Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-21, 05:58
  #3997
Medlem
Tesla har nu sänkt priset på Model 3 i Tyskland till €39,990. Det är väl bara en tidsfråga tills prissättningen sker i Sverige också och Model 3 hamnar runt 400,000kr. Lär öka försäljningen ordentligt! Spännande tider!
Citera
2021-01-21, 08:02
  #3998
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av my1m
Tesla har nu sänkt priset på Model 3 i Tyskland till €39,990. Det är väl bara en tidsfråga tills prissättningen sker i Sverige också och Model 3 hamnar runt 400,000kr. Lär öka försäljningen ordentligt! Spännande tider!
Kommer det? Enligt alla här är det ingen brist på efterfråga utan tillgång, så det borde kvitta om priset är 50k eller 35k euro. Ur ett vinstperspektiv är det ju väldigt underligt att sänka priserna om efterfrågan överstiger tillgången på bilarna.
Citera
2021-01-21, 10:00
  #3999
Medlem
Själva bilen känns ganska ointressant i dessa tider. Batteriet och billig ström verkar vara det viktiga om jag förstått saken rätt.
Citera
2021-01-21, 10:14
  #4000
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kovid19
Själva bilen känns ganska ointressant i dessa tider. Batteriet och billig ström verkar vara det viktiga om jag förstått saken rätt.
Hittills tillverkar andra batterierna, och strömförsörjning är väl knappast något Tesla ens är en liten aktör i, snarare helt obetydlig. Sälja solceller och batterier till hemmet finns det många andra aktörer inom..
Citera
2021-01-21, 10:16
  #4001
Medlem
Ellwee - på avanza *detta är ingen rekommendation eller köpråd mer än bolag som är intressant och är rätt i tiden med rätt produkt. Mycket potential, eller vad tycker ni? https://www.avanza.se/aktier/om-akti...1181916/ellwee . Varför jag skriver det i en tesla tråd är för att Elon Musk nämns i introduktionen till detta bolag gällande designen och tekniken är så high tech och framstående.
Citera
2021-01-21, 13:06
  #4002
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Kommer det? Enligt alla här är det ingen brist på efterfråga utan tillgång, så det borde kvitta om priset är 50k eller 35k euro. Ur ett vinstperspektiv är det ju väldigt underligt att sänka priserna om efterfrågan överstiger tillgången på bilarna.
Prissänkningen skedde i hela Europa. Men bara med €3000
Det känns mer som en justering till dollarn än en prissänkning. Det är 20.000 kr billigare för oss i Sverige. Inte så stor rabatt men jag tar det.
En större prissänkning sker nog när Berlin fabriken är i full rulle. Den ska då klara att pumpa ut 2 miljoner bilar per år.

Sen så förstår jag inte varför du säger "enligt alla här så finns det ingen brist på efterfrågan"
Du får det att låta som att vi hittar på. Det är ju bara att kolla på siffrorna. 509,737 bilar producerade och 499,550 levererade. Många av bilarna som producerades hann inte levereras 2020 eller så ville kunderna ha leverans i januari. Som du ser så finns ingen brist på efterfrågan. Varje kvartal är ett nytt rekord!
Om du vill klaga på priset per aktie så klandrar jag dig inte. Men allt annat du säger är bara idioti.
__________________
Senast redigerad av Powr 2021-01-21 kl. 13:18.
Citera
2021-01-21, 13:55
  #4003
Avstängd
Aftonbladet dissar Elon Musk eftersom han flyttat från Kalifornien. Vilket anses vara elakt mot Kamela Harris - Magnus Sundholm på Aftonbladet vet inte att Tesla var det sista bilföretaget som lämnade Kalifornien. "Den välbärgade Elon Musk har lämnat Kalifornien" (misskreditering) - Företagsklimatet är absurt i Kalifornien idag. Byråkratin, identitetspoliken och Redwoodskogen (Big Tech) trampar ner och krånglar till allt. Det är inte skatterna, det är det eviga PK-tjafset och byråkratin och Redwoodskogen som inte tillåter nya entreprenörer. - Vilket får alla företag att fly utom dinousarier som Apple och Alfabeth att stanna kvar. Silicon Walley är numera dött. PKiterna har dödat företagsklimatet i Kalifornien genom byråkrati och nu skyller de på Elon Musk när allt går åt helvete. (Narcissism) Elon Musk var TVUNGEN att lämna Kalifornien för att kunna driva sitt företag utan 40 000 byråkrater med sina eviga utredningar, sin identitespolitik, stoppklossar och dinousarier som lägger stoppklossar,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-i-kalifornien
__________________
Senast redigerad av Kulturmarxist 2021-01-21 kl. 14:01.
Citera
2021-01-21, 15:09
  #4004
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmarxist
Aftonbladet dissar Elon Musk eftersom han flyttat från Kalifornien. Vilket anses vara elakt mot Kamela Harris - Magnus Sundholm på Aftonbladet vet inte att Tesla var det sista bilföretaget som lämnade Kalifornien. "Den välbärgade Elon Musk har lämnat Kalifornien" (misskreditering) - Företagsklimatet är absurt i Kalifornien idag. Byråkratin, identitetspoliken och Redwoodskogen (Big Tech) trampar ner och krånglar till allt. Det är inte skatterna, det är det eviga PK-tjafset och byråkratin och Redwoodskogen som inte tillåter nya entreprenörer. - Vilket får alla företag att fly utom dinousarier som Apple och Alfabeth att stanna kvar. Silicon Walley är numera dött. PKiterna har dödat företagsklimatet i Kalifornien genom byråkrati och nu skyller de på Elon Musk när allt går åt helvete. (Narcissism) Elon Musk var TVUNGEN att lämna Kalifornien för att kunna driva sitt företag utan 40 000 byråkrater med sina eviga utredningar, sin identitespolitik, stoppklossar och dinousarier som lägger stoppklossar,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-i-kalifornien
Håller med dig! Kalifornien skjuter sig själva i foten! För mycket hybris verkar det som.
Inte konstigt att Elon lämnar CA när han läser detta på twitter, från en CA Assemblywoman som säger f*ck elon musk: https://twitter.com/lorenasgonzalez/...177531392?s=21

Jämför sedan med andra representanter som t.ex Miamis borgmästare: https://twitter.com/francissuarez/st...940293124?s=21

Inte konstigt att han skiter i Kalifornien.
Citera
2021-01-21, 15:45
  #4005
Avstängd
wwrs avatar
Den här artikeln stöder (delvis) det ni skriver att Kalifornien förlorar till Texas och Miami.
https://m.economictimes.com/news/int...w/79963900.cms

Få se om de kan få upp Giga Austin med mindre trassel än Giga Berlin. (och sälja några Cybertruckar)

Musk har ju även Boca Chica i Texas. Men SpaceX mission control ligger i Kalifornien. NASA flyttade mission control till Houston 1965, kanske president Johnson var inblandad.

Haschar-Musk och hans partner Grimes verkar mer passa med kalifornisk kultur. Det är inte direkt country hon spelar, Grimes. Det blir kanske en liten injektion av vänsterkultur i Texas om Tesla verkligen flyttar fokus dit

Intressant att följa.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-21 kl. 15:55.
Citera
2021-01-21, 15:59
  #4006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Prissänkningen skedde i hela Europa. Men bara med €3000
Det känns mer som en justering till dollarn än en prissänkning. Det är 20.000 kr billigare för oss i Sverige. Inte så stor rabatt men jag tar det.
En större prissänkning sker nog när Berlin fabriken är i full rulle. Den ska då klara att pumpa ut 2 miljoner bilar per år.

Sen så förstår jag inte varför du säger "enligt alla här så finns det ingen brist på efterfrågan"
Du får det att låta som att vi hittar på. Det är ju bara att kolla på siffrorna. 509,737 bilar producerade och 499,550 levererade. Många av bilarna som producerades hann inte levereras 2020 eller så ville kunderna ha leverans i januari. Som du ser så finns ingen brist på efterfrågan. Varje kvartal är ett nytt rekord!
Om du vill klaga på priset per aktie så klandrar jag dig inte. Men allt annat du säger är bara idioti.
Så varför sänker man priserna när det finns mer efterfråga än dom kan mätta i dagsläget?

Jag syftar mest på efterfrågan i Europa då det var den prissänkningen jag kommenterade, att försäljningssiffrorna inte är bra i Europa är ett faktum, ni säger att det är pga dålig tillgång på bilar att sälja, att man sänker priserna talar snarare mot att man ej hittar kunder till de priset man tidigare begärt. Sänker man priserna trots att man inte alls har problem att sälja sina bilar och efterfrågan vida överstiger tillgången är man inte särskilt smarta..

Kul jämförelse, Toyota producerade 938 680 bilar i November 2020 och sålde 929 869 samma månad, hade man bett någon gissa vilket bolag som värderas 32 gånger högre än det andra hade man nog inte gissat Tesla iaf...
Citera
2021-01-21, 16:13
  #4007
Medlem
Powrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Så varför sänker man priserna när det finns mer efterfråga än dom kan mätta i dagsläget?

Jag syftar mest på efterfrågan i Europa då det var den prissänkningen jag kommenterade, att försäljningssiffrorna inte är bra i Europa är ett faktum, ni säger att det är pga dålig tillgång på bilar att sälja, att man sänker priserna talar snarare mot att man ej hittar kunder till de priset man tidigare begärt. Sänker man priserna trots att man inte alls har problem att sälja sina bilar och efterfrågan vida överstiger tillgången är man inte särskilt smarta..

Kul jämförelse, Toyota producerade 938 680 bilar i November 2020 och sålde 929 869 samma månad, hade man bett någon gissa vilket bolag som värderas 32 gånger högre än det andra hade man nog inte gissat Tesla iaf...
Enligt Rob Maurer från Tesla Daily, som har stenkoll på Tesla så handlar det om en justering från dollarn. Rätt ska va rätt. Om dollarn tappar värde så är det helt rätt att priset ska justeras. Lyssna här: https://youtube.com/playlist?list=RD...UwiBl7tqfN53Eg
Spola fram videon till 9:13. Han förklarar att prissänkningen gör att kostnaden sänks till samma nivå de hade för 6-7 månader sen.

Angående Toyota, hur många av de bilarna som såldes var elbilar? Det är ganska uppenbart att framtiden skiftar till elbilar. Då spelar det ingen roll hur många fossilbilar de säljer eller hur? Faktum är att deras försäljning sänktes med 20% år 2020. Så dina argument håller tyvärr inte.
När man handlar aktier så tror jag de flesta väljer ett företag som har kraftig tillväxt, och inte ett företag som minskar försäljningen.
Citera
2021-01-21, 16:15
  #4008
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Powr
Håller med dig! Kalifornien skjuter sig själva i foten! För mycket hybris verkar det som.
Inte konstigt att Elon lämnar CA när han läser detta på twitter, från en CA Assemblywoman som säger f*ck elon musk: https://twitter.com/lorenasgonzalez/...177531392?s=21

Jämför sedan med andra representanter som t.ex Miamis borgmästare: https://twitter.com/francissuarez/st...940293124?s=21

Inte konstigt att han skiter i Kalifornien.

Tyska byråkrater går inte hem kl 16.00 när någon naturskyddsförening överklagar och tvingar Musk hosta upp 100 miljoner Euro cash. Jag vet att tyska tjänstemän sov på kontoren för att få ärenderna klara. De jobbade verkligen dygnet runt. - Någon narcisstiskt naturskyddsförening/individ babblade om en sandödla som är spridd över hela Europa skulle fara illa om Tesla skulle bygga batterifabriker i en "skog" som bestod av Kanadenisk Contortatall i ett fält. Denna "skog" var lika mycket natur som ett genmanipulerat vetefält. Det skulle blivit dagstidningar av det. Det är absurt att narcissister använder sig av miljöoirganisationer för att få uppmärksamhet/ljus på sig själva. - Musk skall/vill avskaffa det fossila bränslet på planeten jorden och en "miljöklubb" sätter en stoppkloss för att de har hittat en paragraf och KAN göra det. Dumhet och egosim bortom allt sunt förnuft och logik. Finns det något miljösvin på denna jord så är det den individ som försöker förstöra för Tesla och försenar allt. Det finns en psykologisk förklaring över sådana personer och det är narcissism. Jorden får gärna gå under bara dom får uppmärksamhet. De är som tre-åringar. Musk tvekar inte en sekund att dra till Polen tex. Europas nya ekonomiska motor.

Sverige är Europas Kalifornien men ingen märker det. Vi har snart bara JAS 39 Gripen kvar snart. Ett plan som är helt värdelöst tekniskt inom 5 år. - Tesla kommer aldrig att befatta sig med svensk narcisstisk byråkrati och identitetspolitik. Den är världsberömd. Hela Stockholm är en enda bruksort av byråkrati.

Musk svarade Gonzales - "Got the Message" och sålde allt han ägde i Kalifornien och drog hela företaget till Texas. Han har inte tid att brottas med egenupptagna byråkrater som vill synas och står i vägen och sysslar med nonsens. - Jag är rädd att hela USA blir som Kalifornien nu. Kamela Harris och Gonzales är två dårar.

Otroligt bra intervju med Musk. Han är hyperintelligent och mänsklig..
Elon Musk on Tesla, SpaceX and Why He Left Silicon Valley | WSJ - 30 min
https://youtu.be/V1nQFotzQMQ
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback