Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Jag har tom. en kvinnlig polare vars pojkvän sa rätt ut till henne att ingen man vill ha en kvinna som är intelligentare än honom, tjänar mer än honom, har högre utbildningen än honom, haft fler sexpartners än honom osv..
Det sista kriteriet är kanske inte helt ovanligt dock. Nu är jag väl omodern, men ett stort antal sexpartners är kanske inte direkt en merit på samma nivå på som utbildning eller karriär?
På tal om folk men känner, vi är bekanta med en spanskt par, där kvinnan är, så vitt jag vet, en duktig och framgångsrik forskare; och mannen jobbar deltid som gymnastiklärare/allt-i-allo på en lågstadieskola.
Kan inte iaktta några som helst problem i deras relation.
Gällande mig egen situation så har min fru både doktorerat i biokemi; och innehar en civilingenjörsexamen, så hon är väl snäppet mer välutbildad än mig.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle utgöra en irritation hos mig.
Det närmaste jag kan komma när det gäller självupplevda exempel på denna destruktiva avundsjuka, eller vad man ska kalla det, är kvinnor som stör sig på att deras män ”åldras bättre”, lättare för att gå ner i vikt, osv. Så istället för att glädja sig över att de har en stilig livskamrat, så blir det istället ett påminnande om det egna misslyckandet.
För att summera så tror jag att det i botten kan härledas till en oförmåga att leva upp till sin roll i en par eller familjekonstellation.