Citat:
Ursprungligen postat av
tunnelgatan
Tro mig. Ett extra val skulle inte uppnå de 87 procents valdeltagande som vi hade i förra valet. Det hade inte motiverat många och folk är trötta på sandlådan som pågår. Det räcker med att valdeltagandet blir 85 procent för att det ska gynna SD stort och missgynna MP kännbart. Du kan leta fram vilket extra val som helst över världen för att se att valdeltagandet är drastiskt mindre än i de ordinarie valen.
Jag hoppas givetvis att du har rätt men det finns inget historiskt exempel att luta sig mot. Skillnaden gentemot andra länder är att extra val ofta är normalt (som i Danmark) medans det vore en unik händelse i Sverige. Jag tror att uppmärksamheten skulle bli betydligt större här. Ett extra val skulle framställas (och vara) som något som avgör sveriges framtid för lång tid framöver.
Betydelsen av extra valet blir ju i praktiken att sju-klövern officiellt erkänner att det inte går att hålla samman en regering längre eftersom alla inte längre håller med om att (SD) skall isoleras till varje pris. Det vore även ett haveri för (S) som regeringsbildare. Uppfattningen att (S) är det parti med starkast kompetens att driva en regering skulle få sig en törn.
Vi får se. Desto bättre högern går i opinionen och desto sämre det går för (L) så ökar chansen för att det faktiskt går till extra val. Spännande vore det helt klart.