Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2021-01-23, 00:06
  #91273
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Anna Ardin (nu med namn, eftersom hon gått ut offentligt själv) var alltså med i programmet Carina Bergfeldt ikväll.

Programmet var mycket bättre än jag hade befarat. Anna är sansad och har mycket positivt att säga och mest negativ (förstås) till drevet mot henne. "Jag hade fått löften [från polisen?]: Blir det inte rättegång så kommer det inte ut i media."

Hon glider över omständigheterna kring hur Julian bodde i hennes lägenhet. Hon säger "han ville bo hemma hos människor" vilket låter som att planen var att hon skulle vara där samtidigt. Hon beskriver deras första möte som "Jag kom hem, och då var han där", och det blir nog ganska förvirrande för tittare, som inte förstår att det Assange hade fått höra var att han skulle få låna en lägenhet när den som bodde var bortrest.

En ny detalj är att han har rotat i hennes garderob, erkänner det, och skämtar plumpt eller direkt stötande om det.

En annan ny detalj om kvällen 13 augusti är att Julian gick och lade sig först och sen vaknade upp när Anna också lade sig. (Något sådant finns inte i hennes vittnesmål 21 augusti 2010.)

En sak hon tar upp i teveprogrammet som det har funnits oklarheter kring är hur diskussionerna egentligen går om var Julian ska bo och när Anna ville att han skulle flytta därifrån, i synnerhet hur diskussionen på kräftskivan gick. Johannes Wahlström har i vittnesmål sagt att han undrade om han skulle upplåta sin lägenhet till honom. Han frågade "Anna om det var okej alltså att han stannade kvar hos henne istället eller om hon ville att jag skulle ta med honom. Eh sa hon, nej då det är inga problem han får, får gott bo här." Tiden efter det frågar Johannes henne nästan varje dag ifall hon vill att Julian ska flytta därifrån och hon svarar att det är lugnt att han bor där, bara hon vet ungefär hur länge till.

Donald Boström berättar i förhör (20/9 2010) om de två personerna från Piratpartiet som Anna har kontaktat och som är på kräftskivan med tanke att Julian skulle flytta till dem. Han minns att det talas under festen om var Julian ska bo, "men jag hinner uppfatta att det bestäms redan då runt bordet att Julian stannar kvar hos Anna". Enligt Boström har Anna senare sagt att hon vill att Julian ska flytta ut, men när Boström nämner detta för Julian så blir han förvånad och menar att han aldrig har hört det.

Enligt förhöret med Anna så hade hon påtalat sedan 18/8 att hon inte ville att Assange skulle bo kvar.

I kväll på tv säger hon "Jag vill att han ska flytta ut dagen efter", och att hon har arrangerat så att ett par på festen ska hämta honom. "Men han vägrar följa med" säger Anna om detta nu. "Han viskar till mig att han tycker att de är tråkiga och töntiga." Det blir en obekväm stämning och det är för att bli av med den som hon säger att han kan bo hos henne. Hon säger även att Julian i flera dar lovar att flytta ut, men dag efter dag inte gör det. Så det är lite tydligare än förut.
Såg samma intervju och gjorde samma reflektion: påståendet om att hon bett honom flytta ut dag 2 stämmer inte med vad hon och andra säger i de förhör som finns i häktningspromemorian. Carina Bergfeldt ställde frågan - det gjorde man inte i TV4s kalla fakta.
Tack för att du dokumenterar.
__________________
Senast redigerad av trenterx 2021-01-23 kl. 00:11.
Citera
2021-01-23, 00:25
  #91274
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vilken trovärdighet har då AA.s nutida "utsagor" vs. JA??
Ska någon alls tro....på henne?

Mycket hög trovärdighet enligt min bedömning. Även åklagare EMP tillskrev AA mycket hög trovärdighet.
Citera
2021-01-23, 01:02
  #91275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Mycket hög trovärdighet enligt min bedömning. Även åklagare EMP tillskrev AA mycket hög trovärdighet.


Haha ja, det brukar heta så? "Tillskrivs man trovärdighet?" Är det utseendet som ger henne trovärdighet? Dialekten kanske? Hoppas boken översätts till engelska och hon sätts dit så det dyngar om det för grovt förtal.
Citera
2021-01-23, 01:06
  #91276
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Anna Ardin (nu med namn, eftersom hon gått ut offentligt själv) var alltså med i programmet Carina Bergfeldt ikväll.

Programmet var mycket bättre än jag hade befarat. Anna är sansad och har mycket positivt att säga och mest negativ (förstås) till drevet mot henne. "Jag hade fått löften [från polisen?]: Blir det inte rättegång så kommer det inte ut i media."

Hon glider över omständigheterna kring hur Julian bodde i hennes lägenhet. Hon säger "han ville bo hemma hos människor" vilket låter som att planen var att hon skulle vara där samtidigt. Hon beskriver deras första möte som "Jag kom hem, och då var han där", och det blir nog ganska förvirrande för tittare, som inte förstår att det Assange hade fått höra var att han skulle få låna en lägenhet när den som bodde var bortrest.

En ny detalj är att han har rotat i hennes garderob, erkänner det, och skämtar plumpt eller direkt stötande om det.

En annan ny detalj om kvällen 13 augusti är att Julian gick och lade sig först och sen vaknade upp när Anna också lade sig. (Något sådant finns inte i hennes vittnesmål 21 augusti 2010.)

En sak hon tar upp i teveprogrammet som det har funnits oklarheter kring är hur diskussionerna egentligen går om var Julian ska bo och när Anna ville att han skulle flytta därifrån, i synnerhet hur diskussionen på kräftskivan gick. Johannes Wahlström har i vittnesmål sagt att han undrade om han skulle upplåta sin lägenhet till honom. Han frågade "Anna om det var okej alltså att han stannade kvar hos henne istället eller om hon ville att jag skulle ta med honom. Eh sa hon, nej då det är inga problem han får, får gott bo här." Tiden efter det frågar Johannes henne nästan varje dag ifall hon vill att Julian ska flytta därifrån och hon svarar att det är lugnt att han bor där, bara hon vet ungefär hur länge till.

Donald Boström berättar i förhör (20/9 2010) om de två personerna från Piratpartiet som Anna har kontaktat och som är på kräftskivan med tanke att Julian skulle flytta till dem. Han minns att det talas under festen om var Julian ska bo, "men jag hinner uppfatta att det bestäms redan då runt bordet att Julian stannar kvar hos Anna". Enligt Boström har Anna senare sagt att hon vill att Julian ska flytta ut, men när Boström nämner detta för Julian så blir han förvånad och menar att han aldrig har hört det.

Enligt förhöret med Anna så hade hon påtalat sedan 18/8 att hon inte ville att Assange skulle bo kvar.

I kväll på tv säger hon "Jag vill att han ska flytta ut dagen efter", och att hon har arrangerat så att ett par på festen ska hämta honom. "Men han vägrar följa med" säger Anna om detta nu. "Han viskar till mig att han tycker att de är tråkiga och töntiga." Det blir en obekväm stämning och det är för att bli av med den som hon säger att han kan bo hos henne. Hon säger även att Julian i flera dar lovar att flytta ut, men dag efter dag inte gör det. Så det är lite tydligare än förut.
Kvällen efter anmälan gick AA och väninnan KB på fest. KB vittnade om att AA var orolig för hur det skulle se ut i en rättegång att hon låtit JA bo kvar. Hon hade alltså motiv att justera berättelsen så att hon framstod som motvilligare än hon kanske egentligen varit till att låta honom vara kvar, i händelse av rättegång.

Ho oroade sig alltså över hur detta såg ut redan dagen innan sitt första förhör. Därför är andra vittnesmål som t ex JWs viktigt.

Knappast förvånande om hon blev lite anti att ha honom kvar efter att han åter träffat SW och tillbringat en natt med henne, bara tre dagar efter första natten med AA. Fram till söndag kväll var JA hennes, då var de på middag med piratpartiet, men dan efter åkte han till SW. Hon behöver inte vara alltför svartsjuk lagd för att tycka det kändes lite konstigt. Ändå verkar de ha sovit i samma säng efter det, ett par natter.

Överhuvudtaget kan man tycka att det här ser ut som en klassisk historia om två kvinnor som båda känner sig bedragna genom att en man hade sex med dem båda, och tillsammans vänder sig mot mannen för att hämnas. SW var uppenbarligen upprörd, vad AA tänkte kanske hennes hämndskola avslöjar. Plötsligt betonas det negativa. Kanske för AAs skull redan på lördagen om hon fick veta att han tillbringat timmarna fram till kräftskivan med den ljuva i rosa kashmir, medan hon själv haft fullt upp att ordna ett kräftarty för JA, dit SW inte blev bjuden.

Hur mycket spelade svartsjuka in i dramat? Det kanske är ett svartsjukedrama i grund och botten. Därav alla efterhandskonstruktioner.
Citera
2021-01-23, 01:10
  #91277
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Mycket hög trovärdighet enligt min bedömning. Även åklagare EMP tillskrev AA mycket hög trovärdighet.
Varför skulle EMP kommentera AAs trovärdighet? AAs fall var nedlagt långt innan EMP tog över.
Citera
2021-01-23, 01:26
  #91278
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Ja, jag tror att det är några som dragit i trådar innifrån "rörelsen", maffiapartiet sossarna. Det har med Nato och att suga USAs kuk och få nått i utbyte att göra.
Läste nånstans att AAs bror var militär med kopplingar till USA även.

Assange har och hade väldigt mkt fiender. Mäktiga sådana. Ganska slarvigt av honom at ge dom den här chansen.


Jovisst, suga USA-kuk är vad hela historien handlar om från början till slut. Både Sverige och UK suger USA-kuken så det stänker om det. När det gäller de bägge damernas insats så talar mycket för att minst en av dem var proffs på att suga USA-kuken. Insatsen mot Assange lyckades ju alldeles utmärkt! Ett bra jobb från deras sida! USA, UK och Sverige tackar säkert för damernas patriotiska insats. Krigsbrotten i världen lär fortsätta. Och den som liksom Assange visar upp slaktandet för allmänheten får betala ett mycket högt pris.
Citera
2021-01-23, 02:38
  #91279
Medlem
Programledaren säger att brotten blivit preskriberade, vilket är ett sakfel. Misstankarna i fallet med Anna gick till preskription, i Sofias fall lades förundersökningen ner då man inte funnit bevis nog för att väcka åtal.
Citera
2021-01-23, 03:36
  #91280
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Mycket hög trovärdighet enligt min bedömning. Även åklagare EMP tillskrev AA mycket hög trovärdighet.

Ingen anser att du besitter någon trovärdighet alls. Men frågan är när var AA trovärdig? I förhöret? Till sina vänner som vittnat? I sina inlägg på Twitter? I tv programmet? Har man 3+ olika historier som inte går ihop så hjälper det inte om alla var för sig låter trovärdiga. Det gör de när psykopater förklarar sig. Men högst EN historia stämmer. Väntevärdet på att något du påstår stämmer är däremot nära noll.
Citera
2021-01-23, 07:56
  #91281
Medlem
Nu sprider sig en idé i alla fall på twitter om att den läckta häktningspromemoria som alla insatta har läst flera gånger skulle vara ett skevt urval gjort för att stödja Assange. Det är en idé som jag tror att jag inte har stött på tidigare. Är den ny?

Anna Ardin skrev igår på twitter:
Citat:
Det som många kallar förundersökningen är ett urval som spridits av Assange försvar. Sen riktiga FUPen är i stora delar inte tillgänglig att läsa.
Sen hakade andra på med skarpare påståenden.

Det stämmer att häktningspromemorian flera gånger felaktigt har kallats för ett förundersökningsprotokoll ("FUP"), men den skillnaden har de flesta lärt sig för flera år sen. De som menar att det skulle vara ett avsiktligt skevt urval är väldigt snett ute. Den läckta häktningspromemorian har en rubrik "Häktningspromemoria" och en innehållsförteckning som visar vad som finns på olika sidor, och alla dessa sidor är med. Det är mycket tydligt verkligen inte något urval utan *hela* häktningspromemorian från 2010-11-05, faxad 2010-11-23 från Björn Hurtig till Jennifer Robinson.

Hur den sedan har läckt ut, först till en tidning, vet vi inte, men antagligen av pengaskäl, dvs. att någon som hanterade den insåg potentialen och sålde den dyrt till den tidningen. Den kan ha varit någon som arbetade på den advokatbyrån, men jag har tidigare påpekat att en part att inte glömma bort är den eller de som antagligen anlitats för att översätta de svenska texterna så att materialet kunde användas av de utländska advokaterna. Sen har den spridit sig bland pressen, innan den till slut släpptes helt i just denna tråd 2011-01-30.
Citera
2021-01-23, 09:30
  #91282
Medlem
mr-mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Anna Ardin (nu med namn, eftersom hon gått ut offentligt själv) var alltså med i programmet Carina Bergfeldt ikväll.

Programmet var mycket bättre än jag hade befarat. Anna är sansad och har mycket positivt att säga och mest negativ (förstås) till drevet mot henne. "Jag hade fått löften [från polisen?]: Blir det inte rättegång så kommer det inte ut i media."

Hon glider över omständigheterna kring hur Julian bodde i hennes lägenhet. Hon säger "han ville bo hemma hos människor" vilket låter som att planen var att hon skulle vara där samtidigt. Hon beskriver deras första möte som "Jag kom hem, och då var han där", och det blir nog ganska förvirrande för tittare, som inte förstår att det Assange hade fått höra var att han skulle få låna en lägenhet när den som bodde var bortrest.

En ny detalj är att han har rotat i hennes garderob, erkänner det, och skämtar plumpt eller direkt stötande om det.

En annan ny detalj om kvällen 13 augusti är att Julian gick och lade sig först och sen vaknade upp när Anna också lade sig. (Något sådant finns inte i hennes vittnesmål 21 augusti 2010.)

En sak hon tar upp i teveprogrammet som det har funnits oklarheter kring är hur diskussionerna egentligen går om var Julian ska bo och när Anna ville att han skulle flytta därifrån, i synnerhet hur diskussionen på kräftskivan gick. Johannes Wahlström har i vittnesmål sagt att han undrade om han skulle upplåta sin lägenhet till honom. Han frågade "Anna om det var okej alltså att han stannade kvar hos henne istället eller om hon ville att jag skulle ta med honom. Eh sa hon, nej då det är inga problem han får, får gott bo här." Tiden efter det frågar Johannes henne nästan varje dag ifall hon vill att Julian ska flytta därifrån och hon svarar att det är lugnt att han bor där, bara hon vet ungefär hur länge till.

Donald Boström berättar i förhör (20/9 2010) om de två personerna från Piratpartiet som Anna har kontaktat och som är på kräftskivan med tanke att Julian skulle flytta till dem. Han minns att det talas under festen om var Julian ska bo, "men jag hinner uppfatta att det bestäms redan då runt bordet att Julian stannar kvar hos Anna". Enligt Boström har Anna senare sagt att hon vill att Julian ska flytta ut, men när Boström nämner detta för Julian så blir han förvånad och menar att han aldrig har hört det.

Enligt förhöret med Anna så hade hon påtalat sedan 18/8 att hon inte ville att Assange skulle bo kvar.

I kväll på tv säger hon "Jag vill att han ska flytta ut dagen efter", och att hon har arrangerat så att ett par på festen ska hämta honom. "Men han vägrar följa med" säger Anna om detta nu. "Han viskar till mig att han tycker att de är tråkiga och töntiga." Det blir en obekväm stämning och det är för att bli av med den som hon säger att han kan bo hos henne. Hon säger även att Julian i flera dar lovar att flytta ut, men dag efter dag inte gör det. Så det är lite tydligare än förut.
Låter som samma info som Kalla fakta kom med men ska se programmet ändå. AA åker typ på mediaturne nu för att informera om boken.

Citat:
Ursprungligen postat av itsen
Haha ja, det brukar heta så? "Tillskrivs man trovärdighet?" Är det utseendet som ger henne trovärdighet? Dialekten kanske? Hoppas boken översätts till engelska och hon sätts dit så det dyngar om det för grovt förtal.
Spelar väl ingen roll om den är på svenska han lär väl ha supporters här som informerar om boken o dyl?

Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Kvällen efter anmälan gick AA och väninnan KB på fest. KB vittnade om att AA var orolig för hur det skulle se ut i en rättegång att hon låtit JA bo kvar. Hon hade alltså motiv att justera berättelsen så att hon framstod som motvilligare än hon kanske egentligen varit till att låta honom vara kvar, i händelse av rättegång.

Ho oroade sig alltså över hur detta såg ut redan dagen innan sitt första förhör. Därför är andra vittnesmål som t ex JWs viktigt.

Knappast förvånande om hon blev lite anti att ha honom kvar efter att han åter träffat SW och tillbringat en natt med henne, bara tre dagar efter första natten med AA. Fram till söndag kväll var JA hennes, då var de på middag med piratpartiet, men dan efter åkte han till SW. Hon behöver inte vara alltför svartsjuk lagd för att tycka det kändes lite konstigt. Ändå verkar de ha sovit i samma säng efter det, ett par natter.

Överhuvudtaget kan man tycka att det här ser ut som en klassisk historia om två kvinnor som båda känner sig bedragna genom att en man hade sex med dem båda, och tillsammans vänder sig mot mannen för att hämnas. SW var uppenbarligen upprörd, vad AA tänkte kanske hennes hämndskola avslöjar. Plötsligt betonas det negativa. Kanske för AAs skull redan på lördagen om hon fick veta att han tillbringat timmarna fram till kräftskivan med den ljuva i rosa kashmir, medan hon själv haft fullt upp att ordna ett kräftarty för JA, dit SW inte blev bjuden.

Hur mycket spelade svartsjuka in i dramat? Det kanske är ett svartsjukedrama i grund och botten. Därav alla efterhandskonstruktioner.

Ja det är väl det mest troliga att kontexten blandat med besvikelse och sen vilka dessa kvinnor var. Dvs aktivistiska vänsterfeminister. Jag kan på min höjd sträcka mig till att det kanske blev lite sura över att han knullade lite för hårt då jag själv hört historier om radikalfemisnister som blir kränkta av samlag bakifrån men jag tror verkligen inte att han bettet sig som en våldtäcksman och knullat tills både tårarna (hennes) och kuken sprutade.

Sen har dom varit så sura att det inte reflekterat över att det ba blivit mer o mer klet både på dem & JA. Nu så här 1 desenium efter är d så långt nere i träsket att det ist har blivit en del av deras karriärer. Det är iaf bättre för dem nu än att alla ska bli förlorare. Jag har dock svårt att tro att dessa fåniga vänsterkvinnor hela tiden varit cia agenter men det borde man ju kunna ha koll på isf deras bakgrund mm.
__________________
Senast redigerad av mr-mystic 2021-01-23 kl. 09:39.
Citera
2021-01-23, 09:31
  #91283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anemon
Det är inte ett "mytomspunnet inlägg" det står i tråden av flera personer. Läs! För övrigt har jag länkar i min sig som sammanfattar läget.

Fån Anna Ardins cahade blogg:

http://webcache.googleusercontent.co...&client=safari

Steg 1
Tänk igenom väldigt noga om du verkligen ska hämnas. Det är nästan alltid bättre att förlåta än att hämnas

Steg 2
Tänk igenom varför du ska hämnas. Du behöver alltså inte bara vara på det klara med vem du ska hämnas på utan också varför. Hämnd ska aldrig riktas mot bara en person, utan även möta en viss handling.

Steg 3
Proportionalitetsprincipen.Kom ihåg att hämnden inte bara ska matcha dådet i storlek utan även i art. En bra hämnd är kopplad till det som gjorts mot dig. Om du till exempel vill hämnas på någon som varit otrogen eller som dumpat dig, så bör straffet ha något med dejting/sex/trohet att göra.


Steg 4
Gör en brainstorm kring lämpliga åtgärder för kategorin av hämnd du är ute efter.För att fortsätta exemplet ovan så kan du paja ditt offers nuvarande relation, fixa så att dennes nye partner är otrogen eller se till att han får en galning efter sig. Använd din fantasi!

Steg 5
Tänk ut hur du kan hämnas systematiskt. Kanske kan en serie brev och foton som får den nya att tro att ni ännu ses bättre än bara en stor lögn vid ett enstaka tillfälle?

Steg 6

Ranka dina systematiska hämndscheman från låg till hög i termer av troligt lyckat genomförande, krävd insats från dig samt grad av tillfredsställelse om du lyckas. Den ideala hämnden ligger givetvis så högt som möjligt i dessa staplar, men ofta kan en ökad insats av arbete och kapital ge säkrare output för de andra två, egentligen viktigare parametrarna.

Step 7
Skrid till verket. Och kom ihåg vilket ditt mål är medan du opererar, se till att ditt offer får lida på samma sätt som han fick dig att lida.

Entry Filed under: politik. Taggar: hämnd, revenge, laglig hämnd, hämnas, återgälda, straffa.

Cachen finns inte längre, någon som har en nedsparad sida?
Citera
2021-01-23, 09:36
  #91284
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Tänk om kvinnorna när de nu framträder i TV hade kunnat reda ut alla frågetecken som hoppat sig, hellre än att bara fortsätta måla upp Assange som skyldig. Men det gissar jag de helst undviker. AA borde förklara det förfalskade kondombeviset, till exempel.
Vad jag kommer ihåg så hittades inget DNA på kondomen.
Jag tror inte att det bara var ett påstående i tråden utan att det faktiskt fanns en länk till dokumentet om den analysen.
Nu påstår Anna Ardin att det visst fanns DNA på den sönderrivna kondomen och reportern verkar svälja den lögnen.
https://www.dn.se/sverige/anna-ardin...-efter-tio-ar/
"Polisens kriminaltekniker ska senare bekräfta både dna-spår och att det är troligt att någon har saboterat den – den har inte gått sönder på ett naturligt sätt."
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback