2021-02-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WordWarrior
Nu spelar du dum. Du vet själv att evolutionär biologi och evolutionär psykologi är överlappande vetenskaper. I själva verket ligger den evolutionära biologin till grund för evolutionär psykologi.

Tomatkungen håller inte med darwin, människor är lika komplexa som fiskar och fåglar i sin sexuella val och drivkrafter tydligen....
Citera
2021-02-08, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Du menar sexuel selektion. ?
Det är ett etablerat begrepp , precis som hypergamy.

Kvinlig hypergamy är ett påhittat ord från dig, så då får du nog hitta på en egen definition och göra lite egen forskning och publicera om du vill läsa något om det.

Kvinnors parbildningstrategi = hypergamy
Männs parbildningstrategi =hypogamy

Sexuell selektion och hypergami är faktiskt två olika saker.
Läs på om de olika termerna, så kommer du se.

Termen "kvinnlig hypergami" är inte mitt påfund. Se trådhistorik.
Citera
2021-02-08, 17:55
Medlem
Citat:
Och jag har svarat.

Nej, du har inte skickat länkar som jag har haft frågor kring.

Ska man se om "kvinnlig hypergami" existerar eller inte, måste man faktiskt intervjua kvinnorna.
Citera
2021-02-08, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Sexuell selektion och hypergami är faktiskt två olika saker.
Läs på om de olika termerna, så kommer du se.

Termen "kvinnlig hypergami" är inte mitt påfund. Se trådhistorik.

Jo men nu fick du ju en lektion av någon som vet bättre, och som inte är ett troll. Som sagt, du hade inte fått sprida dina idologiskt kletig psudovetenskapliga skräpåsikter om jag hade ansvar för vad andra skrev.
Citera
2021-02-08, 18:06
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Nej, du har inte skickat länkar som jag har haft frågor kring.

Ska man se om "kvinnlig hypergami" existerar eller inte, måste man faktiskt intervjua kvinnorna.

Kvinnlig hypergami kan man bekräfta genom yttre observationer. Det hela är mycket enkelt. Man kan exempelvis samköra olika folkbokföringsregister med Skatteverkets inkomstdeklarationer. Kvinnornas egna utsagor skulle utan tvekan vara lögnaktiga. Kvinnor ljuger alltid om sina reproduktiva drifter. Men mer forskning behövs inte, för forskningen har redan konstaterat att kvinnor i alla kulturer är hypergama.
Senast redigerad av WordWarrior 2021-02-08 kl. 18:08.
Citera
2021-02-08, 18:11
Medlem
Citat:
Kvinnlig hypergami kan man bekräfta genom yttre observationer. Det hela är mycket enkelt. Man kan exempelvis samköra olika folkbokföringsregister med Skatteverkets inkomstdeklarationer. Kvinnornas egna utsagor skulle utan tvekan vara lögnaktiga.

Vad man kan ta reda på är att kvinnor är gifta/sambos med män som tjänar bättre än kvinnorna själva (om nu så är fallet). Vad man inte får reda på är varför det är så. Dvs. man kan inte själv svara på varför det är så, utan att ha undersökt saken. Och det måste ske genom att intervjua kvinnorna. Allt annat är bara spekulationer och rena fantasier.

Så ska man ta reda på hurvida "kvinnlig hypergami" existerar eller inte, måste man faktiskt intervjua kvinnorna själva.
Citera
2021-02-08, 18:13
Medlem
Citat:
Kvinnlig hypergami kan man bekräfta genom yttre observationer. Det hela är mycket enkelt. Man kan exempelvis samköra olika folkbokföringsregister med Skatteverkets inkomstdeklarationer. Kvinnornas egna utsagor skulle utan tvekan vara lögnaktiga. Kvinnor ljuger alltid om sina reproduktiva drifter. Men mer forskning behövs inte, för forskningen har redan konstaterat att kvinnor i alla kulturer är hypergama.

Tex scb

(Kommer som ett bligginlägg, studierna finns länkade) eftersom tråden kryllar av marxistisk dogma och omedicenerat känslodravel,

https://ifstudies.org/blog/whither-hypergamy
Citera
2021-02-08, 18:14
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Vad man kan ta reda på är att kvinnor är gifta/sambos med män som tjänar bättre än kvinnorna själva (om nu så är fallet). Vad man inte får reda på är varför det är så. Dvs. man kan inte själv svara på varför det är så, utan att ha undersökt saken. Och det måste ske genom att intervjua kvinnorna. Allt annat är bara spekulationer och rena fantasier.

Så ska man ta reda på hurvida "kvinnlig hypergami" existerar eller inte, måste man faktiskt intervjua kvinnorna själva.

Problemet för dig är att studier om "mating" och sexuell selektion ger samma resultat. Jag har en blytung källa att hänvisa till också.

The Evolution of Desire, David Buss, kapitel "What Women Want" (sammanställning av senaste forskningen).

Där framgår också att män av alla åldrar gillar unga och vackra kvinnor med timglasfigur, samtidigt som ekonomisk och social status är det viktigaste för kvinnor. Även rika och högutbildade kvinnor vill ha en rikare man än henne själv. Många av dessa hamnar därför på glasberget. De rika männen är redan upptagna.
Senast redigerad av WordWarrior 2021-02-08 kl. 18:20.
Citera
2021-02-08, 18:15
Medlem
Citat:
Jo men nu fick du ju en lektion av någon som vet bättre, och som inte är ett troll. Som sagt, du hade inte fått sprida dina idologiskt kletig psudovetenskapliga skräpåsikter om jag hade ansvar för vad andra skrev.

Herr slö. Jag föreslår att du först slår upp vad som menas med "sexuell selektion". Sedan slår upp vad hypergami är. Så får du med egna ögon se att det är olika saker.
Citera
2021-02-08, 18:17
Medlem
Citat:
Vad man kan ta reda på är att kvinnor är gifta/sambos med män som tjänar bättre än kvinnorna själva (om nu så är fallet).

Dvs Definitionen av hypergamy.....

Citat:
Vad man inte får reda på är varför det är så. Dvs. man kan inte själv svara på varför det är så, utan att ha undersökt saken. Och det måste ske genom att intervjua kvinnorna. Allt annat är bara spekulationer och rena fantasier.

Varför då. De har ju redan bekräftat fenomenet.

Citat:

Se första stycket.
Citera
2021-02-08, 18:21
Medlem
Citat:
Herr slö. Jag föreslår att du först slår upp vad som menas med "sexuell selektion". Sedan slår upp vad hypergami är. Så får du med egna ögon se att det är olika saker.

Mm för att vi pratar om parbildning hos arten homo sapiens sapiens.

Som darwin ansåg inte enbart kunde förklaras utifrån fysiska atribut och instinkter....

Du kan hitta ämnen korslänkande på tex wiki för att det är bara ett ord som beskriver ett fenomen hos människor.

Det är bara olika saker för att du känner att det är det. Och det eller att du sannerligen är efterbliven är de 2 alternativen som bäst förklarar dina skräpposter.
Senast redigerad av slö 2021-02-08 kl. 18:23.
Citera
2021-02-08, 18:26
Medlem
Citat:
Problemet för dig är att studier om "mating" och sexuell selektion ger samma resultat. Jag har en blytung källa att hänvisa till också.

The Evolution of Desire, David Buss, kapitel "What Women Want" (sammanställning av senaste forskningen).

Där framgår också att män av alla åldrar gillar unga och vackra kvinnor med timglasfigur, samtidigt som ekonomisk och social status är det viktigaste för kvinnor. Även rika och högutbildade kvinnor vill ha en rikare man än henne själv. Många av dessa hamnar därför på glasberget. De rika männen är redan upptagna.

Källa på att det är så finns i ovan post,( för sverige för alla vetenskapshatare i tråden)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in