Citat:
Ursprungligen postat av
Forbjudenmark
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?
I GameStop handlar det ju om att det finns en tänkt köpare. Typ som med statsobligationerna antar jag där centralbanken finns. Det blir ju tokig prissättning om någon bara köper och köper.
De övriga bolagen de hypear som rör sig kanske är just bubblor, men det är ju specifikt de.
Vad gäller börsen i stort är den ju dyrare men räntorna är ju skit. Det finns givetvis annat som kan vara bubblor med och de drivs väl på av billiga pengar och ingen avkastning på pengarna om man inte chansar. Någon slags bubbla skapar det väl sedan om alternativen är bättre?
En del kan ju se mer rimligt prissatt ut men jag antar å andra sidan att hade allt haft rimligare värderingar hade även det (såklart?) varit lägre värderat med lägre risk och bättre avkastning framöver.
Så ja, bubbla i någon grad blir det ju av de låga räntorna tror jag men bubblorna som blåses i wallstreetbets är ju just i de bolagen. En del säljer väl t.o.m. av annat för att delta i dem.
Citat:
Ursprungligen postat av
E-pluribus-unum
Jag är övertygad om att färre och färre kommer att shorta i framtiden.
Genom internet kan småsparare köpa en masse och squeeza ut shorts på ett helt brutalt sätt.
Många som kortar på regelbunden basis lär se över sin verksamhet.
Jag kan tänka mig att man inte vill ge sig in och shorta något som redan är så shortat.
Vad gäller risken kan man ju undra om det kommer regler som försöker komma åt de grupperingar och aktörer som gör så här eller om man möjligen förbjuder blankningen för risken som uppstår.
Det går ju inte riktigt att hantera det här på ett tryggt sätt. Förvänta sig någon slags rörelse i Gamestop kunde man säkert och ha visst utrymme för det och plan om att ta sig ur om det skulle ske men nu gick det ju fort och extremt och då blir det ju svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av
slutataxera
Historian om Gamestop är inte det som leder till en global börskrasch.
Det är endast en liten bubbla som kan spricka tämligen obemärkt.
Ska vi prata bubbelvärderingar så har Tesla i mina ögon en mer oroväckande utveckling, själva Elon Musk har ju lite av en Krüger aura också.
På detta ligger centralbankernas beteende med stimulanser och stödpaket.
Se bara på hur Biden agerat vid sina första dagar som president.
Börjar med stödpaket på 1900 miljarder, detta är som att behandla en heroinist abstinensbesvär med än mer heroin.
Stödpaketet kommer blir det största någonsin och kommer kort efter att Trump lanserat det största någonsin.
Krävs inte mycket intelligens för att förstå att detta inte är hållbart.
Nu har man därtill påbörjat vaccinering men har hittills inte hört ett pip och lättnader av restriktioner, när kommer dem?
Det är ju så vi ska ta oss ur denna sylta inte med än större stödpaket.
Nu blir det ju antagligen i två delar vilket kunde tagits som en besvikelse å andra sidan vet väl marknaden om att det är stor chans att det inte kommer allt samtidigt så därför behöver det ju inte göra det.
Jag personligen tänker mer på grafen:
https://pasteboard.co/JM2GmWI.png
"Spända gummibandet" har ju funnits länge men när vi var där nere kanske man trodde det skulle vänt ner eller så men rörelserna pågår ju ofta längre än vad man kanske känns vettigt och i de här fallen tyckte jag väl inte att det var så konstigt att man ville/skulle köra upp det hela vägen till RSI 70 innan.
Men där har vi ju varit ett tag nu. Och då är ju frågan väntar man på typ bekräftelse eller agerar proaktivt om man nu känner sig orolig?
En sväng ner till 3250-3300 bara för att vore kanske inte så konstigt?
Men så är det ju FED-putten och alla lånade spenderade pengar då ..