Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-03, 22:50
  #4201
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Om han sa så, så ljuger han. Tesla har stora problem med bygg kvalitet. Det har man inte om man har 0 tolerans på marginaler. Jag har sett teslor med stora skeva glipor mellan kaross delarna. Man tummar rejält på kvaliteten och stressar fram bilar

https://youtu.be/YAtLTLiqNwg?t=1692

0:00​ Introduction
1:18​ Production Hell
5:57​ Seat Discussion
9:47​ Autopilot
17:10​ Megacastings
22:15​ Structural Battery Pack
28:11​ Precision Assembly and Material Sciences
34:57​ EV Crossover Point
37:46​ Electronics & Wiring
39:53​ MBA's, Short Selling & Closing Commentary
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-03 kl. 22:54.
Citera
2021-02-04, 02:00
  #4202
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Biden har bestämt att alla federala fordon skall ersättas av el-drivna fordon och minst 50% av delarna skall vara tillverkade i USA av amerikaner. - Det blir ett lyft för Tesla när Ford och GM skruvar ihop alla sina delar från underleverantörerna i Kina.
Men kolla artikeln. Det är en symbolisk gest. Tyskarna kommer inte heller att bara köra eldrivet 2030. Det handlar bl.a om en attack mot Europa där tidningarna deltar. Man skildrar okritiskt Bidens uttalanden. Tesla blåses upp. Vi skall inbillas att USA gör något och därför skall vi betala allt mer till EU. Genom att påstå men inte genomföra dessa förändringar försöker man lura andra länder i fördärvet. Andra administrationer, Senaten, nya presidenter bromsar, bl.a
Citat:
“It’s a very symbolic gesture, and the first of its kind from the federal government,” says Sanya Carley, a professor who studies energy policy

Biden’s directive may not be quick or easy to pull off. The federal government may not actually be able to require one of its largest fleets—at the Postal Service—to go electric.
https://www.wired.com/story/biden-wa...-evs-not-easy/
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-04 kl. 02:03.
Citera
2021-02-04, 04:49
  #4203
Medlem
Purovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan70
Om han sa så, så ljuger han. Tesla har stora problem med bygg kvalitet. Det har man inte om man har 0 tolerans på marginaler. Jag har sett teslor med stora skeva glipor mellan kaross delarna. Man tummar rejält på kvaliteten och stressar fram bilar

Du måste förklara genom att använda legobitar som exempel så att alla här fattar 🙂
Sen tycks inte Musk förstå att tyskar av tradition helst köper tyska märken, fransmän franska o.s.v. men han är amerikan och de begriper inte sånt.
Citera
2021-02-04, 07:47
  #4204
Avstängd
wwrs avatar
Varför har Tesla en vansinnigt uppblåst aktiekurs?

Biden och de svenska nickedockspolitikerna talar om den gröna omställningen. Men numera vet alla att den aldrig blir av. Det är fortfarande lika dyrt att åka elbil. (Ibland ger EU bara våra skattepengar till storfinansens företag under förevändning att de skall göra lite "batteriforskning" eller annat - 30 miljarder nyligen.) Trump talade inte ens om den gröna omställningen.

Hur kan då Teslas antiekurs vara så hög när den gröna omställningen är en bluff?

Det måste bero på att storfinansen blåser upp kursen genom att handla aktien till ett orimligt överpris.

Storfinansen handlar aktien till detta överpris bara för att vi skall tro att det håller på att ske en grön omställning. Men alla vet att det mest pratas om målsättningar men i praktiken inget görs.

Teslas höga kurs gör att vi skall inbillas tro att en grön omställning håller på att ske. Därför skall t.ex vi européer skicka våra pengar till EU som anser sig vara någon slags auktoritet på "gröna grejor". Bryssel ligger långt från t.ex Sverige och i Bryssel kan storfinansen och lobbygrupper styra politikerna ostört. EU redovisar mycket dåligt vad de gör med våra pengar.

Enligt Greta Thunberg och alla andra Sverigehatare (tidningarna inräknade) klarar inte Sverige att bidra till denna miljöverksamhet själv. Detta är orimligt eftersom Sverige alltid varit ett föregångsland när det gäller miljöskydd. Sverigehatarna anser att EU måste sköta detta.

Så sammanfattningsvis gäller:

Storfinansen blåser upp TSLA för att vi skall inbillas att tro att en grön omställning sker och därför skicka våra pengar till EU där storfinansen kan ta kontroll över vad som görs utan skattebetalarnas inflytande.
Citera
2021-02-04, 09:04
  #4205
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Biden har bestämt att alla federala fordon skall ersättas av el-drivna fordon och minst 50% av delarna skall vara tillverkade i USA av amerikaner. - Det blir ett lyft för Tesla när Ford och GM skruvar ihop alla sina delar från underleverantörerna i Kina.
Tror knappast det är ett bekymmer för någon amerikansk biltillverkare... Sen sätter andra utländska märken ihop sina bilar i USA med, så förstår inte hur du kan få detta till en dundernyhet för Tesla.

https://insideevs.com/news/485562/te...gruber-motors/

Rostiga skruvar i ett batteripack från en Tesla, undrar hur dom ser ut efter en tid i nordiskt klimat med saltade vägar. Denna hade bara rullat i San Diego...
Citera
2021-02-04, 09:17
  #4206
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror knappast det är ett bekymmer för någon amerikansk biltillverkare... Sen sätter andra utländska märken ihop sina bilar i USA med, så förstår inte hur du kan få detta till en dundernyhet för Tesla.

https://insideevs.com/news/485562/te...gruber-motors/

Rostiga skruvar i ett batteripack från en Tesla, undrar hur dom ser ut efter en tid i nordiskt klimat med saltade vägar. Denna hade bara rullat i San Diego...
Jag tror det finns expertis i tråden som kan svara snabbare på om skruvarna tjänat som offerkatod i aluminiumchassit än jag kan googla fram det. Chassit läcker ju vatten som ett såll. Alla skruvar kanske bara löses upp efter ett par år och bilen faller isär ...
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-02-04 kl. 09:20.
Citera
2021-02-04, 12:15
  #4207
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Du måste förklara genom att använda legobitar som exempel så att alla här fattar 🙂
Sen tycks inte Musk förstå att tyskar av tradition helst köper tyska märken, fransmän franska o.s.v. men han är amerikan och de begriper inte sånt.

Musk begriper visst det. Teslor som tillverkas i Tyskland skall designas av tyskar. I Kina skall de designas av Kineser och i USA av Amerikaner. Parkeringplatser i Europa är mycket mindre än i USA tex. - Antagligen den första biltillverkaren i historien som begriper detta. Inom 10 år kommer majoriteten av alla bilar som säljs i världen vara EV om inte mediehusägar-blankarna ställer ångestspriderskan och stoppklossen Greta i vägen.

Jag begriper inget om batterier men jag begriper att om ett GM.batteri får ett hål så måste du byta ut stora delar och det blir svindyrt. De har mycket stora celler likt WV som tom har små kranar för att lyfta ut batterietcellerna.- Om ett Tesla batteri pajar av ett stenskott tex. Så räcker det att du byter ut en liten del. - Ett enda litet batteri och jag är helt övertygad om att bilen larmar autonomt om ett batteri är skadat. Intressant att Musk tom talar om att om du kör (i framtiden) och blir tex sjuk och får ett anfall så kommer bilen att ändra kursen och köra dig till ett sjukhus automatiskt. "Bilen kommer att autonomnt att ta dig dit du troligast vill åka"
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-02-04 kl. 12:36.
Citera
2021-02-04, 12:42
  #4208
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror knappast det är ett bekymmer för någon amerikansk biltillverkare... Sen sätter andra utländska märken ihop sina bilar i USA med, så förstår inte hur du kan få detta till en dundernyhet för Tesla.

https://insideevs.com/news/485562/te...gruber-motors/

Rostiga skruvar i ett batteripack från en Tesla, undrar hur dom ser ut efter en tid i nordiskt klimat med saltade vägar. Denna hade bara rullat i San Diego...

Tesla är kända för att de tar itu med problem som dyker upp direkt. De ställer om produktionen och tidigare problem ex inte perfekt lack löstes på 30 dagar.
Citera
2021-02-04, 12:46
  #4209
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Tror knappast det är ett bekymmer för någon amerikansk biltillverkare... Sen sätter andra utländska märken ihop sina bilar i USA med, så förstår inte hur du kan få detta till en dundernyhet för Tesla.

https://insideevs.com/news/485562/te...gruber-motors/

Rostiga skruvar i ett batteripack från en Tesla, undrar hur dom ser ut efter en tid i nordiskt klimat med saltade vägar. Denna hade bara rullat i San Diego...

Tesla är kända för att de tar itu med problem som dyker upp direkt. De ställer om produktionen och tidigare problem ex inte perfekt lack löstes på 30 dagar. Dessa skruvar byts ut mot rostfria direkt.
Citera
2021-02-04, 13:01
  #4210
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det finns expertis i tråden som kan svara snabbare på om skruvarna tjänat som offerkatod i aluminiumchassit än jag kan googla fram det. Chassit läcker ju vatten som ett såll. Alla skruvar kanske bara löses upp efter ett par år och bilen faller isär ...
Jag skrev lite snabbt så det blev inte helt korrekt. Vad jag kan hitta så är aluminium som Tesla använder i karossen mindre ädel än järn. Så Teslas skruvar kanske inte rostar av elektrokemiska orsaker. Kanske är de bara av dålig kvalitet. Men jag lämnar detta till de i tråden som förmodligen vet mer om det ämnet.

Kursen håller sig kvar runt 850.

Men som jag skrev tidigare idag. Jag tror mäktiga intressen håller kursen uppe artificiellt för att försöka ge en falsk bild av "grön omställning" av ekonomin. Detta för att motivera globalt maktövertagande. Men det är klart - även det går att tjäna pengar på i börsvärlden.

(FB) Tesla Motors - TSLA (USA)
Citera
2021-02-04, 13:09
  #4211
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purovsky
Du måste förklara genom att använda legobitar som exempel så att alla här fattar 🙂
Sen tycks inte Musk förstå att tyskar av tradition helst köper tyska märken, fransmän franska o.s.v. men han är amerikan och de begriper inte sånt.

Musk är faktiskt sydafrikansk.
Citera
2021-02-04, 13:21
  #4212
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det finns expertis i tråden som kan svara snabbare på om skruvarna tjänat som offerkatod i aluminiumchassit än jag kan googla fram det. Chassit läcker ju vatten som ett såll. Alla skruvar kanske bara löses upp efter ett par år och bilen faller isär ...

Nej det är aluminiunet som blir offer i det scenariot.

Det är gammal hederlig rost på de där skruvarna. Kan inte vara bra ytbehandlade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback