Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 17:10
  #4009
Medlem
bokskog54s avatar
Hum, Tesla är lite smådyrt... 98 gånger så hög värdering som Ford.

Price/Sales - Börsvärde i dollar/Den total försäljning i dollar

Tesla - 29.48
Toyota Motor - 0.84
Volkswagen - 0.46
Daimler - 0.39
Ford Motor - 0.30
Honda Motor - 0.38
Citera
2021-01-21, 19:02
  #4010
Medlem
Man kan tycka vad man vill om Teslas kurs, jag har trott på en bubble burst ett sedan en liten tid tillbaka men uppenbarligen har jag fel. än så länge. Oavs så är en titt på TSLA chart inget man inte kan bländas av Teslas aktiekurs
Citera
2021-01-21, 19:21
  #4011
Avstängd
Kollade på en finans sida. Yahoo. Tesla kostade 106.05 dollar 1 januari 2020 och den 21 januari 2021 kostar den 855.00 dollar.


Källa
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history?p=TSLA
Citera
2021-01-21, 20:33
  #4012
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Kollade på en finans sida. Yahoo. Tesla kostade 106.05 dollar 1 januari 2020 och den 21 januari 2021 kostar den 855.00 dollar.


Källa
https://finance.yahoo.com/quote/TSLA/history?p=TSLA

Ja den som köpte för ett år sedan och mycket dessutom kan kännas sig rätt glad nu.
Jag tycker jag är rätt glad ändå. Jag köpte i Augusti, började rätt lite, fyllde sedan på mer och mer.
Blev en rätt fin slant tills jag sålde nyligen för drygt 800 dollar. Vågade inte vara med mer efter det.

Troligen köper jag in mig igen, men väntar och ser om det blir en krasch först och köper då in mig. Annars köper jag annat tills vidare.
Citera
2021-01-21, 20:50
  #4013
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Enligt Rob Maurer från Tesla Daily, som har stenkoll på Tesla så handlar det om en justering från dollarn. Rätt ska va rätt. Om dollarn tappar värde så är det helt rätt att priset ska justeras. Lyssna här: https://youtube.com/playlist?list=RD...UwiBl7tqfN53Eg
Spola fram videon till 9:13. Han förklarar att prissänkningen gör att kostnaden sänks till samma nivå de hade för 6-7 månader sen.

Angående Toyota, hur många av de bilarna som såldes var elbilar? Det är ganska uppenbart att framtiden skiftar till elbilar. Då spelar det ingen roll hur många fossilbilar de säljer eller hur? Faktum är att deras försäljning sänktes med 20% år 2020. Så dina argument håller tyvärr inte.
När man handlar aktier så tror jag de flesta väljer ett företag som har kraftig tillväxt, och inte ett företag som minskar försäljningen.
Kan jag inte hålla med om, kan man sälja bilarna i Europa utan prissänkningar gör man ju det, speciellt om där är en hög efterfråga på dom. Till skillnad från fossildrivna bilar finns där inte samma incitament att ”skänka” bort bilarna (för att få intäkter via service), är en Tesla såld så medför den mest utgifter för Tesla kommande år.. Hade Apple följt dollarns utveckling blint hade inte en iphone kostat 10k+ i Sverige nu... Får inte Europa Teslor främst från Kina nu? Är inte det en anledning till prissänkningen, dessa ska ju ha något sämre räckvidd och prestanda väl?

Toyota är pionjären när det gäller storskalig försäljning av bilar med elmotorer och batterier, dom har bevisligen en rejäl efterfrågan på sina bilar, därmed finns det ingen anledning att över en natt skrota decennier av utveckling av motorer för att hoppa på en elbilstrend som fortfarande är i startgroparna, speciellt inte när det fortfarande finns en inkomstbringande serviceaffär som blir något mindre med elbilar. Toyotas totala säljtap för 2020 är förövrigt ca 12% nu (jan-nov) och senaste månaderna har dom överträffat 2019 års försäljningssiffror för samma månader, det var alltså en engångshändelse relaterad till pandemin.
Citera
2021-01-21, 22:29
  #4014
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan jag inte hålla med om, kan man sälja bilarna i Europa utan prissänkningar gör man ju det, speciellt om där är en hög efterfråga på dom. Till skillnad från fossildrivna bilar finns där inte samma incitament att ”skänka” bort bilarna (för att få intäkter via service), är en Tesla såld så medför den mest utgifter för Tesla kommande år.. Hade Apple följt dollarns utveckling blint hade inte en iphone kostat 10k+ i Sverige nu... Får inte Europa Teslor främst från Kina nu? Är inte det en anledning till prissänkningen, dessa ska ju ha något sämre räckvidd och prestanda väl?

Toyota är pionjären när det gäller storskalig försäljning av bilar med elmotorer och batterier, dom har bevisligen en rejäl efterfrågan på sina bilar, därmed finns det ingen anledning att över en natt skrota decennier av utveckling av motorer för att hoppa på en elbilstrend som fortfarande är i startgroparna, speciellt inte när det fortfarande finns en inkomstbringande serviceaffär som blir något mindre med elbilar. Toyotas totala säljtap för 2020 är förövrigt ca 12% nu (jan-nov) och senaste månaderna har dom överträffat 2019 års försäljningssiffror för samma månader, det var alltså en engångshändelse relaterad till pandemin.
Jag är ju inte direkt chockad över att du inte håller med. Hade inte vi en liknande diskussion när Tesla sänkte priserna i Kina? Då trodde du också att prissänkningen berodde på en bristande efterfrågan. Du hade fel då och du har fel om Europa. Det kommer du inse snart nog.

Jag tycker dock det är konstigt att du drar slutsatsen om bristande efterfrågan så kort tid efter att du uppenbarligen hade fel om just det i Kina.

Angående Toyota så vet jag inte vad för pionjärer de är inom elbilar. Snälla ge mig en siffra på hur många elbilar de sålde 2020, och kom inte med någon jävla Prius nu.

Inte nog med det, så har Toyotas VD gått ut och sagt att han inte tror på elbilar, det är en tillfällig hype och elbilar kommer aldrig att fungera i stor skala. Men ändå väljer du Toyota som exempel. Hade varit mer rättvist att jämföra med VW som faktiskt satsar stort! Men att jämföra Tesla med VW i Europa är som att jämföra VW med Tesla i USA.

Berlin fabriken kommer bli färdig detta året. Full produktion nästa år. Då kan vi ta upp den här konversationen igen.

Tesla satsar stort i hela världen! De kommer producera bilar i alla kontinenter. Snart säljs de i Indien med. Hur många id3 eller id4 säljs utanför Europa tror du? Sluta leva i din lilla bubbla och öppna ögonen. Världen är en stor plats och Tesla är redan på gång att erbjuda sina produkter världen över.
Citera
2021-01-21, 22:38
  #4015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Själva bilen känns ganska ointressant i dessa tider. Batteriet och billig ström verkar vara det viktiga om jag förstått saken rätt.
Det som är extra spännande just nu är hur Tesla ska revolutionera gruvindustrin. Runt battery day gick Musk ut med att Tesla utvecklat en ny revolutionerande teknik för att utvinna lithium som kommer att konkurrera ut allt och alla som använder sig av föråldrade metoder.

https://electrek.co/2020/09/23/tesla...-acres-nevada/

Det fanns också en hel del snack om nickel gruvor. Vi har inte hört så mycket om detta än de senaste månaderna. Antagligen så är mästerplanen i rullning och Musk håller tyst innan planen är implementerad. Det är också spännande vad detta kommer att betyda för andra biltillverkare, energiföretag, it företag som apple m.m. om Tesla får en mycket dominant position inom den här typen av gruvdrift? Tyvvär finns det ju en hel del lagstiftning som företag i monopolställning måste följa. Så det är inte längre möjligt att göra som på standard oils tid och stoppa konkurrenter från att få tag i materialet.

Undra också hur det kommer att se ut för stackars lilla Sverige när Tesla börjar konkurrera med sin revolutionernade gruvdrift. Det är en ganska stor del av vår industri som riskerar att försvinna.
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kan jag inte hålla med om, kan man sälja bilarna i Europa utan prissänkningar gör man ju det, speciellt om där är en hög efterfråga på dom. Till skillnad från fossildrivna bilar finns där inte samma incitament att ”skänka” bort bilarna (för att få intäkter via service), är en Tesla såld så medför den mest utgifter för Tesla kommande år.. Hade Apple följt dollarns utveckling blint hade inte en iphone kostat 10k+ i Sverige nu... Får inte Europa Teslor främst från Kina nu? Är inte det en anledning till prissänkningen, dessa ska ju ha något sämre räckvidd och prestanda väl?

Toyota är pionjären när det gäller storskalig försäljning av bilar med elmotorer och batterier, dom har bevisligen en rejäl efterfrågan på sina bilar, därmed finns det ingen anledning att över en natt skrota decennier av utveckling av motorer för att hoppa på en elbilstrend som fortfarande är i startgroparna, speciellt inte när det fortfarande finns en inkomstbringande serviceaffär som blir något mindre med elbilar. Toyotas totala säljtap för 2020 är förövrigt ca 12% nu (jan-nov) och senaste månaderna har dom överträffat 2019 års försäljningssiffror för samma månader, det var alltså en engångshändelse relaterad till pandemin.
När Tesla börjar bygga bilar med sin nya revolutionernade batteriteknik, sin nya revolutionernade chassitillverking, med material som kommer från deras revolutionernade gruvdrift så kommer de att kunna sänka priserna samtidigt som vinstmarginalerna blir helt galna. Teslas framtdia bil för $25K dollar kanske inte kostar mer än en moped att tillverka? Dessa prissänkningar är bara början.
Citera
2021-01-21, 22:57
  #4016
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Jag är ju inte direkt chockad över att du inte håller med. Hade inte vi en liknande diskussion när Tesla sänkte priserna i Kina? Då trodde du också att prissänkningen berodde på en bristande efterfrågan. Du hade fel då och du har fel om Europa. Det kommer du inse snart nog.

Jag tycker dock det är konstigt att du drar slutsatsen om bristande efterfrågan så kort tid efter att du uppenbarligen hade fel om just det i Kina.

Angående Toyota så vet jag inte vad för pionjärer de är inom elbilar. Snälla ge mig en siffra på hur många elbilar de sålde 2020, och kom inte med någon jävla Prius nu.

Inte nog med det, så har Toyotas VD gått ut och sagt att han inte tror på elbilar, det är en tillfällig hype och elbilar kommer aldrig att fungera i stor skala. Men ändå väljer du Toyota som exempel. Hade varit mer rättvist att jämföra med VW som faktiskt satsar stort! Men att jämföra Tesla med VW i Europa är som att jämföra VW med Tesla i USA.

Berlin fabriken kommer bli färdig detta året. Full produktion nästa år. Då kan vi ta upp den här konversationen igen.

Tesla satsar stort i hela världen! De kommer producera bilar i alla kontinenter. Snart säljs de i Indien med. Hur många id3 eller id4 säljs utanför Europa tror du? Sluta leva i din lilla bubbla och öppna ögonen. Världen är en stor plats och Tesla är redan på gång att erbjuda sina produkter världen över.
Dom sänkte priserna och efterfrågan steg, uppenbarligen fanns där problem innan då.

Det är helt orelevant vad för bilar dom säljer idag, dom säljer nära 10 miljoner bilar, Tesla är värderat 30 gånger högre och kämpar för att få ut 500 000 bilar med dörrglapp som hade fått Dacia att skämmas.

Toyota har sagt att det är för tidigt, dom har 10 miljoner bilar sålda om året som bevis på detta. Dom behöver inte sälja elbilar nu, så varför göra det? Speciellt när dom tjänar så bra på de fossildrivna hybriderna.

Id3 och id4 har precis kommit, hur många Teslor säljs i Indien idag? Just det..

Det du inte verkar fatta är att Tesla kan bygga 10 gigafactories och sälja alla sina tillverkade bilar och ÄNDÅ ha en sjuk värdering.

Tesla hade helt klart varit ett intressant aktie case, om den kostade typ en hundradel av vad den kostar idag. Tesla kommer säkert göra en helt okej resa och bli en av de stora biltillverkarna, problemet är att -aktien- redan gjort denna resan 10 gånger. Du sätter alldeles för mycket fokus på företaget och glömmer helt vad aktien faktiskt kostar.
Citera
2021-01-21, 23:18
  #4017
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom sänkte priserna och efterfrågan steg, uppenbarligen fanns där problem innan då.

Det är helt orelevant vad för bilar dom säljer idag, dom säljer nära 10 miljoner bilar, Tesla är värderat 30 gånger högre och kämpar för att få ut 500 000 bilar med dörrglapp som hade fått Dacia att skämmas.

Toyota har sagt att det är för tidigt, dom har 10 miljoner bilar sålda om året som bevis på detta. Dom behöver inte sälja elbilar nu, så varför göra det? Speciellt när dom tjänar så bra på de fossildrivna hybriderna.

Id3 och id4 har precis kommit, hur många Teslor säljs i Indien idag? Just det..

Det du inte verkar fatta är att Tesla kan bygga 10 gigafactories och sälja alla sina tillverkade bilar och ÄNDÅ ha en sjuk värdering.

Tesla hade helt klart varit ett intressant aktie case, om den kostade typ en hundradel av vad den kostar idag. Tesla kommer säkert göra en helt okej resa och bli en av de stora biltillverkarna, problemet är att -aktien- redan gjort denna resan 10 gånger. Du sätter alldeles för mycket fokus på företaget och glömmer helt vad aktien faktiskt kostar.
Så du tror att Toyota kan ligga och sova i några år och sedan bara svepa in i rätt tillfälle och ta över?

Det du inte verkar fatta är att Tesla inte är ett bilföretag. Hur många gånger måste man förklara det för dig? Tesla är typ 10 olika företag under samma tak.

Jag önskar att jag hade mer pengar att lägga på aktien. Det är fortfarande en no-brainer! Många kommer inte hålla med, det är okej, men ni kommer ångra er...
Citera
2021-01-21, 23:32
  #4018
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Så du tror att Toyota kan ligga och sova i några år och sedan bara svepa in i rätt tillfälle och ta över?

Det du inte verkar fatta är att Tesla inte är ett bilföretag. Hur många gånger måste man förklara det för dig? Tesla är typ 10 olika företag under samma tak.

Jag önskar att jag hade mer pengar att lägga på aktien. Det är fortfarande en no-brainer! Många kommer inte hålla med, det är okej, men ni kommer ångra er...

Tesla är nog bra långsiktigt, men jag tror att de enorma ökningarna på aktien som som vi sett kommer gå ner.

De enorma ökningarna på kort tid kommer bli allt mer sällsynt vid de priser vi har idag.
Citera
2021-01-21, 23:36
  #4019
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Så du tror att Toyota kan ligga och sova i några år och sedan bara svepa in i rätt tillfälle och ta över?

Det du inte verkar fatta är att Tesla inte är ett bilföretag. Hur många gånger måste man förklara det för dig? Tesla är typ 10 olika företag under samma tak.

Jag önskar att jag hade mer pengar att lägga på aktien. Det är fortfarande en no-brainer! Många kommer inte hålla med, det är okej, men ni kommer ångra er...
Toyota utvecklar solid state batterier, en gamechanger enligt många. Åter igen, Toyota säljer nära 10 miljoner bilar om året, varför ska dom stressa? Toyota är kända för pålitlighet och hållbarhet, trycka in ett lithiumbatteri med begränsad hållbarhet låter inte som deras melodi..
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Mo...for-2021-debut
Citat:
Toyota stands at the top of the global heap with over 1,000 patents involving solid-state batteries.

Tesla är alltid mer än ett bilföretag när man med enkla jämförelser visar hur Teslas värdering aldrig kan hålla på bilförsäljningen. Sen börjar folk snacka om solceller, det är dom knappast varken först om eller särskilt ensamma om. Batterier säger nån, då får man kontra med att Tesla än så länge köper batterier av andra företag snarare än gör dom själv.

Vad är det dom ska tjäna pengar på då? Vad ska motivera värderingen? Hur mycket tjänar dom idag på övriga områden i företaget?
Citera
2021-01-21, 23:55
  #4020
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Toyota utvecklar solid state batterier, en gamechanger enligt många. Åter igen, Toyota säljer nära 10 miljoner bilar om året, varför ska dom stressa? Toyota är kända för pålitlighet och hållbarhet, trycka in ett lithiumbatteri med begränsad hållbarhet låter inte som deras melodi..
https://asia.nikkei.com/Spotlight/Mo...for-2021-debut


Tesla är alltid mer än ett bilföretag när man med enkla jämförelser visar hur Teslas värdering aldrig kan hålla på bilförsäljningen. Sen börjar folk snacka om solceller, det är dom knappast varken först om eller särskilt ensamma om. Batterier säger nån, då får man kontra med att Tesla än så länge köper batterier av andra företag snarare än gör dom själv.

Vad är det dom ska tjäna pengar på då? Vad ska motivera värderingen? Hur mycket tjänar dom idag på övriga områden i företaget?
Alla har ett solid state batteri verkar det som. Vart är de då? Att tillverka något i ett labb är en sak, att massproducera är en annan. Det är bara Tesla som har lyckats få fram nästa generations batteri.

Det är redan bekräftat att Model Y från Berlin kommer ha dessa batterier. Model S Plaid kör redan runt med dessa batterier. 0-100 på 2 sek. Räckvidd på över 840 km. Ingen annan kommer i närheten! Om Toyota hade något bättre, tror du inte de hade tagit fram det då?

Tesla Solar är redan billigast och bäst i USA. Där krävs det också tid att skala upp. De anställer folk hela tiden och samarbetar med takläggare. Elon Musk sa i förra earnings call: "Tesla solar is a killer product. This will be obvious next year"

Så ge det lite tid så kommer du snart se att du har fel om detta med.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback