Citat:
Ursprungligen postat av
MacMackay
Ett vittne (Lars J) nämner keps, men han är osäker på det.
Två vittnen nämner mössa.
Tre vittnen säger barhuvad men kan möjligen haft mössa.
Tre vittnen säger reservationslöst barhuvad.
Ett vittne nämner herrhatt.
Sammanfattning:
Av 10 vittnensutsagor om huvudbonaden får vi en halvträff på kepsen.
5%. överensstämmande med SE.
Har för mig att bayes sats var populär bland ”SE förespråkarna”
Bara att ta fram räknemaskinen och börja räkna.
Tack för dina sammanställningar.
Dock måste man ju också vända på det och se det från andra hållet - vem kan någonsin stämma in på allt ovanstående !
Sen är det för det första inte säkert att man ska räkna varje vittnesredogörelse lika starkt utan vissa hade bättre belysning, mer detaljerad redogörelse, var säkrare än andra, kan ha påverkats av andra etc. etc.
Där kommer det säkert folk resonera olika baserat på sin egen logik och/eller "bias" och hur de tolkar förhören.
För det andra kanske vissa vittnesmål "utesluter" varandra - båda kan inte vara sanna.
Dessutom har man ju möjligheten att GM (oavsett om det är SE eller ej) kan ha en mössa i fickan eller liknande och ändra utseende i någon punkt i kedjan.
Att använda Bayes sats på ett så klumpigt och fyrkantigt sätt som Lambertz är inget för mig ...
Det har funnits kritik mot att göra sannolikhetsbedömningar, och det är ju klart att det är svårt att ställa upp allting matematiskt och få det korrekt.
Men internt, när vi tänker - så gör vi ändå en hel del sådana sannolikhets-bedömningar.
Vissa tycker tanken på SE med en relativt skjutklar revolver är HELT orealistisk och jag har full förståelse för det. (dito)
Men jag tänker att man inte ska STÄNGA några dörrar helt utan ha ett ÖPPET förhållningssätt.
OM han av nån jäkla anledning råkade ha det, var hamnar vi då ?
Jag har resonerat lite runt artikeln i "Skydd & Säkerhet" tidigare i denna tråd.
Mordet i sig ÄR för övrigt jäkligt osannolikt !
En fullständigt osannolik händelse där GM lyckats på nära håll , nära en nattöppen bankomat skjuter statsministern och springer förbi ett antal vittnen på nära håll och ändå kommer undan och försvinner spårlöst.
Sen tycker jag inte att man ska vara varken pro-SE eller anti-SE utan FÖRSÖKA vara så objektiv som möjligt, inte ha prestige, inte raljera, utan se det som spännande problemlösning.
Inte tjafsa om samma sak om och om igen repetitivt, det här med att övertyga andra är helt egalt för mig, även vad du eller andra tycker om mitt sätt att resonera.
Att tjafsa fram och tillbaka sida upp och sida ned är inte min grej - mina tankar och resonemang finns att läsa i äldre inlägg om nån mot förmodan är intresserad.
Jag har heller inga problem med att SE är oskyldigt vittne om jag får bevis för det...