Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2021-01-20, 00:16
  #91177
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Angående det sista, "Anser att inte ens 5% av Assanges lidande kan tillskrivas AA och SW. Resten kan till största delen tillskrivas den dömande makten och den s.k. tredje statsmakten under de följande 9 åren."

Skulle media ha haft så mycket att komma med utan AAs bidrag? AA ska tidigt ha skrivit till SW något om att de behövde gå till media för att bilda opinion for sin sak. Hon hörde dessutom, anonymt, av sig till Aftonbladet (tror jag) någon av de första dagarna efter anmälan och beskrev JA som en man med skev kvinnosyn. AA tycks aktivt ha velat utnyttjat media för att ge en negativ bild av JA. Och efter drygt 10 är så fortsätter hon och kallar honom förövare. Du kan inte skylla allt det på journalisterna. De måste ju ha något att gå på.
Det har inte varit brist på jurister som under årens lopp ställt upp på intervjuer för att kritisera Assange. Har inte sett något som AA sagt om Assange under de 5 år som jag följt detta.
Citera
2021-01-20, 00:21
  #91178
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
När det begav sig för sju år sen har jag för mig att han knullade en kvinna med "samtycke" sen senare på natten/morgonen knullade han henne en gång till mot hennes vilja. Kan någon bekräfta detta? Hur kom den andra kvinnan/våldtäkten in i bilden? Får inte ihop det här.
Det var morgonen den 17e augusti 2010. Har är ett gammalt inlägg som ger en kort sammanfattning. SW ("offret") så senare att hon bara "halvsovit", och enligt JA sov hon inte alls. Åklagaren försökte däremot hävda att hon sovit djupt.

Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Dömd för vad? Inte gjort vad?

Har du läst FUPen? Har du en aning om vad som har skett överhuvudtaget? Eller gillar du bara att göra bort dig genom att skriva korkade inlägg?

Låt mig summera skiten för dig (citerar förundersökningen):

"De hade sex igen och hon upptäckte plötsligt att han hade trätt kondomen endast över ollonet men hon lät det bero. De somnade och hon vaknade till av att hon kände honom tränga in i henne. Hon frågade genast: "Are you wearing anything?" och han svarade "You". Hon sa till honom "You better don't have HIV" och han svarade "of course not". Hon kände att det var för sent. Han var redan inne i henne och hon lät honom fortsätta".

Ingen förnekar detta.

Men bara idioter anser att det skall leda till en internationell efterlysning.

Att du sen hoppas att "han blir dömd" ökar knappast tilltron till din analytiska förmåga. Ett tips är att sluta läsa Aftonbladet. Det är åtminstone en början.

Det finns även ett gammalt inlägg med en lista på allt som hanns med tidigare under morgonen, fram till det påstådda övergreppet:

Citat:
Ursprungligen postat av MoLoK
Problemet är ju att SW verkar ha ringt till 2-3 personer (eventuellt fler) samt pratat med sin bror.

Detta mellan att ICA öppnar kl 08.00 och att våldtäkten inträffar kl 0900.

Följande ska alltså hinnas med (ungefär) på 60 minuter:

SW till ICA - ca 1000 m
SW ska handla
SW ska ringa och prata med 2-3 vänner om vad som hänt under natten
SW ska träffa sin bror
SW ska skjutsas hem av sin bror
SW ska laga frukost (havregrynsgröt, juice)
SW ska servera JA frukost
JA ska äta frukost
SW och JA ska sätta sig på sängen och prata
JA ska ta av SW kläderna
JA och SW ska har sex
SW ser att kondomen hänger på ollonet bara
SW och JA slutar ha sex och de somnar
SW vaknar och frågar "Are you wearing anything"

---

Slutsats... SW slumrade till under samlaget. Det är inget "nytt" samlag som startas.

Det är ingen våldtäkt.
__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-20 kl. 00:41.
Citera
2021-01-20, 00:21
  #91179
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Din läsförståelse verkar vara undermålig. Det är som sagt helt ointressant vem, vilka och hur många som har tolkat det ena eller det andra.
Det korrekta svaret får vi om Assange ställs inför en amerikansk domstol vilket inte verkar troligt i dagsläget.
Jag noterar bara att du, Anonymare och domaren Baraitser är de enda tre jag sett som anser att Assange bör ställas inför amerikansk domstol. Praktiskt taget hela världen anser att han inte bör utlämnas.

Assange kommer inte att få en rättvis rättegång i USA. Se på den mest kända videon han publicerade. USA skjuter ihjäl ett tiotal obeväpnade män. En annan man stannar för att hjälpa en sårad. Mannen blir ihjälskjuten och hans små barn skadas svårt.

https://youtu.be/UaqY12VHFv4

USA vill skrämma journalister till tystnad. Därför skulle Assange troligen ges ett felaktigt, extremt strängt straff i USA. Därför vill nästan alla att han inte utlämnas.

Se hur USA påverkar Sverige. Nu kan landet styra svenska medier till att publicera information om en gammal nedlagd sexbrottsutredning. Självklart skall den utredningen drivas seriöst. Men nu är den nedlagd sedan ett par år. Det nu aktuella handlar om journalisters rättighet att publicera krigsbrott. Men de senaste sidorna i tråden har styrts till att handla om en gammal nedlagd utredning, inte om det aktuella som gäller en utlämning till USA för journalistisk verksamhet.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-20 kl. 00:32.
Citera
2021-01-20, 00:39
  #91180
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Det har inte varit brist på jurister som under årens lopp ställt upp på intervjuer för att kritisera Assange. Har inte sett något som AA sagt om Assange under de 5 år som jag följt detta.
OK, det är möjligt att det bara var i början som AA "slog an tonen" men att hon sen höll en lite lägre profil av hänsyn till utredningen. Jag kommer inte ihåg så noga. Men visst var det så när SW bytte advokat efter några år att Borgström nämnde att SW velat att han skulle framträda flitigare i media, och så bytte hon till EMF som verkligen gick ut ofta och stenhårt i media mot JA. Kan det inte vara så att SW faktiskt ville ha den mediauppmärksamheten?

AA verkar i alla fall ha varit starkt för att via media kunna bilda opinion for deras sak. #Prataomdet hette först #tackanna, och målet var att hålla diskussionen "nära Assange". Man anar att AA har gott om informella kontakter bland #prataomdet-aktiva skribenter, så vem vet om hon kunnat utöva ett visst inflytande utan att själv behöva framträda.
Citera
2021-01-20, 01:07
  #91181
Medlem
Glödskals avatar
Expressen 2021-01-20:

Citat:
Hör Anna berätta om Julian Assanges våldtäkt

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...vants-mot-mig/

Är inte detta förtal från Expressens sida?
Citera
2021-01-20, 02:51
  #91182
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Expressen 2021-01-20:



https://www.expressen.se/tv/nyheter/...vants-mot-mig/

Är inte detta förtal från Expressens sida?
AA (det är med stor sannolikhet hon) intervjuades av Aftonbladet dagen efter anmälan 2010. Artikeln avslutas med att hon citeras och säger att "Ansvaret för det som hänt mig och den andra tjejen ligger hos en man med skev kvinnosyn och problem att ta ett nej." Det är lite mer än bara ett vittnesmål om hennes egen upplevelse. Det är mer av ett karaktärsmord på honom.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-for-overgrepp

Sen lämnade hon över det förfalskade kondombeviset.

__________________
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-20 kl. 02:54.
Citera
2021-01-20, 07:23
  #91183
Medlem
duqus avatar
Länk till vita husets benådningslista som uppdateras idag under dagen (minus 6 tim EST/CET):
https://www.justice.gov/pardon/pardo...t-donald-trump

Och gårdagens "hitpeace" i Kalla Fakta följdes idag upp med en förberedd debattartikel i DN:
DN Debatt. ”Assangefallet är nedlagt men gråzonen består”
Länk: https://www.dn.se/debatt/assangefall...azonen-bestar/

Bakom denna "debatt" stod följande personer:
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt perspektiv
Olivia Björklund Dahlgren, ordförande Fatta
Caroline Brever, vice ordförande Paks
Cecilia Bödker Pedersen, generalsekreterare Storasyster
Maria Karlsson, vice ordförande Metoouppropen
Gita Rajan, ordförande och grundare Wonsa
Lina Stenberg, skribent och administratör för #imaktenskorridorer
Elin Sundin, förbundsstyrelseledamot RFSU
Kristina Wicksell Bukhari, kommunikationsansvarig Make Equal

Inget nytt i denna debatt heller, där som vanligt Assange var den stora boven, men kommentarerna
visar på att det svängt rejält, misstänker att dessa tas bort eller att "debattartikeln" hamnar bakom betalvägg fort:

Citera
2021-01-20, 07:38
  #91184
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
Länk till vita husets benådningslista som uppdateras idag under dagen (minus 6 tim EST/CET):
https://www.justice.gov/pardon/pardo...t-donald-trump

Och gårdagens "hitpeace" i Kalla Fakta följdes idag upp med en förberedd debattartikel i DN:
DN Debatt. ”Assangefallet är nedlagt men gråzonen består”
Länk: https://www.dn.se/debatt/assangefall...azonen-bestar/

Bakom denna "debatt" stod följande personer:
Anna-Klara Bratt, chefredaktör Feministiskt perspektiv
Olivia Björklund Dahlgren, ordförande Fatta
Caroline Brever, vice ordförande Paks
Cecilia Bödker Pedersen, generalsekreterare Storasyster
Maria Karlsson, vice ordförande Metoouppropen
Gita Rajan, ordförande och grundare Wonsa
Lina Stenberg, skribent och administratör för #imaktenskorridorer
Elin Sundin, förbundsstyrelseledamot RFSU
Kristina Wicksell Bukhari, kommunikationsansvarig Make Equal

Inget nytt i denna debatt heller, där som vanligt Assange var den stora boven, men kommentarerna
visar på att det svängt rejält, misstänker att dessa tas bort eller att "debattartikeln" hamnar bakom betalvägg fort:

Detta är den värsta smutskastningskampanj jag känner till. Många anser att pressfriheten och yttrandefriheten just nu är hotade men DN skriver om annat!

Jag vet inte vad den politiska extremisttidningen DN uttalat. Men nog lär de stå bakom Assange vad gäller hans journalistiska verksamhet? Nästan alla andra gör det. T.o.m. andra extremisttidningar som The Guardian stöder nu Assange.

Just nu avgörs om Assange skall riskera 175 år i fängelse för journalistisk verksamhet. Men Dagens Nyheter river upp ståhej runt en utredning som lagts ned för flera år sedan och inte har någon som helst koppling till det aktuella domstolsärendet i Storbritannien.

DN utför extrem smutskastning och mörkläggning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-01-20 kl. 07:40.
Citera
2021-01-20, 07:50
  #91185
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det var morgonen den 17e augusti 2010. Har är ett gammalt inlägg som ger en kort sammanfattning. SW ("offret") så senare att hon bara "halvsovit", och enligt JA sov hon inte alls. Åklagaren försökte däremot hävda att hon sovit djupt.



Det finns även ett gammalt inlägg med en lista på allt som hanns med tidigare under morgonen, fram till det påstådda övergreppet:

Ja, nu hoppas jag någon påpekar att den aktuella ICA-butiken öppnar 07 och inte 08.

Det stämmer. De ändrade öppningstiden 2011 till 07. Jag ringde och frågade för 10 år sen.
Citera
2021-01-20, 07:53
  #91186
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Jag tycker tvärtom att bägge kvinnorna var mycket trovärdiga. Åklagaren sa också det när förundersökningen till slut lades ner att SW var mycket trovärdig i sin berättelse.

SW talade sanning i HäPM. SW bevisade Assange oskuld.
Citera
2021-01-20, 08:24
  #91187
Medlem
styckmordets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Okynne
Trump har som avgående president möjlighet att benåda en mängd personer ("presidential pardon"). Det har han gjort också, men fler kommer. De sista kommer nu snart. Många människor hoppas att Julian Assange och Edward Snowden ska vara med på listan, men det verkar osannolikt.


Tack för ditt svar. Man kan ju hoppas.
Citera
2021-01-20, 08:26
  #91188
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av styckmordet
Tack för ditt svar. Man kan ju hoppas.

Listan har kommit nu, och ingen av dem är med på listan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback