2021-01-25, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Vad är det för märkligt resonemang. Det är ett påstående som är direkt felaktigt. Menar du att alla vittnesmål och annan substans vi har måste peka mot Engström och de kan inte peka åt något annat håll. Tänk om tänk rätt.
Nej jag menar att om DU inte kan hitta några indicier alls mot den man som har särklassigt flest indicier mot sig hur ska du då kunna hitta några mot någon annan?
Det kan man undra. Jag menade alltså inte att vi ska gömma allt som pekar i annan riktning men att påstå att det inte finns några indicier mot SE är en oerhört märklig slutsats.
Kommer man fram till det så lär man inte heller kunna hitta några indicier mot någon annan heller.
Eller menar du att vi ska bortse från alla indicier mot SE eftersom han var gift.52 år och dessutom grafiker så därför kan det inte vara han?
Medan vi såklart ska lyfta fram att YN minsanna såg en person med liknande kroppshållning som CP?
Ett starkt indicium så klart.
Däremot är det inget indicium mot SE att den man hon såg på DBG i allt väsentligt stämde på just SE?
Jag förstår inte din argumentation den är ologisk på alla möjliga sätt.
Citera
2021-01-25, 19:59
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Flera antaganden som är ren spekulation o ytterst tveksamma. Varken SE i sin rock eller AB i sin bulliga kortare täckjacka passar speciellt bra in som "tenson"-mannen. NF hade denna kväll en täckjacka mkt lik den
AB hade, det hade han nog nämnt o inte kallat den felaktigt "tenson". Att den var blå liksom massor med jackor, då som nu, är inget att dra säkra slutsatser på.

Att LP skulle missta AB för GM känns också mycket tveksamt. AB kastade sig mer lr mindre in i ett portprång vid skotten o hade helskägg och var troligen för långt bort för att misstas som GM. Den sammanlagda bilden är att GM dröjde sig kvar, kanske 4-8s och att LP o GM såg på varandra, avståndet kanske runt 5m.

Om man antar att det var GM som LP såg tycker man nog, baserat på detta antagande, att det inte skulle vara speciellt troligt att det var SE som var GM. Hon var säker på en man som var föga lik SE, o som inte hade skägg.
Håller med dig i mycket. Om SE skulle vara GM så borde i alla fall någon av alla vittnen säga att det var en man med glasögon och ekorrekinder.
Men om Björkman inte är Tensonmannen. Var befinner han sig då!? Det är inte långt kvar till Tunnelgatan och då vet vi att han precis bakom. Den sista av Björkmans bekanta tog ut pengar 23.17, och när Björkman lämnade bankomaten stod han kvar en stund och väntade innan han begav sig norrut. Om han vänder och börjar gå söderut (vilket vi vet att han gör) så borde antingen Nicola passerat honom eller sett honom precis bakom makarna Palme, men det gör han inte.
Citera
2021-01-25, 20:05
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Det gick ut ett signalement som stämde in på honom väldigt tidigt, redan kl 4 på morgonen. Vete sjutton om han ens var medveten om AB när han tryckte av.

Och vilket signalement var det som stämde in på SE då?
Citera
2021-01-25, 20:07
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Det gick ut ett signalement som stämde in på honom väldigt tidigt, redan kl 4 på morgonen. Vete sjutton om han ens var medveten om AB när han tryckte av.
Fast, det enda man säger den natten är väl att det var en man med mörk rock!? Eller minns jag fel? Det var knappast en detaljerad beskrivning utan en allmän som skulle kunna stämma överens med varannan man på Sveavägen den kvällen. Vidare borde det vara klart att man lagt märke till Björkman, att han fanns precis bakom. Oavsett om man kommer bakifrån och går in mellan makarna Palme och skjuter eller står och väntar så går det inte missa Björkman så nära som han är.

[Edit. Jag lyssnade just på första rapportsändningen och det som de säger då skulle han snarare känna sig trygg med. 35-40år. 1.75 lång. Mörka byxor och mörk täckjacka. Barhuvad. Eller att det var TVÄ gärningsmän med utländsk härkomst. Det låter inte som han borde vara orolig över det]
Senast redigerad av Erik1974 2021-01-25 kl. 20:18.
Citera
2021-01-25, 20:15
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Det som stämde in på SE var väl den långa mörka rocken som man gick ut med i Ekot kl. 01:10, och senare i Rapports extrasändning kl. 04:00. Även kepsen som Hans Holmér sedan berättade om på presskonferensen kl. 12:00 satt som en smäck på just SE. Inte konstigt att han kan ha känt sig utpekad.
Senast redigerad av Draifos 2021-01-25 kl. 20:33.
Citera
2021-01-25, 20:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Åtminstone mörk rock nämndes i Rapport klockan 4 på morgonen. I morgontidningarna hade även kepsen tillkommit, självklart måste SE agera snabbt som fan.

Edit: Ser att jag var tvåa på bollen.
Citera
2021-01-25, 20:22
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Fast, det enda man säger den natten är väl att det var en man med mörk rock!? Eller minns jag fel? Det var knappast en detaljerad beskrivning utan en allmän som skulle kunna stämma överens med varannan man på Sveavägen den kvällen. Vidare borde det vara klart att man lagt märke till Björkman, att han fanns precis bakom. Oavsett om man kommer bakifrån och går in mellan makarna Palme och skjuter eller står och väntar så går det inte missa Björkman så nära som han är.

[Edit. Jag lyssnade just på första rapportsändningen och det som de säger då skulle han snarare känna sig trygg med. 35-40år. 1.75 lång. Mörka byxor och mörk täckjacka. Barhuvad. Eller att det var TVÄ gärningsmän med utländsk härkomst. Det låter inte som han borde vara orolig över det]
Men orolig var han. "Han tror att det signalement som lämnats kan gälla honom själv".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-25 kl. 20:24.
Citera
2021-01-25, 20:23
Medlem
Citat:

I nyhetsändningen kl 04,00 uppger man två möjliga signalement
Vilket av dessa signalement tycker du passar in på SE

Alt 1. GM 30-45 år 175 cm lång mörka byxor mörk täckjacka barhuvad

Alt 2. 2 Gm mörka långa rockar utländsk härkomst dock anses denna uppgift osäker

https://www.svtplay.se/video/26894053/extra-rapport-mordet-pa-olof-palme
Citera
2021-01-25, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
SE var ju som alla vet en mycket god skytt och han hade heller inga problem med att döda andra människor.
Men han skulle aldrig ha missat LP, om han hade varit gm så hade han skjutit ett skott i ryggen på OP och ett i huvudet och så skulle han gjort samma procedur med LP.
Det här mordet är ju amatörmässigt utfört, SE var ingen amatör.
Men som SE själv sa "skottet mot Lisbeth var som att skjuta mot ett oskyldigt djur".
Kanske är det orsaken till att skottet missade?
Citera
2021-01-25, 20:37
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Men orolig var han. "Han tror att det signalement som lämnats kan gälla honom själv".

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2018/05/SE-spaningsuppslag-860301.pdf
Ja, och det kan vara världens enklaste förklaring - att han bara vill hjälpa till att reda ut vem som var vem på mordplatsen. Hade han varit GM skulle man bara njuta av alla olika spekulationer.
Finns den första presskonferensen med Holmér att se på nätet? Jag är nämligen inte helt säker på att SE hört talats om kepsen i förhöret dagen efter.

[Edit igen]. Jag hittade presskonferensen med Holmér. Det han säger är man med mörka kläder, mörka byxor, 170-180 cm lång. Mellanblå täckjacka. Keps med uppvikta öronlappar (inte särskilt lik SEs keps). Och igen. Ingenting om glasögon]
Senast redigerad av Erik1974 2021-01-25 kl. 20:45.
Citera
2021-01-25, 20:39
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det som stämde in på SE var väl den långa mörka rocken som man gick ut med i Ekot kl. 01:10, och senare i Rapports extrasändning kl. 04:00. Även kepsen som Hans Holmér sedan berättade om på presskonferensen kl. 12:00 satt som en smäck på just SE. Inte konstigt att han kan ha känt sig utpekad.

Citat:
Åtminstone mörk rock nämndes i Rapport klockan 4 på morgonen. I morgontidningarna hade även kepsen tillkommit, självklart måste SE agera snabbt som fan.

Edit: Ser att jag var tvåa på bollen.

Även "mörkblå täckjacka"....Rapports Extra-sändning kl.04:00 på morgonen...
04:00-sändningen nämner då också 2 GM i samband med den mörka rocken..

Som gärningsmannen Stig då alltså gissar på att Lisbeth skulle ha sagt!
Helt sanslöst att han som GM inte gissar på mörk rock....

Och med tanke på alla felaktiga mediauppgifter så är det rätt otroligt att GM-Stig vågar använda några i sina lögner..
Citera
2021-01-25, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
cAtt enbart kritisera Petersson för hans utpekande, håller ju inte. Man lär ha mer på fötterna. Jag håller med, det förekom vissa felaktigheter i konferensen från 10 juni, tänker att han gjorde "små missar" pga nervositet, sin sjukdom och/eller press, å andra sidan var det ju inga "livsavgörande" felsägningar.

Vilken av de två reklampelarna tänker du, södra eller norra? Jag är ju övertygad om att Engström stod vid norra annonspelaren (Engström är tensonmannen, som vittnet NF ser).

Jag tror så här, Engström berättar ju för tidsansvarige Bergström 1 mars att han gick direkt ut på Sveavägen och inte samtalade med väktarna. De kan ha bytt några korta artighetsfraser med varandra, men från Engströms horisont var det inget "samtal", därför sa han nej, till Bergström. Väktarna minns att de bytte några meningar, tre månader senare minns de samtalet som "en minut typ kanske, eller var det två?, Jag säger ett par minuter, känns rimligt, sådant som man säger".

Jag håller givetvis med dig, och även andra i tråden så klart, att bevisningen är tunn, men till PU:s försvar, vilken teknisk bevisning skulle de ha funnit? De hade väl hoppats på erkännanden från exfru, närstående, etc, men vem vill bli ihågkommen som anhörig/närstående till en statsministermördare?

Som dåligt vittne, varför äventyrar SE att hamna på kåken (genom att ljuga/överdriva/skönmåla under ed vid ett statsministermord)? Gjorde han det för att han "inte hade alla hästar hemma", eller för att vilseleda och måla Lisbeth med skönare penslar än de övriga vittnena/varande/poliserna för att inte själv dra blickar till sig som GM?
Problemet med merparten av "folk i branschen" är att det är så taskigt inlästa i MOP, vad ska de säga liksom? Jag skulle vilja säga att de framförallt i många fall har egna agendor de driver.
Ekonomiska intressen .böcker att skriva o.s.v.
I de allra flesta av dessa fall(undantaget TP) så passar inte SE alls in i bilden,
Lite prestige är det ju också i vissa fall.Leif GW tex är väl ett sånt exempel han var ju själv tydligen inblandad i utredningen på ett eller två hörn.

Annars måste jag säga att dina inlägg är riktigt bra och genomtänkta till skillnad mot många andra här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in