Citat:
Ursprungligen postat av
Trolltestet
Fast det är en svår balansgång där. Å ena sidan vill vi inte att Islamska Staten skall kunna sitta och värva medlemmar via Twitter, samtidigt som vi gärna vill värna om vår totala yttrandefrihet.
"First they came for the islamists, but you didn't protest because you weren't an islamist.
Then they came for You..."
Uråldriga visdomsord som är dagsaktuella.
Högerns största misstag i denna censurhärva är således att den inte högljutt och resolut gick ut och hårdnackat försvarade Islamska Statens rätt att få vara på Twitter.
Vad snackar du om? Jag är höger och jag har försvarat alla människors rätt att yttra sin åsikt, oavsett om det gäller islamister, nazister eller kommunister!
... Dock! Ingen har pratat om total yttrandefrihet. Ingen har vad jag sett hävdat att det ska vara tillåtet att uppvigla till brott, bryta mot sekretess eller anstifta till mord. Är det lagligt i USA att rekrytera till en terrororganisation? Nej, det är olagligt. Därför kan du inte likställa Trump och IS då Trump inte blivit klassificerad som en terrororganisation eller blivit dömd att ha gjort något olagligt. IS är en terrororganisation och således bedriver de en olaglig verksamhet när de rekryterar terrorister. Detta har vunnit laga kraft så skulle Twitter banna dem för att de rekryterat folk skulle det vara i linje med de lagar som finns. Trump blev inte bannad för att det funnits någon dom mot honom utan det skedde helt godtyckligt från Twitter, vilket också du borde fatta att det är problematiskt.
En mycket bättre liknelse eller fråga skulle vara varför högerpopulister inte gått emot Polen eller Ungern på grund av deras bristande yttrandefrihet. Det sänker deras trovärdighet i att framstå som yttrandefrihetens förkämpar. Vill du diskutera det har jag startat en tråd om det:
(FB) Varför tror folk att högerpopulister skulle vara några förkämpar för yttrandefrihet?
Med det sagt vill jag säga att jag absolut tycker att islamister ska ha rätt att yttra sig och sprida sina åsikter på internet om de vill. Är man feg ropar man på censur så fort man inte gillar något. Är man inte feg konfronterar man de åsikter man inte gillar.
Att högern som helhet, alltså alla till höger om det politiska spektrumet, inte skulle för yttrandefrihet är rent skitsnack. Och att vi inte skulle slåss för oliktänkandes rätt att yttra sig är helt fel!