2021-01-24, 10:41
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Vad var felaktigt med den bild polisen visade Nieminen?
"Enligt promemorian hade Hamrén och Ström åkt ut till Nieminen på hennes arbetsplats Domus i Skärholmen för en bandad fotokonfrontation. Istället för att visa Nieminen polisens egna bilder från april 1986 – där Engström visade sig framifrån och i profil med de kläder han burit mordkvällen – visade de henne av oklar anledning en bild från Expressen i samma månad. På den bar Engström en elegantare, dubbelknäppt och tjockare rock än den han burit mordkvällen."
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-24 kl. 10:52.
Citera
2021-01-24, 10:46
Medlem
Om Engström hade varit kurd hade polisen varit betydligt mera intresserad av honom.
Citera
2021-01-24, 10:47
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHJS
... VARFÖR kan du inte bara erkänna att jag tror absolut inte att det var SE MEN han kan inte uteslutas helt eftersom inget i materialet uteslutet honom och det finns tveksamheter i hans berättelser. Skulle det göra så ont att bara skriva och erkänna det?

Jag är inte mycket för negativ bevisföring. Med ditt resonemang så kan det finnas blåa enhörningar i skogen.

Jag har inga problem med att Engström skulle kunna vara gm om jag såg att det fanns bevis eller starka indicier för det. Nu finns det inte ens indicier som, ens med god vilja skulle, skulle kunna betecknas som svaga.
Citera
2021-01-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Enligt promemorian hade Hamrén och Ström åkt ut till Nieminen på hennes arbetsplats Domus i Skärholmen för en bandad fotokonfrontation. Istället för att visa Nieminen polisens egna bilder från april 1986 – där Engström visade sig framifrån och i profil med de kläder han burit mordkvällen – visade de henne av oklar anledning en bild från Expressen i samma månad. På den bar Engström en elegantare, dubbelknäppt och tjockare rock än den han burit mordkvällen."

Det här är polisens bilder:

https://www.boktugg.se/wp-content/uploads/2020/06/Stig-Engstro%CC%88m-Foto-Polisen-729x1024.jpg

Bilden som polisen visar Nieminen (men som Thomas Pettersson av någon anledning inte visar sina läsare) är den här:

https://www.gp.se/image/policy:1.29238069:1592139623/Sa99oxZ0xXKluc-5AFUox_hxp94.jpg?f=Tall&w=960&$p$f$w=3199556

Enligt TP har Engström här en elegantare, dubbelknäppt och tjockare finrock. Mer udda är den ju dock inte än att det är den rock Engström visar upp i alla andra sammanhang.

Men du menar att det här är olika rockar?

Observera att jag frågar dig här så inklistrade TP-citat klarar jag mig utan. Jag har redan läst honom.
Senast redigerad av Bemp 2021-01-24 kl. 11:03.
Citera
2021-01-24, 11:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Det här är polisens bilder:

https://www.boktugg.se/wp-content/uploads/2020/06/Stig-Engstro%CC%88m-Foto-Polisen-729x1024.jpg

Bilden som polisen visar Nieminen (men som Thomas Pettersson av någon anledning inte visar sina läsare) är den här:

https://www.gp.se/image/policy:1.29238069:1592139623/Sa99oxZ0xXKluc-5AFUox_hxp94.jpg?f=Tall&w=960&$p$f$w=3199556

Enligt TP har Engström här en elegantare, dubbelknäppt och tjockare finrock. Mer udda är den ju dock inte än att det är den rock Engström visar upp i alla andra sammanhang.

Men du menar att det här är olika rockar?

Observera att jag frågar dig här så inklistrade TP-citat klarar jag mig utan. Jag har redan läst honom.
Ja jag skulle definitivt inte kunnat se någon skillnad på rockarna, åtminstone inte i halvmörkret, och tjokleken utifrån bilderna kan jag inte heller avgöra. Precis som Nieminen skulle jag förmodligen haft ögonen på det märkliga fipplandet med handledsväskan.

Apropå väskan, intressant om det funnits ett register över sådana väskor och kontrollera de män som fanns i registret var de befunnit sig och deras alibin. Min inte alltför långsökta hypotes är alltså att den springande mannen med väskan är gärningsmannen.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-24 kl. 11:21.
Citera
2021-01-24, 11:25
Medlem
sankmarks avatar
Citat:

Bara för att en rock är enkelknäppt så är den väl inte tunnare. Du tror väl inte på allvar att den väldressade Engström skulle gå ut i smällkalla vintern i en ofodrad rock? Svårt att se att ofodrad rock skulle gå ihop med halsduk och kraftig gubbkeps.
Citera
2021-01-24, 11:30
Medlem
Citat:
Ja jag skulle definitivt inte kunnat se någon skillnad på rockarna, åtminstone inte i halvmörkret, och tjokleken utifrån bilderna kan jag inte heller avgöra.

Exakt. Nieminen skulle knappast heller se nån skillnad. När hon säger att rocken är för tjock avser det alltså Engströms rock. Den enda jäkla rock som vi sett honom i. Det finns ingen "rätt" och "fel" rock som Pettersson försöker lura i sina läsare.

Nieminen dömer alltså ut rocken. Handledsväskan tycker hon är för mjuk.

Och nånting annat hon skulle kunna koppla till Engström har hon inte. Nej, förlåt. Engström är ju av medellängd med normal kroppsbyggnad. Ett klockrent utpekande.

Och det här är ett nyckelvittne som Pettersson och Petersson hänger upp mycket av sina anklagelser på.
Citera
2021-01-24, 11:31
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ett vittne (Lars J) nämner keps, men han är osäker på det.

Två vittnen nämner mössa.

Tre vittnen säger barhuvad men kan möjligen haft mössa.

Tre vittnen säger reservationslöst barhuvad.

Ett vittne nämner herrhatt.

Sammanfattning:

Av 10 vittnensutsagor om huvudbonaden får vi en halvträff på kepsen.

5%. överensstämmande med SE.
Har för mig att bayes sats var populär bland ”SE förespråkarna”
Bara att ta fram räknemaskinen och börja räkna.
Tack för dina sammanställningar.

Dock måste man ju också vända på det och se det från andra hållet - vem kan någonsin stämma in på allt ovanstående !

Sen är det för det första inte säkert att man ska räkna varje vittnesredogörelse lika starkt utan vissa hade bättre belysning, mer detaljerad redogörelse, var säkrare än andra, kan ha påverkats av andra etc. etc.

Där kommer det säkert folk resonera olika baserat på sin egen logik och/eller "bias" och hur de tolkar förhören.

För det andra kanske vissa vittnesmål "utesluter" varandra - båda kan inte vara sanna.

Dessutom har man ju möjligheten att GM (oavsett om det är SE eller ej) kan ha en mössa i fickan eller liknande och ändra utseende i någon punkt i kedjan.

Att använda Bayes sats på ett så klumpigt och fyrkantigt sätt som Lambertz är inget för mig ...

Det har funnits kritik mot att göra sannolikhetsbedömningar, och det är ju klart att det är svårt att ställa upp allting matematiskt och få det korrekt.

Men internt, när vi tänker - så gör vi ändå en hel del sådana sannolikhets-bedömningar.

Vissa tycker tanken på SE med en relativt skjutklar revolver är HELT orealistisk och jag har full förståelse för det. (dito)

Men jag tänker att man inte ska STÄNGA några dörrar helt utan ha ett ÖPPET förhållningssätt.

OM han av nån jäkla anledning råkade ha det, var hamnar vi då ?

Jag har resonerat lite runt artikeln i "Skydd & Säkerhet" tidigare i denna tråd.

Mordet i sig ÄR för övrigt jäkligt osannolikt !

En fullständigt osannolik händelse där GM lyckats på nära håll , nära en nattöppen bankomat skjuter statsministern och springer förbi ett antal vittnen på nära håll och ändå kommer undan och försvinner spårlöst.

Sen tycker jag inte att man ska vara varken pro-SE eller anti-SE utan FÖRSÖKA vara så objektiv som möjligt, inte ha prestige, inte raljera, utan se det som spännande problemlösning.

Inte tjafsa om samma sak om och om igen repetitivt, det här med att övertyga andra är helt egalt för mig, även vad du eller andra tycker om mitt sätt att resonera.

Att tjafsa fram och tillbaka sida upp och sida ned är inte min grej - mina tankar och resonemang finns att läsa i äldre inlägg om nån mot förmodan är intresserad.

Jag har heller inga problem med att SE är oskyldigt vittne om jag får bevis för det...
Citera
2021-01-24, 11:31
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sankmark
Bara för att en rock är enkelknäppt så är den väl inte tunnare. Du tror väl inte på allvar att den väldressade Engström skulle gå ut i smällkalla vintern i en ofodrad rock? Svårt att se att ofodrad rock skulle gå ihop med halsduk och kraftig gubbkeps.
Inte alls omöjligt. Som pendlare från Skandia till Täby är man inte utomhus speciellt länge, man behöver inte klä sig som för en polarexpedition direkt.
Citera
2021-01-24, 11:38
Medlem
sankmarks avatar
Citat:
Inte alls omöjligt. Som pendlare från Skandia till Täby är man inte utomhus speciellt länge, man behöver inte klä sig som för en polarexpedition direkt.

...inte nån rock han visat sig i har visat sig var tunn ofodrad.
Citera
2021-01-24, 11:41
Medlem
Erik1974s avatar
Vi kollar tidsaspekten lite noggrannare. Thomas Pettersson verkar ha hängt upp sig på att SE stämplade ut kl. 23.19.00. Alla tider är cirkatider, även när skotten föll. 23.21.30 är sagt, +- 10 sekunder.

Låt säga att han stämplar ut:
21.19.01
21.19.20 Borde han kommit fram till receptionen. Där pratar de om flera olika saker. mycket jobb. Övertid. Semester. Väg hem etc. Ett sådant samtal kan man inte göra under minuten.
21.20.20 Går mot ytterdörren.
21.20.30 Ute på Sveavägen.

Vid det här tillfället borde Palme befinna sig 30 meter till höger. Att det skulle vara SE som Nicola Fauzzi, vilket Thomas Pettersson hävdar, är helt otänkbart rent tidsmässigt. Även om jag "tightar" tiden ytterligare 20 sek (vilket nästa innebär att SE får springa igenom Skandiahuset och föra en monolog med Henry Olofsson om semester, övertid, jobb och hemväg) så blir det cirka 50 meter istället för 30. Nicola möter makarna Palme strax norr om Skandiahuset. Då måste SE kommit ut relativt nära Nicola. Men det har inte Nicola sett, trots att han i vittnesförhör säger sig känna igen makarna Palme på håll. Ska han då ha missat SE som kommer ut, går till höger, rundar makarna Palme och sedan beger sig till korsningen!?!

Detta är BÄSTA scenariot med SE som GM. För varje sekund som går i stämpelklockan blir det svårare att få ihop. Stämplar han ut 23.19.30 är det omöjligt.
Citera
2021-01-24, 11:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Exakt. Nieminen skulle knappast heller se nån skillnad. När hon säger att rocken är för tjock avser det alltså Engströms rock. Den enda jäkla rock som vi sett honom i. Det finns ingen "rätt" och "fel" rock som Pettersson försöker lura i sina läsare.

Nieminen dömer alltså ut rocken. Handledsväskan tycker hon är för mjuk.

Och nånting annat hon skulle kunna koppla till Engström har hon inte. Nej, förlåt. Engström är ju av medellängd med normal kroppsbyggnad. Ett klockrent utpekande.

Och det här är ett nyckelvittne som Pettersson och Petersson hänger upp mycket av sina anklagelser på.
"Dömer ut rocken" är nog lite hårdraget, vi kan titta lite på polisens egna slutsatser:

https://magasinetfilter.se/wp-content/uploads/2020/06/PM.pdf

"I dagsläget går det inte att avgöra hur gärningsmannen var klädd. Det kan konstateras att minst 1 person varit klädd på liknande sätt som Engström. Det var den person som Nieminen mötte på David Bagares gata. Frågan om detta var gärningsmannen går ej i dagsläget att besvara."
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-01-24 kl. 11:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in