2021-02-05, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Regeringen kommer inte sitta kvar om oppositionens budget vinner. Om S kör över L blir det troligen nyval, något som vare sig S eller M vill ha.

Osannolikt att det blågula blocket skulle få majoritet i ett nyval men troligt att de skulle bli större än de S+MP+C, alltså ingen lösning på krisen, eftersom C och V aldrig skulle kunna komma överens om en budget. Så jag tror det mest sannolika är att S kör över MP i migrationsfrågan och lägger fram utredningens förslag, det var ju det S ville från början, vilket kanske leder till att MP lämnar regeringen.
Varför inte det? Det är en misstroendeförklaring med majoritet i riksdagen som gäller. Riksdagen godtog en M-budget två gånger trots S-regering. Opinionsundersökningar är inte riksdagsmandat.

Nej, det mest troliga sedan valet 2014 är att S fortsätter regera i minoritet. Även efter valet 2022. Svenska val är numera folkomröstningar för eller emot SD. Närodlade Häxan vet det. Voodoo-häxan har inte fattat utan tror det fortfarande är valet 2006 och Göran Persson.
2021-02-05, 23:02
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.5nuggles
Fast det är ändå ett underbetyg att de inte ökat, se bara på Moderaterna som går starkt i opinionen. Något gör Moderaterna som SD uppenbarligen inte klarar av och det förvånar mig att SD inte agerat för att öka väljarstödet.
Jag tror att det som moderaterna har gjort rätt är att säga sig vara villiga till samarbete med SD.
Det är nog väldigt bra för att locka till sig missnöjda och uppvaknande väljare som anser sig för fina för SD och som upplever att de nu kan äta kakan och ha den kvar.

SD förlorar i gengäld när många nu hoppas på att få SD-politik utan att behöva lägga sin röst på dem.
2021-02-05, 23:10
Medlem
Lao Tzus avatar
100 000-tals väljare lämnar SD enligt Melin på Aftonbladet. Det verkar oroande.

Om man, för att få lite perspektiv, skulle räkna om det på en befolkningsstorlek motsvarande Kinas skulle det röra sig om miljontals väljare som lämnar SD. Det är ganska mycket.

Så frågorna man måste ställa sig i ljuset av detta är;

Har SD någon nytta av ett extraval under pågående epidemi förutom att L och MP kanske åker ut men S får en del SD-röster?
Citat:
Under pandemin har Sverigedemokraterna tappat över 320 000 väljare

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/oAvX9B/sd-har-tappat-valjare-under-hela-pandemin
2021-02-06, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Varför inte det? Det är en misstroendeförklaring med majoritet i riksdagen som gäller. Riksdagen godtog en M-budget två gånger trots S-regering. Opinionsundersökningar är inte riksdagsmandat.

Nej, det mest troliga sedan valet 2014 är att S fortsätter regera i minoritet. Även efter valet 2022. Svenska val är numera folkomröstningar för eller emot SD. Närodlade Häxan vet det. Voodoo-häxan har inte fattat utan tror det fortfarande är valet 2006 och Göran Persson.

Ja och det ledde ju till regeringskris båda gångerna. Nej S kommer inte att regera på Moderaternas budget, särskilt inte året innan ett valår. Det händer inte, då blir det nyval. Men som sagt tror jag inte det går så långt utan S kommer nog köra över MP i migrationsfrågan.
2021-02-06, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenotime
Ja och det ledde ju till regeringskris båda gångerna. Nej S kommer inte att regera på Moderaternas budget, särskilt inte året innan ett valår. Det händer inte, då blir det nyval. Men som sagt tror jag inte det går så långt utan S kommer nog köra över MP i migrationsfrågan.
Den som lever får se. Var nog en markering att Stenevi inte fick bli vice statsminister. Göran Persson på sin tid dansade enbart med kossan Mu; han utsåg inte hen till vice statsminister.
2021-02-06, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Tro mig. Ett extra val skulle inte uppnå de 87 procents valdeltagande som vi hade i förra valet. Det hade inte motiverat många och folk är trötta på sandlådan som pågår. Det räcker med att valdeltagandet blir 85 procent för att det ska gynna SD stort och missgynna MP kännbart. Du kan leta fram vilket extra val som helst över världen för att se att valdeltagandet är drastiskt mindre än i de ordinarie valen.

Jag hoppas givetvis att du har rätt men det finns inget historiskt exempel att luta sig mot. Skillnaden gentemot andra länder är att extra val ofta är normalt (som i Danmark) medans det vore en unik händelse i Sverige. Jag tror att uppmärksamheten skulle bli betydligt större här. Ett extra val skulle framställas (och vara) som något som avgör sveriges framtid för lång tid framöver.

Betydelsen av extra valet blir ju i praktiken att sju-klövern officiellt erkänner att det inte går att hålla samman en regering längre eftersom alla inte längre håller med om att (SD) skall isoleras till varje pris. Det vore även ett haveri för (S) som regeringsbildare. Uppfattningen att (S) är det parti med starkast kompetens att driva en regering skulle få sig en törn.

Vi får se. Desto bättre högern går i opinionen och desto sämre det går för (L) så ökar chansen för att det faktiskt går till extra val. Spännande vore det helt klart.
2021-02-06, 11:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
100 000-tals väljare lämnar SD enligt Melin på Aftonbladet. Det verkar oroande.

Om man, för att få lite perspektiv, skulle räkna om det på en befolkningsstorlek motsvarande Kinas skulle det röra sig om miljontals väljare som lämnar SD. Det är ganska mycket.

Så frågorna man måste ställa sig i ljuset av detta är;

Har SD någon nytta av ett extraval under pågående epidemi förutom att L och MP kanske åker ut men S får en del SD-röster?
Men det där stämmer inte. Melin räknar lika groteskt som hennes snorkråkor.
2021-02-06, 13:42
Medlem
Om det blir extraval blir det en kamp mellan de statsbärande partierna om vem som ska leda Sverige ut ur krisen, med fokus på ekonomi och vård. Jag har svårt att se hur det skulle gynna SD. Dessutom ska inte coronakommissionen lämna sin rapport förrän februari 2022.
2021-02-06, 15:02
Medlem
Vad spelar det för roll om SD har 23% och M 18% eller vice versa?
Kan någon svara på det?
För det första är ju S ändå större.
För det andra är M och SD ändå helt beroende av varandra och samma politik skulle väl föras ändå?
2021-02-06, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan någon svara på det?
För det andra är M och SD ändå helt beroende av varandra och samma politik skulle väl föras ändå?
Korrekt. Det spelar egentligen ingen roll. Det viktigaste för SD är att de får inflytande så att de kan genomföra sin politik i eller utanför regeringen så att väljarna ser att SD-politik fungerar och är något bra. Det garanterar fortsatt framgång. Jag tror inte SD kan vara isolerat hur länge som helst utan att väljarna tröttnar på partiet.
2021-02-06, 15:16
Bannlyst
I senaste demoskop hamnade MP på 3,5 procent. De låg på 5 procent i förra demoskop och tappade alltså 1,5 procent. Väldigt välkommet besked. Det är MP:s vara eller icke vara som kommer innebära om SD får inflytande eller inte.
2021-02-06, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kan någon svara på det?
SD får större förhandlingsutrymme gentemot M/KD. Det blir svårare att isolera SD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in