Citat:
Ursprungligen postat av
HusvagnSvensson
För min del anser jag också att det är bra att hon kommer till tals och får berätta sin version.
Men det kan vara problematiskt om hon påstår att Assange begått övergrepp mot henne. Som bekant dömdes Cissi Wallin för förtal när hon utan dom påstod sådant om Fredrik Virtanen. Hur ser du på det? Är det här ett specialfall eller bör kvinnor där den påstådda övergreppsmannen av någon anledning inte blir dömd fritt få berätta sin historia överlag?
Boken ges ut på Bazar som hör till Bonnierförlagen. Tror inte de vill ge ut något som är uppenbart förtal, så AA har nog fått hålla igen lite med formuleringarna. Det blir därför kanske inte riktigt som hon själv skulle vilja beskriva händelserna. Allt i boken har filtreras genom förläggaren och deras advokater. Inte för att jag vet exakt hur ansvarsfördelningen ser ut mellan författare och förlag, men det är en helt annan situation än förtal på sociala medier som Instagram, vilket Ciss* Walli* dömdes för.
Sen är det säkert mycket som kan antydas och insinueras utan att bli åtalbart. Se bara Katarina Frostensons böcker som är inte så lite anklagande mot kvinnorna som anmälde hennes make. Men både KFs böcker och DNs artiklar granskades förstås av jurister innan de publicerades. Mycket kan tydligen sägas så länge det inte sägs rätt ut.
AA gör dock ingen hemlighet av vem det är hon pratar om. Hans bild på omslaget, hans namn i titeln. Lite absurt egentligen eftersom hon bara tillbringade en endaste futtig vecka av sitt liv tillsammans med honom.