2021-01-13, 16:46
Medlem
Som rubriken lyder, är ny gällande denna typ av medicin. Trots 10 mg oxasand så har jag svår ångest.Varför?
Citera
2021-01-13, 17:03
Medlem
Kajahs avatar
10mg oxascand hjälper bara om man parerar ångesten med pillret. Har ångesten väl fått fäste hjälper dom inte lika bra. Det tar dessutom 30-60 minuter innan effekten har nått en tillfredsställande nivå.
Citera
2021-01-13, 17:04
Medlem
Förmodligen pga att det är för låg dos.
Startdosen brukar vara på 15mg.

https://www.fass.se/m/produkt/198806...lth/tabproduct

Läs fliken dosering.
Citera
2021-01-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
10mg oxascand hjälper bara om man parerar ångesten med pillret. Har ångesten väl fått fäste hjälper dom inte lika bra. Det tar dessutom 30-60 minuter innan effekten har nått en tillfredsställande nivå.

men dom ska väl tas vid behov? när ångesten kommit?

hur långe sitter medicinen i kroppen?
Citera
2021-01-13, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminkukfitta
Förmodligen pga att det är för låg dos.
Startdosen brukar vara på 15mg.

https://www.fass.se/m/produkt/198806...lth/tabproduct

Läs fliken dosering.

Läkaren påstod att han baserat på kroppsvikten
Citera
2021-01-13, 17:57
Medlem
Veckans klubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 555ooo

Ungefär sex timmar har jag för mig. Jag hade oxascand förut mot ångest och panikattacker men det hjälpte inte så satans bra. Nu har jag diazepam som är verksam under ca 12 timmar vilket har hjälpt en hel del.
Citera
2021-01-13, 18:08
Medlem
Kisiragis avatar
Testa att anstränga dig fysiskt ordentligt så du svettas som en gris och dör på soffan efteråt, hjälper ofta mkt bra mot ångest. Kanske låter som att jag förminskar dina problem men jag har själv haft min beskärda del av ångest förr i livet.

Lycka till =)
Citera
2021-01-13, 18:18
Medlem
Kajahs avatar
Citat:

Jo det stämmer att det står vid behov, men för att det ska funka så skulle jag rekommendera att du tar en tablett vid första hinten av ångest.
Citera
2021-01-13, 18:24
Medlem
Citat:
Läkaren påstod att han baserat på kroppsvikten

Jag har fått Oxascand 10mg och är kvinna. Väger ca 60kg. Det har hjälpt bra, har tagit medicinen väldigt sporadisk och inte ihop med en massa mat för då tar det nog längre tid för den att fungera. Hur många gånger har du provat och har det varit samma sak varje gång? Kanske har läkaren inte riktigt förstått hur svår ångest du har och att ni måste justera dosen?
Citera
2021-01-13, 18:55
Medlem
Benzo funkar inte mot ångest för alla. Kan tom förvärra den. Minns när jag tog 2mg lorazepam i hopp om att bli lugn och trött. Fick åka ambulans till psyket istället .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in