2021-01-22, 15:26
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Det är fullt möjligt att han är oskyldig men något gör han trots allt mellan 23:19 och 23:21

Om han inte hinner fram till mordplatsen så gör han något annat ?

Visst han kan prata med vakterna men han säger ju själv att han snabbar på för att inte missa tåget så vad gör han i dessa 2min ?
Fast så bråttom har han inte. När han stämplar ut är fortfarande oklart. Det kan vara allt från 21.19.00 till 21.20.59 som jag förstått det. Efter han stämplat ut går han till receptionen. Olofsson säger att de pratade om tre saker. Att han hade jobbat över för att bli klar med arbete innan han reser på semester. Vart han ska resa någonstans samt hur han ska ta sig hem och att efter de så småpratar de några minuter.
Jag tror inte att S.E. är gärningsmannen, men är fortfarande osäker på NÄR han kommer till korsningen Tunnelgatan/Sveavägen. Jeppson säger att när gärningsmannen passerat går han över på motsatt sida om Tunnelgatan för att se bättre upp mot trappen dit GM flytt. I så fall kan Jeppsson mycket väl vara den person S.E. säger sig se då han kommer till platsen. För Jeppsson står där en stund innan han springer efter. Detta kan stämma rent tidsmässigt då S.E. säger att han bara hört ETT skott - för ofta lutar jag åt att S.E. lämnar Skandiabyggnaden EXAKT i samma stund skott två avlossas.
Kan det till och med vara som så att han kommer dit så pass sent att Yvonne Nieminen redan kommit dit och han hör henne ge signalement på den hon mötte (utan att veta VART hon mötte GM) och att Stig då hör detta och ska springa efter poliserna? För just det här med att han ska springa efter poliserna p.g.a. signalementet är det enda som förbryllar mig i första förhöret med S.E.

[Edit]. Yvonne säger nämligen i vittnesförhöret att hon mötte Lars Jeppsson några trappsteg ner på Luntmakargatan och gick DIREKT till polisen och lämnade sitt vittnesmål. Jag tror S.E. hörde detta vittnesmål. Nieminen som för övrigt ALDRIG ser GMs ansikte. I media har det nästan blivit sanning att Nieminen sagt att han hade stålbågade glasögon. I själva verket säger hon tydligt i de första förhören att hon inte vet om han hade glasögon eller inte - för hon såg det inte.
Senast redigerad av Erik1974 2021-01-22 kl. 15:38.
Citera
2021-01-22, 15:31
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammen
Det är fullt möjligt att han är oskyldig men något gör han trots allt mellan 23:19 och 23:21

Om han inte hinner fram till mordplatsen så gör han något annat ?

Visst han kan prata med vakterna men han säger ju själv att han snabbar på för att inte missa tåget så vad gör han i dessa 2min ?
Han nämner väl inte ens att han pratat med någon väktare på vägen ut, utan det är väktaren som säger det? SE kanske ångrade att han stått och pratat med väktaren medan Palme blev skjuten. Om han gått ut direkt hade han kunnat hamna i händelsernas centrum men nu kom han fram ett par minuter för sent. Eftersom SE älskar uppmärksamhet hittar han på några saker som han kunde ha gjort om han bara gått ut från Skandia lite tidigare. Att SE var uppmärksamhetssökande är väl ganska klarlagt.
Citera
2021-01-22, 15:40
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ncr04
Han nämner väl inte ens att han pratat med någon väktare på vägen ut, utan det är väktaren som säger det? SE kanske ångrade att han stått och pratat med väktaren medan Palme blev skjuten. Om han gått ut direkt hade han kunnat hamna i händelsernas centrum men nu kom han fram ett par minuter för sent. Eftersom SE älskar uppmärksamhet hittar han på några saker som han kunde ha gjort om han bara gått ut från Skandia lite tidigare. Att SE var uppmärksamhetssökande är väl ganska klarlagt.
Det som jag funderar över där är det jag nyligen skrev i ett inlägg i andra tråden om Palmemordet.

Privatspanare (inte jag) hade pointat ned det till att den man trodde var grandmannen/GM gick längst ute på trottoarkanten och sedan vid reklampelare sneddade han in mot Dekorima.

Det säger ju SE att han gjort nästan exakt likadant innan han nådde fram till Palme (detta i rätten vid 2 tillfällen !)

Sedan ihop med LJ/YN:s observationer med liten väska (15*20 cm och fladdrande rock) på den förmodade GM och att SE själv säger sig ha sprungit samma väg med samma attribut men lite senare och att det kan ha skett en förväxling.

Att båda ovanstående skall vara en slump känns för mig helt orealistiskt. Här ligger en hund begraven.

Lägg till detta det jag skrev om tidigare angående videon med förhöret med Gösta Söderström och det jag skrivit om tidigare i denna tråd så tycker jag att SE är utomordentligt misstänkt .
Senast redigerad av matsqq 2021-01-22 kl. 15:43.
Citera
2021-01-22, 15:46
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
I ett av förhören säger SE att han måste gå 23:15 för att hinna med sin sista T-bana.

Om klockan är 23:19 när han stämplat ut och sedan ställer sig och samtalar bort ett par minuter med vakterna - kan han hinna med T-banan då?

Men det är som sagt bara en av tre som säger att det rör sig om ett par minuter (HO) , enligt de andra två kan det ha gått till som du säger ...
Det där samtalet med väktarna har närmast noll betydelse för om SE är GM eller ej. Tid fanns för att han skulle kunna vara det. LGWP har fel och talar troligen i egen sak, han vill ju sälja sin teori.
Citera
2021-01-22, 15:48
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Det som jag funderar över där är det jag nyligen skrev i ett inlägg i andra tråden om Palmemordet.

Privatspanare (inte jag) hade pointat ned det till att den man trodde var grandmannen/GM gick längst ute på trottoarkanten och sedan vid reklampelare sneddade han in mot Dekorima.

Det säger ju SE att han gjort nästan exakt likadant innan han nådde fram till Palme (detta i rätten vid 2 tillfällen !)

Sedan ihop med LJ/YN:s observationer med liten väska (15*20 cm och fladdrande rock) på den förmodade GM och att SE själv säger sig ha sprungit samma väg med samma attribut men lite senare och att det kan ha skett en förväxling.

Att båda ovanstående skall vara en slump känns för mig helt orealistiskt. Här ligger en hund begraven.

Lägg till detta det jag skrev om tidigare angående videon med förhöret med Gösta Söderström och det jag skrivit om tidigare i denna tråd så tycker jag att SE är utomordentligt misstänkt .
Ja, säg vilka som rörde sig från Skandiahusets entré till mordplatsen vid mordtillfället mer än LOP, SE och AB? Svårt att plita dit ens en Dekorimaman där. Men någon till anses ha poppat upp likt gubben i lådan.
Senast redigerad av den-kristne 2021-01-22 kl. 16:01.
Citera
2021-01-22, 15:58
Medlem
den-kristnes avatar
Citat:
Han är ju inte alls trovärdig. Som jag ser det tyder dock det mesta på att han kom till mordplatsen senare än vad han uppgivit i förhören. Tror därför att han varken är gärningsman eller vittne.
Det är det som saken kokar ned till. Antingen GM eller kuf som söker uppmärksamhet. Men bara det att han kom från Skandiahuset väcker misstankar hos den som vet vilka kopplingar som där fanns. Lite för mycket mysko grejor på den mannen oxå på annat håll för att det bara skulle vara tillfälligheter.
Senast redigerad av den-kristne 2021-01-22 kl. 16:02.
Citera
2021-01-22, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Jag tror jag är med på hur du tänker. Jag ser väl lite på det så här:

Om SE inte är GM är det som sagt svårt att se varför han skulle hitta på jakten efter poliserna. Att det bara skulle vara för att kunna klämma in en påhittad uppgift om ett felaktigt signalament känns märkligt. Som han beskriver det är det inte en uppgift som gör honom "intressant" eller "märkvärdig". Han spelar ned det för mycket. Signalamentet lämnas av en person som enligt Engström nyss kommit till platsen och bara sett honom och inte GM. Det är därför en väldigt fånig grej att dikta ihop. Engström har också redan en anledning att kontakta polisen i och med att han har varit där och eventuellt sett GM. Tycker det talar för att han faktiskt har försvunnit in på Tunnelgatan, sen kommit tillbaka och uppfattat nåt som han tolkar som ett felaktigt signalament. Rusat in i gränden som nån jäkla 100-meterslöpare behöver han däremot inte ha gjort.

Om SE är GM har han ju hittat på rubbet. Här har jag lite svårt att se varför han skulle lägga in det här med polisjakten. Av samma skäl som ovan egentligen. Han tjänar inget på att peta in en helt betydelselöst signalament som avser en person som sprungit därifrån fyra minuter efter mordet. Han krånglar bara till det genom att kasta in en massa händelser som ingen kan bekräfta utan tvärtom bara ifrågasätta, vilket ju sannerligen är fallet. Vågat att över huvud taget säga att han kutar fram till en folktom Luntmakargata. Kan han som GM veta att det inte varit ett viss pådrag där vid den tidpunkten?

Ok, nu menar jag inte att SE behöver tro att signalementet på en man i lång rock måste komma ifrån själva vittnet i överhörningen. SE kan ju tro att det kan ha varit vem som helst som sett han rusa in i gränden.

Annars så borde det ju egentligen ha varit med glasögon i signalementet..

Men, absolut har SE ett anledning att höra av sig till polisen dagen efter; han har ju varit på MP; sett LJ i gränden; detta vet vi ju, och ska ju även ha hört LP säga ”en mörkblå jacka”.

Ovan nämnda är skäl nog för SE att tro att det möjligen är så att signalementet på en man i lång rock kan vara fel; men det finns ju ingen orsak för SE att tro eller hävda att det kan vara han själv signalementet beskriver om han har stått still på MP.

M a o; de som tror att SE är ett passivt vittne som står still och betraktar, bör nog kanske revidera denna syn på SE.

Sen kan man ju undra hur någon kan tro att SE rusning såpass lång tid efter själva skotten skulle tro att det kan vara en ev GM. Men; helt omöjligt vill jag inte sträcka mig till, det är ett snabbt händelseförlopp, det har skett skottlossning och mord som kan göra vem som helst chockad och därmed kanske inte helt är med i matchen.. blandar ihop den ena med det andra etc...eller så kan det vara ett vittne som kommer sent och ser just då en man rusa in i gränden..

Dock så vill jag understryka att jag inte finner det alls orimligt att SE som GM påstår denna rusning just för att föregå en utpekning.. det är helt i den linje i det som jag kan misstänka SE som en GM; skjutit i affekt och detta i omedelbar närhet till arbetsplats och utstämplingstid.

Kombinationen av gå tillbaka till arbetsplatsen, höra av sig till polisen med en påhittad rusning samt ”outa” sig i media redan dagen efter.. det är ett bra lagt kort i ”bättre att föregå än föregås”..
Citera
2021-01-22, 16:03
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ingen av dem skulle vid en närmare anblick misstas som en livvakt. Den NF ser, om man läser förhöret, är uppenbarligen AB. Däremot är var observationen skedde av intresse. Förhören anger olika platser: Sveavägen 56 och Sveavägen 44.

Det skiljer väl 100 meter mellan dessa båda platser?

På vilken adress låg butiken? Det är nog avgörande för SE:s möjlighet att hinna med det hela, om man ser honom som "förföljaren". Men det tycks alltså inte finnas någon mer än AB som går efter paret Palme, på den sidan av gatan, just då.

Väldigt spekulativt: Om det nu var ett team med någon slags kommunikationsutrustning kan GM lika gärna ha kommit från Tunnelgatan. Finns det ingen som sett eller hört något på Luntmakargatan och Tunnelgatan, strax innan? IM ser ju ett gäng ungdomar, eller unga vuxna, passera korsningen en 10-15 sekunder före dådet.

Ingen av dem som såg någon på Tunnelgatan eller efter vägen? Har inte hittat något förhör som tar upp detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Ja jag blir inte heller klok på adresserna, väldigt rörigt är det i förhöret, men hade onekligen varit bra att få det klarlagt så hade man kunnat göra en linje på Sveavägen var de olika personerna kan befinna sig.

Tolkar dock det som att när NF upptäcker att det är paret Palme är de utanför La Carterie (vilket nr var det?), när han möter dem är det utanför nr 44 (rakt utanför den utgång SE tar?!) och slutligen när han hör skotten, efter ytterligare några sekunders steg vänder sig om, är han själv utanför nr 56.

Tror inte det är AB då han var strax under 40 år, onykter och dessutom tveksam vart han skulle ta vägen i det skeendet. När AB väl bestämt sig för att promenera åt det hållet, har mördaren redan hunnit ikapp paret Palme och lagt armen om OP. Jag tänker (kanske fördomsfullt?) att en livvakt är mer propert klädd i kostym ed. och det är ju främst åldern NF inte får ihop med en livvakt. Däremot säger NF att mannen bär en Tensonjacka, vilket förvisso kan stämma bättre med AB:s jacka. Vet inte riktigt vad man menar med Tensonjacka, men borde inte stämma med rocken SE har, så frågan är ju om det är en helt annan man NF ser trots allt.

Ja, om man söker på "Tenson" så stämmer ju flera av jackorna bra ihop med den som AB bär på rekonstruktionsbilden. Hur Tenson-jackorna såg ut 1986 är en annan femma ...

Som du säger, visst är utgången från Skandia nr 44? Då bör ingången till La Carterie vara nummer 46, eftersom även 48:an tillhör Skandia, enligt väktaren HO.

I förhöret med NM står det att "Just som *NF* hade passerat makarna Palme, gick han förbi butiken La Carterie och såg att en man arbetade i skyltfönstret." Ja, okej, om nu SE stämplar ut kl. 23:19 och bara väldigt kort pratar med väktarna, och befinner sig på gatan redan kl. 23:20, ja, då hinner han nog gå en liten bit norrut på Sveavägen, identifiera OP, och lägga sig bakom lagom till skotten kl. 23:21:20.

En av väktarna är dessutom fundersam över om SE:s jacka kunde ha varit "mörkblå".

Frågan är då hur NF hinner gå så långt innan skotten hörs, hela "1 minut 35 sekunder", när det efter mötet med LOP väl bara är en 50-60 meter kvar för dem till korsningen. Hade SE och OP något av en politisk debatt? De kanske stod och argumenterade. Fast då borde väl LP komma ihåg detta?

Extra märkligt eftersom NF efter skotten ser, baserat på jackans färg, hur mannen som han har mött står i porten in till Dekorima. I så fall måste NF ha gått förbi TVÅ individer med till synes blå jacka. Plus att såväl NF, som AB, SE och LOP passeras av det där gänget som går förbi en 10-15 sekunder innan?

Blev den person som, enligt NF, "arbetade i skyltfönstret" på La Carterie någonsin förhörd?

Med största säkerhet är det, Skyltfönstermannen, samma person som har ställt upp den där, (precis som handledsväskan) berömda, gröna garagedörren, vilket aktiverar larmet på Skandia kl. 22:45. Dörren stängs senare av väktaren ALG, kl. 23:22, som meddelar: "det finns en firma som heter La Carterie en affär som har sitt lager där nere vid den dörren, och som ofta, dom har tydligen nyckel och ställer upp den där dörren".

Inte lätt att se något ut från ett skyltfönster, men vem vet ... Individen borde väl ändå ha tillfrågats. Liksom det gäng som strax före dådet passerade Sveavägen söderut, enligt IM:s observation.
Senast redigerad av Dalulven 2021-01-22 kl. 16:14.
Citera
2021-01-22, 16:07
Medlem
Citat:
OM vi nu tänker oss att SE hade kommit ut ur skandiahuset 30 till 45 sek Tidigare? Och SE då hade kommit något bakom LOP samt "gubben i lådan", dvs mördaren.
Vilken hjälteinsats hade han inte då kunnat bidra med, beväpnad med en 357 som han var?
Utan det dröjsmål som alla övriga (syltryggar) uppvisade efter skotten, så hade SE utan att känna den minsta tveksamhet satt efter GM!!
Dvs verklig GM hade troligtvis åkt fast - och SE hade sluppit ifrån att postumt bli betraktad som en sannolik statsministermördare!!
Citera
2021-01-22, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, om man söker på "Tenson" så stämmer ju flera av jackorna bra ihop med den som AB bär på rekonstruktionsbilden. Hur Tenson-jackorna såg ut 1986 är en annan femma ...

Som du säger, visst är utgången från Skandia nr 44? Då bör ingången till La Carterie vara nummer 46, eftersom även 48:an tillhör Skandia, enligt väktaren HO.

I förhöret med NM står det att "Just som *NF* hade passerat makarna Palme, gick han förbi butiken La Carterie och såg att en man arbetade i skyltfönstret." Ja, okej, om nu SE stämplar ut kl. 23:19 och bara väldigt kort pratar med väktarna, och befinner sig på gatan redan kl. 23:20, ja, då hinner han nog gå en liten bit norrut på Sveavägen, identifiera OP, och lägga sig bakom lagom till skotten kl. 23:21:20.

En av väktarna är dessutom fundersam över om SE:s jacka kunde ha varit "mörkblå".

Frågan är då hur NF hinner gå så långt innan skotten hörs, hela "1 minut 35 sekunder", när det efter mötet med LOP väl bara är en 50-60 meter kvar för dem till korsningen. Hade SE och OP något av en politisk debatt? De kanske stod och argumenterade. Fast då borde väl LP komma ihåg detta?

Extra märkligt eftersom NF efter skotten ser, baserat på jackans färg, hur mannen som han har mött står i porten in till Dekorima. I så fall måste NF ha gått förbi TVÅ individer med till synes blå jacka. Plus att såväl NF, som AB, SE och LOP passeras av det där gänget som går förbi en 10-15 sekunder innan?

Blev den person som, enligt NF, "arbetade i skyltfönstret" på La Carterie någonsin förhörd?

Med största säkerhet är det samma person som har ställt upp den där, (precis som handledsväskan) berömda, gröna garagedörren, vilket aktiverar larmet på Skandia kl. 22:45. Dörren stängs senare av väktaren ALG, kl. 23:22, som meddelar: "det finns en firma som heter La Carterie en affär som har sitt lager där nere vid den dörren, och som ofta, dom har tydligen nyckel och ställer upp den där dörren".

Inte lätt att se något ut från ett skyltfönster, men vem vet ... Individen borde väl ändå ha tillfrågats. Liksom det gäng som strax före dådet passerade Sveavägen söderut, enligt IM:s observation.

https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view
Lennart La Carterie 19860612

https://drive.google.com/file/d/11MKFYsIqAIBKwz9uJGqHcukkwVyFMzjl/view
Kvinna La Carterie 19860325
Citera
2021-01-22, 16:16
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
https://drive.google.com/file/d/1mt3H87VuP1kTVS1BgMYUu_TqUw5NX7TC/view
Lennart La Carterie 19860612

https://drive.google.com/file/d/11MKFYsIqAIBKwz9uJGqHcukkwVyFMzjl/view
Kvinna La Carterie 19860325

Tackar! Men vad är det där för nåt? Törs man klicka? Föredrar när texterna ligger uppe på en hemsida.
Citera
2021-01-22, 16:17
Medlem
den-kristnes avatar
Skämt åsido undrar jag lite om den möjlige "gubben i lådan" kan ha stått ganska väl gömd i mörkret invid grinden till den stängda tunnelbanenedgången på dåv. Tunnelgatan. Det tycks vara något som rekonstruktrioner och animeringar inte riktigt tagit med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in