Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-27, 21:55
  #1
Medlem
Jag brukar inte vara den som darrar när orosmolnen hopar sig.
Men det vi ser nu är inte naturlig börshandel över huvud taget. I vanliga fall rekommenderas att fylla på mer i dippar och krascher men denna gången överväger jag på riktigt att lämna skeppet.
Att köpa aktier som är flera 1000% övervärderat och kunna tjäna flera 100% på aktien är väll själva grundrecept på en bubbla?
Vad är era tankar kring detta? Hur länge vågar ni hänga kvar?
Citera
2021-01-27, 22:01
  #2
Medlem
airbuds avatar
Nej, om det sker en börskrasch så kommer det inte vara Wallstreetbets fel. Det är ju dock vad institutionerna och alla giriga hedgefonder vill att gemene man ska tro.
Citera
2021-01-27, 22:36
  #3
Medlem
Duerfs avatar
Det kommer bli svårare och svårare att hitta exempel att upprepa för Gamestop var det företag som var mest kortat och det var lätt att få kursen att öka genom att köpa aktier.

Hedgefonder kommer försöka minska sin risk nu när de ser vad som kan hända.

De framtida försöken kommer inte ha samma utfall.
Citera
2021-01-27, 23:19
  #4
Medlem
OtherBarrys avatar
Är ju bara småsparare som har köpt en aktie, inte deras fel att några storspelare blankade i princip samtliga tillgängliga aktierna på öppna marknaden.

Ibland så straffar sig girighet.
Citera
2021-01-27, 23:25
  #5
Medlem
Jag är övertygad om att färre och färre kommer att shorta i framtiden.

Genom internet kan småsparare köpa en masse och squeeza ut shorts på ett helt brutalt sätt.

Många som kortar på regelbunden basis lär se över sin verksamhet.
Citera
2021-01-27, 23:28
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Är ju bara småsparare som har köpt en aktie, inte deras fel att några storspelare blankade i princip samtliga tillgängliga aktierna på öppna marknaden.

Ibland så straffar sig girighet.

Dom blankade väl större mängder än det existerar aktier. En anledning varför squeezen blir så extrem.
Citera
2021-01-27, 23:31
  #7
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Dom blankade väl större mängder än det existerar aktier. En anledning varför squeezen blir så extrem.

Tolkade det som att det var större mängder än som fanns tillgänglig bortsett från storägare (icke rörliga aktier), men oavsett dumt som fan.
Citera
2021-01-28, 00:27
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Det kommer bli svårare och svårare att hitta exempel att upprepa för Gamestop var det företag som var mest kortat och det var lätt att få kursen att öka genom att köpa aktier.

Hedgefonder kommer försöka minska sin risk nu när de ser vad som kan hända.

this

Kommer sluta funka snart.
Citera
2021-01-28, 00:47
  #9
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Tolkade det som att det var större mängder än som fanns tillgänglig bortsett från storägare (icke rörliga aktier), men oavsett dumt som fan.
140% av free floaten (börshandlade aktier) var det, så det du säger är riktigt.
Citera
2021-01-28, 01:36
  #10
Medlem
Tvärtom kommer detta leda till att risken för en krasch minskar eftersom man får bort de värsta avarterna av blankande.
Citera
2021-01-28, 02:10
  #11
Medlem
Juristen08s avatar
Hur ser situationen ut för Nokia i USA? De var upp över 100% ett tag ikväll. Enorm volym. Hur funkar det med depåbevis och blankning? Jag vet att jag "blankade" Ericsson i USA en gång. Fast då var det för att säkra vinst. Jag hade samma mängd Ericsson aktier i Sverige.
__________________
Senast redigerad av Juristen08 2021-01-28 kl. 02:16.
Citera
2021-01-28, 02:59
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Hur ser situationen ut för Nokia i USA? De var upp över 100% ett tag ikväll. Enorm volym. Hur funkar det med depåbevis och blankning? Jag vet att jag "blankade" Ericsson i USA en gång. Fast då var det för att säkra vinst. Jag hade samma mängd Ericsson aktier i Sverige.

Haha, ja blanka som satan. Vad skulle kunna gå fel? . Kanske blanka lite i GME när du ändå är i farten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback