Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-26, 15:02
  #4129
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Elon Musk sågar nu Waymo

https://twitter.com/elonmusk/status/...088619520?s=19

Helt sjukt egentligen att Tesla kan ha både bättre hårdvara och mjukvara än Waymo som startade bra mycket tidigare (2008) och som har enorma finansiella resurser bakom sig i.o.m. att de tillhör google/alphabet.

Samtidigt kommer det nu ut info om att flera i Bidens nya regering äger stora mängder Teslaaktier och Teslabullcertificat. Exempelvis gick Nancy Pelosi in lång i Tesla med 1 million dollar förra månaden.

https://twitter.com/SawyerMerritt/st...51234568572935

Kan det vara så att folket i Bidens regering har lite mer information än alla skeptiker i den här tråden?
Google är ett fjuttbolag, de har inte ens några solcellstak. Bara 60% kvar så det har tsla passerat innan april.
Citera
2021-01-26, 15:13
  #4130
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jo. Häftigt är det förstås. Men Elon lovade robottaxis som skulle tjäna pengar åt ägarna redan förra året.
Ja, Elon sätter väldigt aggressiva tidslinjer. Han är en optimistisk person. Problemet var att de insåg att de valde fel approach och nådde något han kallar "local maximum" alltså de nådde ett tak innan level 5 som inte gick att förbättra mer. De var tvungna att skriva om hela FSD mjukvaran. Nu görs det på rätt sätt.
En annan intressant sak är att FSD mjukvaran inte använder sin fulla kapacitet med sitt neural network. Det implementeras sakta men säkert till alla kameror.

Kopierat från Musks twitter:
Citat:
Tesla is steadily moving all NNs to 8 camera surround video. This will enable superhuman self-driving

Citat:
Har det kommit fram nya priser på autonom körning (fd FSD)?
Inget nytt än. Han har lovat att det ska komma en prenumeration på FSD detta året. Jag är rätt säker på att detta kommer upp på deras earnings call imorgon.
Citera
2021-01-26, 15:16
  #4131
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Haha en efter en som kortat Tesla börjar ändra sig. Ganska roligt att se hur alla börjar höja sina price targets. Min favoritbjörn är fortfarande Gordon Johnson. Får se när han tar sitt förnuft till fånga
Ja Teslas P/E tal ser väldigt lockande ut 😂
Citera
2021-01-26, 16:06
  #4132
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Det här tvekar jag starkt på. För självkörning krävs det *enorma* mängder data som ska processa i realtid. Du behöver ett chip som är specialdesignat för det. Det är omöjligt med en PC.
Att processa en kameraström på en skaplig PC är rätt görbart, men nej jag skulle inte köra ALLA strömmar och ytterligare sensorer samt beslutssystemet på en hem-PC.

Citat:
Jag menar det jag skrev. Att de förlitar sig mer på LIDAR än kameraigenkänning.
Men hur har du kommit fram till den slutsatsen? Vilka kännetecken har ett system som förlitar sig för mycket på LIDAR?

Citat:
Om LIDAR kan rädda en handfull liv per år är det absolut värt det. Det håller jag med om. Vad Musk menar är att LIDAR inte ger den fördelen. Idag kanske det gör det. Men när AIn blivit tillräckligt bra ska det räcka med kameror och deras andra sensorer som radar. Om det är sant eller inte vet vi inte än.
Med risk för att låta som en Elon fanboy så måste jag ändå säga att jag har förtroende för vad han säger. Varför skulle jag tveka på hans ord när han gång på gång lyckats med det omöjliga. Kolla vad han åstadkommit i sin karriär genom alla hans företag.
Du förstår väl ändå att han är part i målet? Han kan inte gärna säga att det vore bra med LIDAR, men vi är för snåla för det eller hur?
Citera
2021-01-26, 16:33
  #4133
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krösus Sork
Att processa en kameraström på en skaplig PC är rätt görbart, men nej jag skulle inte köra ALLA strömmar och ytterligare sensorer samt beslutssystemet på en hem-PC.
Med tanke på att Tesla använde Nvidias starkaste chip innan och kom till slutsatsen att den inte var kraftfull nog för att hantera mängden data så tror jag inte en PC hade löst det alls.

Citat:
Men hur har du kommit fram till den slutsatsen? Vilka kännetecken har ett system som förlitar sig för mycket på LIDAR?
Det är mest alla artiklar man läst om Camera vs LIDAR. Det är allmänt känt att Tesla är de enda som främst använder ett kamerabaserat system. De andra använder främst LIDAR.
Citat:
Du förstår väl ändå att han är part i målet? Han kan inte gärna säga att det vore bra med LIDAR, men vi är för snåla för det eller hur?
Nej det kan han inte säga hehe. Men tror inte heller han hade slösat tid och resurser på sitt system om han inte trodde att LIDAR är onödigt. Det som ger mig förtroende är att SpaceX använder LIDAR, som de tillverkat själva, så han har nog rätt bra koll på det.
Citera
2021-01-26, 20:50
  #4134
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Fel igen David. Kolla på denna videon: https://youtu.be/BZseZ3MaE1g
Spola fram videon till 6:15 och kolla hur bilen kör genom tung dimma, saktar ner för rödljuset och tar en vänstersväng. Lite imponerad är du väll?
Nu menade jag se genom dimma, det är omöjligt för en kamera vad jag vet.

Visst är det imponerande, men jag undrar, är de inte sagt att Tesla ej använder data från kartor? Hur kunde den veta att vägen längre fram var en 4 filig väg i både höger och vänster riktning ganska långt innan den rimligtvis kunnat avgöra detta med kamerorna? Detta måste den ju hämtat från en karta?

Såg förövrigt ett helt gäng elbilar av diverse märken köra i kolonn idag, troligtvis nåt test. Polestar, tesla model 3, X, till och med en VW id4. Börjar märkas att de finns fler och fler modeller på marknaden
Citera
2021-01-26, 21:56
  #4135
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Nu menade jag se genom dimma, det är omöjligt för en kamera vad jag vet.

Visst är det imponerande, men jag undrar, är de inte sagt att Tesla ej använder data från kartor? Hur kunde den veta att vägen längre fram var en 4 filig väg i både höger och vänster riktning ganska långt innan den rimligtvis kunnat avgöra detta med kamerorna? Detta måste den ju hämtat från en karta?

Såg förövrigt ett helt gäng elbilar av diverse märken köra i kolonn idag, troligtvis nåt test. Polestar, tesla model 3, X, till och med en VW id4. Börjar märkas att de finns fler och fler modeller på marknaden
Musk sa i april 2020 att de skulle använda deras egna kartor så småningom. När det finns tillräckligt med data från alla bilar som redan finns på vägen.
Bilen kommer "komma ihåg" vart den varit innan. Precis som en människa som kört samma rutt i flera år, då kan man vägen utantill. Tesla kommer så småningom ha den fördelen överallt i världen då alla bilar delar informationen med varann. Men jag vet inte om det är därför den klarade att köra i sån tung dimma. Blev rätt förvånad när jag såg det.
Citera
2021-01-27, 13:02
  #4136
Avstängd
Jag har gjort en amatörkalkyl på batterierna. Jag uppskattar att andra bilföretag måste betala 25 kr per batteri. Till en elbil behövs 4000 st. (100 000 kr) Tesla nya batteri som är större behövs bara 1000 batterier. Batterierna måste sedan monteras och kopplas i ett "paket" vilket är lättare sagt än gjort. Det går snabbare att montera 1000 st än 4000 st. Jag amatöruppskattar att ett bilföretag som inte tillverkar egna batterier måste hosta upp 150 000-200 000 bara för batteripacket. Tesla tänker sälja hela elbilar för 25 000 dollar st i år. - Situationen är alltså oerhört komplicerad för konkurrenterna.
Citera
2021-01-27, 14:15
  #4137
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag har gjort en amatörkalkyl på batterierna. Jag uppskattar att andra bilföretag måste betala 25 kr per batteri. Till en elbil behövs 4000 st. (100 000 kr) Tesla nya batteri som är större behövs bara 1000 batterier. Batterierna måste sedan monteras och kopplas i ett "paket" vilket är lättare sagt än gjort. Det går snabbare att montera 1000 st än 4000 st. Jag amatöruppskattar att ett bilföretag som inte tillverkar egna batterier måste hosta upp 150 000-200 000 bara för batteripacket. Tesla tänker sälja hela elbilar för 25 000 dollar st i år. - Situationen är alltså oerhört komplicerad för konkurrenterna.

Extremt märkligt resonemang. Du kan ju inte räkna kostnad per batteri utan att ange storleken på batteriet.. Du framställer det som att "4000 batterier" är någon slags standard och att Tesla har gjort ett genombrott med 1 000 batterier.

Som en jämförelse har Chevy Bolt 288 celler på sitt 60 kWh batteri (LG Chem). Kia/Hyundai ungefär lika många i sina 64 kWh-batterier.
Citera
2021-01-27, 14:25
  #4138
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Extremt märkligt resonemang. Du kan ju inte räkna kostnad per batteri utan att ange storleken på batteriet.. Du framställer det som att "4000 batterier" är någon slags standard och att Tesla har gjort ett genombrott med 1 000 batterier.

Som en jämförelse har Chevy Bolt 288 celler på sitt 60 kWh batteri (LG Chem). Kia/Hyundai ungefär lika många i sina 64 kWh-batterier.

Jag tänkte på "världstandarden". De flesta elbilar har 4000 batterier. - Vet att Teslas nya batterier klarar 15 000 cykler och one million miles och är 56% billigare. - De andra batterierna vet jag faktiskt inget om.

Kollade priserna här på standardbatteriet. 18650
https://www.banggood.com/sv/search/b....html?from=nav
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-27 kl. 14:36.
Citera
2021-01-27, 14:36
  #4139
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag tänkte på "världstandarden". De flesta elbilar har 4000 batterier. - Vet att Teslas nya batterier klarar 15 000 cykler och one million miles och är 56% billigare. - De andra batterierna vet jag faktiskt inget om.

Om detta är en "världsstandard", ge då några exempel på bilar som har ca 4 000 celler som inte är Teslor. Det är inte ens en standard för Tesla (Model S ca 7 000, Model 3 SR ca 3 000, LR ca 4 400 osv). Model 3 är den enda som ligger nära din påstådda "standard".

Teslas batterier är inte 56 % billigare, det är rena fantasier. Däremot har Tesla som ambition att sänka sina egna kostnader för batterierna med 56 %.
Citera
2021-01-27, 14:44
  #4140
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Jag tänkte på "världstandarden". De flesta elbilar har 4000 batterier. - Vet att Teslas nya batterier klarar 15 000 cykler och one million miles och är 56% billigare. - De andra batterierna vet jag faktiskt inget om.

Kollade priserna här på standardbatteriet. 18650
https://www.banggood.com/sv/search/b....html?from=nav
VW id3 har tydligen 24 celler. Så 25 x 24 = 600 kr? Tror vi har en vinnare här!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback