Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-27, 21:16
  #229
Medlem
Hugo.Draxs avatar
-wwr, Jag försöker att förstå mig på dig men jag vet inte hur.

Som jag ser det så kommer vi människor att färdas vidare här ute i rymden. Jag ser Gwynne Shotwell tala om hur hon håller i hop SpaceX och samtidigt tala om hur vi kan färdas ut i rymden. När hon talar vid sidan av Elon Musk gällande hur han vill få en raket eller två till Planeten Mars, ja då läser jag hennes senaste kommentarer om och hur vi människor kan färdas till våran närmsta stjärna.

Med andra ord sagt, tänk större.
Citera
2021-01-28, 23:23
  #230
Medlem
Gamlings avatar
Enligt uppgift var de tio Starlink-satelliterna som sköts upp med Transporter-1 utrustade med kommunikationslasrar för satellit till satellit kommunikation! Om så är fallet kanske vi snart kan få information om hur detta fungerar (eller inte)!

Utvecklingen fortsätter förhoppningsvis så att vi efter hand kan få mer konkret information!
Citera
2021-01-28, 23:29
  #231
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Med andra ord sagt, tänk större.

Tänka stort är bra! Inga stora upptäckter har gjorts av människor som begränsats av att veta vad som är möjligt!

Som Elon sa vid någon intervju (ungefär); "att kunna landa boostern trodde nog de flesta kunde gå. De trodde dock att jag var galen när jag sa att vi skulle kunna göra det på en båt."!
Citera
2021-01-29, 03:07
  #232
Avstängd
wwrs avatar
SpaceX påstår att man installerat laserkopplingar mellan de satelliter som flygs över polerna. Det vore ett stort tekniskt framsteg. Men vad jag kunde se var det inget större jubel ens på Reddit över detta. Jag är tveksam till att de verkligen har laserkopplingar fungerande. De kanske bara söker en förklaring till hur de kan skjuta upp satelliter över områden där de bevisligen inte har några mottagningsstationer.
Citera
2021-01-29, 04:19
  #233
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Tänka stort är bra! Inga stora upptäckter har gjorts av människor som begränsats av att veta vad som är möjligt!

Som Elon sa vid någon intervju (ungefär); "att kunna landa boostern trodde nog de flesta kunde gå. De trodde dock att jag var galen när jag sa att vi skulle kunna göra det på en båt."!

Haha kommer alltid finnas folk som går omkring med ingröpta ögonhålor som bara klarar av att fylla i en socialbidragsblankett och tror allt annat är en ett skådespel 🤣
Citera
2021-01-30, 19:44
  #234
Medlem
Har någon prövat starlink appen och på sin position fått hjälp med att observera den vid given tidpunkt? Funkade bra?
Citera
2021-02-04, 22:20
  #235
Medlem
Hugo.Draxs avatar
https://www.cnbc.com/2021/02/04/spac...000-users.html
Citat:
SpaceX disclosed in a public filing on Thursday that its Starlink satellite internet service now has “over 10,000 users in the United States and abroad.”

“Starlink’s performance is not theoretical or experimental ... [and] is rapidly accelerating in real time as part of its public beta program,” SpaceX wrote in a filing with the Federal Communications Commission.
Citera
2021-02-05, 07:02
  #236
Avstängd
wwrs avatar
Starlink påstår sig ha 10.000 användare. Men allmänheten kan inte ansluta sig till systemet utan utvalda personer får "testa" systemet under tystnadsplikt (och betala en avgift). Man säger sig ha användare i USA, Kanada och Storbritannien. Mycket få bilder på markstationer har visats upp.

Man vet att satelliterna fortsätter att skjutas upp, mer än 1000 satelliter uppe idag.

Allt är mycket märkligt.

Citat:
SpaceX disclosed in a public filing on Thursday that its Starlink satellite internet service now has “over 10,000 users in the United States and abroad.”

“Starlink’s performance is not theoretical or experimental ... [and] is rapidly accelerating in real time as part of its public beta program,” SpaceX wrote in a filing with the Federal Communications Commission.
https://www.cnbc.com/2021/02/04/spac...000-users.html
Citera
2021-02-07, 21:37
  #237
Medlem
raskenss avatar
Svarstiden låg på 31ms. När jag körde bredbandskollen låg mitt bredband på 18ms. Går det att jämföra siffrorna?

https://techworld.idg.se/2.2524/1.74...0000-anvandare
Citera
2021-02-08, 07:24
  #238
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Svarstiden låg på 31ms. När jag körde bredbandskollen låg mitt bredband på 18ms. Går det att jämföra siffrorna?

Verkar vara bättre än 4G och tidigare teknik enligt denna artikel. https://www.cablefree.net/wirelesste...twork-latency/

5G verkar kunna ge lägre latency om man har edgeservrar nära masten men då gäller det att man bor nära ett 5G mast.

https://en.wikipedia.org/wiki/5G#Latency
Citat:
In 5G, the "air latency"[25] in equipment shipping in 2019 is 8–12 milliseconds.[26] The latency to the server must be added to the "air latency" for most comparisons. Verizon reports the latency on its 5G early deployment is 30 ms:[27]

I vart fall som helst så är det hästlängder bättre än access via geostationära satelliter som ligger på 630 ms i genomsnitt.
Citera
2021-02-13, 15:34
  #239
Medlem
Gamlings avatar
Från Hemsidan;

"Starlink is available to a limited number of users per coverage area at this time. Orders will be fulfilled on a first-come, first-served basis."

Så nu går det att beställa för vanliga dödliga om man befinner sig i nordamerika eller UK.
Citera
2021-02-26, 22:46
  #240
Medlem
Gamlings avatar
Hoppsan!

Nu kom det ett mail från Starlink om att det går att beställa (mot deposit) Starlink till min position. Man är dock noga med att påpeka att det kan dröja ända upp till ett år innan anslutningen kan aktiveras.

Intressant! (Jag har i och för sig fiber, så för min del är det inte intressant, men det finns många i närområdet som får klara sig med ADSL eller mobil anslutning).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback