2021-02-11, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freeriderXII

Man kan ju fråga sig vem är de mest förälskade i och vem de sedan väljer. Ofta är det den första (om kärleken är besvarad) men inte alltid, ibland får andra parametrar avgöra.

Exakt. Det är detta jag är intresserad av att veta. Att kvinnor oftast väljer män som har högre socioekonomisk status än dem själva, det finns det statistik över/undersökningar gjorde kring. Men gör de det för tryggheten? Eller gör de det för kärleken/av attraktion? Eller är det något annat som driver dem till dessa val? För att ta reda på detta behöver man ju göra systematiska intervjuer av kvinnorna själva. Finns inget annat sätt att ta reda på det. Sådana vetenskapliga studier skulle vara mycket intressanta att läsa: där kvinnorna själva har blivit intervjuade.

Vissa tycks nöja sig med att bara veta "att det är så kvinnor gör" och sedan nöjer de sig med ett löst antagande att "kvinnor tänder på status", utan att ens veta. Jag nöjer mig inte med att bara anta saker. Jag vill veta.

Och som du skriver. klart det finns kvinnor som tänder på status. Men frågan är om alla kvinnor gör det? Eller om ens många kvinnor gör det? Eller om ens 30% gör det? vore mycket spännande att läsa vetenskapliga studier där kvinnorna själva är intervjuade, som sagt.
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-11 kl. 19:22.
Citera
2021-02-11, 19:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Jag vill alltså läsa studier där kvinnor är intervjuade om sakfrågan. Jag har inte tillgång hemifrån till vissa databaser, här hemma har jag sökt i science direct. Och inte funnit något av det jag eftersöker. Jag har även "googlat", men inte heller där fått fram några resultat. Jag tänker att du som jag förmodar är påläst om "kvinnlig hypergami", lättare ska kunna veta vart det finns den sorts artiklar jag eftersöker och kunna länka dem till mig.

Om du Googlar tittlarna i listan så finns de tillgängliga, de flesta jag plockat som källhänvining (i de jag läst) fanns googlebara

(utan kostnad)

Citat:
Jag vet inte hur många av mina senaste "debatt"-inlägg jag har frågat efter detta/förklarat vad jag eftersöker. Och först nu får jag svaret "sök själv". Helt onödigt att jag har kastat bort flera inlägg på att försöka få dig/andra att först förstå vad jag söker och sedan få er att länka till sådana studier. Men nu vet jag: ni har inget sådant material att länka till, eftersom ni inte gör detta. Trist. för ett sådant material hade givit en nyanserad bild/en bredare bild. Nu fattas det tyvärr viktiga bitar i detta pussel, så jag är verkligen inte övertygad om att kvinnor "tänder på status". ni har inte kunnat skicka länkar som har gjort mig övertygad. Och det var väl lite det som var meningen från er sida? ni har misslyckats. Jag får höra med Merapi istället, hon ter sig påläst i ämnet hypergami, så hon har säkert någon information.

Det har hon garanterat, hon skulle utan vidare kunna vara chef för flera fakulteter på södertön, du borde läsa Simone de Beauvoir (fenomenolg och intreserad av kön/kvinnor)

Om du va tydlig med vad du eftersökte så hade jag ju hafft en chans, nu vill du ha någon sorts
Fenomelogisk studie, ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Fenomenologi ) som ska definera/diskutera "kvinlig hypergamy" ur ett (postmodernistiskt/femenistiskt) upplevelse perspektiv. de ska sträcka sig över flera länder, och omfatta mellan 3-15 frågor. (helst även sverige, usa verka du vara happy med?) och syftet som studien ska ha enligt dina önskemål är fortfarande oklart för mig,

jag tycker tex jenny och merapi har get en.... utmärkt nyanserad bild om fenomenet hypergami (dvs där man helt/delvis bortser från vetenskap, objektiv fakta och konsensus)

Jag tror det är ungefär så långt jag kommit, om vi bortser från den vetenskap i ämnet som finns länkat.
Citera
2021-02-11, 19:28
Avstängd
Citat:
Ni har frågat vad jag vill ha. Jag har beskrivit det. I inlägg efter inlägg har jag förklarat vad det är jag vill ha och bett er länka sådant material. Dvs. intervjuer med kvinnor gällande sakfrågan. Hade du langat upp sådana källor hade jag inte behövt kasta bort massor med inlägg, utan att ens få det jag frågar efter.

då föreslåt jag exakt det jag skrev, i denna post, och den föregående posten.

Ingen har frågat dig vad du vill ha, du har efterfrågat idologiska (fenomenologiska) studier av ett fenomen, som vetenskapligt är väldokumenterat och underbyggt.

Att du inte förstår det är ju ingen annans fel utom ditt eget.
Citera
2021-02-11, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Om du Googlar tittlarna i listan så finns de tillgängliga, de flesta jag plockat som källhänvining (i de jag läst) fanns googlebara

(utan kostnad)

Det har hon garanterat, hon skulle utan vidare kunna vara chef för flera fakulteter på södertön, du borde läsa Simone de Beauvoir (fenomenolg och intreserad av kön/kvinnor)

Om du va tydlig med vad du eftersökte så hade jag ju hafft en chans, nu vill du ha någon sorts
Fenomelogisk studie, ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Fenomenologi ) som ska definera/diskutera "kvinlig hypergamy" ur ett (postmodernistiskt/femenistiskt) upplevelse perspektiv. de ska sträcka sig över flera länder, och omfatta mellan 3-15 frågor. (helst även sverige, usa verka du vara happy med?) och syftet som studien ska ha enligt dina önskemål är fortfarande oklart för mig,

jag tycker tex jenny och merapi har get en.... utmärkt nyanserad bild om fenomenet hypergami (dvs där man helt/delvis bortser från vetenskap, objektiv fakta och konsensus)

Jag tror det är ungefär så långt jag kommit, om vi bortser från den vetenskap i ämnet som finns länkat.

Jag har varit tydlig. Jag vill läsa studier där kvinnorna har blivit intervjuade i sakfrågan. Jag har rent av beskrivit löst och kortfattat kring frågeställningar osv.

Här har du en beskrivning av fenomenologi och fenomenografi. Från SBU (Statens beredning för medicinsk utvärdering).

https://www.sbu.se/globalassets/ebm/metodbok/sbushandbok_bilaga11.pdf
Citera
2021-02-11, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
då föreslåt jag exakt det jag skrev, i denna post, och den föregående posten.

Ingen har frågat dig vad du vill ha, du har efterfrågat idologiska (fenomenologiska) studier av ett fenomen, som vetenskapligt är väldokumenterat och underbyggt.

Att du inte förstår det är ju ingen annans fel utom ditt eget.

Nej, men om ni vill övertyga mig om "Kvinnlig hypergamis" existens. Dvs. att kvinnor tänder på status, så har jag informerat er om vad ni behöver ge mig. Ni är alltså inte intresserade av att övertyga mig. Nej, men ok. Skriv det då.
Citera
2021-02-11, 19:45
Avstängd
Citat:
Nej, men om ni vill övertyga mig om "Kvinnlig hypergamis" existens. Dvs. att kvinnor tänder på status, så har jag informerat er om vad ni behöver ge mig. Ni är alltså inte intresserade av att övertyga mig. Nej, men ok. Skriv det då.

Du har rätt till din tro precis som alla andra. Om Darwin kunde kombinera sin tro med vetenskap så behöver det inte finnans något motsatsförhållande.

Tex att hypergami är ett enkelt (objektivt) oberverbart fenomen, som dessutom vilar på solid vetenskap och bred konsensus, men att du samtidigt tror något helt annat.

Jag skriver för att lära mig något , och lära andra, och jag nöjer mig med att de som läser ser att tro/idologi/självuplevd sanning och vetenskap inte är samma sak, inte att nån "psudovetenskapsman ska övertygas"....
Citera
2021-02-11, 20:10
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ni har frågat vad jag vill ha. Jag har beskrivit det. I inlägg efter inlägg har jag förklarat vad det är jag vill ha och bett er länka sådant material. Dvs. intervjuer med kvinnor gällande sakfrågan. Hade du langat upp sådana källor hade jag inte behövt kasta bort massor med inlägg, utan att ens få det jag frågar efter.
Vad vill du ha?
Groupies? Fruar till maktens män? Fruar till Texasmiljardärer? Fruar till Hip-Hopstjärnor?
Hur mycket empiri kan du bortse ifrån och hur mycket måste du detaljstyra "frågan till kvinnor" som kvinnor aldrig kommer vilja svara på för att inte medge att de är "golddiggers"?

Har du hört talas om termen?

Vill du at jag länkar till sociala experiment som visar detta?

Erkänn nu, du är MYCKET väl medveten om att detta är sant.
Till och med Julian Assange fick veta att svenskor är precis som alla andra kvinnor, fast mer feminazi. Se Anna Ardin.
Citera
2021-02-11, 20:26
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Exakt. Det är detta jag är intresserad av att veta. Att kvinnor oftast väljer män som har högre socioekonomisk status än dem själva, det finns det statistik över/undersökningar gjorde kring. Men gör de det för tryggheten? Eller gör de det för kärleken/av attraktion? Eller är det något annat som driver dem till dessa val? För att ta reda på detta behöver man ju göra systematiska intervjuer av kvinnorna själva. Finns inget annat sätt att ta reda på det. Sådana vetenskapliga studier skulle vara mycket intressanta att läsa: där kvinnorna själva har blivit intervjuade.

Vissa tycks nöja sig med att bara veta "att det är så kvinnor gör" och sedan nöjer de sig med ett löst antagande att "kvinnor tänder på status", utan att ens veta. Jag nöjer mig inte med att bara anta saker. Jag vill veta.

Och som du skriver. klart det finns kvinnor som tänder på status. Men frågan är om alla kvinnor gör det? Eller om ens många kvinnor gör det? Eller om ens 30% gör det? vore mycket spännande att läsa vetenskapliga studier där kvinnorna själva är intervjuade, som sagt.

Är det tryggare att ha casual sex med en man med hög socioekonomisk status?

Kvinnors hypergami visar sig inte bara i förhållanden, utan även i sex. Män med hög status har fler sexpartners, och av högre kvalitet än vad män med låg status har.

Så, då var behovet av dina flummiga intervjuer utraderat.

Det enda vetenskapliga din föreslagna flumstudie skulle få fram är vad kvinnor just där och då svarar på vissa utvalda frågor, med andra ord totalt ointressant. Den objektiva verkligheten förblir oförändrad oavsett vad kvinnorna svarar på dina frågor. Är det verkligen så svårt att fatta?
Citera
2021-02-11, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
.

Merapi, du verkar påläst om detta med hypergami. Så jag provar att fråga dig nu gällande en sak jag är nyfiken på. Finns det några vetenskapliga studier där kvinnor är intervjuade kring sakfrågan "kvinnlig hypergami" (dvs. påståendet att kvinnor "tänder" på socioekonomisk status)? Jag finner inga sådana studier och har frågat hardusettminapa, slö och WordWarrior om detta. Hittils har jag främst fått studier som visar på hypergami (och att både män och kvinnor är hypergama, dvs. väljer den bäst lämpade parten för dem, är ju inget märkligt) och att kvinnor gifter i regel gifter sig med män/väljer män som har högre socioekonomisk status än kvinnorna själva. Men dessa studier etc. visar ju ingenting på att kvinnorna tänder på män med hög socioekonomisk status. De visar ju bara på hur kvinnorna väljer när de väljer män. De enda studier som kan visa på hur det förhåller sig hurvida kvinnor tänder på hög socioekonomisk status eller inte, är ju vetenskapliga studier där man gjort systematiska intervjuer med kvinnorna själva kring detta. Jag tänker att du kanske vet om några sådana studier?

Tacksam på förhand!
Citera
2021-02-11, 20:43
Medlem
Bullfettas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleGrasklippare
Kvinnor vill inte längre ha med kvinnor att göra. Män vill inte ha med män att göra. Så sluta ha med varandra att göra! Var för er själva och sluta tränga er på. Det fungerar bra i dagens samhälle.

Njäsch, vi kvinnor gillar ju faktiskt karlar, även om det endast är i horisontalplanet. Det är som Gudrun Schulman sade vid en föreläsning, att en karl som står upp ska man passa sig för. Desto mer glädje när han ligger ner.
Citera
2021-02-11, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Är det tryggare att ha casual sex med en man med hög socioekonomisk status?

Kvinnors hypergami visar sig inte bara i förhållanden, utan även i sex. Män med hög status har fler sexpartners, och av högre kvalitet än vad män med låg status har.

Om du har sex med en massa fotomodeller, så skulle man ju kunna tro att du "tänder" på att ha sex med fotomodeller. Men skulle man fråga dig, skulle man få svaret: du tänder på kvinnor som är över 178cm, väldigt smala och som är snygga (och dessa råkar nu vara fotomodeller). Att de är fotomodeller bryr du dig inte om. Detta får man föst reda på genom att fråga dig.

Det kan finnas andra faktorer som gör att kvinnorna tänder på dessa män och ligger med dem, andra faktorer än "hög socioekonomisk Status". Kanske många män som lyckas bra socioekonomiskt även har andra sidor som kvinnor tänder på. Vem vet? Och framförallt. hur ska man kunna få reda på detta utan att intervjua kvinnorna själva?
Citera
2021-02-11, 21:14
Medlem
ragnarokkrs avatar
Tror knappast det är ett problem med självständiga kvinnor. Absolut inget fel på högutbildade kvinnor, de är att föredra även om jag sett många kvinnor dra på sig riktigt avancerade studier (och skulder) för att sen börja föda barn och sen inte återvända till de mer kvalificerade jobben de kunde ta.

Problemet är det ständiga gnällande på män. Vi jobbar för lite. Vi jobbar för mycket. Vi tjänar för lite. Vi tjänar för mycket. Vi är sexistiska vad vi än gör eller säger. Detta har exploderat de senaste åren, speciellt vita män gör allting fel. Vi kan faktiskt inte göra någonting rätt förutom att sitta i tv och ljuga om miljö och klimat.

Allt detta är väldigt avtändande. Män förtrycker alla kvinnor bara genom att existera. Hur kan någon tro att man vill höra ett enda ord till om hur hemska män är? Inte bara kvinnor ältar detta gnällande och mobbande men oftast är det kvinnor. Ja, man tappar allt intresse. Det pratas om incels men jag tror det här kommer bli ett ännu större problem. Det finns nog många män idag i relationer som inte skulle skaffa en ny om den tog slut. Det beror på flera orsaker som ökad individualism men mest på samhällets tråkiga attityd mot män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in