Citat:
Problemet för dig är att studier om "mating" och sexuell selektion ger samma resultat. Jag har en blytung källa att hänvisa till också.
The Evolution of Desire, David Buss, kapitel "What Women Want" (sammanställning av senaste forskningen).
Där framgår också att män av alla åldrar gillar unga och vackra kvinnor med timglasfigur, samtidigt som ekonomisk och social status är det viktigaste för kvinnor. Även rika kvinnor vill ah en rikare man än henne själv.
The Evolution of Desire, David Buss, kapitel "What Women Want" (sammanställning av senaste forskningen).
Där framgår också att män av alla åldrar gillar unga och vackra kvinnor med timglasfigur, samtidigt som ekonomisk och social status är det viktigaste för kvinnor. Även rika kvinnor vill ah en rikare man än henne själv.
Länka gärna din källa.
Jag är faktiskt intresserad av att veta hur kvinnorna ser på saken. Vi kanske tror att de väljer män efter ekonomisk och social status, medans de kanske inte alls gör det. För Beata är en högstatusman, en man som kan dribbla en boll i fem timmar eller som har spelat med i Hamlet. Hon är gift med Gösta som varken kan dribbla boll eller har spelat med i Hamlet, men som är mångmiljonär. Beata skiter helt i Göstas pengar. Hon är dock kåt på honom för hans snygga händer och hans stora kuk. Och kär i honom för hans ödmjuka sätt och lite torra humor. Vi kanske tror att Beata är "kvinnligt hypergam" och har valt Gösta för hans miljoner. Men ack vad vi bedrar oss! hon anser att Gösta har ganska låg status, eftersom han har noll bollsinne och ingen kunskap i dramatik. Men hon är kär i sin fina "lågstatusman" ändå. Och kåt som bara den på honom!
Du ser vart jag vill komma? vi behöver veta vad varje enskild kvinna har för syn på status och hurvida hon valt partner pga. hans i hennes ögon "höga status" eller inte. Det är ju endast så vi kan veta om kvinnor är "kvinnligt hypergama".
Att kvinnor gifter sig med de som är rikare än dem själva, säger inget mer än just det: att kvinnor gifter sig med män som är rikare.