Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-12, 19:49
  #4333
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hatt-Kaninen
Fattar inte varför länken inte fungerade men den här länken fungerar för mig iallafall:

https://nypost.com/2021/02/09/reddit...uy-was-a-hoax/

Värt att tillägga att iallafall jag inte har sett Tesla officiellt kommentera det påstådda bitcoin-köpet.
https://sec.report/Document/0001564590-21-004599/

Citat:
Thereafter, we invested an aggregate $1.50 billion in bitcoin under this policy and may acquire and hold digital assets from time to time or long-term. Moreover, we expect to begin accepting bitcoin as a form of payment for our products in the near future, subject to applicable laws and initially on a limited basis, which we may or may not liquidate upon receipt.
Första stycket sida 23.

Intressant info på sida 17 med :
Citat:
We face strong competition for our products and services from a growing list of established and new competitors.
The worldwide automotive market is highly competitive today and we expect it will become even more so in the future. For example, Model 3 and Model Y face competition from existing and future automobile manufacturers in the extremely competitive entry-level premium sedan and compact SUV markets. A significant and growing number of established and new automobile manufacturers, as well as other companies, have entered or are reported to have plans to enter the market for electric and other alternative fuel vehicles, including hybrid, plug-in hybrid and fully electric vehicles, as well as the market for self-driving technology and other vehicle applications and software platforms. In some cases, our competitors offer or will offer electric vehicles in important markets such as China and Europe, and/or have announced an intention to produce electric vehicles exclusively at some point in the future. Many of our competitors have significantly greater or better-established resources than we do to devote to the design, development, manufacturing, distribution, promotion, sale and support of their products. Increased competition could result in our lower vehicle unit sales, price reductions, revenue shortfalls, loss of customers and loss of market share, which may harm our business, financial condition and operating results.

Sida 9 kan vara intressant för Kulturmarxist som ofta verkar måla upp en bild av att Tesla tillverkar allt till sina bilar inom företaget medans gamla biltillverkare är slavar till en massa underleverantörer :
Citat:
Supply Chain
Our products use thousands of purchased parts that are sourced from hundreds of suppliers across the world. We have developed close relationships with vendors of key parts such as battery cells, electronics and complex vehicle assemblies.
Citera
2021-02-12, 20:18
  #4334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Tro mig, jag är fullt medveten om hur många batterier som påstås är på G. Varje dag ploppar det upp nya påståenden om nästa generations superbatterier. Vad har det med Tesla att göra?

Jag vill gärna veta exakt vad det är du försöker säga. Du tror att videon jag länkade var fake? Att Tesla inte alls kommer sälja bilar med deras egna batterier?
Du blandar ihop korten lite men jag ska hjälpa dig, videon du länkade till är något som målet är när produktionen kommer igång är Giga Berlin ,
men i dagens datum finns inte denna produktion i bruk ?
Att Tesla aktien ska hålla sig i schakt är med nyheter och framtida planer som Elon presenterar inget annat.
Citera
2021-02-12, 20:42
  #4335
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Du blandar ihop korten lite men jag ska hjälpa dig, videon du länkade till är något som målet är när produktionen kommer igång är Giga Berlin ,
men i dagens datum finns inte denna produktion i bruk ?
Att Tesla aktien ska hålla sig i schakt är med nyheter och framtida planer som Elon presenterar inget annat.
Men va? Du tror alltså att videon är fake? Att det är specialeffekter som visar deras framtida mål?

Här är verkligheten, videon är tagen från deras pilot plant som tillverkar batterierna idag! Den är i bruk, bara inte i massproduktion som ska räcka till miljontals bilar m.m i framtiden.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga samma sak.
Citera
2021-02-12, 21:44
  #4336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Men va? Du tror alltså att videon är fake? Att det är specialeffekter som visar deras framtida mål?

Här är verkligheten, videon är tagen från deras pilot plant som tillverkar batterierna idag! Den är i bruk, bara inte i massproduktion som ska räcka till miljontals bilar m.m i framtiden.

Jag vet inte hur många gånger jag ska behöva säga samma sak.
Perfekt vart ligger denna fabrik som är i bruk?
Citera
2021-02-12, 22:08
  #4337
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Perfekt vart ligger denna fabrik som är i bruk?
Den ligger på Kato Road i Fremont, Kalifornien.
Är vi redo att släppa detta ämnet nu eller har du fler funderingar?
Citera
2021-02-12, 22:24
  #4338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Den ligger på Kato Road i Fremont, Kalifornien.
Är vi redo att släppa detta ämnet nu eller har du fler funderingar?
Hur många batterier gör man där då per år?
Citera
2021-02-12, 22:34
  #4339
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Hur många batterier gör man där då per år?
Finns inga officiella siffror än. Det enda jag hört är:
Citat:
Tesla CEO Elon Musk recently talked about the 4680 plant. According to Teslarati, he went so far as to say it's “probably in the top 10 battery cell factories on Earth despite being a pilot plant."

Han sa samma sak på battery day också.
Citera
2021-02-12, 22:47
  #4340
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Finns inga officiella siffror än. Det enda jag hört är:


Han sa samma sak på battery day också.
Hänvisa till test en anläggning är knappast en fabrik...
Citera
2021-02-12, 22:59
  #4341
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Hänvisa till test en anläggning är knappast en fabrik...
Är du seriös? Vi diskuterade ifall Teslas egna batterier existerar. Vad spelar det för roll om det är en testanläggning? Har jag inte sagt "pilot plant" tusen gånger redan? Du är fan hopplös... Och du undrar varför jag kallar dig mongolid
Citera
2021-02-13, 01:16
  #4342
Avstängd
wwrs avatar
Det är typiskt för Musks företag, att informationen är osäker. I det här fallet skriver stora medier som Wall Street Journal om Teslas investering i Bitcoin, men i tråden dyker det upp en länk till ett något mindre känt medium som hänvisar till Reddit med annan information som skapar tveksamhet.

Musks företag arbetar ofta med bristande information vad gäller direkta pressreleaser eller intervjuer i media. Om "Kung Elon" Twittrar något så försöker media tolka detta ungefär som bibeln, istället för att fråga Tesla eller Elon. Forumet Reddit är ofta en del av det. Jag har följt andra Musk-projekt på Reddit. Det finns postare som ger intryck av att vara proffs men de betonar att de inte officiellt tillhör Musk-projekten. Så i slutändan ger ofta inte Tesla mycket information officiellt.

Här är ett äldre exempel där en ganska känd sajt på området ger upp med Tesla.
Citat:
We'd love to speak to Tesla about this, but unfortunately, that's not happening because Tesla rarely ever responds to media inquiries. Now that they have eliminated their press communications entirely, we wouldn't even know who to reach out to. If this were any other OEM, we would have an answer within 24 hours, but that's just how Tesla rolls. You take the bad with the good, I guess.

I don't understand this move and I find it disappointing.
https://insideevs.com/news/451393/te...djustment/amp/

Bristen på information skapar kaos och skall försöka vänja oss vid att storföretag inte behöver redogöra för vad de sysslar med.

TSLA:s kraftigt överdrivna aktiekurs är en del i den "gröna blåsningen" mot Sverige, andra europeiska länder och säkert andra platser.

Inget konkret görs för att folk skall kunna använda elbilar billigt. Däremot talar politikerna mycket om en "grön omställning", men inget görs. TSLA:s uppblåsta aktiekurs skall få oss att tro att en grön omställning kommer att ske. Detta eftersom politikerna påstår att (vad gäller Europa) enbart EU kan sköta detta, inte Sverige. (Trots att Sverige alltid tidigare varit ett föregångsland inom miljöområdet.) Se på Greta Thunberg t.ex som aldrig talar med svenska politiker utan bara med EU-politiker. Det handlar om att flytta pengar och beslut till Bryssel där storföretag och lobbygrupper kan kontrollera politiken mer ostört och folk har mindre insyn än i det egna landets politik.

TSLA:s uppblåsta aktiekurs är ett sätt att försöka få oss att ge upp vårt inflytande till EU (vad gäller Sverige). Teslas investering i Bitcoin är naturligtvis ett annat sätt att försöka styra utvecklingen från nationella valutor mot en global enhetsvaluta.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-13 kl. 01:36.
Citera
2021-02-13, 06:35
  #4343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bratider
Hänvisa till test en anläggning är knappast en fabrik...
Tesla har lite prototyptillverking av de nya batterierna utanför Fremontfabriken. Trots att det bara är en liten testanläggning så är det en av världens absolut största batterifabriker. Sen när Tesla sätter igång och bygger riktiga batterifabriker... Det kan nog vara svårt för vissa att ens föreställa sig hur mycket batterier Tesla kommer att tillverka. Och inte bara hur många utan också hur överlägsna. Överlägsen energidensitet, överlägsen hållbarhet, mycket billigare, första batterierna som är strukturella m.m. Tesla kommer inte bara att konkurrera ut det mesta inom fordonsindustrin utan kommer också att bli giganter likt Standard Oil inom energibranchsen. Elon Musk är ett geni.
Citera
2021-02-13, 07:00
  #4344
Medlem
Nu går Elon Musk ut med att Roadstern kommer att kunna flyga/sväva kortare sträckor.

https://www.teslarati.com/tesla-next...-musk-podcast/

Är detta början på flygande bilar från Tesla?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback