Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-19, 11:23
  #217
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamling
Varför skulle de behöva ha det? (Om vi bortser från högfrekvenshandel och gaming på hög nivå där svarstider är viktigt).

Starlink saknar laserkommunikation mellan satelliterna som var en grundbult för att ha global täckning. Spacex har inte lyckats få till en fungerande laserlänk. Det innebär att dom måste ha markstationer mellan satelliterna jämnt utplacerade över en kontinent för att det ska fungera.
Citera
2021-01-19, 21:30
  #218
Medlem
Hugo.Draxs avatar
På tal om markstationer i England så har SpaceX tre markstationer i Frankrike som når större delen av UK.

https://www.ispreview.co.uk/index.ph...broadband.html
Citat:
At present SpaceX has not built any ground stations for their Starlink constellation in the UK itself, but during the summer of 2020 they did select three locations in France that would be used to serve almost all of the UK and Ireland, as well as a big chunk of Western Europe (i.e. Gravelines, Villenave-d’Orbon and Belin-Beliet). We assume that at least one of those sites must be ready and all 3 can cover South England, while Gravelines alone can reach up to mid-Scotland.

Bild på de Franska markstationernas täckningsområde.
https://twitter.com/Megaconstellati/...92393270251520
Citera
2021-01-20, 11:49
  #219
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
På tal om markstationer i England så har SpaceX tre markstationer i Frankrike som når större delen av UK.

https://www.ispreview.co.uk/index.ph...broadband.html


Bild på de Franska markstationernas täckningsområde.
https://twitter.com/Megaconstellati/...92393270251520
Men det är det sedvanliga med Starlink. Man talar oftast bara om ansökningar. Vi vill gärna se bild på markstationen.
Citat:
during the summer of 2020 they did select three locations in France that would be used to serve almost all of the UK and Ireland, as well as a big chunk of Western Europe (i.e. Gravelines, Villenave-d’Orbon and Belin-Beliet). We assume that at least one of those sites must be ready
Nu skall ju detta rullas ut maximalt i bl.a Europa. Men det är tyst från Elon och SpaceX. Däremot sköt man väl upp fler satelliter nyligen!

Edit
Här görs bedömningen att man bör befinna sig inom 60 mil från en markstation för att få rimlig service.
https://www.reddit.com/r/Starlink/co...hare&context=3

Skulle man alltså serva Storbritannien från Frankrike? Vad säger brittiska myndigheter om brittisk Internet tas ned i Frankrike?
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-20 kl. 12:34.
Citera
2021-01-20, 15:24
  #220
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är så Starlink har presenterats. De har påstått sig leverera korta svarstider och ta emot signalen via markstationer.
Hur menar du att Starlink fungerar om de levererar Internet till Storbritannien utan att ta emot signalen i markstationer där?

Jag pratar om hur det är tänkt att fungera! Men, om en användare kan ansluta till en satellit som kommunicerar med en annan satellit som kan ansluta till en markstation var som helst på jorden så har ju användaren kontakt med hela Internet.

Men, visst, det förutsätter ju att kommunikationen mellan satelliterna funkar och att det finns markstationer anslutna till det "vanliga" Internet. OBS. att jag inte kallar användarantennerna för markstationer utan snarare en slags accesspunkt.

För att kunna leverera snabba svarstider behövs ju dock *snabb* kommunikation från satellit till satellit, och då måste nog laserkommunikationen funka som tänkt.
Citera
2021-01-20, 20:41
  #221
Medlem
Gamlings avatar
Så! Då har den 17'e uppskjutningen av Starlink genomförts med lyckat resultat! Dessutom landade boostern för 8'e gången (på JRTI) trots hårda vindar.

I SpaceX sändning visas dessutom ett inslag från Canada där ett reservat fått paraboler levererade.

https://www.youtube.com/watch?v=84Nct_Q9Lqw
Citera
2021-01-23, 01:41
  #222
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det är det sedvanliga med Starlink. Man talar oftast bara om ansökningar. Vi vill gärna se bild på markstationen.

-Vi?

Om du slutar att flytta på målposten hela tiden wwr så kan jag lova dig att du får vettiga svar. Om du sedan läser dessa vettiga svar så kan jag inte lova dig upplysning för det verkar du vara immun mot, men dom övriga läsarna av denna tråd kan nog få lite vägledning.
Citera
2021-01-23, 05:51
  #223
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-Vi?

Om du slutar att flytta på målposten hela tiden wwr så kan jag lova dig att du får vettiga svar. Om du sedan läser dessa vettiga svar så kan jag inte lova dig upplysning för det verkar du vara immun mot, men dom övriga läsarna av denna tråd kan nog få lite vägledning.
Men det där är väl tråkigt, att hoppa på andra postare. Jag har fått intryck att du är kunnig på detta område och har skrivit sakliga, trevliga och bra inlägg. Jag kan bara gissa att du står under inflytande av de utländska nätverk som försöker slå sönder Sverige för att EU skall ta över. Man använder massinvandring, feminism och försöker även skapa personkonflikter i Internetforum för att bryta sönder landet. Jag får försöka bortse från detta och tar det positiva ur dina inlägg.

Starlink presenterades som en världsrevolution inom Internet. Det var ständigt i media för något år sedan. Det skulle bilda ett eget nätverk med kopplingar mellan satelliterna. Det skulle serva hela världen med Internet. Nu i början på 2021 skulle t.ex Afrika och Karibien få Internet.

Men endast vissa personer väljs nu ut att få pröva nätverket. Inte ens i det område verksamheten utgått från, nordvästra USA, kan allmänheten köpa utrustningen. De enda rapporter vi får är från personer med tystnadsplikt som "läcker" uppgifter till YouTube, Reddit etc

Nu påstås verksamheten ha kommit till Europa. Men det sker på samma sätt. Det kommer bara uppgifter om att okända personer har fått prova verksamheten i Storbritannien. Tydligen har det inte heller publicerats bild på en påstådd mottagningsstation. Både SpaceX och Tesla lyckas få medierna att presentera informationen som att bara de ansökt om att bygga något så får man lätt intrycket att konstruktionen redan är i drift.

Starlink skulle ge stora inkomster men hittills verkar det ha blivit pannkaka av alltihop.

Däremot fortsätter man att skjuta upp satelliter men man säljer inget Internet till allmänheten.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-23 kl. 06:10.
Citera
2021-01-23, 19:22
  #224
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men det där är väl tråkigt, att hoppa på andra postare.

Jo, och där håller jag med dig. Jag tror att vi båda två är ute på en tangent. Jag försöker bara förstå hur du fungerar.
Citera
2021-01-23, 19:38
  #225
Medlem
iptrixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
-Om du slutar att flytta på målposten hela tiden wwr så kan jag lova dig att du får vettiga svar. Om du sedan läser dessa vettiga svar så kan jag inte lova dig upplysning för det verkar du vara immun mot, men dom övriga läsarna av denna tråd kan nog få lite vägledning.

wwr skriver nog det vi alla tänker, inlägget efter detta var bra. Orka citera.

Han har rätt och ditt svar på hans inlägg var klent. Kom igen nu. Bemöt punkterna eller säg att du inte vet, det kostar inte att säga att man inte vet. Gudarna vet, i mitt fall.
Citera
2021-01-23, 20:27
  #226
Medlem
Hugo.Draxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iptrix
wwr skriver nog det vi alla tänker, inlägget efter detta var bra. Orka citera.

Han har rätt och ditt svar på hans inlägg var klent. Kom igen nu. Bemöt punkterna eller säg att du inte vet, det kostar inte att säga att man inte vet. Gudarna vet, i mitt fall.

Vad wwr skriver i denna tråd är att fastna på denna planet, det är miljöpartiet och all den skit dom stollarna i sin enfald skapar. Vad jag vill se är hur vi människor kan sträva efter andra planeter kring andra stjärnor. För wwr så misstänker jag att det är ett obegripligt mål. Men tekniken finns där, allt som krävs är att någon måste hålla upp facklan. Och det är inte wwr och hans gelikar.
Citera
2021-01-24, 00:50
  #227
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hugo.Drax
Vad wwr skriver i denna tråd är att fastna på denna planet, det är miljöpartiet och all den skit dom stollarna i sin enfald skapar. Vad jag vill se är hur vi människor kan sträva efter andra planeter kring andra stjärnor. För wwr så misstänker jag att det är ett obegripligt mål. Men tekniken finns där, allt som krävs är att någon måste hålla upp facklan. Och det är inte wwr och hans gelikar.
Tråden handlar ju faktiskt inte om mig. Men du förefaller ha god utbildning och humor vilket jag skulle tro gör att din trollning inte har den rätta, hjärndöda enkelspårigheten. Välkommen tillbaka till tråden och trevlig resa till Mars.

Tråden handlar om en utlovad världsrevolution inom Internetleverans som bara blev pannkaka. Ungefär som Musks självkörande bilar. Nu förefaller man smyga undan med dem på liknande sätt. De har döpts om till autonoma. Det kan bli ytterligare prishöjning. Dessa säljs liksom Starlink under benämningen "betatestning". Elon är en riktig beta (Däremot säljs bilarna öppet till alla. Alla får köpa Tesla resp. aktier i företaget, till skillnad från Starlink.)

Det enda seriösa Elon symboliserar är resorna till rymdstationen. Men de är bara en fortsättning på ett 50 år gammalt projekt. De är det väsentligaste som människan klarar av i rymden, än så länge. (Förutom att lassa upp Starlinksatelliter och liknande.)

Obama (och Biden) skrotade rymdfärjorna och satte upp ett helt orealistiskt mål, att öppna gruvor på asteroider. Detta öppnade vägen för SpaceX, Starlink och en kaosputte som Musk. Obama hade fått pengar av Jurvetson som även räddade en luspank Musk, 2008. Jurvetson sitter nu i SpaceX (och Teslas) styrelser. Det skulle inte förvåna om det blir pannkaka även av USA:s "nya" månlandning. (Vad USA redan påstår sig ha gjort för 50 år sedan.)

Det skall bli mycket intressant att se vad Biden gör med rymdprogrammet. Kommer han att lägga ned månlandningarna och USA bli utskrattade i hela världen när de inte lyckas komma "tillbaka" till månen? (vilken befinner sig på en hundradel av avståndet till Mars.) USA - ett duktigt land som, liksom Sverige, attackeras av globalister. Starlink lär dock inte påverkas av hans beslut. Starlink fortsätter att ösa upp satelliter men det går inte att koppla upp sig mot dem.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-24 kl. 01:24.
Citera
2021-01-24, 21:59
  #228
Medlem
Gamlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Starlink fortsätter att ösa upp satelliter men det går inte att koppla upp sig mot dem.

Nej, om du ska kunna koppla upp dig mot dem måste du vara godkänd betatestare. Jag tycker att vi ska vänta med att kalla Starlink för "pannkaka" tills beta-fasen har passerats och vanliga konsumenter får möjlighet att testa. Då kommer också skriverierna i tidningarna! Det är bara att acceptera att MSM inte är intresserade av att bevaka denna typ av händelser, information får man försöka hitta på annat håll.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback