Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-30, 13:15
  #133
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesuns88
Gå tillbaka o läs dina inlägg. Du hade noll koll på att corona skulle inträffa och du kortade börsen i 1,5 år innan av helt andra anledningar och blödde massivt tills du blev räddad av en extraordinär pandemi när pandemier historiskt sett aldrig har slagit hårt mot börsen. Men det hände och då trodde du att du konsekvent kan tajma börsen men du har misslyckats med det rätt miserabelt sedan i somras. Innan vaccinnyheterna kom så skulle vaccin inte komma på flera år. När det kom så blev det istället usavalet. När det också lyfte börsen så blev det att börsen är övervärderad. Bara gissning efter gissning. Fortsätt klanka ned på index medan du kortar omx i blindo och påstå att gratisindexfonder/lågkostnadsindexfonder över hela världen är en tickande bomb. 😂😂😂

Det hade gått att förutsäga Corona om man hängt med bättre:
Se så skuldmedveten Bill ser ut 2015
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...hb-dg&usqp=CAU

Dataexperten Bill hade bytt område, gått in tungt i läkemedel och talade om "nästa stora epidemi".

Nu har han gått in som markägare. Men lantbruksaktier går inget bra, för oss vanliga i alla fall.

Jag tror inte WSB ensamt kan orsaka krasch men det kan vara del i en uppblåsning. Fråga är om något kan stå emot då.

Denna möjliga andra krasch av Corona kan hänga ihop med WSB. Blankarna vill ha maximalt fall och hetsar kidsen på Robinhood.
Citera
2021-01-30, 13:17
  #134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det är bara ett lokalt terrordåd med 5000 döda. Hur skulle det påverka världens börsföretag tänker du? Att du jämför det med corona, som orsakat den största recessionen sedan 1930-talet är otroligt. Känner du ens till att Frankrikes BNP SJÖNK 8% förra året? Och det är bara senaste siffran jag sett.

Börsen kraschade därefter, men det tog ett tag.

Det jag säger är att börsen inte alltid reagerar omedelbart på en black swan. Det börjar med en tid av förvirring.
Citera
2021-01-30, 13:18
  #135
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det hade gått att förutsäga Corona om man hängt med bättre:
Se så skuldmedveten Bill ser ut 2015
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...hb-dg&usqp=CAU

Han hade gått in tungt i läkemedel och talade om "nästa stora epidemi".

Nu har han gått in som markägare. Men lantbruksaktier går inget bra, för oss vanliga i alla fall.

Jag tror inte WSB ensamt kan orsaka krasch men det kan vara del i en uppblåsning. Fråga är om något kan stå emot då.

Denna möjliga andra krasch av Corona kan hänga ihop med WSB. Blankarna vill ha maximalt fall och hetsar kidsen på Robinhood.
WSB kan inte mer än crasha enstaka aktier. Men konceptet att någon internet-grupp kan påverka priset åt vilket håll de vill är så oroande att hela marknaden kan ta stryk. Trovärdigheten hos börsen måste vara hög för att jag ska lägga pengar där.
Citera
2021-01-30, 13:19
  #136
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Börsen kraschade därefter, men det tog ett tag.

Det jag säger är att börsen inte alltid reagerar omedelbart på en black swan. Det börjar med en tid av förvirring.
För mig så är börsen förvirrad, både i februari 2020 och i januari 2021. Det kan man tjäna pengar på.
Citera
2021-01-30, 13:19
  #137
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
För mig så är börsen förvirrad, både i februari 2020 och i januari 2021.

Det är nog mest du själv som är snurrig.
Citera
2021-01-30, 13:21
  #138
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det är nog mest du själv som är snurrig.
Jag har precis länkat till mitt inlägg i februari 2020 som bevisar att jag historiskt inte alls är snurrig. Om jag är snurrig nu så kan du möjligen visa det senare i sommar men inte nu.

Länka gärna till något som visar att du själv inte är totalsnurrig hela tiden. Du har själv noll credd på FB medans jag har massor av credd. Så du kan nog sluta jaga mig och fokusera på att tjäna något själv istället.

Prova t.ex att tillföra tråden något...
__________________
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-30 kl. 13:24.
Citera
2021-01-30, 13:32
  #139
Medlem
det är många tecken i tiden nu

skulle inte bli förvånad om vi snart får en oväntad större dipp typ 1987?
då blir det många nya på börsen som får ont i magen?

https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Monday_(1987)

"På cirka två veckor raderades närmare 40 procent av Stockholmsbörsens värde."

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/f...ng-utraderad-1

inte för att jag tror på minus 40% men lite lagom så att nya får sig en liten tankeställare

p.s till alla nya, när man mår illa och vill spy så är botten nära
__________________
Senast redigerad av klinkerhofen 2021-01-30 kl. 13:46.
Citera
2021-01-30, 13:41
  #140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Jag har precis länkat till mitt inlägg i februari 2020 som bevisar att jag historiskt inte alls är snurrig. Om jag är snurrig nu så kan du möjligen visa det senare i sommar men inte nu.

Länka gärna till något som visar att du själv inte är totalsnurrig hela tiden. Du har själv noll credd på FB medans jag har massor av credd. Så du kan nog sluta jaga mig och fokusera på att tjäna något själv istället.

Prova t.ex att tillföra tråden något...

Den var rolig. Du är driftcucku har din stackare...
Citera
2021-01-30, 13:44
  #141
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den var rolig. Du är driftcucku har din stackare...
Det är ju du som är. Noterar att du inte kan länka till ett enda inlägg som ger dig credd som mitt länkade inlägg.

Hittills inte ett enda inlägg från dig som håller topic. Och du ser ner på mig...
Citera
2021-01-30, 14:07
  #142
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Jag är övertygad om att färre och färre kommer att shorta i framtiden.

Genom internet kan småsparare köpa en masse och squeeza ut shorts på ett helt brutalt sätt.

Många som kortar på regelbunden basis lär se över sin verksamhet.
Det tror inte jag. Detta går att utnyttja.
Citera
2021-01-30, 14:51
  #143
Medlem
Historian om Gamestop är inte det som leder till en global börskrasch.
Det är endast en liten bubbla som kan spricka tämligen obemärkt.

Ska vi prata bubbelvärderingar så har Tesla i mina ögon en mer oroväckande utveckling, själva Elon Musk har ju lite av en Krüger aura också.

På detta ligger centralbankernas beteende med stimulanser och stödpaket.
Se bara på hur Biden agerat vid sina första dagar som president.
Börjar med stödpaket på 1900 miljarder, detta är som att behandla en heroinist abstinensbesvär med än mer heroin.
Stödpaketet kommer blir det största någonsin och kommer kort efter att Trump lanserat det största någonsin.

Krävs inte mycket intelligens för att förstå att detta inte är hållbart.

Nu har man därtill påbörjat vaccinering men har hittills inte hört ett pip och lättnader av restriktioner, när kommer dem?
Det är ju så vi ska ta oss ur denna sylta inte med än större stödpaket.
Citera
2021-01-30, 14:55
  #144
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?
I GameStop handlar det ju om att det finns en tänkt köpare. Typ som med statsobligationerna antar jag där centralbanken finns. Det blir ju tokig prissättning om någon bara köper och köper.

De övriga bolagen de hypear som rör sig kanske är just bubblor, men det är ju specifikt de.

Vad gäller börsen i stort är den ju dyrare men räntorna är ju skit. Det finns givetvis annat som kan vara bubblor med och de drivs väl på av billiga pengar och ingen avkastning på pengarna om man inte chansar. Någon slags bubbla skapar det väl sedan om alternativen är bättre?

En del kan ju se mer rimligt prissatt ut men jag antar å andra sidan att hade allt haft rimligare värderingar hade även det (såklart?) varit lägre värderat med lägre risk och bättre avkastning framöver.

Så ja, bubbla i någon grad blir det ju av de låga räntorna tror jag men bubblorna som blåses i wallstreetbets är ju just i de bolagen. En del säljer väl t.o.m. av annat för att delta i dem.
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Jag är övertygad om att färre och färre kommer att shorta i framtiden.

Genom internet kan småsparare köpa en masse och squeeza ut shorts på ett helt brutalt sätt.

Många som kortar på regelbunden basis lär se över sin verksamhet.
Jag kan tänka mig att man inte vill ge sig in och shorta något som redan är så shortat.

Vad gäller risken kan man ju undra om det kommer regler som försöker komma åt de grupperingar och aktörer som gör så här eller om man möjligen förbjuder blankningen för risken som uppstår.

Det går ju inte riktigt att hantera det här på ett tryggt sätt. Förvänta sig någon slags rörelse i Gamestop kunde man säkert och ha visst utrymme för det och plan om att ta sig ur om det skulle ske men nu gick det ju fort och extremt och då blir det ju svårt.
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Historian om Gamestop är inte det som leder till en global börskrasch.
Det är endast en liten bubbla som kan spricka tämligen obemärkt.

Ska vi prata bubbelvärderingar så har Tesla i mina ögon en mer oroväckande utveckling, själva Elon Musk har ju lite av en Krüger aura också.

På detta ligger centralbankernas beteende med stimulanser och stödpaket.
Se bara på hur Biden agerat vid sina första dagar som president.
Börjar med stödpaket på 1900 miljarder, detta är som att behandla en heroinist abstinensbesvär med än mer heroin.
Stödpaketet kommer blir det största någonsin och kommer kort efter att Trump lanserat det största någonsin.

Krävs inte mycket intelligens för att förstå att detta inte är hållbart.

Nu har man därtill påbörjat vaccinering men har hittills inte hört ett pip och lättnader av restriktioner, när kommer dem?
Det är ju så vi ska ta oss ur denna sylta inte med än större stödpaket.
Nu blir det ju antagligen i två delar vilket kunde tagits som en besvikelse å andra sidan vet väl marknaden om att det är stor chans att det inte kommer allt samtidigt så därför behöver det ju inte göra det.

Jag personligen tänker mer på grafen:
https://pasteboard.co/JM2GmWI.png
"Spända gummibandet" har ju funnits länge men när vi var där nere kanske man trodde det skulle vänt ner eller så men rörelserna pågår ju ofta längre än vad man kanske känns vettigt och i de här fallen tyckte jag väl inte att det var så konstigt att man ville/skulle köra upp det hela vägen till RSI 70 innan.
Men där har vi ju varit ett tag nu. Och då är ju frågan väntar man på typ bekräftelse eller agerar proaktivt om man nu känner sig orolig?

En sväng ner till 3250-3300 bara för att vore kanske inte så konstigt?
Men så är det ju FED-putten och alla lånade spenderade pengar då ..
__________________
Senast redigerad av annanmedlem 2021-01-30 kl. 15:04.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback