2021-02-10, 18:33
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Att de amerikanska kvinnorna i den studien valde männen med statusmarkörer är kartlagt, ja. Men att tro att det handlar om "attraktion" är endast ett antagande. Här behöver man faktiskt göra sytematiskt intervjua kvinnorna för att ta reda på orsaken till varför de valde som de gjorde.

Och VAD skulle de kunna säga som förändrar slutsatsen?

Du finns liksom en anledning till varför man manipulerar endast en variabel.
Citera
2021-02-10, 18:52
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Jag har tom. en kvinnlig polare vars pojkvän sa rätt ut till henne att ingen man vill ha en kvinna som är intelligentare än honom, tjänar mer än honom, har högre utbildningen än honom, haft fler sexpartners än honom osv..
Det sista kriteriet är kanske inte helt ovanligt dock. Nu är jag väl omodern, men ett stort antal sexpartners är kanske inte direkt en merit på samma nivå på som utbildning eller karriär?

På tal om folk men känner, vi är bekanta med en spanskt par, där kvinnan är, så vitt jag vet, en duktig och framgångsrik forskare; och mannen jobbar deltid som gymnastiklärare/allt-i-allo på en lågstadieskola.
Kan inte iaktta några som helst problem i deras relation.

Gällande mig egen situation så har min fru både doktorerat i biokemi; och innehar en civilingenjörsexamen, så hon är väl snäppet mer välutbildad än mig.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle utgöra en irritation hos mig.

Det närmaste jag kan komma när det gäller självupplevda exempel på denna destruktiva avundsjuka, eller vad man ska kalla det, är kvinnor som stör sig på att deras män ”åldras bättre”, lättare för att gå ner i vikt, osv. Så istället för att glädja sig över att de har en stilig livskamrat, så blir det istället ett påminnande om det egna misslyckandet.

För att summera så tror jag att det i botten kan härledas till en oförmåga att leva upp till sin roll i en par eller familjekonstellation.
Citera
2021-02-10, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Haha, så berätta. Vad kan en sådan studie visa? Om alla kvinnor säger "jag anser inte att jag är hypergam" eller om alla säger "jag är hypergam". Vad har det bevisat?

Har du totalt missat vad jag har skrivit tidigare i tråden?

Öppna frågor. Systematisk intervju. Titta tidigare i tråden.
Citera
2021-02-10, 18:57
Avstängd
Citat:

om man är postmodernist så spelar det roll, för då finns där ingen objektiv sanning utan sanningen är din upplevelse, ett väldigt sjukt sätt att resonera, nästan alla kriminella våldtäksmän och mördare är postmodernister, de är ju oskyldiga visar många fenomelogiska studier.... och deras upplevelse är ju den objektiva sanningen.....

det går igen bland feminister och marxister (märkligt nog) oxo. även om intersektionalitets snömoset verkar vara toppen av den intelektuella kadren just nu....
Citera
2021-02-10, 19:09
Medlem
Citat:
Man kan inte ta reda på huruvida kvinnor är hypergama eller inte genom att fråga dem om de anser att de är hypergama eller inte. Det fungerar inte så, och det borde alla som har gått ut grundskolan klara av att begripa.

Som sagt: du kan inte ha läst mina inlägg tidigare i tråden.

Tror du på fullaste allvar att jag menar att man ska fråga kvinnorna "är du hypergam eller inte?"? Så gör man givetvis inte en studie. Kolla som sagt vad jag har skrivit i tråden.

Öppna frågor. Systematisk intervju.

Jag har som sagt både forskat själv samt även varit informant i studier. När jag har varit informant har jag vetat en del om studien. Tex. att man vill "undersöka xxx upplevelse av xxx". Sedan har man läst den färdiga studien och fått en mer nyanserad bild/fått reda på mer.

En studie som kanske handlar om "kvinnlig hypergami" skulle kunna ha beskrivet som syfte att "undersöka kvinnors upplevelse av vad de attraheras av hos män". Ganska stor frågeställning, men också ganska öppen. Sedan intervjuas informanterna med öppna frågor där man systematiskt plöjer igenom öppna frågor som faktiskt handlar om status hos både kvinnan, om hennes definition av statusbegreppet , om vad hon hennes partner har för status, om vad hon själv har för status, om hennes partners status hade/har någon betydelse för hennes känsla av attraktion till honom osv. Öppna icke dömande frågor. Du ska se att man hade fått ärliga svar. Sedan får man göra en vetenskaplig analys av intervjuerna. En kvalitativ studie kring om hurvida "kvinnlig hypergami" existerar eller inte.
Citera
2021-02-10, 19:12
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Har du totalt missat vad jag har skrivit tidigare i tråden?

Öppna frågor. Systematisk intervju. Titta tidigare i tråden.

Jag har inte läst alla dina inlägg och jag orkar inte göra det heller. Svara på frågan istället. VAD kan dessa öppna frågor bevisa? VAD har kvinnornas svar för vetenskapligt värde överhuvudtaget?
Citera
2021-02-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qualatex
Det sista kriteriet är kanske inte helt ovanligt dock. Nu är jag väl omodern, men ett stort antal sexpartners är kanske inte direkt en merit på samma nivå på som utbildning eller karriär?

På tal om folk men känner, vi är bekanta med en spanskt par, där kvinnan är, så vitt jag vet, en duktig och framgångsrik forskare; och mannen jobbar deltid som gymnastiklärare/allt-i-allo på en lågstadieskola.
Kan inte iaktta några som helst problem i deras relation.

Gällande mig egen situation så har min fru både doktorerat i biokemi; och innehar en civilingenjörsexamen, så hon är väl snäppet mer välutbildad än mig.
Jag har aldrig ens tänkt tanken att det skulle utgöra en irritation hos mig.

Det närmaste jag kan komma när det gäller självupplevda exempel på denna destruktiva avundsjuka, eller vad man ska kalla det, är kvinnor som stör sig på att deras män ”åldras bättre”, lättare för att gå ner i vikt, osv. Så istället för att glädja sig över att de har en stilig livskamrat, så blir det istället ett påminnande om det egna misslyckandet.

För att summera så tror jag att det i botten kan härledas till en oförmåga att leva upp till sin roll i en par eller familjekonstellation.

Fint, skriv det till herrarna här i tråden som är helt sålda på teorin om "kvinnlig hypergami" och att kvinnor tänder på män med högre socioekonomisk status än kvinnorna själva och alltid gängar sig med män med likbördig eller högre socioekonomisk status än kvinnorna själva. Det är liksom detta jag ifrågasätter. Och dina exempel gör att jag ifrågasätter detta med "kvinnlig hypergami" än mer.

Eller rättare sagt: det jag ifrågasätter är om kvinnor som gifter sig med män av högre status än kvinnorna själva, gör det för att de tänder på männens status, så som vissa påstår. Inget jag har märkt i mina bekantskapskretsar. kvinnorna verkar, liksom männen tända på den som ser bra ut och är charmig.

Det jag nämligen ofta ser i min relativt stora bekantskapskrets är att kvinnor oftast väljer jämbördiga män. Några få kvinnor har valt män som tjänar mer än kvinnorna/har högra utbildning. Några få har valt män som tjänar mindre än kvinnorna/har lägre utbildning.

Ja, avundsjuka och kärlek hör inte ihop. Man glädjs väl ändå med sin livskamrat. Man kan ju verkligen undra vart kärleken tagit vägen om man känner missunnsamhet och avundsjuka mot sin partner...
Senast redigerad av TomatKungen 2021-02-10 kl. 19:19.
Citera
2021-02-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jag länkade flera exempel på vetenskapliga studier tidigare, om su tittar i källhänvisningen av de så hittar du fler än de som länkades direkt (hypergami är ju ett tvärvetenskapligt fält, precis som darwin påpekade för ca150år sedan)

Uhm kan du ta någon som är citerad och som öppnar up för det du bad om

Och gärna från ett fält som inte får hälften av sina utbildningar pricksde för att de är undermånliga och ovetenskspligs varje år om det är möjligt. (dvs svenska lärarutbildningar mellan 2002-2019+)

Jag tror inte jag behöver det, och ätstörningar lider jag inte heller av , eller kanske, eller jag vet inte, säkerställd genom med fenomelogiska metoden givetvis,

Du ska bara kolla källorna, hur metoden är uppbyggd. Inget annat.
Citera
2021-02-10, 19:21
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Som sagt: du kan inte ha läst mina inlägg tidigare i tråden.

Tror du på fullaste allvar att jag menar att man ska fråga kvinnorna "är du hypergam eller inte?"? Så gör man givetvis inte en studie. Kolla som sagt vad jag har skrivit i tråden.

Öppna frågor. Systematisk intervju.

Jag har som sagt både forskat själv samt även varit informant i studier. När jag har varit informant har jag vetat en del om studien. Tex. att man vill "undersöka xxx upplevelse av xxx". Sedan har man läst den färdiga studien och fått en mer nyanserad bild/fått reda på mer.

En studie som kanske handlar om "kvinnlig hypergami" skulle kunna ha beskrivet som syfte att "undersöka kvinnors upplevelse av vad de attraheras av hos män". Ganska stor frågeställning, men också ganska öppen. Sedan intervjuas informanterna med öppna frågor där man systematiskt plöjer igenom öppna frågor som faktiskt handlar om status hos både kvinnan, om hennes definition av statusbegreppet , om vad hon hennes partner har för status, om vad hon själv har för status, om hennes partners status hade/har någon betydelse för hennes känsla av attraktion till honom osv. Öppna icke dömande frågor. Du ska se att man hade fått ärliga svar. Sedan får man göra en vetenskaplig analys av intervjuerna. En kvalitativ studie kring om hurvida "kvinnlig hypergami" existerar eller inte.

Totalt jävla flum med andra ord. En miljon potentiella brister. Hur mycket variabler som helst. Noll objektiv, mätbar data. Noll vetenskapligt värde.

Din studie tar reda på vad kvinnor svarar på vissa frågor som de får. Den tar inte reda på om hypergami existerar eller ej. Eller om kvinnorna är hypergama eller ej.

Den objektiva verkligheten förändras inte oavsett vad de interjvuade kvinnorna säger, hur svårt ska det vara att förstå?

Och ja, jag tvivlar inte på att du har forskat i en massa flum likt detta.
Citera
2021-02-10, 19:27
Medlem
Citat:

Att de inte tänder på hög status, men anser att det är praktiskt att ha en man som tjänar bra med stålar. Tex.

- Att de tände på sin man enbart pga. hans snygga yttre och sexiga röst. Men också såg honom som ett bra kap pga. hans tillgångar.
- Några kanske skulle svara att de inte alls är tända på sin partner, utan att de tog honom bara för pengarna. Eftersom god ekonomi ger ett bättre liv.
-Dvs. att de inte "tänder på statusen" hos sina män. Dvs. att de inte är kvinnligt hypergama.

- Eller så skulle de kanske säga att de var småintresserade av mannen till en början, han såg bra ut och var trevlig. Men när de fick reda på att han var känd och rik, så började de känna en stark attraktion till honom också. Dvs. att de är "kvinnligt hypergama".

Ärligt talat. Är du inte nyfiken på att se en sådan studie? Där kvinnorna själva är intervjuade? Jag är helt klart nyfiken.
Citera
2021-02-10, 19:29
Medlem
Citat:
Jag har inte läst alla dina inlägg och jag orkar inte göra det heller. Svara på frågan istället. VAD kan dessa öppna frågor bevisa? VAD har kvinnornas svar för vetenskapligt värde överhuvudtaget?

Att bara veta att kvinnor gifter sig med män med högre status än kvinnorna själva, säger ju ingenting om vad kvinnorna "tänder på". En systematisk intervju skulle visa detta. Vad de tänder på, alltså.

I övrigt får du kolla inläggshistoriken.
Citera
2021-02-10, 19:30
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Fint, skriv det till herrarna här i tråden som är helt sålda på teorin om "kvinnlig hypergami" och att kvinnor tänder på män med högre socioekonomisk status än kvinnorna själva och alltid gängar sig med män med likbördig eller högre socioekonomisk status än kvinnorna själva. Det är liksom detta jag ifrågasätter. Och dina exempel gör att jag ifrågasätter detta med "kvinnlig hypergami" än mer.

Eller rättare sagt: det jag ifrågasätter är om kvinnor som gifter sig med män av högre status än kvinnorna själva, gör det för att de tänder på männens status, så som vissa påstår. Inget jag har märkt i mina bekantskapskretsar. kvinnorna verkar, liksom männen tända på den som ser bra ut och är charmig.

Det jag nämligen ofta ser i min relativt stora bekantskapskrets är att kvinnor oftast väljer jämbördiga män. Några få kvinnor har valt män som tjänar mer än kvinnorna/har högra utbildning. Några få har valt män som tjänar mindre än kvinnorna/har lägre utbildning.

Ja, avundsjuka och kärlek hör inte ihop. Man glädjs väl ändå med sin livskamrat. Man kan ju verkligen undra vart kärleken tagit vägen om man känner missunnsamhet och avundsjuka mot sin partner...

Eller hur, eftersom inte ALLA kvinnor världen över har en man som har högre socioekonomisk status än vad de själva har så måste det betyda att socioekonomisk status är totalt irrelevant och att hypergami inte existerar överhuvudtaget. Ungefär så ser din slutledningsförmåga ut.

Också fascinerande att du inte lärt dig någonting alls på hela den här tiden. Det inlägg du skrev nu kunde du lika gärna kunnat skriva för en månad sedan, trots att varenda poäng du gör i det har förklarats och nedmonterats fullständigt upprepade gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in