Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-01-12, 11:09
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Nu får du chansen att slicka på Greta.

...men det är inte helt nödvändigt. Märket är självhäftande.
https://www.postnord.se/om-oss/om-fr...n/frimarksaret
2021-01-12, 21:25
Medlem
Trollmias avatar
Nyckelord för detta: Münchausen by proxy...

Jag snubblade in på Bitte Assarmo's artikel på Det Goda Samhället... jag läste först bara ingressen om filmen och blev nyfiken så jag bestämde mig för att kolla in filmen.

Filmen: Mommy Dead and Dearest... Den finns på HBO bland annat.

Sen fortsatte jag o läsa Bittes artikel. Det finns en länk till en norsk artikel jag lägger in den här också - (har personligen inte läst den till fullo) - LÄNK.

Men som jag som läsare... så verkar det som om Bitte Assarmo anser att Greta är som Gypsey Rose - och Gretas mamma (Marlena) är som DeeDee Blanchard.

Tankar om det hela?
2021-01-13, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Nyckelord för detta: Münchausen by proxy...

Jag snubblade in på Bitte Assarmo's artikel på Det Goda Samhället... jag läste först bara ingressen om filmen och blev nyfiken så jag bestämde mig för att kolla in filmen.

Filmen: Mommy Dead and Dearest... Den finns på HBO bland annat.

Sen fortsatte jag o läsa Bittes artikel. Det finns en länk till en norsk artikel jag lägger in den här också - (har personligen inte läst den till fullo) - LÄNK.

Men som jag som läsare... så verkar det som om Bitte Assarmo anser att Greta är som Gypsey Rose - och Gretas mamma (Marlena) är som DeeDee Blanchard.

Tankar om det hela?
Att Greta inte mår bra eller mådde bra då hon blev handplockad att vara klimatjesus är väl uppenbart.
Någon form av störning borde mamman och pappan ha som så hänsynslöst utnyttjar Gretas mentala problem.
Som nybliven vuxen börjar Greta se än mer avmagrad och sliten ut, en normal förälder hade knappast knuffat fram henne i strålkastarljuset gång på gång.
Så nog kan det ligga något i Assarmos jämförelse med filmen.
2021-01-13, 08:45
Medlem
Trollmias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtimating
Att Greta inte mår bra eller mådde bra då hon blev handplockad att vara klimatjesus är väl uppenbart.
Någon form av störning borde mamman och pappan ha som så hänsynslöst utnyttjar Gretas mentala problem.
Som nybliven vuxen börjar Greta se än mer avmagrad och sliten ut, en normal förälder hade knappast knuffat fram henne i strålkastarljuset gång på gång.
Så nog kan det ligga något i Assarmos jämförelse med filmen.

Jag har länge påpekat att den lilla tösen (ja, jag kallar henne för det trots att hon nu är 18 år fyllda), men hon ser ju ut som en tioåring...

Att hon blir Frimärke (den senaste inne-grejjen) är ju bara fånigt...
2021-01-13, 20:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
4:30 eller vad det blir nu i natt livestream, Greta och Dalai Lama.

The Dalai Lama with Greta Thunberg and Leading Scientists: A Conversation on the Crisis of Climate Feedback Loops
https://www.mindandlife.org/event/th...eedback-loops/

Missade inslaget, tyvärr. Finns det någon sammanfattning någonstans.
Klart detta retar gallfeber på våra hatare. Eller nyanserade kritiker, som dom föredrar att kalla sig.
Greta talar ofta om debatten om klimatkrisen som sandlådedebatt. Skiljde den här sig från dom.
Det är ju närmast fråga om undergångsscenarier vi har att göra med. Klart få vill kännas vid det.
2021-01-13, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollmia
Jag har länge påpekat att den lilla tösen (ja, jag kallar henne för det trots att hon nu är 18 år fyllda), men hon ser ju ut som en tioåring...

Att hon blir Frimärke (den senaste inne-grejjen) är ju bara fånigt...

Hon ser ju ut som tio med tanke på att hon är i den åldern Det är ju uppenbart att hennes föräldrar har fejkat hennes ålder. Det står att hon är född 3 januari 2003. Det ska nog snarare vara 2013. Det stämmer ju mycket bättre med hur hon ser ut och hennes rent kroppsliga utveckling och mentala framtoning. Hon är en lillgammal åttaåring. Finns det några konkreta evidens att hon fanns före 2013?
2021-01-14, 02:03
Medlem
wwrs avatar
Det var ett ganska blygsamt framträdande av Greta på frimärket. Frimärkena handlar egentligen om att bevara natur. Man kan få känslan att den mest framträdande delen av Gretas karriär har avslutats och det markeras med frimärket. Men det är inte säkert förstås. (Nu tar EU in pengarna med Corona istället för klimat.)

På frimärket deltar Greta i att hylla vår storslagna regerings enastående miljöpolitik. Men vänta nu, den vägrar ju Greta att tala med, de borde ju sitta vid barnbordet, anser hon ...

Är frimärket ett steg in i etablissemanget och ett framtida välavlönat jobb som t.ex EU-parlamentariker?

Citat:
Illustration of activist is part of a series highlighting government’s environmental quality goals
https://amp.theguardian.com/environm...-postage-stamp

...

Det verkar som om en vitgumpseglare är mer framträdande än Greta på frimärket.

Citat:
Thunberg, who turned 18 on 3 January, is pictured standing on a rocky cliff top wearing a yellow raincoat, with swifts flying around her,

Citat:
Sweden changes racist bird names

Swifts, as they are known in the UK, were called “kaffer” in Sweden, and can also be spelt “kaffir” or “caffer”. This name will be changed to “vitgumpseglare”, after researchers felt that the original was too close to a racist term used by white South Africans to describe black South Africans.
https://www.independent.co.uk/news/w...-10064608.html

Nåja, fågel som fågel, bara man inte kommer att tänka på verkningsfulla miljöåtgärder, som att t.ex stödja elbilar bättre o.dyl.
Senast redigerad av wwr 2021-01-14 kl. 02:24.
2021-01-14, 12:42
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLECTER
Sa han som visste allt
Greta har gått ut grundskolan, 90 % av den svenskfödda befolkningen har en bättre utbildning är Greta.
Men inte ens du tror på att Greta egentligen har en susning om vad hon kväker fram.
2021-01-14, 17:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportisen
Hon ser ju ut som tio med tanke på att hon är i den åldern Det är ju uppenbart att hennes föräldrar har fejkat hennes ålder. Det står att hon är född 3 januari 2003. Det ska nog snarare vara 2013. Det stämmer ju mycket bättre med hur hon ser ut och hennes rent kroppsliga utveckling och mentala framtoning. Hon är en lillgammal åttaåring. Finns det några konkreta evidens att hon fanns före 2013?
Så hon skulle ha gått ut 9 årig grundskola och vara 10 år? Tror du att inget skullle ha märkt att något var fel om dom skickade en 1-åring till skolan. Det kan du väl knappast tro på själv?
2021-01-14, 21:13
Medlem
Jofs avatar
Idag kan man köpa frimärket med Greta. Ni hänger väl på låset!
2021-01-14, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Idag kan man köpa frimärket med Greta. Ni hänger väl på låset!
Som samlarobjekt då? Jag använder 2-3 frimärken per år. Det har uppfunnits något som kallas e-post.
2021-01-16, 17:38
Medlem
DrLECTERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Greta har gått ut grundskolan, 90 % av den svenskfödda befolkningen har en bättre utbildning är Greta.
Men inte ens du tror på att Greta egentligen har en susning om vad hon kväker fram.
Nu får Du sluta och spela dum. Sådana som hon försöker förändra till det bättre. Är det fel så tycker jag ska sälla Dig till de tandlösa gamla kärringarna i byn och sticka strumpor.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback