Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-28, 18:44
  #2029
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Tycks inte bli något idag heller. TFR:en har just plockats bort.

FFA lade ut ett meddelande på om att dagens tillstånd hade dragits in. Men nu har den kraschat tack vare alla rymdnördar som ville ha bekräftelse.

https://www.fly.faa.gov/adv/adv_spt.jsp
Citat:
We're sorry
You have reached this page because the site is currently down. Please check back soon, as we are currently working to get the issue resolved.

Thank you,
FAA Web Operations Team
Citera
2021-01-28, 18:59
  #2030
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
FFA lade ut ett meddelande på om att dagens tillstånd hade dragits in. Men nu har den kraschat tack vare alla rymdnördar som ville ha bekräftelse.

https://www.fly.faa.gov/adv/adv_spt.jsp

Nytt försök i morgon, då.
Citera
2021-01-28, 19:18
  #2031
Medlem
Reguluss avatar
Nu har det kommit nya TFR:er för fredag och lördag, men bara upp till 7200 fot, alltså för marktester.
Citera
2021-01-28, 19:28
  #2032
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Det verkar som om man har trycktestat 7.2 idag. Tydligen inte till dess gräns, men det verkar som om allt lyckats! Flygtur imorgon, får man hoppas...

Det var väl mer ett cryotest än ett trycktest. Flygtur blir det nog inte med ett indraget TFR.

De har dock inte hävt alla restriktioner så SpaceX kämpar för att kunna få tillstånd att flyga. Annars hade de släppt på alla restriktioner om de ansåg att det bar Scrub. Vi kan fortfarande få en flygning på de sex timmarna som är kvar, om nu myndigheterna vill det.
__________________
Senast redigerad av Methos 2021-01-28 kl. 19:32.
Citera
2021-01-28, 19:30
  #2033
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Med vad fan också..

https://twitter.com/nextspaceflight/...55033666297857
Citat:
Boca Chica residents are being told that SpaceX is working with the FAA to still fly today.
Citera
2021-01-28, 19:34
  #2034
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Med vad fan också..

https://twitter.com/nextspaceflight/...55033666297857

Ja?
SpaceX är redo att köra, men myndigheterna vill inte. Så de försöker få en TFR, för annars hade de lyft alla restriktioner för en Scrub. Det är bara TFR som fattas, även pad clearance är färdig. Så det är bara dessa tre timmar för att fylla på bränsle kvar och TFR då.
Citera
2021-01-28, 19:39
  #2035
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ja?

Jag antar att det var SpaceX som sade till FFA att vi inte ska skjuta upp i dag, så FFA drog in flygförbudet. Nu däremot och om ryktena stämmer så verkar det ha varit FFA själva som dragit in tillståndet.

SpaceX har en mycket större samlad kompetens vad gäller raketer än FFA. Så jag har inte den blekaste aning vad som fick dom att dra in tillståndet just i dag.
Citera
2021-01-28, 19:40
  #2036
Medlem
raskenss avatar
Vad är senaste läge?
Citera
2021-01-28, 19:45
  #2037
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://twitter.com/elonmusk/status/1354862567680847876
Citat:
Unlike its aircraft division, which is fine, the FAA space division has a fundamentally broken regulatory structure.

Their rules are meant for a handful of expendable launches per year from a few government facilities. Under those rules, humanity will never get to Mars.
Citera
2021-01-28, 19:46
  #2038
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jag antar att det var SpaceX som sade till FFA att vi inte ska skjuta upp i dag, så FFA drog in flygförbudet. Nu däremot och om ryktena stämmer så verkar det ha varit FFA själva som dragit in tillståndet.

SpaceX har en mycket större samlad kompetens vad gäller raketer än FFA. Så jag har inte den blekaste aning vad som fick dom att dra in tillståndet just i dag.

Nje, det verkar som att det är FAA som har dragit in tillståndet för att de inte kommer överens om säkerhetsreglerna. Det kan vara vad som helst då siten är ny. Det är inte direkt en militärbas de har att göra med nu, utan ett civilt område.

Rykterna går att Elon nu är rätt trumpen på FAA så det är inte SpaceX som har dragit in sitt eget tillstånd. Dessutom är inte restriktionerna upphävda, så det är inte från deras sida.
Citera
2021-01-28, 19:50
  #2039
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nje, det verkar som att det är FAA som har dragit in tillståndet för att de inte kommer överens om säkerhetsreglerna. Det kan vara vad som helst då siten är ny. Det är inte direkt en militärbas de har att göra med nu, utan ett civilt område.

Rykterna går att Elon nu är rätt trumpen på FAA så det är inte SpaceX som har dragit in sitt eget tillstånd. Dessutom är inte restriktionerna upphävda, så det är inte från deras sida.

Jo, i stort sett så håller jag med dig.

Men.. Som jag ser det så är SpaceX som är ledande, världsledande. FFA är en byråkratisk organisation så jag kan inte förstå vad för information dom sitter på som är bättre än SpaceX's egna som säger att dom inte kan flyga i dag.
Citera
2021-01-28, 20:01
  #2040
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Jo, i stort sett så håller jag med dig.

Men.. Som jag ser det så är SpaceX som är ledande, världsledande. FFA är en byråkratisk organisation så jag kan inte förstå vad för information dom sitter på som är bättre än SpaceX's egna som säger att dom inte kan flyga i dag.


Du får tänka på att SpaceX enbart är ett privat bolag, en entreprenör. Huvudmyndigheten för deras rymdforskning är NASA. Det är NASA och FAA som avgör vad som skall hända, då dessa är myndigheter. FAA får inte dela information med SpaceX och FAA kan ha information som gör att det inte går att skjuta upp från den plattan just nu. Kan vara allt från att ett viktigt flygplan måste flyga över där till säkerhetsgrejer.

Men på tweeten låter det mer som att FAA har fått lite nog av alla tester som SpaceX har gjort. Därav tweetar Elon att det inte går att utveckla rymdverksamheter med X antal tillåtna uppskjutningar per år. Så troligen ligger det någon byråkratisk sak i vägen när det gäller antalet tillåtna uppskjutningar. Nasa-pojkarna pratar om något regelverk som skall ändras till SpaceX fördel i mars.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback