Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-02-01, 08:07
  #181
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Förstår mig inte helt på blankning. Fattar att man lånar aktier som man säljer i hopp om att de sjunker för att köpa tillbaka och därav tjäna mellanskillnaden, sedan ger man tillbaka exakt antal till den man lånade av.

Det jag inte hänger med på är vem som lånar ut sina aktier. Känns som en +/- situation där man inte tjänar ett jota.

Är det så att lånaren och utlånaren på förhand gör upp om att dela på vinsten när aktien sjunkit och återköpts. Alltså att den som lånade ut har gjort en vinst utan att förlora en aktie och den som lånat får en vinst då den ej offrat något alls egentligen?
Annars ser jag inte riktigt vad man skulle tjäna på att låna ut en aktie? De borde ju kunna sälja och köpa tillbaka helt på egen hand om de tror priset kommer sjunka.

Tidsbrist?


De som lånar ut får ränta för tiden som lånet löper.

De som är intresserade av detta är ofta institutioner med riktigt lång placeringshorisont, har för mig att Nobel Stiftelsen tjänar rätt bra på att låna ut sina innehav men det var det nog ett decennium sedan jag läste så kan minnas fel.

Rent praktiskt för mindre investerare så sker det via mäklaren, de lånar ut aktier till blankare, t.ex. därför som du får viss procent om året för aktielån insatt på ditt kontot om du har Avanza från och med 2019 då det infördes.

För den som är kort ser positionen ut som vanligt men det är ett minustecken framför antal aktier på depån.
Citera
2021-02-01, 08:37
  #182
Medlem
kofotskentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det där är rena lögner. Hedgefonderna orsakade dippen genom att inte ge sig.
Oavsett om det här slutar med att fonderna kör över småspararna i vanlig ordning eller tvärtom kommer väl vinnaren att köpa en massa aktier för sin profit och höja kurserna igen ? Inga värden är förstörda.
Vad jag förstår så påstår han att de stora hedgefonderna har fått sälja av sina övriga aktier för att täcka sina förluster i GME och övriga meme-aktier.

Och eftersom de också äger stora mängder långa positioner så är det därför resten av hela aktiemarknaden (global market cap) gått ner så pass mycket förra veckan.

Eller förstår jag både dig och honom fel här?
Citera
2021-02-01, 08:45
  #183
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den stora risken är att det införs restriktioner mot småsparare o ikke auktoriserade aktörer.
För att skydda Wall Street.

Fast det rimliga vore ju att göra det dyrare att blanka aktier så att det verktyget bara används när det verkligen är befogat.
Citera
2021-02-01, 08:46
  #184
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champinjonen
Var väl exakt detta som hände i slutet på förra veckan. Inte i officiell kapacitet då.

Japp. När fel häst håller på att vinna så skriver man om reglerna.
Citera
2021-02-01, 08:48
  #185
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Fast det rimliga vore ju att göra det dyrare att blanka aktier så att det verktyget bara används när det verkligen är befogat.

Blankning är ju ett hazardspel om man inte sysslar med marknadsmanipulering.
Citera
2021-02-01, 08:52
  #186
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Blankning är ju ett hazardspel om man inte sysslar med marknadsmanipulering.

Inte mer hazardspel än att köpa en aktie. På kort sikt är det lika stor risk att aktien tickar upp som ner.

Dessutom förutsätter optionshandeln att det går och hedga sina optioner via bla blankning.
__________________
Senast redigerad av L.D. 2021-02-01 kl. 08:54.
Citera
2021-02-01, 09:00
  #187
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag tror du har fel. jag har en 22-årig son som redan för 6 månader sedan fick in mig på robinhood och wsb, och för en månad sedan GME. Så jag var före alla andra "äldre" här på FB med den här utvecklingen, GME-tråden hade t.ex bara 15000 klick när jag skrev där. Och den drivs inte alls av media, en 22-åring har aldrig läst en tidning i hela sitt liv och går helst inte in på expressen.se. Det var robinhood i detta fall som drev min son. Om man som han börjar få ett intresse av aktier så googlar han upp något som är hett för andra 22-åringar. Och han är inte styrd av någon eller något när han tar det beslutet. men om han sedan är nöjd, som med robinhood och WSB, så häckar han där dygnet runt och hade han haft pengar, nu studerar han, så hade han lagt allting där. För nu är han fånge i deras garn. En sådan sajt har total kontroll över sina följare om de är duktiga.

När de börjar tappa känslan för vad en 22-åring är intresserad av så kommer han att hoppa till nästa tuva. Och media kommer efter, kanske 6 månader senare som i detta fall.

Detta sagt så kan det mycket väl vara några stora wall street-drakar som i bakgrunden häckar på wsb och faktiskt styr upp dem. Det är inte en orimlig tanke. Så några äldre tänkare kan mycket väl styra den här utvecklingen. Men absolut inte media.
Wall Street, massmedia, Reddit. Alla går åt samma håll. Är detta en ny ungdomsrörelse typ Greta som skall sätta etablissemanget på plats - knappast.

Etablissemanget vill ha klimatteorierna för att vi skall ge upp all egen vilja till EU och liknande.

Hela etablissemanget vill nu att lättlurade ungdomar blåser upp en börsbubbla.

I Korea kör de företagsamma ungdomarna runt med en buss bara för att skapa börshysteri. - Knappast troligt.

http://imgur.com/a/HHkb76h

https://www.bloomberg.com/news/artic...ort-seller-war

Det är absolut etablissemanget som vill hajpa börsen.

Varför, är frågan. Det enda jag vet som kommer ur en bubbla är en krasch. De enda som tjänar på kraschen är blankarna och vänstern om de lyckas krascha det ekonomiska systemet också.

Det här drivs lika lite av ungdomar som klimatrörelsen gjorde (gör).
Citera
2021-02-01, 09:07
  #188
Medlem
dubbel
__________________
Senast redigerad av FBerntsson 2021-02-01 kl. 09:11.
Citera
2021-02-01, 09:11
  #189
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L.D.
Inte mer hazardspel än att köpa en aktie. På kort sikt är det lika stor risk att aktien tickar upp som ner.

Dessutom förutsätter optionshandeln att det går och hedga sina optioner via bla blankning.

Fast blankning är ju lite samma sak som att det skall vara tillåtet att ta ut en försäkring på grannens hus. Det ger incitament för att förstöra för någon annan.

Ser egentligen inget värde i att tillåta blankning. Åtminstone borde man kunna skriva in i reglerna för börshandel att sådant inte får förekomma. Då får intresserade parter göra upp kontrakt själva utanför officiella marknadsplatser. Själva konceptet blankning lär ju inte gå att förbjuda. Det är dock inte man behöver göra smidigare för de inblandade.

Ser heller ingen anledning till att man skall tillåta handel med optioner där utgivaren inte äger den underliggande aktien. Det vore rimligt tycker jag. Vill du sälja en option på en officiell marknadsplats så måste du äga aktien som då blir låst ända tills optionens giltighetstid upphör.

Det skulle göra det betydligt mindre riskfyllt och spekulativt.
Citera
2021-02-01, 09:11
  #190
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kofotskenta
Vad jag förstår så påstår han att de stora hedgefonderna har fått sälja av sina övriga aktier för att täcka sina förluster i GME och övriga meme-aktier.

Och eftersom de också äger stora mängder långa positioner så är det därför resten av hela aktiemarknaden (global market cap) gått ner så pass mycket förra veckan.
Den tanken är intressant, jag skulle nog oavsett börshyster-könslan säga att alla går som på glas och är ytterst nervösa för vad som ska hända på börserna under 2021. Då kan en liten tuva som denna, som framtvingar en aldrig så liten försäljning av andra aktier för att täcka förluster, ändra det allomfattande Greed-läger till Fear-läge. De kommande månaderna blir spännande. Det har varit Greed onaturligt länge nu. Dags att en stor investerare får känslan "nu är det nog dags att ta hem vinsten".
Citera
2021-02-01, 09:14
  #191
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Ser heller ingen anledning till att man skall tillåta handel med optioner där utgivaren inte äger den underliggande aktien. Det vore rimligt tycker jag. Vill du sälja en option på en officiell marknadsplats så måste du äga aktien som då blir låst ända tills optionens giltighetstid upphör.
Jag läste precis i Silver-tråden någon som påstår att det finns papper och derivat kring silver som motsvarar 500 gånger all världens silver-värde. Det är så ofattbart korkat och kommer att leda till en katastrof, någon gång under någon förutsättning som ingen kan förutspå.

Det är som du skriver att 500 okända personer skulle spela på min villa om den går upp eller ner i pris. Och så sköter jag villan illa och den går ner. Då får 500 personer till min förlust.

Allt pekar på att dagens marknad är lika sjukt skruvad som innan bank-kraschen 2008, när dåliga banklån stuvades om och som resultat gav att en Hells Angels-medlem i Florida ägde 5 villor med sjötomt som han hyrde ut till sina kompisar för ingenting. Banken betalade, och packade om skulderna så ingen förstod dem och sålde till idioter, förlåt investerare.

WSB kanske behövs iallafall. Om de kan avslöja dessa luckor s¨å kan de samtidigt få tjäna pengar till 22-åringar.
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-02-01 kl. 09:19.
Citera
2021-02-01, 09:37
  #192
Medlem
Absolut inte. Mer pengar kommer in är alltid bra. Den här överdrivna vadslagningsbranschen som finns vid sidan om kommer att ta lite stryk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback