Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-28, 03:06
Medlem
stockcocks avatar
Det finns ju såklart en mindre skara som startade hela WSB-pumpen. Det går att ifrågasätta deras intentioner. Det finns självklart något beundransvärt om tanken var att knipa åt större investerare i blankare som utnyttjar systemet. Självklart är det inte så, alla vill göra pengar. Som det ser ut nu får alla seriösa småsparare som inte hoppade in i pumparna tidigt käka grus till frukost, kanske med lite piss till.

Tittar på min ena bevakningslista på NASDAQ och mer än 90 % av bolagen rödar duktigt nu. Jag är inte investerad i samtliga bolag men i flera. Merparten rödade även tidigare idag. Pumpen medför negativ påverkan generellt.

Var WSB-pumpen pricken över i:et som spräckte bubblan eller bara tillfällig hysteri på börsen?

Känner även litet att folk som hoppat in i WSB-pumparna, som sedan bränner sig, förtjänar det. Lite likt ifall en affär råkat prissätta en vara felaktigt och stora massan sticker dit och börjar handla loss.

Finns det något legitimt i att sko sig på denna pump annat än att två fel gör ett? Jag tycker dock att ni noobs som gjort profit på pumpen ska kika in mina rekar. Håll inte på och återinvestera i blatte-pumpar eller köp jävligt fula och dyra klockor, och ska ni köpa någon är det retro Omega Seamaster i gott skick som gäller. Inget annat.
Senast redigerad av stockcock 2021-01-28 kl. 03:14.
Citera
2021-01-28, 05:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Tvärtom kommer detta leda till att risken för en krasch minskar eftersom man får bort de värsta avarterna av blankande.

Fast blankarna är ju en sund motvikt till alla som skriker att allt ska till månen... de upptäcker företag som är för högt värderade. Risken om blankarna försvinner är att bubblorna blir ännu större. Alla köper redan "calls" och ingen "puts" för alla är bullish. Hur minskar det risken för en krasch om blankarna försvinner menar du?
Citera
2021-01-28, 06:33
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bingbangbung
Fast blankarna är ju en sund motvikt till alla som skriker att allt ska till månen... de upptäcker företag som är för högt värderade. Risken om blankarna försvinner är att bubblorna blir ännu större. Alla köper redan "calls" och ingen "puts" för alla är bullish. Hur minskar det risken för en krasch om blankarna försvinner menar du?
Jag tror ingen kommer att börja våldköpa exempelvis FING för att den är hårt blankad av en anledning.
Så länge blankarna inte ägnar sig åt ren marknadsmanipulation som här är de säkra.
Det de håller på med nu är allt annat än sunt.
Citera
2021-01-28, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?

Fonder som har blankning som strategi lever på att skapa volatilitet. De skapar ett säljtryck i en aktie (ibland i samband med dåliga nyheter) och hoppas att småsparare följer efter i panik. Sedan börjar de köpa tillbaka och driver upp kursen igen.

Blir den strategin farlig för större fonder så skulle börsen sannolikt fungera bättre. Egentligen tror jag att det vore bättre om blankning via aktielån helt enkelt förbjöds. Åtminstone borde man skriva in i reglerna för bank oktroj att de inte fick medverka till sådant.
Citera
2021-01-28, 07:46
Medlem
wwrs avatar
Bra artikel från CNN (!) som har med WSB. Den frågar inte om det blir krasch, bara när.
https://edition.cnn.com/2021/01/27/i...ock/index.html
Citera
2021-01-28, 07:47
Medlem
Finans.killens avatar
WSB är symtomet inte underliggande problemet.

Problemet är uppblåsta värderingar och TINA som lockar Svensson/Smith till börsen.
Citera
2021-01-28, 07:53
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Tvärtom kommer detta leda till att risken för en krasch minskar eftersom man får bort de värsta avarterna av blankande.

Blankning leder inte till krascher. Tvärtom så trycker de till vardags ner B/A och vi får en mer effektiv marknad.

Dessutom såg jag denna nu precis:
"In both the subprime crisis and the eurozone crisis, regulators imposed bans on short sales, aimed mainly at preventing stock price turbulence from destabilizing financial institutions. Contrary to the regulators’ intentions, financial institutions whose stocks were banned experienced greater increases in the probability of default and volatility than unbanned ones"
https://ideas.repec.org/p/sef/csefwp/423.html

Blankare är ofta duktiga och pålästa, klassiska exemplet är väl blankarna som tog possar och avslöjade bedrägeriet Enron.
Citera
2021-01-28, 07:56
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Blankning leder inte till krascher. Tvärtom så trycker de till vardags ner B/A och vi får en mer effektiv marknad.

Dessutom såg jag denna nu precis:
"In both the subprime crisis and the eurozone crisis, regulators imposed bans on short sales, aimed mainly at preventing stock price turbulence from destabilizing financial institutions. Contrary to the regulators’ intentions, financial institutions whose stocks were banned experienced greater increases in the probability of default and volatility than unbanned ones"
https://ideas.repec.org/p/sef/csefwp/423.html

Blankare är ofta duktiga och pålästa, klassiska exemplet är väl blankarna som tog possar och avslöjade bedrägeriet Enron.
Soros blankade pundet och krossade Bank of England. När blankarna börjar sälja kan de starta ett ras på den tidpunkt de vill, för en övervärderad aktie.
Citera
2021-01-28, 07:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Soros blankade pundet och krossade Bank of England. När blankarna börjar sälja kan de starta ett ras på den tidpunkt de vill, för en övervärderad aktie.

Ett annat bra exempel, BoE spelade emot naturkrafterna. Bra att Soros synade korten.
Citera
2021-01-28, 08:00
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ett annat bra exempel, BoE spelade emot naturkrafterna. Bra att Soros synade korten.
Nu följde i.o.f.s BoE bara (den tidens motsvarighet till) "EU-direktiv". Men de stora blankarna vill få ett kraftigt fall vid en viss tidpunkt. De spelar osunt och skapar instabilitet.
Senast redigerad av wwr 2021-01-28 kl. 08:03.
Citera
2021-01-28, 10:08
Medlem
reservoirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Bra artikel från CNN (!) som har med WSB. Den frågar inte om det blir krasch, bara när.
https://edition.cnn.com/2021/01/27/i...ock/index.html
Att GME kraschar är inte samma sak som att börsen kraschar dock. Det är nog ingen som ifrågasätter att GME kommer att dyka förr eller senare, där är frågan definitivt bara när det händer.

Men den större frågan är om denna hysteri kan trigga en mer omfattande börsnedgång och/eller krasch. Jag har svårt att se det, även om jag har läst (näst intill konspiratoriska) inlägg på Reddit om att det är ett möjligt scenario att Melvin Capital och andra tunga investerare kommer att försöka krascha börsen för att få en bred nedgång för att komma ur detta billigare. Men man måste komma ihåg att GMEs börsvärde nu är på 24 miljarder USD, totala börsvärdet på NYSE är väl typ 30 000 miljarder dollar.

Däremot kan det ju ge andra typer av ringar på vattnet, vi ser redan nu hur WSB-pöbeln (och numer även vanliga svenssons runtom i världen) är på jakt efter "nästa GME". Kan säkert påverka hur investerare måste förhålla sig till blankning ett tag framöver, hedga tidigare och minska risk. Men en bred börskrasch p.g.a. att en liten aktie är upptrissad tror jag inte på.
Citera
2021-01-28, 10:21
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reservoir
Att GME kraschar är inte samma sak som att börsen kraschar dock. Det är nog ingen som ifrågasätter att GME kommer att dyka förr eller senare, där är frågan definitivt bara när det händer.

Men den större frågan är om denna hysteri kan trigga en mer omfattande börsnedgång och/eller krasch. Jag har svårt att se det, även om jag har läst (näst intill konspiratoriska) inlägg på Reddit om att det är ett möjligt scenario att Melvin Capital och andra tunga investerare kommer att försöka krascha börsen för att få en bred nedgång för att komma ur detta billigare. Men man måste komma ihåg att GMEs börsvärde nu är på 24 miljarder USD, totala börsvärdet på NYSE är väl typ 30 000 miljarder dollar.

Däremot kan det ju ge andra typer av ringar på vattnet, vi ser redan nu hur WSB-pöbeln (och numer även vanliga svenssons runtom i världen) är på jakt efter "nästa GME". Kan säkert påverka hur investerare måste förhålla sig till blankning ett tag framöver, hedga tidigare och minska risk. Men en bred börskrasch p.g.a. att en liten aktie är upptrissad tror jag inte på.
Det stämmer. Men finns det inte en bredare uppblåsning nu. Jag har följt Tesla som är extremt uppblåst.

Och WSB jobbar som sagt inte autonomt. Någon vill att extrem uppblåsning skall förekomma. Annars hade tongivande skribenter på WSB satt stopp. Elon Musk blåser ju upp bortom alla rimliga proportioner.

Det känns som att någon vill ha en uppblåst situation. Jag brukar sällan försöka slå index. Men nu känns det som tid att ta hem lite vinster.

The Great Reset bygger på kaos i samhället så att demokrati inte kan genomföras. Kan ett börsras vara del i det?

Om WSB ges en hög profil och några av "deras" aktier rasar kanske det kan trigga ett bredare fall eller användas som förevändning för att krascha börsen med andra metoder.

Dot-com-bubblan sprack när det såg ut som om Microsoft skulle förlora anti-trust-rättegång, anser vissa.
Senast redigerad av wwr 2021-01-28 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in