2021-02-06, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Om det blir extraval blir det en kamp mellan de statsbärande partierna om vem som ska leda Sverige ut ur krisen, med fokus på ekonomi och vård. Jag har svårt att se hur det skulle gynna SD. Dessutom ska inte coronakommissionen lämna sin rapport förrän februari 2022.
Oavsett så gynnar det SD om det innebär att L och MP åker ur. För då kommer inte L och MP kunna komma tillbaka i valet 2022 eller ens någonsin. Det är här SD:s inflytande kan garanteras, genom att L och MP för alltid åker ur.
2021-02-06, 15:24
Medlem
V+C+MP+S blir större än KD+M+SD i exakt alla fall.
Men kan V och C samarbeta- i sin perversa desperation att hålla SD utanför?
Eller kan det räcka med att C och V röstar på en värdelös minoritetsregering i S+MP?
2021-02-06, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Oavsett så gynnar det SD om det innebär att L och MP åker ur. För då kommer inte L och MP kunna komma tillbaka i valet 2022 eller ens någonsin. Det är här SD:s inflytande kan garanteras, genom att L och MP för alltid åker ur.

Jupp. Hellre ett MP som åker ur än ett SD som vinner. Så bra vore det för Sverige men känns för mycket att hoppas på...L är stenkörda iaf.
2021-02-06, 15:32
Medlem
Mycket frågor men detta är extremt intressant: Känns inte väljarna ganska still nu? Det händer absolut ingenting egentligen. De grönröda äter av varandra och de blågula äter av varandra.

Enda jag kan tänka mig är att ytterligare någon % sosse går över till blågula men minst lika många SD-hatande vänsterliberaler går från M och KD till grönröda.
L delas väl också upp 50/50 på grönröda och blågula?
2021-02-06, 15:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Mycket frågor men detta är extremt intressant: Känns inte väljarna ganska still nu? Det händer absolut ingenting egentligen. De grönröda äter av varandra och de blågula äter av varandra.

Enda jag kan tänka mig är att ytterligare någon % sosse går över till blågula men minst lika många SD-hatande vänsterliberaler går från M och KD till grönröda.
L delas väl också upp 50/50 på grönröda och blågula?
M/KD/SD har stagnerat på 47-48. Allting handlar om att MP ska åka ur för då kommer M/KD/SD garanterat få majoritet. Om MP får 4 procent så kommer det handla om millimetrar mellan S/C/V/MP vs M/KD/SD.
2021-02-06, 15:57
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Har SD någon nytta av ett extraval under pågående epidemi förutom att L och MP kanske åker ut men S får en del SD-röster?

För SD är det nog bättre att vänta på ordinarie val. Det är ju en fråga om ekonomi också. Det är dyrt med valrörelse. M får också mer tid på sig att normalisera M internt, de vill bara ta myrsteg mot ett samarbete med SD. Om det blev extraval så skall SD pressa M på vilka de skall regera med, då kommer UK sväva på målet och det kommer leda till att många moderater går till SD.

Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Om det blir extraval blir det en kamp mellan de statsbärande partierna om vem som ska leda Sverige ut ur krisen, med fokus på ekonomi och vård. Jag har svårt att se hur det skulle gynna SD. Dessutom ska inte coronakommissionen lämna sin rapport förrän februari 2022.

Men hela den kampen bygger ju på hur man skall förhålla sig till SD. Sedan 2014 har alla val i Sverige handlat om SD.

Citat:
Vad spelar det för roll om SD har 23% och M 18% eller vice versa?
Kan någon svara på det?
För det första är ju S ändå större.
För det andra är M och SD ändå helt beroende av varandra och samma politik skulle väl föras ändå?

Det beror på hur stora andra partier blir, ju större SD är ju svårare är det för M att få ihop majoriteter med andra partier.

Citat:
M/KD/SD har stagnerat på 47-48. Allting handlar om att MP ska åka ur för då kommer M/KD/SD garanterat få majoritet. Om MP får 4 procent så kommer det handla om millimetrar mellan S/C/V/MP vs M/KD/SD.

Just därför tror jag inte MP åker ur, S-väljare kommer stödrösta på dem.
2021-02-06, 16:01
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Just därför tror jag inte MP åker ur, S-väljare kommer stödrösta på dem.
Jag tror du har rätt. Men L kommer nog ingen jävel att stödrösta på.
2021-02-06, 16:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror du har rätt. Men L kommer nog ingen jävel att stödrösta på.

Nej de har ju satt sig i positionen att ingen vet vilket block de vill tillhöra. Om sossar stödröstar på dem kanske de hjälper en M-regering. Om moderater stödröstar på dem kanske de hjälper en sosse-regering. Blir det extraval är de nog helt körda för nu är det för sent att välja block. Till ordinarie val har de några månader till på sig att bestämma sig för om de skall stödja dödsknarkarnazisterna i SD eller revolutionsromantiska, Stalin-nostalgiska, våldsvänstern i V.
2021-02-06, 16:46
Medlem
Haddock93s avatar
Frågan är om inte S-ledningen diskuterar nyval eftersom de är i en stärkt position nu med Trump borta och Corona som huvudfråga.

Man vet att SD antagligen inte kommer öka särskilt mycket från sitt förra resultat och man vill gärna sätta sig som opposition mot en Allians 2.0 då SD troligtvis inte kommer bilda en konservativ regering med M och KD.

Om SD mot all förmodan skulle göra misstaget att ge M och KD sitt stöd utan att få sitta i en regering kommer de för alltid förlora min röst till MED eller möjligtvis AfS.

Mitt krav är SD i en regering eller ingenting alls. SD tjänar på att vara det svarta fåret här, om man sätter sig i en sits där M och KD med SD som stöd kommer folket inte längre ha någon anledning att rösta SD. Däremot om M och KD skulle svika och återigen sätta sig med C och L kommer de förlora väldigt mycket stöd till SD.

En M+KD regering med SD som stöd skulle inte ens kunna rädda Sverige vid det här lagret. SD behöver få maktpositioner inom riksdagen för att något ska förändras och det kommer bli en tuff väg dit, men man behöver maktpositionerna för att kunna förändra bl.a. kulturen.
2021-02-06, 17:57
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Men det där stämmer inte. Melin räknar lika groteskt som hennes snorkråkor.
Visst stämmer det. SD har sjunkit 5-6PE senaste året. Bara att räkna.

Citat:
Vad spelar det för roll om SD har 23% och M 18% eller vice versa?
Kan någon svara på det?
För det första är ju S ändå större.
För det andra är M och SD ändå helt beroende av varandra och samma politik skulle väl föras ändå?
Är du allvarlig? Går du på crack?
Är du en av dom som tror att du får Sonesson/Bali-politik från ett M i regeringsställning?
2021-02-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Visst stämmer det. SD har sjunkit 5-6PE senaste året. Bara att räkna.

Är du allvarlig? Går du på crack?
Är du en av dom som tror att du får Sonesson/Bali-politik från ett M i regeringsställning?

Det tvingas väl M till om man vill regera?
2021-02-06, 18:11
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Citat:
Det tvingas väl M till om man vill regera?
Nej.
Blir alliansen större än S, MP och V så blir det en alliansregering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in