2021-02-10, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hvita.nhegrer
Menar du om man har en "god" intention när man gör nån illa så påverkas ens karma postitivt...? Om man mördar folk i "guds" namn tex...?

Jepp, eller kanske inte positivt, men iaf inte negativt.

Men det krävs att övertygelsen på riktigt är god.
Citera
2021-02-10, 23:05
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Jepp, eller kanske inte positivt, men iaf inte negativt.

Men det krävs att övertygelsen på riktigt är god.
Tex om IS verkligen tror att det är bra att såga huvudet av folk så blir det inget dåligt karma för deras del...?
Citera
2021-02-10, 23:06
Medlem
Citat:
hur kan folk inte förstå att vissa saker är negativa? Dom går på samma nit gång på gång utan att fatta att dom måste förändra sig själva. Dwt enda dom behöver göra är att acceptera att lidandet inte är någons fel.
Citat:
Det är alltså intentionen som är karmisk.

När man drabbas an negativitet och beskyller någon annan för det så är det en karmisk handling som lagras i ens själ.
Citat:
Jag var tydlig med att jag inte talade om onda och goda handlingar utan om goda och onda intentioner..
Inte helt självklart vad du menar.

Som jag tolkar dig menar du att handlingar med ont uppsått inte ger dålig karma, utan dålig karma fås bara av att skylla sina problem på andra.

Att råna någon = inte dålig karma.
Att bli rånad och bli sur på rånaren och beskylla honom = dålig karma.

Förstår jag dig rätt?
Citera
2021-02-10, 23:17
Medlem
Citat:
Tex om IS verkligen tror att det är bra att såga huvudet av folk så blir det inget dåligt karma för deras del...?

Det ska ses från ordergivarens perspektiv och utförarens. I bägge fallen handlar det bara om intentionen de har. Ifall de genuint och totalt tror att de gör det rätta så drabbas de inte karmiskt. Om de ingår i en hierarki som de försöker klättra i och därför utför dåden så blir det en annan karma. Generellt så är dessa motiv väldigt svåra att separera.

Men tänk dig, om isbödeln tror att han verkligen räddar världen genom att såga huvudet av någon, på vilket sätt är det då fel?

Om det sedan visar sig att det var ett missförstånd så gör det inte i sig handlingen fel. Han agerade utifrån sin information rätt då. Sen kan han ha en del ångest över det ändå ,en den hör inte nödvändigvis till karman.
Citera
2021-02-10, 23:20
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Men tänk dig, om isbödeln tror att han verkligen räddar världen genom att såga huvudet av någon, på vilket sätt är det då fel?
Den som blev av med huvudet tyckte nog att det var fel..
Citera
2021-02-10, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Inte helt självklart vad du menar.

Som jag tolkar dig menar du att handlingar med ont uppsått inte ger dålig karma, utan dålig karma fås bara av att skylla sina problem på andra.

Att råna någon = inte dålig karma.
Att bli rånad och bli sur på rånaren och beskylla honom = dålig karma.

Förstår jag dig rätt?

Nej, så menar jag inte. Jag menar att bara handlingar med ont uppsåt eller tom ont uppsåt utan handlingar ger dålig karma.

Ta detta exempel istället:

Att råna någon för att överleva = inte dålig karma
Att råna någon för att förnedra den = dålig karma
Citera
2021-02-10, 23:27
Medlem
Citat:
Den som blev av med huvudet tyckte nog att det var fel..

Dom tycker ingenting för dom är döda.

Men säg att han blev slagen istället. Tror du inte offrets inställning ändras om han får reda på att förövaren verkligen var övertygad om att han räddade världen genom att slå offret? Förutsatt att det inte finns någon viss tilltrasslad historia mellan offer och förövare. Skulle det inte vara mycket lättare att förlåta en sådan gärning?
Citera
2021-02-10, 23:33
Medlem
Citat:
Nej, så menar jag inte. Jag menar att bara handlingar med ont uppsåt eller tom ont uppsåt utan handlingar ger dålig karma.

Ta detta exempel istället:

Att råna någon för att överleva = inte dålig karma
Att råna någon för att förnedra den = dålig karma
Det här med att "När man drabbas an negativitet och beskyller någon annan för det" då?

Är det också bara dålig karma i fall där man "är dum"?

Ponera att jag blir rånad och då beskyller jag rånaren för att haft syftet att förnedra mig.
Visar det sig senare att jag hade fel, rånaren höll på att svälta och försökte bara försökte överleva, får jag dålig karma av det? Men om jag hade rätt - och rånarens uppsåt va att förnedra mig - slipper jag då karmaminuspoängen?
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-02-10 kl. 23:41.
Citera
2021-02-10, 23:36
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Dom tycker ingenting för dom är döda.

Men säg att han blev slagen istället. Tror du inte offrets inställning ändras om han får reda på att förövaren verkligen var övertygad om att han räddade världen genom att slå offret? Förutsatt att det inte finns någon viss tilltrasslad historia mellan offer och förövare. Skulle det inte vara mycket lättare att förlåta en sådan gärning?
Vet inte, får man stryk så lär man nog känna sig ganska upprörd och sårad pga det..

Alla har vi stött på idioter och omogna klantarslen som har behandlat oss illa, och för min egen del tycker jag att det naturliga är att både förlåta och fortsätta vara upprörd/äcklad över såna personer.. Att helt och hållet förlåta kan jag nog inte, så länge jag känner mig sårad..
Senast redigerad av hvita.nhegrer 2021-02-10 kl. 23:41.
Citera
2021-02-10, 23:39
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Det tycks som att många menar att karma inte finns. Vad beror detta på? Är det så att dom hört historier om goda människor som det gått dåligt för? Jag vet inte.

Det första i att underordna sig karma är att inse att det inte existerar något liv utan lidande. Sen är det upp till dig hur mycket lidande du vågar förneka som naturligt.

Generellt så är karma önskningar om att det ska gå dåligt eller bra för en annan entitet. Det är alltså intentionen som är karmisk.

När man drabbas an negativitet och beskyller någon annan för det så är det en karmisk handling som lagras i ens själ.

Ett annat sätt att uttrycka karma på är att säga att "what goes up must come down". Sen tillhör det ju mänskligt liv att våga stiga upp. Men man ska vara beredd på fallet också.

Det är så enkelt egentligen. Varför har folk så svårt att acceptera detta? Eller är det bara eliten som aldrig kan ta ansvar?
Du har, precis som de flesta västerlänningar som slänger sig med begreppet, missförstått vad karma är.

• Det är inte något som du bär med dig till ditt nästa liv.
• Det är, ytterst ytligt förklarat, tanken om att allt har en verkan. Du gör något, du känner något, solen går ned. Allt påverkar karma.
• Karma handlar inte om någon sorts belöning eller bestraffning. Det är inte så att Adolf Hitler, Ed Gein och Hagamannen får ”igen” eller får sona något medan Moder Theresa får njuta av något bättre.
Citera
2021-02-10, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Det här med att "När man drabbas an negativitet och beskyller någon annan för det" då?

Vad är det för 'fel' med det?

Ja det är en avvägning, särskilt i det moderna samhället. Som jag sa så en del lidande naturligt och en del kan vara skapat av någon annan. Att dra den gränsen är svårt med varje människas uppgift. När man kommer fram till att ett lidande är skapat av en annan fast det egentligen är naturligt, då uppstår problem.

Men jag vidhåller att att orättfärdigt beskylla någon för ens olyckor är en negativ karmisk handling. Det alstrar harm i det egna sinnet som helst får sin utlösning i motståndarens straff. Men hur vet man om man beskyller någon rättfärdigt eller orättfärdigt? Ja, är man modig så beskyller man folk för allt hela tiden men det kommer nog betala sig. Först blir man väldigt obalanserad. Snart tappar man förmågan att ens tänka sig att någon olycka inte är skapad av någon annan. Men det behöver inte vara fel, det är en väg. De flesta inser nog ganska snart att det inte funkar.

Sen i vår mediala värld kan det vara att det fungerar annorlunda.
Citera
2021-02-10, 23:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du får helt enkelt ta att börja komma ihåg att ta din medicin. Blir nog bäst så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in