen bygga din världsbild på senaste rönen.
Doxa är ju en referens till Platon snarare än någon blogg du rotat fram som inte uppdaterats på mer än två år.
Men kul att du svarade på frågan som ställs i trådstarten äntligen.
Citera
2021-02-07, 22:41
Medlem
Citat:
Ja du verkar ju verkligen bygga din världsbild på senaste rönen.
Doxa är ju en referens till Platon snarare än någon blogg du rotat fram som inte uppdaterats på mer än två år.
Men kul att du svarade på frågan som ställs i trådstarten äntligen.

Jaha men hur går det med postmodernismen Elmuffins?

Har själv nyss läst lite grundtexter av Derrida, Lyotard och Baudrillard i Res Publica nr8 från 1987.

Har lite citat att lägga upp här om du är intresserad?

Eller du kan få en pdf så att du själv kan bilda dig en uppfattning!

/Johan
Citera
2021-02-13, 06:28
Medlem
Datura.Naturanss avatar
Är ’postmodernismen’ över och förbi?

Se dig omkring;
Förvirrade überrelativister försöker med ignorans idogt dekonstruera hela begreppsapparaturen, precis som förutspått.
Senast redigerad av Datura.Naturans 2021-02-13 kl. 06:37.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback