2021-01-22, 22:46
Medlem
Citat:
Är det någon som vet om George är släkt med politikern Roger Haddad från Västerås?

Ja dem är släkt, Roger är Georges farsa
Citera
2021-01-22, 22:55
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Enligt Ratsit den verkliga huvudmannen Johan Rossi.

https://www.ratsit.se/5590528997-Novacode_AB
Revisorn är verksam i ett par hundra bolag. Hur hinner man revidera så många bolag på några månader?
Citera
2021-02-01, 11:43
Medlem
Har lagt in en karta över härvan i tråden om rättegångnen i Växjö
(FB) Växjö, åtta personer åtalas i omfattande momsbedrägerihärva

Företrädarna för Iskana Investment är visserligen inte åtalade (eftersom ägaren flytt landet), men Iskanas förehavanden utreds detaljerat i FUP för det målet.
Citera
2021-02-01, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Momsupplägget innefattar alltså att man begär avdrag av Staten. På varor man påstås ha köpt.

Och Skatteverket är så dumma i huvudet att dom börjar föra över hundratals miljoner till deras affärskonto?

Kan inte tänka mig annat, eller hur skulle transaktionen annars gå till.

Reagerar inte banken?
Undrar det jag också.
Citera
2021-02-01, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .RIHTT
Momsupplägget innefattar alltså att man begär avdrag av Staten. På varor man påstås ha köpt.

Och Skatteverket är så dumma i huvudet att dom börjar föra över hundratals miljoner till deras affärskonto?

Kan inte tänka mig annat, eller hur skulle transaktionen annars gå till.

Reagerar inte banken?
Skatteverket hann stoppa vissa momsutbetalningar, men inte samtliga.
Vissa bolag har i vissa skeden större ingående än utgående moms - det kan vara helt legit. I synnerhet om företaget exporterar momsfritt till EU.

Den här härvan varkar ha haft som strategi att sinka Skatteverket så mycket som möjligt. De har:

a) Skrivit onödigt långa och omständliga förklaringar i korrespondens med Skv

b) Idkat internationell handel medjust VoIP som är tekniskt krångligt och tidskrävande att göra revision på.

c) De inblandade företagen både köper och säljer varor av varandra. Man köper ett parti telefoner och får ett antal skärmar på köpet. Sen säljar man skärmarna tillbaka till leverantören. Antingen direkt eller via bulvanföretag.

d) Logistikföretagen verkar rejält insyltade. Logistimania får ständigt förnyat förtroende av Iskana, trots att de saknar försäkring. De håller nästan aldrig några varor över natten, men de fåtal gånger detta sker "råkar" de få inbrott vid just dessa tillfällen. Litet lager, men visssa mobiltelefoner påstås ändå ha lämnats kvar av tjuvarna. Men de forslas snabbt undan till "säkrare plats" i Tjeckien. Försäkringsbolag, Polis och Skv får aldrig se telefonerna bara en lista över IMEI som lika gärna kan vara ihopdiktad. Man har konstaterat att telefoner med samma IMEI har sålts flera gånger. Man har sålt fabriksnya telefoner som begagnade etc.

På det hela taget verkar Skv säkra på att ingen VoIP över huvud taget har köpts eller sålts. Enbart luftfakturor.

Telefoner har importerats, sålts och exporterats, men inte alls i det antal som framgår av verifikationerna. Moms har inte betalats av ett flertal företag.
Senast redigerad av Skewie 2021-02-01 kl. 12:47.
Citera
2021-02-02, 14:15
Medlem
Konkursbouppteckning Iskana Investments AB
Kod:
Skulder utan förmånsrätt

SEB
Box 507 18
202 70 Malmö                     1 345,58

Staten gm Länsstyrelsen
Regressfordran avseende
lönegaranti i konkursen.        93 865,00  

Skatteverket
581 80 Linköping         1 749 033 143,00

/--/
Iskana har övertrasserat ett par konton hos SEB och är därmed skyldiga banken drygt tusen kronor.

Länsstyrelsen har en regressfordran anvseende lönegaranti. Längre ned framgår det att lönegarantin avser en av Iskanas anställda Eddie Haddad. Han presenteras på iskana.eu med titeln Administrator / Sales. Hans efternamn, bostadsort och ålder gör det troligt att det handlar om en bror till Iskanas landsflyktige ägare George Haddad.

Han har alltså kvitterat ut lönegaranti på 93 865 i samband med att Iskana begärdes i konkurs.

Att få ut lönegaranti kräver en aktiv åtgärd av den anställde. Det krävs att man registrerar sig på arbetsförmedlingen, skickar en ifylld blanket till Länsstyrelsen och ger dem löpande intyg under hela perioden man gör anspråk på lönegaranti.

93 865 brutto är visserligen peanuts i sammanhanget. Men samtidigt är det rätt magstarkt att kvittera ut lönegaranti när det saknas 1, 749 miljarder kr i förskingrad skatt.
Senast redigerad av Skewie 2021-02-02 kl. 14:28.
Citera
2021-02-08, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Har lagt in en karta över härvan i tråden om rättegångnen i Växjö
(FB) Växjö, åtta personer åtalas i omfattande momsbedrägerihärva

Företrädarna för Iskana Investment är visserligen inte åtalade (eftersom ägaren flytt landet), men Iskanas förehavanden utreds detaljerat i FUP för det målet.

Du verkar ha bra koll. Var har du fått all info ifrån som du baserat flödeskartan på?

En sak jag noterade är att du inte kopplat samman Active Business Group med Iskana Invesments fast ABG blivit beslutade att återbetala över 600 miljoner för att de köpt in alla sina telefoner mellan 2018 och 2019 från Iskana. Brightstar köpte från ABG men bytte sedan till jolumar Chamon.

Ett tidigare börsnoterat bolag Ambia Group verkar varit högst delaktiga genom dotterbolag, om de varit medvetna om det låter jag vara osagt.

Jag har allt underlag för beslutet mot ABG där flera av bolagen du nämner i flödeskartan nämns. Jag vet inte hur man lägger upp bifogat på Flashback annars hade jag gärna delat med mig av all info jag har där direkt i tråden.

Mobile Experience nämns men ritas inte upp vilka de har engagemang med. På vilket sätt är de involverade? Som jag hört åker ägaren runt i Örebro med Lamborghini, om det fuskas borde han ju hålla en låg profil kan tyckas.

Mobile Experience har ett betalningsföreläggande på 8,5 miljoner från ACE Options AB. Är det något bolag du känner till? Otrolig tillväxt likt alla andra bolag och sysslar säkerligen med mobilhandeln med, däremot skiljer de sig från alla andra aktörer då de funnits länge med bra historik och styrelsen har varit den samma. Iofs så har det visat sig att Brightstar som multinationellt mångmiljardbolag är delaktiga i detta med så.
Citera
2021-02-09, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kettleball
Du verkar ha bra koll. Var har du fått all info ifrån som du baserat flödeskartan på?

En sak jag noterade är att du inte kopplat samman Active Business Group med Iskana Invesments fast ABG blivit beslutade att återbetala över 600 miljoner för att de köpt in alla sina telefoner mellan 2018 och 2019 från Iskana. Brightstar köpte från ABG men bytte sedan till jolumar Chamon.

Ett tidigare börsnoterat bolag Ambia Group verkar varit högst delaktiga genom dotterbolag, om de varit medvetna om det låter jag vara osagt.

Jag har allt underlag för beslutet mot ABG där flera av bolagen du nämner i flödeskartan nämns. Jag vet inte hur man lägger upp bifogat på Flashback annars hade jag gärna delat med mig av all info jag har där direkt i tråden.

Mobile Experience nämns men ritas inte upp vilka de har engagemang med. På vilket sätt är de involverade? Som jag hört åker ägaren runt i Örebro med Lamborghini, om det fuskas borde han ju hålla en låg profil kan tyckas.

Mobile Experience har ett betalningsföreläggande på 8,5 miljoner från ACE Options AB. Är det något bolag du känner till? Otrolig tillväxt likt alla andra bolag och sysslar säkerligen med mobilhandeln med, däremot skiljer de sig från alla andra aktörer då de funnits länge med bra historik och styrelsen har varit den samma. Iofs så har det visat sig att Brightstar som multinationellt mångmiljardbolag är delaktiga i detta med så.
Den mesta infon kommer från förundersökningen i pågående rättegång Växjö TR B 1203-20
https://mega.nz/folder/8OJEkbwL#yUvHwVGAyDNI4dnutaWa3g

Rättegången i Växjö gäller den svenska delen av momshärvan minus de bolag vars företrädare har gått under jorden - Iskana och Novacode.

Speciellt läsvärda aktbilagor:
aktbilaga 279 - Skattevekets brottsanmälan för respektive bolag-
aktbilaga 286, sid 10 - 16 - Handelsöversikt. Kartor uppdelade på respektive varuslag som visar vilka aktörer som varit inblandade.

Jag tyckte dock FUP var svår att överblicka med så mycket info och började då skissa på en egen karta. Efter ett tag insåg jag att den också blir rörig. Framför allt har Skatteverket gjort ett utmärkt jobb att beskriva brottshandlingarna.

Blir dock lite matt över den illojala attityden bolagsmännen uppvisar. Ungefär som om en allsvensk fotbollspelare skulle skjuta en stenhård boll mot krysset på det egna målet. Inte nog med att de stjäl momsutbetalningar, de ger en del av pengarna till utlänningar i massor av andra länder. De slår undan benen för de importörer som försöker köra rent spel. Och så triggar de en massa konkurser samt en svindyr utredning / rättegång. Och det ser ut som om vi även kommer att få konstiga lagändringar (ang momsuppbörd för telkomprodukter) till följd av den här härvan.

Först var jag lite tveksam till Ambia Group. Ville hålla helt rena bolag borta från kartan. Man ska dock "hata slumpen" som GW säger. I den senaste versionen har jag lagt Ambia och Digital Inn AB samt Introcom AB. De har kopplingar till Ago Trading som i sin tur drivs av en krögare från Varberg som trejdar mobiltelefoner vid sidan om.

Mobile Experience köper telefoner av Iskana och Voxera (Kruczfy). Eller de har i alla fall tagit emot fakturor avseende mobiltelefoner - det cirkulerar ju många luftfakturor i denna härva.

Ace Options nämns i aktbilaga 286. EBM redogör för sina fynd i form av whatsapp-chattar. De kan bland annat konstatera att en nederländsk man Ahmed Gerard som verkar vara högt uppsatt i ligan.
Citat:
Ahmed Gerard och "Donny" planerar handelsupplägget och bestämmer vilka personer som ska vara involverade. "Doc" och "Shav" fungerar som "back-office" och sköter kommunikationen med företrädare för de olika bolagen. De har även tillgång till vissa mailkonton, bland annat i Bbn-Tele AB. De får sina order från Gerard och "Donny". "Doc" får ett tydligt mandat från Gerard och "Donny" att det bara är han som ska sköta kommunikationen med företagen Bbn-Tele AB och Intratel AB
Citat:
Gerard har kontakt med vad de kallar "Europeans" och "European buy back companies" som ska sälja till och senköpa upp partier från svenska företag som "Donny" namnger. Gerard har även koll på vilka partier med varor som finns tillgängliga, t.ex. olika modeller av iPhones, Airpods etc. De svenska företagen omtalas som "master" och "exporter" och utgörs i perioden maj-juni 2019 av Ace Options AB, Jolumar Chamon AB (Chamon Investment AB), Bbn-Tele AB, Intratel AB, Mobile Experience AB och Rephone Sweden AB.

---

https://www.docdroid.net/ är förmodligen den mest lättanväda av alla fildelningstjänster.
Citera
2021-02-09, 15:01
Medlem
Citat:
Den mesta infon kommer från förundersökningen i pågående rättegång Växjö TR B 1203-20
https://mega.nz/folder/8OJEkbwL#yUvHwVGAyDNI4dnutaWa3g

Rättegången i Växjö gäller den svenska delen av momshärvan minus de bolag vars företrädare har gått under jorden - Iskana och Novacode.

Speciellt läsvärda aktbilagor:
aktbilaga 279 - Skattevekets brottsanmälan för respektive bolag-
aktbilaga 286, sid 10 - 16 - Handelsöversikt. Kartor uppdelade på respektive varuslag som visar vilka aktörer som varit inblandade.

Jag tyckte dock FUP var svår att överblicka med så mycket info och började då skissa på en egen karta. Efter ett tag insåg jag att den också blir rörig. Framför allt har Skatteverket gjort ett utmärkt jobb att beskriva brottshandlingarna.

Blir dock lite matt över den illojala attityden bolagsmännen uppvisar. Ungefär som om en allsvensk fotbollspelare skulle skjuta en stenhård boll mot krysset på det egna målet. Inte nog med att de stjäl momsutbetalningar, de ger en del av pengarna till utlänningar i massor av andra länder. De slår undan benen för de importörer som försöker köra rent spel. Och så triggar de en massa konkurser samt en svindyr utredning / rättegång. Och det ser ut som om vi även kommer att få konstiga lagändringar (ang momsuppbörd för telkomprodukter) till följd av den här härvan.

Först var jag lite tveksam till Ambia Group. Ville hålla helt rena bolag borta från kartan. Man ska dock "hata slumpen" som GW säger. I den senaste versionen har jag lagt Ambia och Digital Inn AB samt Introcom AB. De har kopplingar till Ago Trading som i sin tur drivs av en krögare från Varberg som trejdar mobiltelefoner vid sidan om.

Mobile Experience köper telefoner av Iskana och Voxera (Kruczfy). Eller de har i alla fall tagit emot fakturor avseende mobiltelefoner - det cirkulerar ju många luftfakturor i denna härva.

Ace Options nämns i aktbilaga 286. EBM redogör för sina fynd i form av whatsapp-chattar. De kan bland annat konstatera att en nederländsk man Ahmed Gerard som verkar vara högt uppsatt i ligan.

---

https://www.docdroid.net/ är förmodligen den mest lättanväda av alla fildelningstjänster.

https://docdro.id/BAp9XFD

Då ska vi se om det funkar.

Där kan du läsa att samma telefon har snurrat upp till 5 gånger i samma karusell mellan Iskana, ABG, olika bolag inom Ambia Group och några av de nämnda utländska bolagen på din karta. Sedan om telefonerna ens snurrat mellan bolagen eller om det bara är IMEI nummer som florerat mellan bolagen och "bytt ägare" går att fråga sig.

Att tidigare nämnda Logistimania som inte ens har försäkring lagerhåller varor för tiotals miljoner åt sina kunder trots påstådda inbrott.

Det står även att det är Aros Kapital AB som möjliggjort detta genom att finansiera fordringarna mellan bolagen mm.

Skulle du kunna lägga upp din uppdaterade flödeskarta?

Tycker det är märkligt att Flashback inte har större intresse för detta brott samt ställer mig frågande till medias ointresse relaterat till brottets faktiska omfattning. Det verkar vara många miljarder det handlar om. Sker momsfusket i flera länder eller är det endast Sverige som har moms på telefonerna som gjort att det endast är möjligt här? Annars brukar Danmark och Tyskland vara länder som moms/skattefusk brukar fifflas mellan i dessa karuseller.

Vet eller finns det någon misstanke om vilket nätverk / Maffia som det hela är kopplat till högst upp?
Citera
2021-02-09, 16:17
Medlem
rajrajmfs avatar
Citat:

Tack!

” Skatteverket finner det märkligt att ni den 6 april inte kunde förutse att omsättningen för de kommande tre månaderna skulle komma att öka så enorm mycket, till ca 139 miljoner kr, dvs 868 % mer än den av er angivna årsomsättningen.”

Märkligt, indeed...

Citat:
Tycker det är märkligt att Flashback inte har större intresse för detta brott samt ställer mig frågande till medias ointresse relaterat till brottets faktiska omfattning. Det verkar vara många miljarder det handlar om. Sker momsfusket i flera länder eller är det endast Sverige som har moms på telefonerna som gjort att det endast är möjligt här? Annars brukar Danmark och Tyskland vara länder som moms/skattefusk brukar fifflas mellan i dessa karuseller.

Jag håller verkligen med, det här är ju en typ av brottslighet som verkligen drabbar alla i samhället.
Man undrar ju hur utbrett det är?

Ska grotta ner mig i FUP:en nu.
Citera
2021-02-10, 10:11
Medlem
Citat:

Då ska vi se om det funkar.

Där kan du läsa att samma telefon har snurrat upp till 5 gånger i samma karusell mellan Iskana, ABG, olika bolag inom Ambia Group och några av de nämnda utländska bolagen på din karta. Sedan om telefonerna ens snurrat mellan bolagen eller om det bara är IMEI nummer som florerat mellan bolagen och "bytt ägare" går att fråga sig.

Att tidigare nämnda Logistimania som inte ens har försäkring lagerhåller varor för tiotals miljoner åt sina kunder trots påstådda inbrott.

Det står även att det är Aros Kapital AB som möjliggjort detta genom att finansiera fordringarna mellan bolagen mm.

Skulle du kunna lägga upp din uppdaterade flödeskarta?

Vet eller finns det någon misstanke om vilket nätverk / Maffia som det hela är kopplat till högst upp?
Tack!
Imponerande analyser Skatteverket lyckas göra i denna härva, med tanke på hur många lager nätverket består av. Extremt tydligt så till och med "vanligt folk" kan följa med i resonemanget.
Kul också att de anlitat en av Sveriges främsta momsexperter (som för övrigt är far till en känd musiker från Täby).

Här kommer Kartan version 0.2.
https://ibb.co/jk1DkSD
Obs: kartan är bara en grov orientering. Skall inte vara några direkta felaktigheter men det saknas som sagt en del relationer.

Ja denna utredning borde onekligen få lite mer uppmärksamhet. Fallet angår oss alla - det är ett problem som åtminstone delvis har bäring på Sveriges medlemskap i EU och behöver därför genomlysas ordentligt. Se är det viktigt att vanliga konsumenter inser följderna av att köpa en ny telefon för under marknadspris.

Frågan är hur de internationella nätverket tog första stegen till detta upplägg.
George Haddad på Iskana beskrivs ju som oerfaren företagare, men på något sätt lät han sig involveras. Frågan är vem som tog initiativ till mötet i Stockholm 2018. Personligen tror jag J*han R*ssi hade ett finger med i spelet.
Citera
2021-02-10, 16:39
Medlem
Citat:
Tack!
Imponerande analyser Skatteverket lyckas göra i denna härva, med tanke på hur många lager nätverket består av. Extremt tydligt så till och med "vanligt folk" kan följa med i resonemanget.
Kul också att de anlitat en av Sveriges främsta momsexperter (som för övrigt är far till en känd musiker från Täby).

Här kommer Kartan version 0.2.
https://ibb.co/jk1DkSD
Obs: kartan är bara en grov orientering. Skall inte vara några direkta felaktigheter men det saknas som sagt en del relationer.

Ja denna utredning borde onekligen få lite mer uppmärksamhet. Fallet angår oss alla - det är ett problem som åtminstone delvis har bäring på Sveriges medlemskap i EU och behöver därför genomlysas ordentligt. Se är det viktigt att vanliga konsumenter inser följderna av att köpa en ny telefon för under marknadspris.

I slutändan säljs väl de flesta telefoner oavsett om de varit i dessa karuseller till marknadspris då de ändå genom Brightstar går vidare till de stora retailers som vi konsumenter köper från.

Frågan är hur de internationella nätverket tog första stegen till detta upplägg.
George Haddad på Iskana beskrivs ju som oerfaren företagare, men på något sätt lät han sig involveras. Frågan är vem som tog initiativ till mötet i Stockholm 2018. Personligen tror jag J*han R*ssi hade ett finger med i spelet.

Ja som jag fått beskrivet från folk som känner till och träffat G*orge Haddad så är han inte speciellt klipsk eller skrämmande person och att det är ofattbart hur en sådan person ska ha lyckats med detta. Tror han bara introducerats för upplägget och hoppat på för snabba pengar och sedan dra. J*han R*ssi känner jag inte till och ingen jag pratat med gör det heller. Vad har han för bakgrund, någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in