2021-02-09, 11:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Var hittade du det? Det enda jag hittar om CO i VG/E24 är att chefen hoppar øver till XXL.

...

I fjor var det snarast Norge som var "kassakon" i koncernen.

https://retailmagasinet.no/clas-ohls...m-i-gar/622082

Detta har fortsatt, och det gäller de facto alla kedjor i "fixa hemma"-segmentet här på stenrøset.

Innan dess har det varit vanligt med artiklar som dessa:
https://www2.colliers.com/nb-no/news...or/clas-ohlson

Däremot går det inte så bra utanfør Norden.

Undrar hur det ser ut i norska clas ohlson-butiker nu. Har inte varit inne i en sådan på ett år nu pga pandemin. Men i Sverige har det skett en drastisk minskning av sortimentet samt höjningar av priserna som egentligen borde ha sänkts pga starkare krona.
Citera
2021-02-09, 11:49
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Undrar hur det ser ut i norska clas ohlson-butiker nu. Har inte varit inne i en sådan på ett år nu pga pandemin. Men i Sverige har det skett en drastisk minskning av sortimentet samt höjningar av priserna som egentligen borde ha sänkts pga starkare krona.

Lite mer kunder än vanligt, inte minst efter att det är fri plock och hämt. Biltema och Jula har upplevt liknande eftersom det är en boom på att fixa hemma. Omsättningsøkningen i "Hus och Hem" och "Brett sortiment"-sektorn (CO ligger delvis i bägge) var >20% under 2020.

Citat:
Ursprungligen postat av DN
Tre vinnerbransjer
Vinnerbransjen er fritidsbåter med salgsøkning på 25–30 prosent i år. Like bak følger hus, hjem og hage samt bredt vareutvalg med billigbutikker som Europris, Biltema, Clas Ohlson, Rusta og Jula. Begge disse bransjene har vokst med 20–25 prosent hittil i år.

https://www.dn.no/handel/dnb/fredrik...rst/2-1-878337

Ingen uppfattning av de genomført vare sig några speciella prisøkningar eller sortimentsändringar.
Citera
2021-02-09, 15:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Var hittade du det? Det enda jag hittar om CO i VG/E24 är att chefen hoppar øver till XXL.

...

I fjor var det snarast Norge som var "kassakon" i koncernen.

https://retailmagasinet.no/clas-ohls...m-i-gar/622082

Detta har fortsatt, och det gäller de facto alla kedjor i "fixa hemma"-segmentet här på stenrøset.

Innan dess har det varit vanligt med artiklar som dessa:
https://www2.colliers.com/nb-no/news...or/clas-ohlson

Däremot går det inte så bra utanfør Norden.

Det var nog bara någon vecka sedan jag såg det. Sökte även jag för att hitta en länk, Men så fel kan jag väl inte ha?
Citera
2021-02-09, 15:35
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det var nog bara någon vecka sedan jag såg det. Sökte även jag för att hitta en länk, Men så fel kan jag väl inte ha?

Verkar konstigt och helt mot tidigare info och trenden i resten av branschen, de är ett av føretagen som verkligen tjänat på att folk dräller runt och ser bristerna hemma.
Citera
2021-02-10, 08:29
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Verkar konstigt och helt mot tidigare info och trenden i resten av branschen, de är ett av føretagen som verkligen tjänat på att folk dräller runt och ser bristerna hemma.

Classe säljer ju samma kinaskit som Jula, Biltema med flera. Skillnaderna är bara att dom har egna varunamn. Men dom säljer nu helt andra grejer än förr i tiden. Min far hade gamla Clas Ohlsonkataloger från 60-70 talet liggandes och då var det en bibel för exempelvis alla elektroniknördar. Då kunde man köpa delar och bygga helt egna radioapparater osv.
Citera
2021-02-10, 20:37
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Nu har jag inte handlat på C.O särskilt mycket även innan detta kom i dager, men det blev spiken i kistan från min sida. Jag har ändå gått över till huvudsakligen Jula och även Biltema då kvaliteten i förhållande till priset varit ett skämt sista åren på C.O.

Sen förvånar det mig att företag går ut med politiska utspel, ser man inte alla som potentiella kunder? Tydligen inte, för mina pengar vill man inte ha. Samma gäller med t ex MAX hamburgare.

Tror faktiskt C.O kommer försvinna som fysisk butik och jag tror inte de kommer överleva som postorder heller om inte de får ordning på sin kraftiga kvalitetsbrist samt sina politiska ställningstaganden.

Vilka politiska ställningstaganden har CO gjort?

Generellt gällande politiska ställningstaganden som företag gör finns det två skäl. Det ena är att ägaren/ägaren vill använda en plattform som når ut till många för att framföra sina egna politiska ställningstaganden. Detta även om det påverkar företagets inkomst, det är trots allt bara människor bakom alla företag.

Det andra är att man räknar med att tjäna på sina politiska ställningstaganden även om vissa kunder väljer att handla någon annanstans. Jag tror inte man generellt ska överskatta kundflykten på grund av politiska ställningstaganden så länge man inte är för långt ut åt något håll.
Citera
2021-02-13, 10:21
Medlem
Citat:
Classe säljer ju samma kinaskit som Jula, Biltema med flera. Skillnaderna är bara att dom har egna varunamn. Men dom säljer nu helt andra grejer än förr i tiden. Min far hade gamla Clas Ohlsonkataloger från 60-70 talet liggandes och då var det en bibel för exempelvis alla elektroniknördar. Då kunde man köpa delar och bygga helt egna radioapparater osv.

Kan inte annat än instämma. Det var bra grejer på CO på 70-talet...

När jag fallit till föga och köpt någon typ av verktyg där i nutid så är det samma typ av skräp som köps från Wish.

Jag köpte en Cocraftbultsax. Försökte klippa ett hänglås. Det blev låsbygeln som klippte bultsaxen istället... enkelt oklassat hänglåset, fick ta upp det med skiftnyckel (ej från CO) istället.
Citera
2021-09-02, 02:18
Medlem
Skarparattarns avatar
Njuter av att se CO förfalla jobbade för företaget i ett antal år. Allt är som i en stor sekt. Nej tackar gud för att man bytte till något bättre.
Citera
2021-09-02, 16:49
Medlem
Citat:

Elektronikbyggsatser och komponenter hade de långt in på 90-talet. Skulle säga att det är de senaste 10-15 åren den stora förändringen skett. Numera är det Kjell & co som gäller för sånt.
Citera
2021-09-02, 17:51
Medlem
Nisse Gandhis avatar
Köpte för några månader sedan en armbandsklocka med metallarmband.
Klockan var inplastad i en förpackning som man inte fick öppna i butiken.

Efter köpet och öppnandet av förpackningen upptäckte jag att klockans armband var för stort. I butiken kunde de inte justera armbandets storlek,inte ens mot betalning. Fick gå till en riktig klockaffär för att fixa det.

Clas Ohlson har inkompetent personal och produkter av lägsta kvalitet. Fullständigt värdelös och bör undvikas om man vill ha kvalitet och service.
Citera
2021-09-05, 08:55
Medlem
Jag minns när de första killarna i kretsen började beställa grejer "på nätet". Det var häftigt, bekvämt och smart. Det var ingen som beklagade sig över att de saknade att behöva ta sig till centrum och snacka sig till rätt vara. Det kom långt efter att butiksdöden rensat alla nischbutiker och lobotomerat detaljvaruhandeln.

Det omöjligt att förvänta sig att en butik kan nischa sig nämnvärt och överleva idag. Varenda hyllmeter måste kostnadsbedömas. Riktar du dig till män som kund förlorar du alltid en betydande andel branschkunniga eller bekväma och får fokusera på lågbegåvade som köper kinavaror med tilläggsförsäkringar. Den enda pålitliga kundgruppen idag är kvinnor som plöjer igenom gallerior för shoppingupplevelsen.
Citera
2021-09-05, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
Köpte för några månader sedan en armbandsklocka med metallarmband.
Klockan var inplastad i en förpackning som man inte fick öppna i butiken.

Efter köpet och öppnandet av förpackningen upptäckte jag att klockans armband var för stort. I butiken kunde de inte justera armbandets storlek,inte ens mot betalning. Fick gå till en riktig klockaffär för att fixa det.

Clas Ohlson har inkompetent personal och produkter av lägsta kvalitet. Fullständigt värdelös och bör undvikas om man vill ha kvalitet och service.

Vem fan köper sitt armbandsur på Clas Ohlson?! Det fattar väl vem som helst att de inte är några urmakare.
Gå till ev klockbutik om du vill ha kvalitet. Och då kanske något över ur&penn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in